Onko Etelä-Pohjanmaa hyvä paikka kasvattaa lapsia?
Miehellä olisi töitä siellä pienemmältä paikkakunnalta. Lapsia on pojat 7 ja 13v ja muutettaisiin Helsingistä.
Kommentit (73)
Oon monesti miettiny jotta minkä helvtin takia piti täältä ostaa talo (ilmajoen pikkukunta). Ihmiset ovat niin itteänsä täynnä, jos oot muualta tullut niin sua pidetään kummajaisena "virran kuljettamana".
Kaikki on kantasuomalaisia se on tärkeä asia .ja joulujuhlia koulussa vietetään
Vierailija kirjoitti:
Oon monesti miettiny jotta minkä helvtin takia piti täältä ostaa talo (ilmajoen pikkukunta). Ihmiset ovat niin itteänsä täynnä, jos oot muualta tullut niin sua pidetään kummajaisena "virran kuljettamana".
Kaikki eivät toki tänne sopeudu, mutta sopeudutko mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enoo muualla asunukkaa
En oikein usko että täällä viihtyy, jos ei ole mitään siteitä alueeseen ennestään. Me syntyperäiset täällä tykätään olla kun tänne on moni kaverikin jäänyt ja perustanut perheen. Ja tukiverkot lähellä. Keskenämme meillä on hyvä meininki, mutta eihän täällä varsinaisesti mitään nähtävää/elämyksiä ole vieraille ihmisille. Mutta riippuu mistä tykkäätte. Turvallista ja rauhallista kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on kantasuomalaisia se on tärkeä asia .ja joulujuhlia koulussa vietetään
Lapsen päiväkotiryhmässä on jo puolet tummia. Seinäjoella. Toivottavasti eivät pienempiin kuntiin kuitenkaan leviä.
Jos haluat, että niistä kasvaa juntteja, niin sinne vaan. Itse kasvanut E-P:llä ja koin siellä noin 10 vuotiaasta eteenpäin aika paljon ahdistelua aikuisten miesten taholta. Että ihan vain varoituksena.
Muuten hyvä mutta manneja pitää varoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuin maisema. Tasaisia ja vähän tylsiä.
Etelä-Pohjalaisena voin allekirjoittaa ylläolevan. Ei täällä tunteet leisku.
Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Emme kaipaa HELLsinkiläisiä tänne.
Helsinkiläiset ovat AINA tervetulleita Etelä-Pohjanmaalle
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat, että niistä kasvaa juntteja, niin sinne vaan. Itse kasvanut E-P:llä ja koin siellä noin 10 vuotiaasta eteenpäin aika paljon ahdistelua aikuisten miesten taholta. Että ihan vain varoituksena.
Sama kokemus. Pelastauduin Helsinkiin, nyt onnellisena täällä ja puolet vuodesta Berliinissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enoo muualla asunukkaa
Säälittävää. Et siis ole päässyt elämässä eteenpäin.
Seinäjoki ainakin hyvä paikka lapsiperheille. Löytyy tekemistä ja harrastuksia mutta silti rauhallinen. En ikimaailmassa kasvattaisi lapsiani Helsingissä, siellä tuli asuttua opiskeluaikana.
No en kyllä muuttaisi etelä-Pohjanmaalle. Siellä ihmiset on kyllä tosi takapajuisia ja kaikki uusi pelottaa on ihmeellistä. Lisäksi trossaavat ihan jumalattomasti, aina pitää olla vähän parempi kuin naapuri tai muuten vaan helevetin hyvä. Omakehu haisee.
Ei ollenkaan huonoimpia. Terveellistä ja yritteliästä elämäntapaa huokuva alue, aika uskonnollista väkeä siinä samassa.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotias ei ainakaan tule ilahtumaan muutosta. En itse ole E-P:lta mutta mies on, ja kokemusta on eri pikkupaikkakunnista. Kaltaiselleni luontoihmiselle E-P ei tarjonnut kummoisia elämyksiä. Ihmiset kovia leuhkimaan ja ovat töksäytteleviä. Osa ihan ystävällisiäkin.
Mitä lapsiin tulee niin luulen että E-P:lla on isompi riski tulla kiusatuksi kuin Helsingissä. Pikkupaikkakuntien lapset tuntevat kaikki toisensa jo valmiiksi, niin voi olla vaikea mennä uutena.
Kasvoin itse lapsena pikkupaikkakunnalla, jossa oli silloin vähän toista kymmentä alakoulua ympäri kuntaa, monien kymmenien kilometrien alueella. Oman alakoulun oppilaat tunnettiin hyvin, muttei kovinkaan paljon toisten alakoulujen oppilaita. Mitä nyt jotkut tunsivat yhteisten harrastusten tai vanhempiensa kautta. Yläkoulussa tunnettiin sitten enemmän kaikkia, kun paikkakunnalla oli vain se yksi yläkoulu, johon tultiin sieltä kaukaa sivukyliltäkin.
Vierailija kirjoitti:
On erittäin hyvä paikka. Siellä lapsilla on mahdollisuudet kasvaa vielä terveiden perinteisten arvojen mukaisesti, eikä nykypäivän wokemädätysarvoihin.
ARVASIN että joku vastaa näin!! Eikä tarvinnut kauaa odottaa! Woke ei ole märätystä vaan tasa-arvoa. Kyllä ahdistaa täälläpäin itse asuvanakin joku Priden häiriköinti ja muu ja Atrian lihatuotannon ihailu.
Todella takapaujuista aluetta esim. Ilmajoki, Jalasjärvi/Luopajärvi, Kurikka, Alajärvi, ja varsinkin Lapua ja Kauhava. Vältä hinnalla millä hyvänsä! Taikauskoisia hihhuleita, kateellisia, manneja, väkivaltaa, kyräilyä, kateutta, sukurutsaa - you name it!
t. kokemusta on, nykyisin Espoossa. Täällä on parhaat edellytykset moneen, erityisesti Tapiola-Westend-akselilla.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotias ei ainakaan tule ilahtumaan muutosta. En itse ole E-P:lta mutta mies on, ja kokemusta on eri pikkupaikkakunnista. Kaltaiselleni luontoihmiselle E-P ei tarjonnut kummoisia elämyksiä. Ihmiset kovia leuhkimaan ja ovat töksäytteleviä. Osa ihan ystävällisiäkin.
Mitä lapsiin tulee niin luulen että E-P:lla on isompi riski tulla kiusatuksi kuin Helsingissä. Pikkupaikkakuntien lapset tuntevat kaikki toisensa jo valmiiksi, niin voi olla vaikea mennä uutena.
No, täällä ei ryöstetä kenkiä jalasta tai vaatteita päältä. Olen kolmannen polven eteläpohjalainen ja kyllä meidän kylälle on uudet täyspäiset ihmiset todella tervetulleita, sillähän maaseutu pysyy voimissaan.
Ja joku puhui raamattuvyöhykkeestä - sellaista ei Etelä-Pohjanmaalla ole. Pohjanmaalle ja Pohjois-Pohjanmaalle sijoittuu nämä. Rannikko on sitten ruotsinkielistä aluetta, eli jos ei ruotsi taivu, sinne ei kannata.
Opettajilla on enemmän auktoriteettia. Mahtaako johtua, että täällä puolustetaan enemmän kyläkouluja? Siis 40-70 oppilasta.