Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kauhuissaan lapseen menevien kulujen määrästä

Vierailija
24.08.2024 |

Miten teillä menee lasten hankinnat? Kuka ostaa mitäkin?

Meillä menee niin, että minä ostan lapsen vaatteet ja maksan harrastuksen. Olen myös kalustanut lapsen huoneen.

Mies maksaa ruuat, kodinkoneet ja säästää rahaa. 

Toki jos pyydän häntä maksamaan asian x, niin laittaa mulle rahaa tai maksaa.

Jos mies olis vastuussa lapsen hankinnoista, niin lapsi kulkisi ihan kerjäläisten näköisenä.

Taaperoaikoina hän ihmetteli vähän syyllistävään sävyyn, että miten mulla voi mennä lapseen niin paljon rahaa. Sit pyysin häntä ostamaan lapselle välikausi vaatteet. Hän meni Prismaan ja sieltä tultuaan kauhisteli, miten halvinkin haalari maksaa 60€ ja siihen kengät, hanskat ja pipo päälle.

Osti halvinta säästämismielessä ja vesi oli heti läpi vaatteista ja lapsi valitti kylmää.

Tajusi itsekin miten tärkeää järkevää ostosten suunnittelu on, eikä ymmärrä mitään materiaalien päälle.

Ja että maksaa mielellään muita kuluja ja säästää isompia yhteisiä hankintoja varten. 

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin helppoa, kun puolisoiden rahat on yhteisiä, aivan kuten se lapsikin on. 

Vierailija
62/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex vei ruuat lasten lautasilta omalleen, koska lapset pärjäsivät mielestään vähemmälläkin. Yksi vaatekerta riittää, koska ne voi pestä illalla aamua varten. Sitten joka ikinen asia, joka ei koskenut häntä itseään. Kaiken lisäksi kävin töissä, ja olin itse maksanut ruuat ja vaatteet omilla tuloillani. Ei jakamista vaan ryöstämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä hankin lapsille vaatteet ja ne maksettiin miehen kanssa puoliksi. Varsinkin haalarit, kengät ja hanskat oli sellaiset, että ne piti hyvin lämpöä ja kosteutta. Itse sain lapsena palella pihalla huonoissa vaatteissa, joten omille lapsille en sitä halunnut. Hyvälaatuiset vaatteet toimi ja kesti myös nuoremmalle lapselle, jos oli koon puolesta sopiva. Joskus ostin halvat hanskat, ne meni viikossa rikki ja piti ostaa uudet tilalle. Mies ei koskaan valittanut lasten vaatteisiin menevästä rahasta.

Ainakin meillä lapset kasvoivat ihan ihmeellisesti hujauksessa ja sitten pitkään aikaan ei tapahtunut mitään. Keväällä oli turha ostaa haalareita jemmaan, kun ei ikinä tiennyt sopiko se syksyllä.

Maksoit-50/50-miehen-kanssa- tehdyn-lapsen vaatteet jonka kannoit-synnytit-ja-imetit-100% yksin? Teetkö-kotityötkin-100%? No hyvä jos olet nyt onnellinen.

Vierailija
64/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on jatkuvasti aloituksia, joissa äidit haukkuvat lastensa isiä milloin mistäkin. Kun heiltä kysyy, millainen se mies oli ennen lapsia (pitikö huolta läheistensä lapsista, pitikö edes koskaan sylissä, puhuitteko rahasta, jne.), tulee vastaukseksi lähinnä kettuilua tai uhriutumista siitä kuinka mies lupasi jotain. Niinpä niin. 

Vierailija
65/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä hankin lapsille vaatteet ja ne maksettiin miehen kanssa puoliksi. Varsinkin haalarit, kengät ja hanskat oli sellaiset, että ne piti hyvin lämpöä ja kosteutta. Itse sain lapsena palella pihalla huonoissa vaatteissa, joten omille lapsille en sitä halunnut. Hyvälaatuiset vaatteet toimi ja kesti myös nuoremmalle lapselle, jos oli koon puolesta sopiva. Joskus ostin halvat hanskat, ne meni viikossa rikki ja piti ostaa uudet tilalle. Mies ei koskaan valittanut lasten vaatteisiin menevästä rahasta.

Ainakin meillä lapset kasvoivat ihan ihmeellisesti hujauksessa ja sitten pitkään aikaan ei tapahtunut mitään. Keväällä oli turha ostaa haalareita jemmaan, kun ei ikinä tiennyt sopiko se syksyllä.

Maksoit-50/50-miehen-kanssa- tehdyn-lapsen vaatteet jonka kannoit-synnytit-ja-imetit-100% yksin? Teetkö-kotityötkin-100%? No hyvä jos olet nyt onnellinen.

En ihan ymmärtänyt viestiäsi. Sattuneesta syystä vain minä pystyin olemaan raskaana ja synnyttämään. En tosin synnyttänyt yksin vaan mies oli siellä mukana. Mies maksoi myös puolet äidinmaidonkorvikkeesta. En ymmärrä sitäkään miksi rupesit puhumaan kotitöistä, kun tässä ketjussa on kyse lasten vaatehankinnoista.

Vierailija
66/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun näkee jollain 7 vuotiaalla jonkun Tommy Hilfigerin paidan, niin kyllä siinä saa kattoa peiliin, että miten se lapsen vaatetus on niin kallista.

Vierailija
67/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuossa iässä lapselle voi ostaa vaatteet kirppariltakin? Kasvavat niin nopeasti

Aika harva näistä kustannuksista valittavista miehistä etsii niitä haalareita kirppareilta ja Torista.

Erikoista. Miksi naiset tekevät lapsia tuommoisten kanssa? Mitä tuollaisilla miehillä tekee? 

Ensimmäisillä treffeillä on paljon selvitettävää, kun lapsitoiveiden lisäksi pitää muistaa kysyä, miten lapsen tarvitsemat vaatteet hankitaan ja onko mies halukas käyttämään aikaa metsästääkseen niitä käytettyinä.

Miehen soveltuvuus perheenisäksi ja kumppaniksi selvitetään siten että otetaan selvää siitä kuinka mues käyttäytyy naista kohtaan ja pitääkö naisesta oikeasti. Kysy esim. Mistä pidät minussa eniten? Mun exä vastasi että "sun kropasta", odotin että olis sanonu jotain mun positiivisesta asenteesta tai mun taidoista jotain. Jonkun toisen exä vastasi että "siitä mitä sä voit tehdä mulle" (eli ruokaa,seksiä,kehuja,reissuja..) ja se ei siis ite koskaan kehunut tai suunnitellut mitään kumppanilleen. Ovat exiä eikä niiden kanssa tehty lapsia luojan kiitos!

Jos mies todella rakastaa naista niin silloin ei varmana rupee pihtaileen yhteiseen lapseen liittyvien hankintojen, huolenpidon ja tarpeiden kanssa.

Vierailija
68/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päätettiin jo yhteen muuttaessamme, että rahat on yhteisiä, eikä ole ikinä tarvinnut urputtaa mistään omista tai lapsille tulevista hankinnoista. 

Molemmat on täyspäisiä aikuisia, jotka kykenevät arvioimaan hankintojen tarpeellisuutta, laatua ja hintaa. 

Vierailija
69/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin lapselle aina kauden päätteksi alesta seuraavan vaatteen odottamaan. Myös kirpputoreja kannattaa hyödyntää ja myydä pois heti hyvät pieneksi jääneet ellei ole pikkusisaruksia jolle säästää. 

Vierailija
70/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän sen lapsen olet maailmaan porsinutkin, tottapa maksat sen äpä rä si kulutkin.

Kaikenlaisia aivottomia se leipä elättää.

Vierailija
71/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kun näkee jollain 7 vuotiaalla jonkun Tommy Hilfigerin paidan, niin kyllä siinä saa kattoa peiliin, että miten se lapsen vaatetus on niin kallista.

Paita on voitu saada lahjaksi. Olen itsekin ostanut kummilapsille lahjaksi jotain kalliimpaa vaatetta. Tai sitten paita on ostettu kirpparilta, merkkivaatteet menee hyvin kaupaksi.

Vierailija
72/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten ihmiset, joilla on loppuelämän kestävä sidos, eli lapsi, eivät jaa rahojaan millään tavalla. Meillä on yhteinen tili josta maksetaan kaikki elämiseen liittyvät kulut ja lapsiin liittyvät kustannukset. Sen lisäksi kummallakin on omaa rahaa ja omaisuutta, mutta arkea pyöritetään yhteisillä rahoilla. 

Vierailija
73/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten ihmiset, joilla on loppuelämän kestävä sidos, eli lapsi, eivät jaa rahojaan millään tavalla. Meillä on yhteinen tili josta maksetaan kaikki elämiseen liittyvät kulut ja lapsiin liittyvät kustannukset. Sen lisäksi kummallakin on omaa rahaa ja omaisuutta, mutta arkea pyöritetään yhteisillä rahoilla. 

"Yhteiset rahat" eli miehen rahat. Miehen euro on naisen 80€ jolloin naisella on 1,80€ ja miehelle ei jää kuin 0,20€ kaiken maksamiseen.

Vierailija
74/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mten ihmeessä te naiset rakastutte tämmösiin puupäihin?

No tulee ne kulut vähän jokaiselle yllätyksenä ensimmäisen lapsen kohdalla. Että kengät ja vaatteet maksaa taaperolle lähes yhtä paljon kuin aikuiselle vaikka materiaalia on mennyt vain 1/5 aikuisen vaatteesta. Vaunut ja turvaistuimet saman verran kuin halpa auto. Onneksi joku joskus löytää käytettynä edullisemmin. Joillekin ensikertalaisille jopa vauvanhoidon työmäärä on yllätys. Tuore äiti totesi "tämähän on kokopäivähommaa".

Vierailija
75/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee niin että lasten isä maksaa elarit ja kuvittelee että niillä elää leveästi ja että niistä voi helposti kustantaa myös polkupyörät, puhelimet, harrastusten kausimaksut, leirit, mopokortit ym ym ym. Kun hän maksaa elareita, niin hänelle ei sen jälkeen kuulu lapsesta koituvat kulut. Että silleen. Häntä ei myöskään kiinnosta jääkö lasten harrastukset tai olennaiset hankinnat rahapulassa, ei kuulu hänelle. Itse kun tässä yrittää mahdollistaa lapsille mahdollisimman kivan lapsuuden ja nuoruuden kaikilla omilla resursseilla, niin välillä vähän ihmetyttää. Mutta se on mitä se on.

Vierailija
76/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sitä vain mietin, että joku niihin kuudenkympin haalareihin ihan oikeasti lapsensa pukee ja hyvin pärjää. Sitten toisten lapset ovat sokerista...

Vierailija
77/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla on jatkuvasti aloituksia, joissa äidit haukkuvat lastensa isiä milloin mistäkin. Kun heiltä kysyy, millainen se mies oli ennen lapsia (pitikö huolta läheistensä lapsista, pitikö edes koskaan sylissä, puhuitteko rahasta, jne.), tulee vastaukseksi lähinnä kettuilua tai uhriutumista siitä kuinka mies lupasi jotain. Niinpä niin. 

Ei meillä edes ollut lähipiirissä lapsia ennen omia. En itsekään hoivaillut kenenkään toisen lapsia, joten miksi olisin vaatinut tuota mieheltä? Enemmänkin se olisi ollut epäilyttävää jos olisi hankkiutunut hoivailemaan tuntemattomia lapsia.

Vierailija
78/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloustili, jolle molemmat laittavat rahaa ja jonne myös lapsilisät ohjautuvat, on ainoa järkevä ratkaisu. Muuten ei mene reilusti. Silloin jää myös sitä omaa rahaa omalle tilille käyttöön sellaisia hankintoja varten, joihin toinen ei liity millään tavalla.

Kiinnostaisi tietää: te, joilla on yhteiset rahat. Miten koette reiluna toisen kalliin harrastuksen tai vaikkapa rohkean sijoittamisen? Harrastan itse polkujuoksemista. Harrastuksen hinta (uudet treenivaatteet ja kengät reilun vuoden välein) ei ole mitään verrattuna miehen alamäkipyöräilyyn. Pyöriin ja varusteisiin on mennyt viimeisen viiden vuoden aikana varmaan 30 000e. Siihen päälle vielä matkakulut ympäri Suomea ja pari kertaa ulkomaillakin. Tulot meillä on samat ja tuntuisi ihan hullulta kustantaa puolet toisen harrastuksesta. Lapsia on pari, yhteinen koti ja näihin liittyvät kulut maksamme puoliksi. Naimisissa emme ole.

Vierailija
79/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yhteinen tili jonne molemmat laittaa sovitun summan rahaa (+lapsilisät ja s-bonukset menee sinne). Sieltä maksetaan lasten asiat, ruuat, kotiin tarvittavat jutut, vakuutukset, sähkölaskut, lainat jne. kaikki yhteinen. Ei tartte laskea kuka on maksanut ja mitä ja molemmat tietää paljonko menee rahaa mihinkin. 

Vierailija
80/100 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloustili, jolle molemmat laittavat rahaa ja jonne myös lapsilisät ohjautuvat, on ainoa järkevä ratkaisu. Muuten ei mene reilusti. Silloin jää myös sitä omaa rahaa omalle tilille käyttöön sellaisia hankintoja varten, joihin toinen ei liity millään tavalla.

Kiinnostaisi tietää: te, joilla on yhteiset rahat. Miten koette reiluna toisen kalliin harrastuksen tai vaikkapa rohkean sijoittamisen? Harrastan itse polkujuoksemista. Harrastuksen hinta (uudet treenivaatteet ja kengät reilun vuoden välein) ei ole mitään verrattuna miehen alamäkipyöräilyyn. Pyöriin ja varusteisiin on mennyt viimeisen viiden vuoden aikana varmaan 30 000e. Siihen päälle vielä matkakulut ympäri Suomea ja pari kertaa ulkomaillakin. Tulot meillä on samat ja tuntuisi ihan hullulta kustantaa puolet toisen harrastuksesta. Lapsia on pari, yhteinen koti ja näihin liittyvät kulut maksamme puoliksi. Naimisissa emme ole.

Varmaan yhteiset rahat tosiaan edellyttää sitä, että tapa käyttää rahaa on myös yhteinen, eikä kummallakaan ole kalliita harrastuksia, tai jos on niin ne on yhteisiä. 

Itse tykkään myös yhteinen taloustili + omat tilit yhdistelmästä, saa ne omat rahansa tuhlata tai säästää miten lystää. Toki viime kädessä ajatellen kaikki on yhteistä, jos tapahtuisi joku taloudellinen katastrofi ja kaikki rahat tarvittaisiin pakollisten kulujen kattamiseen.