Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Etelä-Pohjanmaa hyvä paikka kasvattaa lapsia?

Vierailija
24.08.2024 |

Miehellä olisi töitä siellä pienemmältä paikkakunnalta. Lapsia on pojat 7 ja 13v ja muutettaisiin Helsingistä.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 9 vuotta sitten yksin EP:lle böndelle. Hyvin otettiin vastaan. Muutin Vantaalta, vaikka en ollut syntyjään kyllä pääkaupunkiseudultakaan, en EP:ltäkään. Lapsuuteni asuin pienessä pitäjässä, opiskelemaan muutin Helsinkiin.

Elämäni paras päätös oli muuttaa tänne. Mitä lapsiin tulee, omia ei ole, mutta naapuritalojen ja kavereiden lapset vaikuttavat tyytyväisiltä ja täyspäisiltä, tuntuu olevan paljon urheiluseuratoimintaa jossa lapset viihtyvät. Hiihtoa, ratsastusta, mitänäitä on. Ja kakaroilla on turvallista liikkua ulkona. 

Onhan täällä ns. maalaisjuntteja. Mutta kaupungissa on sitten kaupunkilaisjuntteja. Pidän enemmän maalaisjunteista, jos pitää valita.

Minä en täältä lähde jossei ole ihan pakko.

Vierailija
62/73 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat, että niistä kasvaa juntteja, niin sinne vaan. Itse kasvanut E-P:llä ja koin siellä noin 10 vuotiaasta eteenpäin aika paljon ahdistelua aikuisten miesten taholta. Että ihan vain varoituksena.

Sama kokemus. Pelastauduin Helsinkiin, nyt onnellisena täällä ja puolet vuodesta Berliinissä!

Heh, Berliinissäkö ei ahdistella? Terv. Berliinissä myöskin asunut ja se kaupunki on paskottu kymmenessä vuodessa aivan totaalisesti. Kuten moni muukin paikka Keski-Euroopassa. Just tänään Soligenin uutisia lukiessa oon ollut ihan tyytyväinen päätöksestä palata tänne Etelä-Pohjanmaan pikkukylään. Toistaiseksi täällä ei kukaan ole murtautunut tupaan, ryöstänyt, käynyt käsiksi kadulla tai muutakaan pskaa mikä valitettavasti alkaa Berliinissäkin olla arkipäivää ja omalle kohdalle käynyt kaikki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsille  parasta kasvualustaa  olisi maalaismiljöö eikä kaupunki.

Vierailija
64/73 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erittäin hyvä paikka. Siellä lapsilla on mahdollisuudet kasvaa vielä terveiden perinteisten arvojen mukaisesti, eikä nykypäivän wokemädätysarvoihin.

Mun täytyy sanoa, etten pidä eteläpohjalaisia arvoja terveinä. Siellä tärkeintä on pitää kulissit kunnossa. Niiden takana sitten voidaan kohdella perheenjäseniä todella rumasti.

Tunnen oikein hyvin useammankin sikäläisen perheen, ja yhteistä heille kaikille on perheen sisäinen, voimakas henkinen väkivalta. En itse muuttaisi tuolle alueelle, kun olen nähnyt, miten siellä kohdellaan toisia ihmisiä.

Vierailija
65/73 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erittäin hyvä paikka. Siellä lapsilla on mahdollisuudet kasvaa vielä terveiden perinteisten arvojen mukaisesti, eikä nykypäivän wokemädätysarvoihin.

Mun täytyy sanoa, etten pidä eteläpohjalaisia arvoja terveinä. Siellä tärkeintä on pitää kulissit kunnossa. Niiden takana sitten voidaan kohdella perheenjäseniä todella rumasti.

Tunnen oikein hyvin useammankin sikäläisen perheen, ja yhteistä heille kaikille on perheen sisäinen, voimakas henkinen väkivalta. En itse muuttaisi tuolle alueelle, kun olen nähnyt, miten siellä kohdellaan toisia ihmisiä.

Niin, mitään kulissit -kunnossa meininkiäkö ei ole pk-seudulla? Uskallan väittää toisin. Eiköhän jossain Westendin suunnalla ole kulissit jos toisetkin. 

Sanoisin myös, että eiköhän kulissit kunnossa -ilmiö ole ihan laajalti etenkin länsimaisten yhteiskuntien ongelma. Sitten taas kun eletään köyhyydessä, ollaan jo valmiiksi työttömiä tai sitten jos eletään sosialismissa, jossa kaikilla on yhtä paljon, ei ole samanlaista tarvetta kulisseille. 

Etelä-Pohjanmaalla on manner-Suomen matalin työttömyys, meillä nimenomaan on vahva yrittäjyys, investointi ja halu keksiä uutta, menestyä ja ollaan kunnianhimoisia ja työteliäitä. Totta kai tämä näkyy välillä sitten negatiivisestikin. Mutta valtaosin ollaan kyllä aika tavallisia ihmisiä ja meitäkin on aika monenlaisia. Ja ollaan kyllä aika suku- ja perhekeskeisiä. Minäkin näen omia vanhempia harva se päivä, vaikka olen jo 35 v. Samoin monet kaverit ja sukulaiset ovat kyllä läheisiä perheensä kanssa. Musta huumori toki kukkii ja joka naksahdusta ei itketä ja voivotella, mutta itsekin kun olen maailmalla reissannut, niin ohje on aina ollut kotoa se, että mene ja koe, kotiin saa aina tulla, jos niin on. 

Vierailija
66/73 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitään kulissit -kunnossa meininkiäkö ei ole pk-seudulla? Uskallan väittää toisin. Eiköhän jossain Westendin suunnalla ole kulissit jos toisetkin. 

Sanoisin myös, että eiköhän kulissit kunnossa -ilmiö ole ihan laajalti

No Westendiin en muuttaisi senkään vertaa kuin Etelä-Pohjanmaalle, siinä olet oikeassa. En kuitenkaan nyt tarkoittanut normaalia kulissien pitämistä, vaan sitä, että siellä takana isketään perheenjäseniä lyttyyn ja leikitään, että kaikki on kunnossa. Onhan tuollaisia perheitä muuallakin, ja voi olla, että otokseni on vinoutunut. Kuitenkin pidän aika epäilyttävänä sinä, että useampi saman alueen perhe, jonka tunnen läheisesti, kohtelee perheenjäseniä kuin saastaa.

Esimerkki: aikuinen lapsi tulee kotiin. Vanhemmat aloittavat tulikivenkatkuisen, tuntikausia kestävän saarnan siitä, kuinka aina on pakko hymyillä, mitään negatiivista tunnetta ei saa hetkeäkään välähtää kasvoilla (lapsi oli uupunut opinnoistaan ja se vähän näkyi kasvoilta).

Vierailija
67/73 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen omahyväisin heimo asuu siellä. Minä kierrän kaukaa.

Vierailija
68/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihan konkreettisesti, miten ilmenevät nuo wokemädätysarvot, joiden mukaisesti lapset jossain muualla (esim. Helsingissäkö?) kasvavat. Jään odottamaan.

Vierailija
69/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki paikat on parempia kuin monikulttuurinen S2 hesa

Vierailija
70/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että tämä liittyy jotenkin maakuntaan itsessään? Meinaatko että nämä sekopäiset perheet harrastaisi henkistä väkivaltaa ja rumaa kohtelua, jos muuttaisivat vaikka Turkuun tai Helsinkiin?

Vierailija
71/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ole sen kummempaa asua kuin muuallakaan Suomessa. Valitse kuitenkin kunta ja taajama, jossa palvelut lähellä eli muuta sellaiseen, jossa peruspalvelut on säilymässä. Eli ei mihinkään sivukylille pikkukuntaan.

Täällä on perusturvallista, ihmiset ystävällisiä, vaikka toisin puhutaan. Omassa rauhassa saat olla, jos ei huvita alkaa sosiaaliseksi. Voit luottaa siihen, että apua saat vieraaltakin. Täällä tehdään paljon hyväntekeväisyyttä, vaikka se ei päällepäin näy.

En ole törmännyt uskovaisiin, häjyihin tai muihin pimeisiin porukoihin, mutta varmaan niitä löydät, jos etsit. 

Sen huomaa, että osa lasten vanhemmista on juntturaa sakkia ja se periytyy. Eli jos lapsesi ovat herkemmästä päästä, niin varmista, että luokalla löytyy samanhenkistä kaveriseuraa. Pääsääntöisesti koulussa otetaan hyvin mukaan ja luonteeseen kuuluu tietty avoin sosiaalisuus jo lapsilla. Mutta näitä umpimielisiäkin löytyy. Ehkä näin on joka paikassa.

Sanoisin, että täällä saa olla rauhassa. Jos alat vaikeaksi vaikka somessa ja tuot epäkohtia esiin omalla naamalla, niin kritiikkiin saa varautua, samoin kuin jossain muualla. Vtuilu on terävää, piilevää ja se muistetaan. Tästä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tikun nokkaan pääset helposti, jos haluat.

Kuitenkin tietyt hyvät perusarvot löytyy ja niitä arvostetaan, kuten rehellisyys, turvallisuus, liikunta, kulttuuri jne., että loppupeleissä täällä kasvattaisin edelleen lapseni ennemmin kuin Helsingin ghetoissa.

Vierailija
72/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa pedarivyöhykkeellä asua niin tervemenoa. 

Vierailija
73/73 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun itä helsingissä

T: ruma ja lihava pentutehtailija

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi