Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiset/verenvuotoa vaihdevuosien jälkeen

Vierailija
22.08.2024 |

Onko kenelläkään ollut ko. vuotoa? Kuukautiset loppuivat kesällä 2022, toukokuussa 2023 tuli jonkin verran vuotoa ja nyt eilen illalla alkoivat taas "kuukautiset" tai mitä vuotoa nyt onkin. Tuolloin toukokuussa 2023 kävin gynellä ja otettiin se näyte ( en nyt muista nimeä, mutta ei siis papa) ja ultrattiin kohtu. Näyte oli tuolloin reilu vuosi sitten puhdas ja myös kohdussa oli kaikki ok.  Joskus on ollut myooma kohdussa.

Tilaan tänään gynelle ajan, mutta kuulisin mielelläni vastaavia kokemuksia ja tietenkin positiivisia sellaisia.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikä ap:lla 55 v.

Vierailija
2/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kellään muilla .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaat positiivisia kokemuksia, mutta itse sanon, on hyvä, että varaat ajan gynekologille. Tuttavalta löydettiin kasvain, kun tuli vuotoa. Tosin kuukautisten loppumisesta oli pidempi aika.

Kun varaa ajan, asia selviää sillä, ja jos olisikin jotain, on hyvä löytää ajoissa.

Toivottavasti sinulla kaikki hyvin!

Vierailija
4/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan kasvaimet käydä tutkituttamassa, kuitenkin yleinen kohdunkaulan syövän oire.

Oma äiti sai vaihdevuosidiagnoosin 45 vuotiaana. Yllättäen tuli kuitenkin raskaaksi 48 vuotiaana heti sen jälkeen kun oli eka lapsenlapsi syntynyt. Hormonit voivat siis ilmeisesti uudelleen hereillä käyntiin.

Vierailija
5/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan kasvaimet käydä tutkituttamassa, kuitenkin yleinen kohdunkaulan syövän oire.

Oma äiti sai vaihdevuosidiagnoosin 45 vuotiaana. Yllättäen tuli kuitenkin raskaaksi 48 vuotiaana heti sen jälkeen kun oli eka lapsenlapsi syntynyt. Hormonit voivat siis ilmeisesti uudelleen hereillä käyntiin.

Synnyttikö lspsen?

Vierailija
6/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnyttikö lspsen?

Kyllä. Minulla ja veljelläni on 23v ikäeroa. Terve lapsi on.

Vierailija
7/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuosi sitten kaikki on ollut hyvin niin en olisi huolissani. Toki gynelle kannattaa varata aika varmuuden vuoksi.

Vierailija
8/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti et ole vielä menopaussia ohittanut, vaikka vuotovälit ovat pitkät. Menisin silti gynekologille varmuuden vuoksi. 

Vierailija
9/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska katsotaan/lasketaan, että vaihdevuodet ovat ohi?

Vierailija
10/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et ole vielä menopaussia ohittanut, vaikka vuotovälit ovat pitkät. Menisin silti gynekologille varmuuden vuoksi. 

Juu, olen gynelle menossa heti kun vain saan ajan. Jo ihan mielenrauhankin vuoksi ja tietenkin, että tutkitaan. 

Ap

Vierailija
11/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska katsotaan/lasketaan, että vaihdevuodet ovat ohi?

Vaihdevuodet ovat alkaneet, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi. Mutta eivät ne oikeasti lopu koskaan. On aika, kun munasarjat erittävät estrogeenia ja aika sen jälkeen. Oireet ja niiden kesto ovat yksilöllisiä. 78v äitini saa edelleen kuumia aaltoja ja kärsii unihäiriöistä.

12/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut viiden vuoden sisällä kaksi kertaa runsasta vuotoa. Tutkittu tarkasti, mitään poikkeavaa ei ole (onneksi) löytynyt, näitä vaan joskus sattuu. Eli kyllä tällaisia tapauksia on, hyvä tietysti aina tarkistaa. -N73

Vierailija
13/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne ovat ne tyhjennysvuodot näin, kun kuukautiset loppuvat kokonaan eli tyyliin, että tulee runsaat vuodot, johon kuukautiset sitten loppuvat.  En nyt oikein osannut selittää...mutta olen lukenut asiasta joskus.

Vierailija
14/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne ovat ne tyhjennysvuodot näin, kun kuukautiset loppuvat kokonaan eli tyyliin, että tulee runsaat vuodot, johon kuukautiset sitten loppuvat.  En nyt oikein osannut selittää...mutta olen lukenut asiasta joskus.

Mulla oli luultavasti tyhjennysvuoto ihan äskettäin. Kesti "kivat" kolme viikkoa putkeen. Olen jo lähes yli-ikäinen eli tuntuu kuin minulle on langetettu ikuinen kirous ja se on ikuiset menkat! Saa nähdä.tuleeko enää. 

Vierailija
15/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu tulla yhtään. Jos  on vuoden ollut kuukautiset pois ja alkaa verinen vuoto niin se on iso huolen aihe, kyse voi olla syövästä, ei missään nimessä normaalia. Hopihopi lääkäriin

Vierailija
16/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli luultavasti tyhjennysvuoto ihan äskettäin. Kesti "kivat" kolme viikkoa putkeen. Olen jo lähes yli-ikäinen eli tuntuu kuin minulle on langetettu ikuinen kirous ja se on ikuiset menkat! Saa nähdä.tuleeko enää. 

Hei! Oletko minkäikäinen? Onko sulla jo kuukautiset loppuneet kuitenkin siis oletko vaihdevuosissa? Kävitkö lääkärissä?

Vierailija
17/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei! Oletko minkäikäinen? Onko sulla jo kuukautiset loppuneet kuitenkin siis oletko vaihdevuosissa? Kävitkö lääkärissä?

Ei ole loppuneet, sehän se onkin. Olen yli-ikäinen mitä vaihdevuosiin tulee. Toiveissa on että nyt alkaa vv.

Vierailija
18/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli rinnat ja varsinkin toinen rinta kipeä/arka ennen tätä vuotoa niin kuin yleensäkin on ollut vähän ennen kuukautisia.

Ap

Vierailija
19/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 63-v ja vaihdevuodet ovat olleet ohi jo kauan ihan verikokeidenkin mukaan. Silti vuotoa on tullut aina silloin tällöin, 2-4 kertaa vuodessa. Yleensä pientä tiputtelua, kaksi kertaa on ollut ihan kuukautiset.

Tutkittu on tarkasti yksityisellä puolella, papat, ultrat ja kolme kertaa hysteroskopia koepaloineen. Mitään muuta ei ole löytynyt kuin aina välillä paksuuntunut kohdun limakalvo. Kaksi kertaa olen syönyt Provera-kuurin sen ohentamiseksi, 1. kerralla tuli järkyttävän runsas vuoto, toisella kertaa ei mitään, vaikka pillereiden vahvuus oli tuplat. 

Nyt on hoitona ollut hormonikierukka vuoden verran ja seuraava puolivuotis-kontrolli taas loppusyksystä. Viimeksi lääkäri sanoi, että kierukka otetaan pois, jos siitä huolimatta vuotaa. No ei ole ainakaan vielä vuotanut yhden päivän paria tippaa lukuunottamatta.

Vierailija
20/23 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ajankohtainen aihe. Viimeisillä pillereillä olin vuodoton ja lopetin ne gynen käskystä (ikä ja verenpaine) 52-vuotiaana. Gyne oli myös sitä mieltä, että kohdun suu on miltei kiinni eikä munasarjoissa tapahdu mitään. No nyt reilu 7 kk lopettamisesta alkoi sitten vuotaa kuin härän kurkusta 2 päivää ja sitten väheni viikon aikana ja loppui. Kävin toisella gynellä ja mitään sen ihmeempää ei näkynyt kuin joku pieni nesterakkula kohdussa, joka ei ollut hänen mielestä mitään hälyttävää. Nyt sitten katsellaan, että oliko joku satunnainen vuoto vai alkaako taas kuukauden välein. Vuoto on niin runsasta että tampax+side ei pysty varmistamaan niitä hulauksia, mitä sieltä tulee. Meni tämän takia reissu vituix (samana aamuna piti lähteä) ja tässä iässä sais jo tämä pelleily riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme