Psykologi ja lastensuojelu
Kävin psykologilla juttelemassa nykyisin ja edellisestä parisuhteesta. Minulla ja exällä on yhteinen lapsi. Nykyinen puoliso oli mustasukkainen siitä että lapsi saa kaikilta rakkauta. Riideltiin usein ja kerran hän oli räpsättänyt lapseni päätä. Psykologi sanoi että lain mukaan hänellä oli pakko tehdä lastensuojeluilmoituksen. Pyysin häneltä että älä tehdä näin.Minä haluan korjata asioita omalla tavalla. Ja myös koska nykyinen puoliso on varmaan todella vihainen kun hän tietää. Ja psykologi teki lastensuojeluilmoituksen, ja lastensuojelu otti yhteyttä minuun ja keskusteltiin asioita. Ja lain mukaan heidän piti ilmoittaa myös lapsen isälle. Sekin oli todella iso asia minulle. Koska emme edes keskustelleet exän kanssa eron jälkeen. Mutta eilen juteltiin pitkään. Eilen yritin myös varovasti kertoa puolisolle että mitä tapahtui. Hän oli todella vihainen ja minä soitin myös hänen vanhemmille. Koska musta tuntui että en saa häntä rauhoittumaan. Eilen hänen isä kävi mutta puoliso ei halunnut puhua mitään. Tänään puolison äiti on lähettänyt pitkiä viestejä. Että tuo lastensuojeluilmoitus oli järkyttävän iso virhe. Me olemme perheettä ja emme antaa muiden puuttuminen sotkee välinne. Minä selitin että en halunnut ottaa yhteyttä lastensuojeluun mutta psykologi teki vain suoraan. Ja alussa oli puhetta että he soittavat vain minulle mutta sitten he pyysivät minua käymään siellä muuten he tulevat kotiin. Sen jälkeen he ilmoittivat lapsen isälle.. Tämä on mennyt liian pitkään. Pääasia oli että mä halusin saada psykologilta apua ja ammattilaisen tukea. Mutta nyt musta tuntui että psykologi on sotkenut asioita.
Kommentit (7)
Psykologia toimii juuri oikein. Lastensuojelu siten miettii onko aihetta huoleen vai onko kyseessä ollut vaan kertaluonteinen ylilyönti, niitä sattuu kaikille joskus.
Terapiassa pitää puhua avoimesti, terapia opettaa sut näkee hyvät ja huonot suhteet. Lastensuojelu ei vie lasta yhden lyönnin takia, mutta voi tarjota apua, mikä johtaa niihin tilanteisiin että vanhempi käyttää väkivaltaa, sellainen ei ole hyväksyttävää ja syy pitää löytää ja muuttaa käytöstä.
En tiedä oletanko liikaa, mutta tässä taitaa olla myös kulttuurillisia tekijöitä takana ja juurikin tässä ajatuksessa että asiat hoidetaan perheen kesken. No, ei etteikö moni suomalainenkin näin ajattelisi. Mielestäni on hyvä, että olet pystynyt puhumaan psykologille avoimesti. Jos kyseessä on tosiaan ollut kertaluontoinen läpäisy ja asiat ovat muutenkin kunnossa niin eihän tuosta mitään seuraa.
Ymmärrän, mitä tarkoitat. Sinun on kuitenkin tärkeää muistaa, että kaikenlainen lasten fyysinen kuritus on Suomessa kiellettyä. Miehesi ja sukulaiset ovat ärtyneitä, mutta kuitenkin tärkein tosiasia on, että mies toimi lasta kohtaan väärin, ja että se ei saa toistua.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oletanko liikaa, mutta tässä taitaa olla myös kulttuurillisia tekijöitä takana ja juurikin tässä ajatuksessa että asiat hoidetaan perheen kesken. No, ei etteikö moni suomalainenkin näin ajattelisi. Mielestäni on hyvä, että olet pystynyt puhumaan psykologille avoimesti. Jos kyseessä on tosiaan ollut kertaluontoinen läpäisy ja asiat ovat muutenkin kunnossa niin eihän tuosta mitään seuraa.
Siis sut on saatu aivopestyä siihen, että yksityisasiat kuuluu ennemmin valtiolle kuin perheelle? Tsiisus.
Jatkossa et kerro lapseen kohdistuvia asioista, vaan niitä mitkä hiertää sun ja ex.n välillä.