Borrelioosin iholle saaneet - onko teillä lähtenyt ihottuma pois kuinka nopeasti antibioottikuurin aikana?
Huomenna tulee kaksi viikkoa kuurin aloituksesta ja vatsassa on edelleen hailakan värinen jälki näkyvissä. Kuurin ensimmäisten päivien jälkeen kuumotus, kutina ja polttelu hävisivät sekä väri haaleni, mutta nyt lähes viikkoon ei ole oikein muutosta tapahtunut. Pitäisikö huolestua? Amoksisilliiniä olen syönyt kolme tablettia päivässä.
Kommentit (14)
Kyllä mulla oli pitkään se ihottumamuutos, vaikkakin se lähti nopeasti vaalenemaan kuurin aloitettuani. Vieläkin näkyy se kohta, missä punkki oli, vaikka viimeisestä tartunnasta on yli vuosi. Mä sain kylläkin doximycin- kuurin, en amoksisilliiniä.
Ihottuma lähti nopeasti mutta imusolmuke oli 3+ vkoa turvonnut
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla oli pitkään se ihottumamuutos, vaikkakin se lähti nopeasti vaalenemaan kuurin aloitettuani. Vieläkin näkyy se kohta, missä punkki oli, vaikka viimeisestä tartunnasta on yli vuosi. Mä sain kylläkin doximycin- kuurin, en amoksisilliiniä.
Okei, mielenkiintoista. Tosiaan kaikki tulehduksen omaiset oireet hävisivät kolmessa-neljässä päivässä kuurin alettua ja värisävy muuttui kirkkaanpunaisesta sellaiseksi tummemmaksi (purppura) ja hailakammaksi, mutta on se silti edelleen selkeästi näkyvissä. Kauanko kuurisi kesti ja sinulle ei siis ilmaantunut muita oireita?
ap
Mulla oli kesäkuussa toi sama homma ja sama lääkekin. Oireet loppuivat tosi nopeasti, haalistuminen tapahtui hitaammin. Söin antibiootteja jotain kolme viikkoa.
En muista mutta söin mielestäni kolmen viikon voimakkaan kuurin.
Muistaakseni ihomuutoksen kohta oli hieman punoittava ja vähän kohollaan monen kuukauden ajan. Mutta kipu/arkuus lähti antibioottikuurin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kesäkuussa toi sama homma ja sama lääkekin. Oireet loppuivat tosi nopeasti, haalistuminen tapahtui hitaammin. Söin antibiootteja jotain kolme viikkoa.
Muistatko yhtään kauan kesti että jälki oli kokonaan hävinnyt? Sori että kyselen mutta kiva kuulla vastaavia tarinoita jostain kun tuntuu että tästä ei kamalasti tietoa netistä löydy.
ap
Muistaakseni meni yli 3 viikkoa antibiooteilla ennen kuin läikkä katosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, mielenkiintoista. Tosiaan kaikki tulehduksen omaiset oireet hävisivät kolmessa-neljässä päivässä kuurin alettua ja värisävy muuttui kirkkaanpunaisesta sellaiseksi tummemmaksi (purppura) ja hailakammaksi, mutta on se silti edelleen selkeästi näkyvissä. Kauanko kuurisi kesti ja sinulle ei siis ilmaantunut muita oireita?
ap
Kahden viikon kuuri oli. Ei ole tullut muita oireita ainakaan toistaiseksi.
Mulla on edelleen mustelman näköinen läntti ja aikaa borrelioosista on 40 vuotta.
Lapselle määrättiin kolmen viikon kuuri. Läiskästä ei muistikuvia.
Se läiskähän häviää, vaikka ei antibiootteja söisikään. Se on vain oire, ei tauti. Kuurin pituuden ei siis pitäisi liittyä siihen läiskään.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni ihomuutoksen kohta oli hieman punoittava ja vähän kohollaan monen kuukauden ajan. Mutta kipu/arkuus lähti antibioottikuurin aikana.
Mulla on siinä itse pureman kohdalla sellainen pieni sormella tuntuva "näppy" edelleen. Ei mikään merkittävä mutta sen tuntee kun liu'uttaa kevyesti sormella.
ap
Ja lääkäri käski ottamaan kuuria kolmannen viikon jos jälki ei ole parantunut kahdessa viikossa.
ap