Ootteko miettiny miten kerrostaloasuminen vaikuttaa psykologisesti?
Niinkö mitähän tekee ihmisen mentaaliselle puolelle vaikka se, että yleensä niissä eletään monta metriä maanpinnan yläpuolella. Tai muutenkin omissa laatikoissa elely
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisrodun viimeinen alamäki alkoi juuri kaupungistumisesta. Luontoyhteys heikkeni kun ihmiset survottiin pieniin harmaisiin betonikuutioihin. Samalla ihminen menetti yhteytensä eläimiin ja kasveihin, työt muuttuivat robottimaiseksi liukuhihnatyöksi. Ensin liukuhihna kulki edessäsi, nykyään monessa työssä pään sisällä. Siihen päälle vielä dobamiinipumppu jota älypuhelimeksikin kutsutaan.
Teollistumisen aikakautta ei kyllä koskaan olisi pitänyt tapahtua. Tapahtunut sen jälkeen nopeampaa muutosta kuin ikinä, tahti vaan kiihtyy eikä ihmisen aivot ja kroppa ole sopeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmisen luontaiseen käytökseen sopii yhdessä muiden kanssa asuminen, kuin eristäytyminen. Eli varmaan tekee ihan hyvää.
Ihmiset eristäytyy kerrostaloissa ja "yhteiskunnassa", suomalainen on susi toiselle. Suomi on dystopia.
Just tultiin kotiin, asuttiin taas 3 kuukautta autossa paljon paremmissa maisemissa. Vaikutelma: siistiä, tilavaa, huono ilma, kuuma, katto matalalla. Silti talveksi on kiva pesiytyä kaikkien mukavuuksien ääreen.
Olin jo syrjäytynyt ennen kerrostaloon muuttamista.
Jatkuva eri syistä johtuva tausta humina väsyttää. Siihen vielä äänekäs jääkaappi ja huoh..
Jos voisin asuisin maaseutumaisesti, kaupungin liepeillä. Omaa rauhaa ja tilaa, mutta ei täysi erakko.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisrodun viimeinen alamäki alkoi juuri kaupungistumisesta. Luontoyhteys heikkeni kun ihmiset survottiin pieniin harmaisiin betonikuutioihin. Samalla ihminen menetti yhteytensä eläimiin ja kasveihin, työt muuttuivat robottimaiseksi liukuhihnatyöksi. Ensin liukuhihna kulki edessäsi, nykyään monessa työssä pään sisällä. Siihen päälle vielä dobamiinipumppu jota älypuhelimeksikin kutsutaan.
Juuri näin . Asuin elämäni maalla joka oli minulle luonnollinen olotila .kun akasi oven niin astuin nurmikolle ..Sairastumisen myötä jouduin asumaan kerrostaloon 3. kerros ..Vaikka asunto on iso kaksio ja uusi niin kärsin tästä kopista korkealla ..Minulle tämä ei ole luontainen asunto ihmisille eikä eläimille .
Vierailija kirjoitti:
Mun kerrostalo on luonnon keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus mä katoin mielenkiintosen pätkän tosta aiheesta ja mä voin sanoo että ei vaikuta todellakaan hyvin
Jokainenhan sen tietää miksi kerrostaloja rakennetaan ja miksi niitä on niin paljon, se on kannattavaa ja ihmiset tykkää haketutua toistensa seuraan
Mut se henkinen puoli ja mitä siinä sopassa oikeasti tapahtuu on tosi synkkä loppujen lopuks. Se vastaa periaatteessa samaa asiaa ku vankilan sellissä asuminen ja ylipäätää vankilassa ++ kaikki energia mitä ihmisellä on, pakkautuu siihen pikku neliön muotoseen energiatrappiin.
Jos on ahdistunut ihminen, se on 100000000000000x pahempi
Oikea paikka asua on maalla tai luonnossa ylipäätään jossain mökin suojissa.
<3
Kerrostalossa on tärkeää maadoittua. Tämä purkaa kehon energiavarausta. Ihan vaan kävelylenkki tai vaikkapa lyhyt suihku auttaa tähän
Muutoin asumisen ja luonteen laatu riippuu kovasti naapureista. Jos naapureissa rauhallista, työssäkäyvää tai sivistynyttä porukkaa, talossa oleskelu sivistää itseäkin. Sitten jos se on tällainen ahdistunut nistitalo, missä ihmiset eivät osaa huolehtia edes perustarpeistaan, ollaan pulassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin . Asuin elämäni maalla joka oli minulle luonnollinen olotila .kun akasi oven niin astuin nurmikolle ..Sairastumisen myötä jouduin asumaan kerrostaloon 3. kerros ..Vaikka asunto on iso kaksio ja uusi niin kärsin tästä kopista korkealla ..Minulle tämä ei ole luontainen asunto ihmisille eikä eläimille .
Talo ylipäätään ei ole luonnollinen asunto. Oksalle voi palata nukkumaan ja maakuoppaan talveksi, jos luonnollista mielii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo ylipäätään ei ole luonnollinen asunto. Oksalle voi palata nukkumaan ja maakuoppaan
Aika mustavalkoinen ääripää. Taloja voi olla luonnollisempia ja vähemmän luonnollisia, kuten varmaan kerrostalojakin. Mutta kerrostalot on yleensä riveittäin ja päällekkäin olevia asuntoja, niin sellainen on todella kaukana niistä asunnoista missä ihmiset on ennen asuneet.
Kyllä kerrostaloasuminen tuo minulle hyvinvointia. Kokemus on omasta talosta ja hirveän kallis työleirihän se oli kolmivuorotyötä tekevälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti kuitenkin myös sairaus tuo omat lisänaä kärsimyksen tunteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Taidat pelätä hissejäkin?
Minä pelkäsin hissejä aiemmin, mutta kun muutettiin kolmanteen kerrokseen, opettelin kulkemaan, kun jalat alkaa olemaan entiset, joten portaissa kulku on hankalaa. Naapurit on mukavia, suurimman osan kanssa jutellaan päivittäin, kun on pieni taloyhtiö. Omakotitaloon en ole ikinä halunnut
Ensimmäisen 20 vuotta elämästäni asuin omakotitalossa. Ehti hyvin kirkastua mieleen, että ei enää ikinä 😄
Eli omalla kohdalla kerrostaloon muuttaminen vaikutti erittäin positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kivi syö miestä.
Nykyiset kopit taitavat olla pitkälti Neuvostoliiton peruja.
Ei, kyllä se sinun homemörskäsi hevonperseessä tuo paremminkin mieleen rysylän maaorjien olosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Joskus mä katoin mielenkiintosen pätkän tosta aiheesta ja mä voin sanoo että ei vaikuta todellakaan hyvin
Jokainenhan sen tietää miksi kerrostaloja rakennetaan ja miksi niitä on niin paljon, se on kannattavaa ja ihmiset tykkää haketutua toistensa seuraan
Mut se henkinen puoli ja mitä siinä sopassa oikeasti tapahtuu on tosi synkkä loppujen lopuks. Se vastaa periaatteessa samaa asiaa ku vankilan sellissä asuminen ja ylipäätää vankilassa ++ kaikki energia mitä ihmisellä on, pakkautuu siihen pikku neliön muotoseen energiatrappiin.
Jos on ahdistunut ihminen, se on 100000000000000x pahempi
Oikea paikka asua on maalla tai luonnossa ylipäätään jossain mökin suojissa.
<3
Tosiaan oikea paikka asua jossain korvessa autottomana, kun sieltä ei pääse omin avuin edes kauppaan tai lääkäriin.
Tykkään, kun on muita ihmisiä lähellä, mutta ei samanlaista kyttäystä kuin omakotialueella.
Asuntoon tulee juokseva vesi, sähköt, kaukolämpö. On pehmeä peti ja ruokaa. Nämä eivät ole itsestään selvyyksiä! Suurimmalla osalla maapallolla eläneistä ihmisistä on paljon kurjemmat elinolosuhteet. Ollaanko me niin pullamössöjä, että kerrostaloasuminenkin vaikuttaa mielenterveyteen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kerrostaloasuminen tuo minulle hyvinvointia. Kokemus on omasta talosta ja hirveän kallis työleirihän se oli kolmivuorotyötä tekevälle.
Samoin. Asunut omakotitaloissa ja rivitaloissa pikkukaupungeissa ja lähiöissä. Ei sovi minulle. Kiva vuokrakaksio kerrostalossa Helsingin kantakaupungissa meren äärellä on minulle paras ratkaisu.