Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimisto rupesi karhuamaan tutkintotodistuksia 90-luvulta

Vierailija
24.08.2024 |

Eipä ole nyt saapusalla. Toki voin yrittää niitä yliopistolta kysellä, varmaan joku digitaalinen jälki on olemassa. Mutta minkä ihmeen takia TE-toimisto kyselee 52-vuotiaalta naiselta kohta 30 vuoden takaisia papereita? Työnhaussa noita ei ole tarvinnut - no, 30 vuoteen. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa paska.......... . Hyvä että te toimistot lakkautetaan.

Höpsö ;)  Sama virkailija siellä on luukun takana 1.1.-25 jälkeenkin, siirtyy valtiolta kuntaan vain.

Vierailija
22/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä ei ole oikeastaan sinun kanssasi mitään tekemistä. Sen virkailijan on kuitattava jonnekin järjestelmään että on nähnyt kyseiset todistukset, eli valvonta kohdistuu virkailijaan ei sinuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin jokunen vuosi sitten eurooppalaiseen firmaan töihin ja näiden rekrytointiprosessin osana oli erillinen alihankkija joka tarkisti hakijan koko työhistorian ja rikosrekisterin. Se oli siis jo ihan vakioprosessi koska keski-Euroopassa täysin keksitty CV on jo niin suuri ongelma vähänkin paremmin palkatuissa duuneissa että kaikki täytyy tarkistaa.

Ja näille ei kelvannut edes suomenkielinen kopio tutkintotodistuksesta vaan jouduin soittelemaan yliopistolle jolla ei ollut pienintäkään aikomusta ruveta tehtailemaan minulle uutta tutkintotodistusta englanniksi mutta dekaani suostui lopulta vastaamaan tämän tarkistusta tekevän firman puheluun ja vakuuttamaan että olin valmistunut ko. yliopistosta.

Huvittavinta on se että itse FM tutkinto oli aivan toiselta luonnontieteen alalta kuin kyseinen tehtävä mutta euroopassa tärkeää onkin vain se että olet valmistunut nimekkäästä yliopistosta hyvin arvosanoin, johdon tehtävissä itse tutkinnolla ei ole mitään merkitystä. Ko. finanssialan firmassa osaston johtaja taisi itse asiassa olla geologi.

Vierailija
24/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei niitä ole enää tallessa?

Totta kai ne on tallessa, mutta varastossa noin 600 km päässä nykyisestä asuinpaikasta. Muutin pk-seudulta vuosi sitten halvempaan ja pienempään paikkaan joten suuri osa huonekaluista, kirjoista, vaatteistakin on siellä varastossa odottamassa, että saan taas jostakin töitä. En tosiaankaan lähde täältä Helsinkiin parin paperin takia. Pakkohan yliopiston on pitää arkistoa tutkinnoista. AP

Vierailija
25/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama, oli keskenjääneet opinnot yli 20 vuoden takaa, niin halusivat siitä todistuksen. Luulisi että jonkinlaista maalaisjärkeä voisi noissakin töissä mahdollisesti hyödyntää, mutta toisaalta silloin ei olisi kohta heillä mitään töitä itselleen :D

Tollasesta voi pamahtaa karenssi ja selvityspyyntö takautuvasti 20 vuoden päähän

Vierailija
26/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä että te-virkailijoilla on tuottavaa tekemistä.

Mun niitä papereitani ei ole tarvinnut näyttää työnantajalle kertaakaan. Ihan turhaan siis hinkkasin ne maisterinpaperit eximiaan.

Joka paperi on tosin tallessa, tietysti.

Vierailija
27/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ne on tallessa, mutta varastossa noin 600 km päässä nykyisestä asuinpaikasta. Muutin pk-seudulta vuosi sitten halvempaan ja pienempään paikkaan joten suuri osa huonekaluista, kirjoista, vaatteistakin on siellä varastossa odottamassa, että saan taas jostakin töitä. En tosiaankaan lähde täältä Helsinkiin parin paperin takia. Pakkohan yliopiston on pitää arkistoa tutkinnoista. AP

Eikä tullut mieleen, että työnhaussa voi tarvita todistuksia? 

Vierailija
28/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tullut mieleen, että työnhaussa voi tarvita todistuksia? 

Ei ole kertaakaan tullut vastaan sitten vuoden -96. Ja onhan ne olleet tallessa, ääliö, ihan vuoteen -22 asti omassa lootassaan muiden tärkeiden kanssa. Nyt tosiaan varastossa eli erittäin hyvässä tallessa. Jos haluat päteä, mene vaikka noihin raakkuketjuihin spämmäämään. 

Vierailija
29/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tutkintotodistukset hävittää?

Oliko turhia tutkinnotkin?

Julkisella puolella saan parempaa palkkaa sillä tutkinnollani.

Vierailija
30/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin työttömänä 43-vuotiaana, niin TE-toimiston opinto-ohjaaja ei suostunut edes vilkaisemaan maisterintutkinto-todistuksiani. Samoin oli sitä mieltä, ettei 43-vuotiaana enää kannata aloittaa kolmevuotisen tutkinnon suorittamista.

Opinto-ohjaajalla ei muuten ollut harmainta hajuakaan tutkintoni sisällöstä, eikä hän halunnut muutenkaan tietää siitä mitään.

Vierailija
31/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin halusivat kaikki tutkintotodistukset ja olen 65 -vuotias. Sitten kun laitoin ei kelvannut ja jouduin laittamaan uudelleen. Kysyin miksi ei kelpaa? Kyseistä opinahjoa kun ei ole ollut olemassa enää viimeiseen 20 vuoteen, niin kuvittelevat että olen keksinyt sen. Virkailijat kun eivät ole vielä silloin olleet syntyneetkään kun opiskelin. Vaikeaa on.

Vierailija
32/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta pitää valittaa.

Vierailija
33/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymyksessä on suomalainen opinahjo, löytyvät suoritus merkinnät Oma Opintopolku -palvelusta. Voit ne myös jakaa sieltä sähköisesti haluamallesi tahoille.

Vierailija
34/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama, oli keskenjääneet opinnot yli 20 vuoden takaa, niin halusivat siitä todistuksen. Luulisi että jonkinlaista maalaisjärkeä voisi noissakin töissä mahdollisesti hyödyntää, mutta toisaalta silloin ei olisi kohta heillä mitään töitä itselleen :D

Miksi mainitsit keskenjääneet opinnot 20 vuoden takaa. Jonkinlaista maalaisjärkeä....

Vierailija
35/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Älkää ampuko viestintuojaa" on vanha käypä sananlasku tähänkin tilanteeseen.  Ei pidä mennä henkilökohtaisuuksiin virastoissa asioidessaan.

Olet ymmärtänyt sanonnan väärin.

Vierailija
36/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas vaan, tosiaan löytyi tutkinnot Omasta Opintopolusta, kiitos sille, joka vinkkasi. Jokaikinen opintopiste vielä erikseen selostettuna. Olen mykistynyt :-) AP

Vierailija
37/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tollasesta voi pamahtaa karenssi ja selvityspyyntö takautuvasti 20 vuoden päähän

Ei pamahtanut, tulipahan vain ylimääräistä vaivaa minulle sekä sille amkin työntekijälle, joka kyseiset opintosuoritukset etsi ja minulle lähetti, sekä kirjoitti erikseen todistuksen siitä, etten ole ko. oppilaitoksesta valmistunut. Ala oli eri millä olen työurani tehnyt ja kyse oli muutaman kuukauden lomautuksesta, ei siitä että olisin tarvinnut te-toimiston palveluita yhtään mihinkään.

Vierailija
38/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysymyksessä on suomalainen opinahjo, löytyvät suoritus merkinnät Oma Opintopolku -palvelusta. Voit ne myös jakaa sieltä sähköisesti haluamallesi tahoille.

Tietenkään TE-keskuksella ei ole pääsyä, ja vaaditaan lomakerumbaa, vaikka Kela näkee pankkien tileille.  Ah, tätä suomalaista byrokratiaa, ja sitten ihmetellään, mihin ne valtion rahat katoaa. Tuollakin rahalla saisi päivystykseen muutaman hoitsun.

Vierailija
39/39 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mainitsit keskenjääneet opinnot 20 vuoden takaa. Jonkinlaista maalaisjärkeä....

En tajunnut valehdella, siinä tosiaan maalaisjärki petti.

Elämäni ensimmäinen kerta te- toimiston asiakkaana, ja kysyttiin onko muita opintoja. En osannut arvata, että pitää erikseen todistaa, että opintoja ei ole tehty loppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi