Perimisjärjestys
Isäni oli perheen ainoa lapsi ja kuoli vuosia sitten. Äitini on saattohoidossa. Hänen kaksi sisartaan ovat alkaneet jo marmattaa minulle ettei isot hautajaiset tule kuuloonkaan koska he todella tarvitsevat perintö osuutensa elämiseen.
Luulin ettei heille edes menisi perintöä, vaan se tulisi minulle ja edesmenneen veljeni lapselle? Siis jos jotain yleensä sattuisi hautajaisten jälkeen jäämään jaettavaksi..
Osaako joku valottaa kuinka tämä oikeasti menee?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi tuhkataan nykyisellä asuinpaikkakunnallaan ja uurna sitten kuljetetaan 600 km:n päähän, ei tästä tule isoja lisäkuluja. Meillä oli perheessä vastaava tapaus viime syksynä, kun perheetön sisareni kuoli ja äitini halusi hänet haudattavan 300 kilometrin päässä olevaan sukuhautaan. Hautajaiset pidettiin sisareni asuinpaikkakunnalla, ja hänet tuhkattiin siellä. Uurnan kuljetukseen liittyvät järjestelyt hoiti hautaustoimisto. Se otti siitä maksua 75 euroa. Hautaustoimistolla oli sopimus jonkin kuljetusliikkeen kanssa. Uurnan olisi voinut kuljettaa myös itse, mutta meille siitä olisi ollut paljon lisävaivaa.
Yleensä postittavat pahvilaatikossa perus postin mukana, mutta veloittavat työstä noin 60e, vaikka itse paketti maksaa alle 15e.
MInulle hautaustoimisto puhui kuljetusliikkeestä (taisi mainita sen nimenkin), mutta joka tapauksessa olin tyytyväinen siihen, että minun ei pitänyt lähteä 100 kilometrin päähän hakemaan uurnaa (sisareni asui eri paikkakunnalla kuin minä), kuljettamaan sitä itse tai vaihtoehtoisesti selvittää, miten se pitää pakata postipakettiin ja mihin osoitteeseen lähettää. Minusta 75 euroa oli hyvin kohtuullinen korvaus kaiken tämän vaivan säästöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, ettei äitisi ole tehnyt testamenttia sisarustensa hyväksi? Tulee ylläri perunkirjoituksessa.
En ole varma. Ylläri se todella olisi mutta jos se on äitini tahto niin silloin mennään sillä, vaikkei siinä toki mielipiteitä kysytäkään. Enemmän vaivaa tämä tätien vastustus hautajaiskuluista. Äitini siis tahtoo tulla haudatuksi veljeni viereen. Veljen vaimolle tämä sopii. Se vain tarkoittaa polttohautausta ja 600 km matkaa nykyiseltä asuinpaikkakunnalta. Näistä kuluista äitini siskot marmattavat, että on pois perinnöstä.
Ap se on tuhkaus. Polttohautaus on se muinainen tapa, jossa ruumis laitetaan puukasan päälle ja poltetaan yhdessä puiden kanssa, ei sitä nykyään enää harrasteta...
Mutta lähiomaiset eli sinä ja veljen lapset päättävät hautauksesta, siihen ei ole vainajan sisaruksilla sananvaltaa, ellei testamentissa nimenomaan ole muuta määrätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, ettei äitisi ole tehnyt testamenttia sisarustensa hyväksi? Tulee ylläri perunkirjoituksessa.
En ole varma. Ylläri se todella olisi mutta jos se on äitini tahto niin silloin mennään sillä, vaikkei siinä toki mielipiteitä kysytäkään. Enemmän vaivaa tämä tätien vastustus hautajaiskuluista. Äitini siis tahtoo tulla haudatuksi veljeni viereen. Veljen vaimolle tämä sopii. Se vain tarkoittaa polttohautausta ja 600 km matkaa nykyiseltä asuinpaikkakunnalta. Näistä kuluista äitini siskot marmattavat, että on pois perinnöstä.
Sinä ja veljesi lapset/vaimo päätätte hautajaisista, tädit eivät niistä voi määrätä.
Usein pyrkivät määräilemään.
Kannattaa olla varuillaan tätien suhteen etteivät keikkaile mitään itselleen, älä laske äitisi asuntoon jos vielä on, perintö on kuten aiemmin mainittu ilman testamenttia, vain sinun ja veljesi lasten, hoidatte hautajaiset ja perunkirjat kesken.
Usein pyrkivät määräilemään.