Persoona ratkaisee - ei läskit
Voin 25 vuoden työkokemuksella sanoa, että ylipaino ei haittaa työn saantia. Tottakai on ammatteja, joissa ulkonäkö ja hyvä kunto ratkaisevat, mutta nyt puhun siis ammateista, joissa ei ulkonäöllä ole ratkaisevaa merkitystä.
Itse olen runsaasti ylipainoinen (BMI 35), mutta olen tehnyt uraa siinä missä hoikat kanssasisarenikin ;-) Työhöni kuuluu kanssakäyminen monien ihmisten kanssa.
Toki pidän itsestäni huolta; olen siisti, pukeudun kivoihin vaatteisiin ja panostan ulkonäkööni. Mutta läskejähän en saa piiloon.
Itsetuntoni on kohdallaan. Olen ylpeänä oma itseni enkä kulje pää kumarassa. Uskallan nauraa itselleni ja tehdä myös pilaa makkaroistani.
Kaiken lisäksi olen onnellisesti naimisissa itseäni nuoremman ja kivan näköisen miehen kanssa.
Pystyn myöntämään senkin, että mielelläni parikymmentä kiloa pudottaisin. En siis väitä, että lihavuus olisi jotenkin ihailtavaa. Mutta väitän kuitenkin, että tärkeintä on ihmisen persoona ja se, miten itseään arvostaa ja myös ne kilonsa kantaa. Vain itsensä hyväksymällä voi hyväksyä muutkin ihmiset ja sitä kautta voida hyvin ja tuottaa iloa muillekin ihmisille.
On ihan totta, että suurin osa ylipainoisista saisi painoa pudotettua liikunnan ja ruokavalion kautta. Eli kyse on omista valinnoista. Minä olen laiska liikkumaan ja nautin hyvästä ruoasta. Ja ne näkyy ;-) Terveysongelmia ei (vielä) ole ollut, joten siinäkin mielessä motivaatio painon pudotukseen on hieman heikko. Mutta tiedostan kyllä terveysasiatkin ja se on yksi syy, miksi olisi hyvä saada painoa pudotettua.
Mutta olen ihan oikeasti onnellinen tällaisenakin. Kyllä viime kädessä muut asiat kuin elopaino ratkaisee. Näin uskallan kokemuksen perusteella väittää!