Minulta taas revitään hammas irti...
Olen 30v nainen ja itkettää menettää oma hammaskalusto yksi kerrallaan. Olen koko elämäni pitänyt hampaista huolta, mutta se ei ole auttanut... Olen harjannut 2 kertaa päivässä, käyttänyt hammaslankaa jne. Silti aina kun käyn hammaslääkärin tarkastuksessa, niin minulta löytyy reikiä.
Minulla on miespuolinen kaveri jolla on kaikki hampaat tallella, vaikka hän juo energia juomia päivittäin, vetää nuuskaa jne. Eikä hänellä ole yhtään reikää ollut koskaan ja hampaat ovat suorat sekä suht valkoiset. Itse olen jo menettänyt 4 hammasta pysyvästi ja 5 lähtee 2 viikon päästä... En jaksa tätä enää.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että harjaat 2 kertaa päivässä. Hammaslanka ei ole kovin tehokas putsaamaan hammasvälejä, hammasväliharja on tehokkaampi.
Olen huomannut, että tosi puhtaaksi saa kun ensin esipesee enimmät, sitten putsaa hammasvälit hammasväliharjalla ja lopuksi harjaa kunnolla sähköhammasharjalla ja hyvällä hammastahnalla. Eli tuplaputsaus ja hammasvälien harjaus iltaisin.
Miksi juuri hammasväliharja on tehokkain? Eikö se puhdista lähinnä hammasvälin hampaan alaosasta, eikä muuta hampaiden välistä osaa tai ientaskuja? Voi olla tyhmä kysymys, mutta en ole koskaan tajunnut tuota.
Ongelma on siinä, että useimmat ovat niin pihvejä eivätkä osta sekä hammaslankaimia ja hammasväliharjoja. Tietenkin olisi parasta aina ruoan jälkeen vetaista viidesti edestakaisin hampaanväliharjalla ja loput hammaslankaimelEi ainakaan minun ikenet kestä tuollaista rassailua...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että harjaat 2 kertaa päivässä. Hammaslanka ei ole kovin tehokas putsaamaan hammasvälejä, hammasväliharja on tehokkaampi.
Olen huomannut, että tosi puhtaaksi saa kun ensin esipesee enimmät, sitten putsaa hammasvälit hammasväliharjalla ja lopuksi harjaa kunnolla sähköhammasharjalla ja hyvällä hammastahnalla. Eli tuplaputsaus ja hammasvälien harjaus iltaisin.
Sillä toisella kerralla hammastahna jätetään lisäksi huuhtelematta pois
Vierailija kirjoitti:
Jos on parodontiitti, hampaan/juuren totaali halkeama tms voidaan joutua repimään ihan syystä. Nykyään hammaslääkäri suosittelee repimään, vaikka olisi mahdollista juurihoitaa ja paikata siis ihan turhaan. Pitää van löytää kunnon lääkäri, mielellään 1-2 lääkärin yksityinen klinikka, ei ketju. Lääkäri saisi olla vähintään 55 vuotta.
Kokemusta on, 5 lekuria kuudesta oli repimässä ja laittamassa kallista implanttia tilalle, mutta kuudes juurihoiti ja laittoi kuntoon.
Minullekin juurihoidettiin mutta hammas oli silti poistettava muutaman vuoden päästä. Ilmeisesti halkesi ihan kunnolla. En silti kadu, sain ptää tuon vähän kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on geeneistä kiinni, että miten hyvä suun pH arvo on!
En tiedä vielä mikä on oma suun pH arvo. Ja kyllä se on minun geeneistä näköjään kiinni. Sillä isälläni ei ole hampaita ollenkaan ja äidillä myös puolet on revitty irti. Äidilläni on teko hampaat ja isäni syö pääsäätöisesti keitto ruokia sekä puuroa.
Ap
Niin, kannattaako tuollaisten vanhempien sitten lisääntyä? En nyt enää tarkoita ap:n vanhempia, vaan niitä joilla on tuollaisia ongelmia, kuten todella huonot "hampaat"! Tämä ei ole mikään vitsi, sillä kuten näemme nämä ikävät vanhempien ongelmat siirtyvät sitten heidän lapsille. Ja oman purukaluston menettäminen nuorena vaikuttaa koko loppuelämän laatuun sekä sitä kautta myös ihmisen elinikään!
Geeneillä on jonkinlaista merkitystä hampaiden kuntoon, mutta väittäisin että sosioekonomisella asemalla on suurempi merkitys.
Omilla vanhemmillani en koskaan edes nähnyt yhtään omaa hammasta. Heillä oli täystekarit jo 25-vuotiaina. Minun hampaani ovat kauttaaltaan paikatut mutta sentään omat. Lapsillani on reikiä nolla, vaikka vanhin on jo teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä voi paikata?
Ei kuulemma voi.
Ap
Yksikään kunniallinen ja ammattitaitoinen hammaslääkäri ei ehdota poistoa, jos jotain on tehtävissä. Vaikka hammas olisi kuinka reikiintynyt. Melkiseen jämään saadaan paikkauksella rakennettua "hammas". Hampaan poisto on radikaali invasiivinen teko, joka heikentää hammasterveyttä oleellisesti. Poistetun hampaan viereisten hampaiden tuki heikkenee oleellisesti, ja ne alkaa ajan kanssa heilumaan, joka altistaa ne bakteerivaurioille syvemmiltä osin, vaikuttaa purentaan, ja sen johtuu siitä, kun leukaluu vetäytyy (kutistuu) poistetun hampaan alueelta.
Mutta mistä sen tietää, onko hammaslääkäri kunniallinen ja ammattitaitoinen? Toki, jos on varaa käydä useammalla kysymässä mielipi
Ehkä eettisesti toimiva olisi ollut parempaa termistöä. Nyt nähdään paluuta 50-60-luvulle. Kehitys on ollut etenevää siitä lähtien, kun julkinen hammashoito ulotettiin täysin oikeuksin koskemaan myös eläkeikäisiä. Nyt mennään sieltä, missä aita on matalin (hampaan poisto nopein ja halvin) ihan vaan resurssipulan vuoksi. Samasta syystä lasten kouluhammashoidon taso romahti. Tarkastuksia ei ole montaa koko peruskoulun yhdeksän vuoden aikana. Hampaita poistetaan liukuhihnatyönä tuonkin seurauksena jo alle 20-vuotiailta. Viimeistään armeijassa jos kunnallisen luokattomien pitkien jonojen takia ei hammaslääkäriin ole edes päässyt. Ei-maksukykyisiltä voidaan viedä hampaat suusta antamatta vaihtoehtoja. Poikkeuksena maah-anmuutt ajat, jotka pääsee laadukkaampaan yksityissektorin hammashoidon piiriin. Sille en tiedä perustetta tai päätöspohjaa. Varmaan se on sama kuin sen pitäisi olla kaikilla muillakin; Hammasterveys vaikuttaa oleellisesti koko terveyteen ja hyvinvointiin.
Nykyaikana hammasterveys on polarisoitunut varallisuuden mukaan niin kuin oli kymmeniä vuosia sitten, ennen kuin Suomesta edes tuli hyvinvointivaltio. Erot korostuu. Varakkaat saa niin paljon kalustoonsa hoitoa ja ennaltaehkäisyä kuin vain haluavat, ja sen lisäksi kosmettiset hoidot, jotka on enemmänkin sääntö kuin poikkeus nykyään.
Ap, kuinka monta kertaa päivässä syöt tai juot jotain muuta kuin vettä? Oletko koskaan jutellut hammaslääkärin kanssa siitä, mikä voi olla syynä hampaiden noin huonoon kuntoon? Jokin syy tässä täytyy olla taustalla, sillä tuo ei ole lainkaan normaalia, kun kerran hoidat hampaitasi normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri hammasväliharja on tehokkain? Eikö se puhdista lähinnä hammasvälin hampaan alaosasta, eikä muuta hampaiden välistä osaa tai ientaskuja? Voi olla tyhmä kysymys, mutta en ole koskaan tajunnut tuota.
Ongelma on siinä, että useimmat ovat niin pihvejä eivätkä osta sekä hammaslankaimia ja hammasväliharjoja. Tietenkin olisi parasta aina ruoan jälkeen vetaista viidest
Taatusti kestävät kun ientulehdus hellittää.
Mikään määrä hammashygienistejä, -hoitajia ja hammaslääkäreitä ei riitä jos kotona ei tehdä sitä perustyötä. 1970-luvun Suomessa ei ollut rahaa yhtään nykyistä enempää, mutta valistettiin kansaa muun muassa tietoiskuilla TV:ssä. Siihen aikaan ei tullut kuuloonkaan, että lapset ja nuoret olisivat lintsanneet hampaanfluorauksesta ja -tarkastuksista.
Nykyään influencerit antavat käsityksen, että kaikki korjaantuu kun käy Turkissa hiotuttamassa hampaansa piikeiksi ja laittaa tekohampaat niiden päälle. Hymy voi olla optisen valkea ja hampaat sekä ikenet todella tulehtuneet siinä sivussa.
AMKissa hammashygienistit harjoittelevat ja heidän palveluitaan kannattaa käyttää. Kun saa hammaskiven ja ientulehduksen pois, voi valkaisuttaa hammashygienistillä hampaat soodavalkaisussa. Se on tehokas ja hellävarainen eikä sama juttu kuin kotona kiilteen hankaaminen pois soodalla. Ajatelkaa terveyttänne hyvät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että useimmat ovat niin pihvejä eivätkä osta sekä hammaslankaimia ja hammasväliharjoja. TietenkiTaatusti kestävät kun ientulehdus hellittää.
Suositellaan, että hammasvälit puhdistettaisiin kerran päivässä. Näin aion jatkossakin toimia, tee sinä niin kuin parhaaksi katsot.
Tiedän tunteen. Täällä moni paukuttaa syömisen, juomisen ja puhdistamisen olevan vääränlaista, mutta ei se aina ole. Minäkin olen aina huolehtinut hampaistani ja pessyt kahdesti päivässä jne, mutta hampaita jouduttu poistamaan useita. Ja ei, ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin poistaa. Juurihoitoja on tehty, mutta ei ole auttaneet/onnistuneet, vaan hammas on kuitenkin pitänyt poistaa. On muuten joskus kiukuttanutkin maksaa satoja euroja juurihoidoista, ja sitten toteavatkin että vedetään pois 🙄
Itselläni todettiin kuiva suu jo kauan sitten, mutta en saanut siihen silloin mitään ohjeistuksia tai neuvoja. Myös osteoporoosia on. Näistä hampaiden huono kunto kuulemma johtuu, ja NYT vasta kun harkitaan jo 5. hampaan poistoa niin sain ohjeet että mahdollisimman paljon päivässä tulisi käyttää xylitol-purkkaa ja lisäksi hammastahnan pitäisi olla vaahtoamatonta. Nuo on keinot saada hampaiden hajoamista hidastettua omalla kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Täällä moni paukuttaa syömisen, juomisen ja puhdistamisen olevan vääränlaista, mutta ei se aina ole. Minäkin olen aina huolehtinut hampaistani ja pessyt kahdesti päivässä jne, mutta hampaita jouduttu poistamaan useita. Ja ei, ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin poistaa. Juurihoitoja on tehty, mutta ei ole auttaneet/onnistuneet, vaan hammas on kuitenkin pitänyt poistaa. On muuten joskus kiukuttanutkin maksaa satoja euroja juurihoidoista, ja sitten toteavatkin että vedetään pois 🙄
Itselläni todettiin kuiva suu jo kauan sitten, mutta en saanut siihen silloin mitään ohjeistuksia tai neuvoja. Myös osteoporoosia on. Näistä hampaiden huono kunto kuulemma johtuu, ja NYT vasta kun harkitaan jo 5. hampaan poistoa niin sain ohjeet että mahdollisimman paljon päivässä tulisi käyttää xylitol-purkkaa ja lisäksi hammastahnan pitäisi olla vaahtoamatonta. Nuo on keinot saada hampaiden hajoamista hidastettua omalla kohdalla.
Nuo ovat yleisiä syitä, mutta on täällä muitakin syitä ehdotettu (lääkitys, sairaus). Tuolta löytyy syitä ja itsehoito-ohjeita kuivaan suuhun. Joskus syyn voi korjata esim. jos on joku kuivattava lääkitys, jonka voi vaihtaa toiseen paremmin sopivaan lääkkeeseen.
Kuiva suu
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00896
Olen 61 nainen. Vanhempani eivät neuvoneet hammashoitoa. Pesin hampaani, mutta esim. välien puhdistuksesta en ollut kuullutkaan. Kävin koulun tarkastuksissa . Minulta on jouduttu poistamaan useita hampaita parodontiitin vuoksi. Kävin kunnallisessa hammashoidossa vuosittain, siellä ei asiaan kiinnitetty tarpeeksi ajoissa huomiota, kunnes tapasin hyvän hammaslääkärin, joka otti asian vakavasti. Vuosia kärsin tulehduksista hampaissani. Minulla pienipalkkaisena ei ole ollut varaa käydä yksityisellä. Tänään poistettiin jälleen yksi hammas, 2 poistetaan myöhemmin. Saan osaproteesit. Olen kiitollinen, että vihdoinkin saan kunnon hoitoa.
Ei hampaita revitä irti, vaan poistetaan, kuten aloittajaa lukuunottamatta muut ketjussa asiallisesti ymmärtävätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on geeneistä kiinni, että miten hyvä suun pH arvo on!
En tiedä vielä mikä on oma suun pH arvo. Ja kyllä se on minun geeneistä näköjään kiinni. Sillä isälläni ei ole hampaita ollenkaan ja äidillä myös puolet on revitty irti. Äidilläni on teko hampaat ja isäni syö pääsäätöisesti keitto ruokia sekä puuroa.
Ap
Kiitä äitiäsi joka siirsi karieksen sinulle kun olit pieni
Vierailija kirjoitti:
Olen 61 nainen. Vanhempani eivät neuvoneet hammashoitoa. Pesin hampaani, mutta esim. välien puhdistuksesta en ollut kuullutkaan. Kävin koulun tarkastuksissa . Minulta on jouduttu poistamaan useita hampaita parodontiitin vuoksi. Kävin kunnallisessa hammashoidossa vuosittain, siellä ei asiaan kiinnitetty tarpeeksi ajoissa huomiota, kunnes tapasin hyvän hammaslääkärin, joka otti asian vakavasti. Vuosia kärsin tulehduksista hampaissani. Minulla pienipalkkaisena ei ole ollut varaa käydä yksityisellä. Tänään poistettiin jälleen yksi hammas, 2 poistetaan myöhemmin. Saan osaproteesit. Olen kiitollinen, että vihdoinkin saan kunnon hoitoa.
Olen noin nelikymppinen ja meille ei aikanaan opetettu hammasvälien puhdistusta hammashoitolassa. Opin sen aikuisena kaverilta. Hampaiden pesu, ksylitolipurkan käyttö, ateriarytmi ja sokerin kohtuullinen käyttö opetettiin. Ei ihme, että paradontiitti on niin yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Syytä vanhempiasi, sillä tuo on periytyvää. Eli vika on geeneissäsi.
Itseasiassa kyse on karies bakteereista,joka saadaan yleensä äidiltä. Tätä eivät hammaslääkärit kerro,vaan syyllistyvät potilasta 'huonosta' hampaiden hoidosta. Parodontoitin voi saada myös esim kumppaniltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat hammasvälini ovat niin ahtaat (ei tehty oikomishoitoa aikoinaan kuin yläpuolelle) ettei ole sellaista hammasväliharjaa,joka mahtuisi puhdistamaan välit. Ylhäältä kyllä,mutta sieltäkin vain osittain,alhaalta ei mahdu läpi kuin lanka.
Kunnallisella puolella repivät todella heppoisin perustein irti. Yksityisellä ehkä osaavat vielä hoitaa muuten, kysy sieltä apua!
Multa poistettiin väärä hammas pari viikkoa sitten. En huomannut, kun poisti viereisen ja yritin selvitä kivun kanssa. Se oli joku nuori typykkä Hämeenlinnassa julkisella puolella, liekö joku harjoittelija. V*tuttaa. Teen tietysti ilmoituksen, kun kivuiltani pystyn keskittymään. En ole vieläkään saanut uutta aikaa sen oikean hampaan poistoon ja nyt se on tulehtunut pahasti.
Meidän 8-vuotiaalla todettiin muutoksia, jotka johtuvat suun pH-arvosta ja riittävästä kalsiumin ja D-vitamiinin saannista. Hammaslääkäri sanoi, että näyttää kyllä hammaskiveltä muttei ole sitä. Hampaisiin voi saada muutoksen ihan terveillä elämäntavoilla jos syljen pH-arvo poikkeaa tavallisesta.
Monilla, jotka joutuvat syömään immuunipuolustusta heikentävää lääkitystä esimerkiksi reuman ja muiden autoimmuunisairauksien vuoksi, hampaat alkavat kärsiä syljen pH-arvon muutoksen vuoksi. Se ei ole enää kuin terveellä ihmisellä eli vastustuskyky on heikentynyt. Harva lääkäri älyää neuvoa ostamaan apteekista Duraphat-hammastahnaa ja pesemään sillä hampaat 1-2 iltana viikossa.