Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidiksi tuleminen 35+ iässä, kokemuksia?

Vierailija
24.08.2024 |

Millaista on saada lapsi vähän vanhemmalla iällä, oliko raskaaksi tuleminen vaikeaa ja toiko ikä haasteita raskauteen tai jaksamiseen?  Erityisesti kokemukset esikoisen saamisesta tuossa iässä kiinnostavat.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvinaista, että nykyään kukaan kuolee alle 80v ikäsenä, paitsi jos on esimerkiksi alkoholisti, tupakoiva, huumeidenkäyttäjä tai muuta. 

Tosin oma alkoholistiisoisäni eli 95v asti. 

Hyvä vaan jos tekee lapsia silloin kun itselle sopii, kunhan kyseessä ei ole tyyliin 50v ikäset ihmiset. 

Vierailija
42/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kadun sitä kovasti että vanhempani minut tekivät yli nelikymppisinä. Ei ole ollut kovin kivaa viettää koko nuoruus peläten ja huolehtien vanhempien kuolemaa ja ties mitä terveyshuolia täysin yksin, kun kaikkien muiden vertaisten vanhemmat on 10-15v nuorempia ja eläneet sen vuoksi hyvin erilaisessa todellisuudessa. Hyvin yksinäistä on nuoruuteni sen vuoksi ollut.

Tätä on somessa paljon. Eihän se pikkulapsi osaa tuollaisia ajatella, mutta kyllä ne erot muiden vanhempiin huomaa viimeistään murrosiässä. 

Paitsi että nykymaailmassa on koko ajan yleisempää saada lapsia myöhemmällä iällä joten ei se ole tulevaisuudessa mitenkään poikkeuksellista, jos on niin sanotusti iäkkäämmät vanhemmat. Ja mikä sitten on iäkäs, ihmisten elinikäkin nousee

Etenkin korkeakoulutettujen keskuudessa on erittäin yleistä, että eka lapsi saadaan 35 ikävuoden jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kadun sitä kovasti että vanhempani minut tekivät yli nelikymppisinä. Ei ole ollut kovin kivaa viettää koko nuoruus peläten ja huolehtien vanhempien kuolemaa ja ties mitä terveyshuolia täysin yksin, kun kaikkien muiden vertaisten vanhemmat on 10-15v nuorempia ja eläneet sen vuoksi hyvin erilaisessa todellisuudessa. Hyvin yksinäistä on nuoruuteni sen vuoksi ollut.

Mitä ihmettä? Itsellä myös oli syntyessäni yli nelikymppiset vanhemmat, mihin ihmeeseen normaalit ihmiset sairastuu/kuolee  40-60 v iässä? Täysin työikäisiä ja työkykyisiä ihmiset normaalisti tuon ikäisinä ovat. Kavereita saa omasta elinympäristöstä esim. koulusta, jos omaa yhtään normaaleja sosiaalisia taitoja.

Kyllä 50 + ikäisenä moni rupeaa sairastumaan ja kuolemaan. Saati 65 + kun lapsi on vasta opiskelemassa. 

Katsoppa uudestaan tilastot suomalaisten eliniänodotteesta. Ei täältä suurin osa kyllä viiskymppisenä lähde minnekään muualle kuin aamulla töihin.

Vierailija
44/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle päsee vasta 65v ikäsenä mutta täällä jotkut kuvittelee, että sen ikäset on jo kuollu pois. 

Vierailija
45/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Itsellä myös oli syntyessäni yli nelikymppiset vanhemmat, mihin ihmeeseen normaalit ihmiset sairastuu/kuolee  40-60 v iässä? Täysin työikäisiä ja työkykyisiä ihmiset normaalisti tuon ikäisinä ovat. Kavereita saa omasta elinympäristöstä esim. koulusta, jos omaa yhtään normaaleja sosiaalisia taitoja.

Kyllä 50 + ikäisenä moni rupeaa sairastumaan ja kuolemaan. Saati 65 + kun lapsi on vasta opiskelemassa. 

Eläkejärjestelmä on kuitenkin sen varassa, että työssä ollaan 68-vuotiaaksi asti. Jos emme ole, eläkejärjestelmä lakkaa. 50-vuotiaalla on vielä 18 vuotta eläkeikään.

Vierailija
46/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olisin parikymppinen niin totta kai se 40 v äiti olisi parempi vaihtoehto kuin 60 v. Vaikka miten helppo synnytys olisi jälkimmäisellä ollut. 

Vierailija
47/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos olisin parikymppinen niin totta kai se 40 v äiti olisi parempi vaihtoehto kuin 60 v. Vaikka miten helppo synnytys olisi jälkimmäisellä ollut. 

Mä otan mielummin sen äidin, joka on tehnyt mut silloin kun on ollut sellainen aika, että se äiti on siihen ollut niin henkisesti, fyysisesti kuin taloudellisesti valmis. Ihan sama mikä se ikä on.

en itse näe miksi oman äidin pitäisi olla 40v kun itse olen parikymppinen? Mitå sillä mun vanhemman iällä on väliä?

Vierailija
48/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo joka täällä kirjottelee siitä, että 65v+ ikäset on jo haudattuna joku 16v? :D Ihan sen tyylistä tekstiä ainakin on. 

Vierailija
49/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otan mielummin sen äidin, joka on tehnyt mut silloin kun on ollut sellainen aika, että se äiti on siihen ollut niin henkisesti, fyysisesti kuin taloudellisesti valmis. Ihan sama mikä se ikä on.

en itse näe miksi oman äidin pitäisi olla 40v kun itse olen parikymppinen? Mitå sillä mun vanhemman iällä on väliä?

Kyllä nuoriso kadehtii toisiltaan nuoria vanhempia. 

Vierailija
50/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olin nuori niin ei ketään kiinnostanut muiden vanhempien iät. En edes muista koskaan kysyneeni minkä ikäsiä teidän porukat on. 

Aika oudossa porukosisa pyörit, jos nuoria kiinnostaa muiden nuorten vanhempien iät ;D Eiköhän niitä kiinnosta enemmän ne muut nuoret. 

Vierailija
51/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo joka täällä kirjottelee siitä, että 65v+ ikäset on jo haudattuna joku 16v? :D Ihan sen tyylistä tekstiä ainakin on. 

Johtuu varmasti liian nuorista vanhemmista, joilla ei ole ollut taitoa eikä kärsivällisyyttä kasvattaa lapsia.

Vierailija
52/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso kadehtii rikkaita ja hyväntuulisia vanhempia, ei niitä kiinnosta iät vittuakaan.

Vierailija
53/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi osalla on näissä ketjuissa aina tarve lytätä toisia? Jokainen tehköön lapsensa silloin kun itselle parhaiten sopii. 

Vierailija
54/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso kadehtii rikkaita ja hyväntuulisia vanhempia, ei niitä kiinnosta iät vittuakaan.

Käypä missään nuorison somessa kuten TikTokissa. 

Vierailija
55/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pitää tehdä silloin kun itse kokee pystyvänsä tarjoamaan lapselle hyvän lapsuuden ja olemaan hyvä vanhempi. Ihan turha keskittyä siihen mitä ehkä tapahtuu tai ei tapahtu kahdenkymmenen vuoden päästä, naurettavaa miettiä minkä ikäinen ehkä on kun oma lapsi ehkä saa lapsia tai mitä jos sairastuu. Tuossa on niin paljon jossittelua, ei tällaisia päätöksiä voi perustaa johonkin kuviteltuihin tulevaisuuden skenaarioihin. Meille kenellekään ei ole luvattu edes huomista päivää, elämä on tässä ja nyt.

Vierailija
56/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tavallaan samaa mieltä, mutta eihän se ole enää realistinen valinta ihmiselle joka 35+ miettii lapsentekoa. Ei se enää aikakoneella parikymppiseksi pääse. Parempi kysymys olisi, onko joku mieluummin kokonaan syntymättä kuin nelikymppisenä synnyttäneen äidin lapsi.

Vierailija
57/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tavallaan samaa mieltä, mutta eihän se ole enää realistinen valinta ihmiselle joka 35+ miettii lapsentekoa. Ei se enää aikakoneella parikymppiseksi pääse. Parempi kysymys olisi, onko joku mieluummin kokonaan syntymättä kuin nelikymppisenä synnyttäneen äidin lapsi.

Niin, ei sille toki enää mitään mahda. 

Vierailija
58/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olin nuori niin ei ketään kiinnostanut muiden vanhempien iät. En edes muista koskaan kysyneeni minkä ikäsiä teidän porukat on. 

Aika oudossa porukosisa pyörit, jos nuoria kiinnos

Sama kokemus. Hyvin vähän ketään kiinnosti. Oma äiti sai minut tasan 20-v ja oli kyllä selkeästi nuorin vanhempi kaveripiirissä, monella 10-15 v iäkkäämmät vanhemmat. En kyllä muista, että vanhempien ikiä olisi sen syvällisemmin mietitty saati kadehdittu.

Ja ainakin omassa tuttavapiirissä useimpien vanhemmat on vielä tässä 40+ iässä elossa.

Vierailija
59/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 37 ja koin silloin olevani nuori. Suorastaan tyrmistyin, kun joku sanoi jotain idioottimaista "vanhalla iällä" -tyylistä. Raskaus oli todella helppo, synnytys vaikea. Vauva-aika ja valvominen oli helppoa. Lapsikin ollut helppo ja ihana. Nykyään meillä harrastuksena käydä yhdessä festareilla ja keikoilla. 

Vierailija
60/66 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa itsellekin se onni vielä suotaisiin. Heikosti olen osannut valita suhteeseen ihmisiä kanssani, ei ole lapsia siunaantunut, sisuskalujen pitäisi olla itsellä kuitenkin normaalit. 37 mittarissa ja alan miettimään juurikin sitä, että olenko liian vanha esikoista odottamaan. Mikään mahti maailmassa ei toki kerro, saanko omaa pienokaista koskaan syliini. Oma äiti kuoli tapaturmassa kun olin 13, hän sai minut 3kymppisenä. Ei ne kellot kellekään edeltä soi <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi