Mies kauhuissaan lapseen menevien kulujen määrästä
Miten teillä menee lasten hankinnat? Kuka ostaa mitäkin?
Meillä menee niin, että minä ostan lapsen vaatteet ja maksan harrastuksen. Olen myös kalustanut lapsen huoneen.
Mies maksaa ruuat, kodinkoneet ja säästää rahaa.
Toki jos pyydän häntä maksamaan asian x, niin laittaa mulle rahaa tai maksaa.
Jos mies olis vastuussa lapsen hankinnoista, niin lapsi kulkisi ihan kerjäläisten näköisenä.
Taaperoaikoina hän ihmetteli vähän syyllistävään sävyyn, että miten mulla voi mennä lapseen niin paljon rahaa. Sit pyysin häntä ostamaan lapselle välikausi vaatteet. Hän meni Prismaan ja sieltä tultuaan kauhisteli, miten halvinkin haalari maksaa 60€ ja siihen kengät, hanskat ja pipo päälle.
Osti halvinta säästämismielessä ja vesi oli heti läpi vaatteista ja lapsi valitti kylmää.
Tajusi itsekin miten tärkeää järkevää ostosten suunnittelu on, eikä ymmärrä mitään materiaalien päälle.
Ja että maksaa mielellään muita kuluja ja säästää isompia yhteisiä hankintoja varten.
Kommentit (100)
Säästääkö se mies sitä rahaa lapselle ja koko perheelle vai itselleen?
Mutta joo, lapset eivät ole ilmaisia eikä vaatteet, kengät, harrastusvälineet, puhelimet, ym. tule vain jostain itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies maksaa kaiken paitsi mä maksan puolet asuntolainasta ja omat laskut esim. Puhelinlasku ja hyväntekeväisyys. Mä sitten säästän. Mun säästöillä on hankittu mm. Auto.
Meillä minä maksan kaiken koska perheessä ei ole muita aikusia.
Kaks lasta, uusi omakotitalo, uusi bmw eikä mistään puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Säästääkö se mies sitä rahaa lapselle ja koko perheelle vai itselleen?
Mutta joo, lapset eivät ole ilmaisia eikä vaatteet, kengät, harrastusvälineet, puhelimet, ym. tule vain jostain itsestään.
Eikö kengät oo vaatteita? Ja puhelimet voi olla halvimpia mahollisia. Harrastuksiin ei tattte välineitä jos valitsee harrastuksen oikein.
Kuulostaa siltä, että lapselle pitää saada tietyt merkkivaatteet ja huone pitää sisustaa trendikkääksi.
Me ei saatu lapsiin kulumaan hirmuisia summia rahaa ennen kouluikää, kun alkoivat harrastaa tavoitteellisesti. Tääkään ei tosiasiassa ole välttämätöntä, halvempiakin harrastuksia on.
Osittain tuttua täälläkin. Miehellä oli taipumus ostaa jotain halpiksia, mutta lopulta rahaa meni vain enemmän, kun oli kuitenkin pakko ostaa lisäksi ne kunnolliset varusteet, jotka kestävät vettä. (Kulut menevät toki yhteiseltä tililtä.)
Vähitellen mies tajusi, ettei kaikesta vaan voi tinkiä. Itselleen toki ostaa aina parasta, mutta sniiduilu liittyi siihen, kun kasvavalle lapselle piti vaatevarastoa päivittää useammin. Kiistaa tuli sitten siitä, kuinka paljon kasvunvaraa voi haalareihin jättää, kun mun mielestä haalarissa pitää olla alusta lähtien mukava liikkua ilman roikkuvia lahkeita
Vierailija kirjoitti:
Osittain tuttua täälläkin. Miehellä oli taipumus ostaa jotain halpiksia, mutta lopulta rahaa meni vain enemmän, kun oli kuitenkin pakko ostaa lisäksi ne kunnolliset varusteet, jotka kestävät vettä. (Kulut menevät toki yhteiseltä tililtä.)
Vähitellen mies tajusi, ettei kaikesta vaan voi tinkiä. Itselleen toki ostaa aina parasta, mutta sniiduilu liittyi siihen, kun kasvavalle lapselle piti vaatevarastoa päivittää useammin. Kiistaa tuli sitten siitä, kuinka paljon kasvunvaraa voi haalareihin jättää, kun mun mielestä haalarissa pitää olla alusta lähtien mukava liikkua ilman roikkuvia lahkeita
Väitätkö ettei lapsille voi ostaa haalareita joita voi käyttää vielä aikusenakin?
Vierailija kirjoitti:
Koita saada mies ymmärtämään, että niistä hänen säästoistään kärsii ainoastaan lapsi niissä märissä ja kylmissä haalareissaan. Olisiko miehen syytä päivittää ajatusmalliaan ja toimintatapojaan, vai annetaanko lapsen kärsiä jatkossakin?
Kyllä se tajusi tuon yhden kerran jälkeen, ja aika pitkään oli kommentoimatta, mutta kun aikaa on kulunut, niin taas nyt syksyn tullen kysyi että alkaisko jo riittää ostosten tekeminen.
Sanoin, että eikö olekin kätevää, miten lapsella on kaikkea mitä se tarvitsee, eikä miehen tarvitse ihmetellä, ettei lapsella yhtäkkiä olekaan mitään päällepantavaa.
Joskus teki mieli jättää vaan hankinnat tekemättä ja katsoa koska mies huomaa. Mut entä jos se huomaiskin ettei oo toppahaalaria vasta sinä aamuna, kun ensimmäiset pakkaset tulee kunnolla ja päiväkotiin olisi lähdettävä kylmissään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Raakut, miettikää raakuja.
Sanonko mihin ne raakut voi työntää.
No, asiaan. Itse sain lapsena kuunnella kaksista rahoista ja kulujen jakamisesta aiheutuvaa kränää aivan tarpeeksi. Siksi meillä on vaimon kanssa ollut jo yli 30 vuotta yhteiset tilit ja rahat. Kumpikin päättää ne hankinnat jotka tuntee ja osaa paremmin, eikä toinen kritisoi. Ilmeisesti osaamme toimia mitenkuten järkevästi, koska rahat ovat aina riittäneet, joskus tiukkojenkin aikojen yli. Ilmeisesti on paljon pariskuntia, joille tällainen malli tuntuu mahdottomalta, tai ei käytännössä toimi. Surullista.
Meillä tuli mieheltä jotain valitusta aikanaan, että lapsella on liikaa ja vääränlaisia hanskoja. Sovimme, että hoitaa tästä lähtien lapsen hanskojen hankinnan yms, minä kaikki muut vaatteet.
Kaikki varmaan arvaavat, että kymmeneen vuoteen mies ei ole muistanut hankkia yksiäkään hanskoja ja vielä vähemmän ennakoida hanskojen tarvetta hyvissä ajoin. Saati etsiä hanskoja tarjouksista.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmemmillekin tiedoksi, aloitus on provo.
Tyhmälle tiedoksi, vastauksetkin on suurimmaksi osaksi provoja
Nussiminen tulee todella kalliiksi, sitä ei vaan moni elämänkokematon mies ymmärrä siinä kohtaa kun lämmin kostea pillu tuntuu ah niin ihanalta ja on mahtavaa ruutata rojut ränniin.
Eikös tuossa iässä lapselle voi ostaa vaatteet kirppariltakin? Kasvavat niin nopeasti
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli mieheltä jotain valitusta aikanaan, että lapsella on liikaa ja vääränlaisia hanskoja. Sovimme, että hoitaa tästä lähtien lapsen hanskojen hankinnan yms, minä kaikki muut vaatteet.
Kaikki varmaan arvaavat, että kymmeneen vuoteen mies ei ole muistanut hankkia yksiäkään hanskoja ja vielä vähemmän ennakoida hanskojen tarvetta hyvissä ajoin. Saati etsiä hanskoja tarjouksista.
Näistä voimaantumiskiimaisista miesvihaa tihkuvista mollaamisista saa kyllä hyvät naurut
Vierailija kirjoitti:
Nussiminen tulee todella kalliiksi, sitä ei vaan moni elämänkokematon mies ymmärrä siinä kohtaa kun lämmin kostea pillu tuntuu ah niin ihanalta ja on mahtavaa ruutata rojut ränniin.
Kukaan älykäs ei nussi ilman kumia
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt hyvä olo kun saat tuntea itsesi paremmaksi kuin edes joku muu, koska olet lastenhanskahankintojen erikoisasiantuntija?
Vierailija kirjoitti:
Mten ihmeessä te naiset rakastutte tämmösiin puupäihin?
Miksi ihmeessä miehet valittaa olevansa yksin kun se on seuraus siitä, että puupäätä ei oteta tai se jätetään. Tilastot näyttää, että 70% miehistä on puupäitä. Ja se on osuus mikä jätetään puupäisyyden takia, joukkoon ei kuulu ne puupäät jotka ei ole ikinä parisuhteessa.
Meillä minä hankin lapsille vaatteet ja ne maksettiin miehen kanssa puoliksi. Varsinkin haalarit, kengät ja hanskat oli sellaiset, että ne piti hyvin lämpöä ja kosteutta. Itse sain lapsena palella pihalla huonoissa vaatteissa, joten omille lapsille en sitä halunnut. Hyvälaatuiset vaatteet toimi ja kesti myös nuoremmalle lapselle, jos oli koon puolesta sopiva. Joskus ostin halvat hanskat, ne meni viikossa rikki ja piti ostaa uudet tilalle. Mies ei koskaan valittanut lasten vaatteisiin menevästä rahasta.
Ainakin meillä lapset kasvoivat ihan ihmeellisesti hujauksessa ja sitten pitkään aikaan ei tapahtunut mitään. Keväällä oli turha ostaa haalareita jemmaan, kun ei ikinä tiennyt sopiko se syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jep, tuossa kohtaa ei moni mies tajua että tuota pikaa seksi vähenee ja se allasi makaava ihana nainen alkaa sen sijaan arvostella lastenvaatehankintaitojasi ja muita epäkohtiasi tuntemattomille nettifoorumeilla
On.
Omat lapset jo kohta aikusia ja hyvin ovat yhä elossa vaikkeivat haalareita pitäneet.