Onko kolmekymppinen oikeasti jo vanha?
Täytän siis tänä vuonna, olen opiskellut ulkomailla (yliopisto), tehnyt lähinnä pätkäduuneja ja harjoitteluja, joitakin ns oman alankin juttuja. Bändissä soitellut puolitosissani. Nyt sitten hain Suomessa alani duuneja, ka kohtasin pariin otteeseen suoraa ihmettelyä kokemattomuudestani ja iästäni. Kerran kysyttiin olenko perustanut tässä välissä perheen (?) No en ole; olen elänyt nuoruuttani ja elän yhä! Muille sattunut tällaista?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Normoille on. Älä ole normo.
Siitä tuskin huolta.
Vierailija kirjoitti:
Ei, paitsi jos on mennyt pykäämään lapsia. Lapset vanhentaa ja oma elämä jää siinä kohti sitten loppuiäksi elämättä. Eli käytännössä on melkein jo kuollut.
Paitsi, jos aloittaa vasta nelikymppisenä, lapset nuorentavat.
Nuorisolain mukaan nuoria ovat alle 29-vuotiaat. Mielestäni 30v on vielä suht nuori, ja onhan työuraa vielä 40 vuotta edessä. Kyllähän entistä pääministeriämmekin kehuttiin joka yhteydessä nuoreksi, vaikka oli pääminesteriksi tullessaan 34v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, paitsi jos on mennyt pykäämään lapsia. Lapset vanhentaa ja oma elämä jää siinä kohti sitten loppuiäksi elämättä. Eli käytännössä on melkein jo kuollut.
Ovat usein myös vammaisia. Se tuskin nuorentaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta 35-vuotiaana on keski-ikäinen, ja sen jälkeen on jäljellä enää alamäki hautaan.
Onneksi vanhempana on enemmän rahaa, niin hautaan matkaaminen on hauskempaa kuin vuorelle kiipeäminen nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat usein myös vammaisia. Se tuskin nuorentaa ketään.
Nämä pystyy nykyään tarkistamaan paljolti etukäteen.
Hyvä keskustelu ilman yhtä trollaajaa.
Ikääntymisen määrittely riippuu siis siitä, mitä iän ulottuvuutta tarkastellaan, sekä siitä, millaisena nähdään mahdollisuudet toimintakykyyn vaikuttamiseen. Tämä moninaisuus aiheuttaa sen, että ikääntymisen määrittely vaihtelee paljon.
En tiedä millä alalla olet, mutta meillä on rekryssä keski-ikäistä jengiä, eikä ole se yksi tai kaksi kertaa, kun olen kuullut keskustelun haastattelun jälkeen *lapselliseksi jääneestä muka-aikuisesta*. Aika kovaa tosiaan Suomessa strereotypiat painaa yhä päälle.
No ei ole vanha. Eikä nyt nykyään enää juuri missään ole tuollaista, että oletetaan että kaikki elää jonkun yhtenäiskulttuurin mukaan, jossa tietyssä iässä naimisiin ja lapset jne. Itse olen 50, eikä mulla ole perhettä eikä lapsia. Ei ole koskaan kiinnostellut. EIpä sitä ole kukaan koskaan ihmetellyt. Nykyään ihmiset on vapaita elämään kukin miten itse hlauaa.
40 on ensimmäinen hyvä ikä olette nähneet jo pellemaailmaa ja kokeneet normaalin Suomen kuten ennen oli. Se oli järkevää aikaa mutta väki päättää vaihtaa sen synkkkään Agendaan miksi
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä kolmevitosena alkaa jo vanhalta tuntua. Joka paikkaa kolottaa vähän väliä ja viimeistään kympiltä nukkumaan ettei menisi seuraava päivä pilalle. Mitkään aamuyöhön baarissa notkumista ei tulisi enää kuuloonkaan.
Mä aina ihmettelen kun luen näitä. Olen 53, ja mitään tällaisia ongelmia ei ole vielä ollenkaan. Ei kolota mitään, olen edelleen yökyöpeli kuten teinistä asti, ja juhliminen aamukuuteen onnistuu mainiosti, ja mielelläni juhlinkin aina kun on tilaisuus. Ilmeisesti se iän tulo tosiaan on eri ihmisille hyvin erilainen kokemus ja tulee eri vaiheessa. Mun vanhemmat sanoi, että vasta 75 vuoden jälkeen on alkanut tuntumaan kropassa, että on ikää, sitä ennen oli kuulemma niin, että kuvista aina jotenkin ihmetteli että kuka tuo vanha ihminen on, kun sisäisesti tunsi itsensä ihan samaksi kuin parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta työmarkkinoille on. Tuossa vaiheessa olisi pitänyt jo luoda ura (mikä ei pitkään opiskelleelle ole mahdollista).
Jaa ei vai.
Minä luin DI:ksi ja tein koko ajan siinä sivussa töitä. Opiskelu toki hidastui, mutta eipä sitten tarvinnut elellä opinto- ja asuntotuilla eikä -lainoilla.
14-vuotiaille Veetille ja Ada-Olivialle on ikäloppu. Muuten ei todellakaan ole vanha.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä kolmevitosena alkaa jo vanhalta tuntua. Joka paikkaa kolottaa vähän väliä ja viimeistään kympiltä nukkumaan ettei menisi seuraava päivä pilalle. Mitkään aamuyöhön baarissa notkumista ei tulisi enää kuuloonkaan.
Joko olet hävinnyt geenilotossa, tai sitten olet vahvasti ylipainoinen tupakoija.
T. 56-vuotias, joka ei ole mistään kipeä
Ethän sinä nyt _vanha_ ole iältäsi, olet ehkä vähän vanha saavutuksiisi nähden, ja sitä ajattelen työpaikoillakin ihmisten sinulle ihmetelleen.
No kyllähän tuohon ikään mennessä olisi pitänyt jo saada aikaiseksi muutakin kuin hauskoja muistoja kännisekoiluista.
Ei ole. Nykyään opiskellaan uusiin ammatteihinkin jopa 40-55 v:nä, ei enää ole sellaista että pitäisi nuorena hoitaa se ammatti, sitten naimisiin, omistusasunto, lapsia, uraa... Elämänpolut on moninaisia, ja kaikki fiksut ihmiset sen ymmärtääkin. Hyvä että välttää työpaikan, jossa on noin ahdasmielistä.
Mistä ikääntymisestä sitten puhut jos et fyysisestä? En minäkään pelkästä ihosta puhunut, alkaa se sisuskin ikääntyä kaksvitosena.