Minulta taas revitään hammas irti...
Olen 30v nainen ja itkettää menettää oma hammaskalusto yksi kerrallaan. Olen koko elämäni pitänyt hampaista huolta, mutta se ei ole auttanut... Olen harjannut 2 kertaa päivässä, käyttänyt hammaslankaa jne. Silti aina kun käyn hammaslääkärin tarkastuksessa, niin minulta löytyy reikiä.
Minulla on miespuolinen kaveri jolla on kaikki hampaat tallella, vaikka hän juo energia juomia päivittäin, vetää nuuskaa jne. Eikä hänellä ole yhtään reikää ollut koskaan ja hampaat ovat suorat sekä suht valkoiset. Itse olen jo menettänyt 4 hammasta pysyvästi ja 5 lähtee 2 viikon päästä... En jaksa tätä enää.
Kommentit (60)
Voisiko sinulla olla jokin lääkitys tai sairaus (esim. Sjögrenin oireyhtymä) mikä vaikuttaa hampaiden kuntoon (esim. kuivattamalla suuta). Oletan, että hampaiden puhdistustekniikka on tarkistettu? Onko suositeltu lisäfluoria? Syy tuolle pitäisi kyllä selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on geeneistä kiinni, että miten hyvä suun pH arvo on!
En tiedä vielä mikä on oma suun pH arvo. Ja kyllä se on minun geeneistä näköjään kiinni. Sillä isälläni ei ole hampaita ollenkaan ja äidillä myös puolet on revitty irti. Äidilläni on teko hampaat ja isäni syö pääsäätöisesti keitto ruokia sekä puuroa.
Ap
Niin, kannattaako tuollaisten vanhempien sitten lisääntyä? En nyt enää tarkoita ap:n vanhempia, vaan niitä joilla on tuollaisia ongelmia, kuten todella huonot "hampaat"! Tämä ei ole mikään vitsi, sillä kuten näemme nämä ikävät vanhempien ongelmat siirtyvät sitten heidän lapsille. Ja oman purukaluston menettäminen nuorena vaikuttaa koko loppuelämän laatuun sekä sitä kautta myös ihmisen elinikään!
Ruokavalio kuntoon? Pese myös lounaan jälkeen hampaat, niin minäkin teen ja muista käyttää hammaslankaa/lankainta. Älä jynssää hampaita vaan pese kunnolla. Jossain täytyy olla vika.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että harjaat 2 kertaa päivässä. Hammaslanka ei ole kovin tehokas putsaamaan hammasvälejä, hammasväliharja on tehokkaampi.
Olen huomannut, että tosi puhtaaksi saa kun ensin esipesee enimmät, sitten putsaa hammasvälit hammasväliharjalla ja lopuksi harjaa kunnolla sähköhammasharjalla ja hyvällä hammastahnalla. Eli tuplaputsaus ja hammasvälien harjaus iltaisin.
Miksi juuri hammasväliharja on tehokkain? Eikö se puhdista lähinnä hammasvälin hampaan alaosasta, eikä muuta hampaiden välistä osaa tai ientaskuja? Voi olla tyhmä kysymys, mutta en ole koskaan tajunnut tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän reiän takia hammasta oteta pois. Se paikataan. Vaihda hammaslääkäriä.
Juuret ovat kuulemma pahasti vaurioituneet. Olen ollut juurihoidossa ja tuloksetta, ei auttanut minun kohdallani.
Ap
Kysypäs vähän, millä tavalla ne juuret ovat niin pahasti vaurioituneet. Luultavasti oli tumpelo hammaslääkäri, joka tyri juurihoidon ja rikkoi juuren. Jos hammasluu on haurasta, juuri halkeaa helposti kovakouraisessa käsittelyssä. Sittenhän sille ei tietenkään enää voi mitään, vaan hammas pitää poistaa, mutta voit edes saada hampaanpoiston veloituksetta.
Tuskin hammaslääkäri huvin vuoksi lähtee hampaita poistamaan. Kyllä siinä on yleensä painava syy sille, että miksi näin tulee toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä voi paikata?
Ei kuulemma voi.
Ap
Yksikään kunniallinen ja ammattitaitoinen hammaslääkäri ei ehdota poistoa, jos jotain on tehtävissä. Vaikka hammas olisi kuinka reikiintynyt. Melkiseen jämään saadaan paikkauksella rakennettua "hammas". Hampaan poisto on radikaali invasiivinen teko, joka heikentää hammasterveyttä oleellisesti. Poistetun hampaan viereisten hampaiden tuki heikkenee oleellisesti, ja ne alkaa ajan kanssa heilumaan, joka altistaa ne bakteerivaurioille syvemmiltä osin, vaikuttaa purentaan, ja sen johtuu siitä, kun leukaluu vetäytyy (kutistuu) poistetun hampaan alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Nieletkö?
Eihän siitä nyt mitään tuu lähtee niitä hampaita nielemään
Vierailija kirjoitti:
Se on vain ja ainoastaan syömisistä ja juomisista kiinni. Ja tupakasta ja muista päihteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä vielä mikä on oma suun pH arvo. Ja kyllä se on minun geeneistä näköjään kiinni. Sillä isälläni ei ole hampaita ollenkaan ja äidillä myös puolet on revitty irti. Äidilläni on teko hampaat ja isäni syö pääsäätöisesti keitto ruokia sekä puuroa.
Ap
Onko faijas saanut useasti turpaan nuorena nakkijonossa?
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio kuntoon? Pese myös lounaan jälkeen hampaat, niin minäkin teen ja muista käyttää hammaslankaa/lankainta. Älä jynssää hampaita vaan pese kunnolla. Jossain täytyy olla vika.
Ainakin siinä on vika, jos jynssää hampaita ruuan jälkeen HAPPOHYÖKKÄYKSEN AIKANA. Sillä tuhoaa kiilteen.
Se ei kasva takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän reiän takia hammasta oteta pois. Se paikataan. Vaihda hammaslääkäriä.
Juuret ovat kuulemma pahasti vaurioituneet. Olen ollut juurihoidossa ja tuloksetta, ei auttanut minun kohdallani.
Ap
Olet trolli??? Juurihoidossa hammas säilytetään, mutta juuret tyhjennetään ja täytetään täyteaineella. Tulehdus vaurioittaa juuria, ja siihen on hoitona juurihoito. Ikävä monen käyntikerran operaatio, mutta ilman poistamisen haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei sille mitään mahda, jos suvussa on tapana menettää osan tai kaikki hampaat. On ihan geeneistä kiinni! Sama kun vaikka alle lyhytkasvuisille vanhempien lapselle, kertoo nukkuvansa hyvin sekä syödä monipuolisesti. Se ei silti auta lasta kasvamaan pitkäksi tai edes välttämättä normaali kasvuiseksi.
- eri
Minulla loppui hampaiden reikiintyminen ja lohkeileminen, kun lopetin tupakoinnin.
Podetko bruksismia? Aina bruksaaja ei narskuttele hampaita kovaan ääneen öisin. Osa puree hampaita täysillä yhteen ja siitä syystä hampaat lohkeilevat ja hammaskiille kuluu pois. Ensiavuksi ostat urheilukaupasta myyvästä kaupasta kotona kuumassa vedessä muotoiltavan hammaskiskon ja muovailet sen vaikka kolmeen kertaan, että saat tarpeeksi syvät kolot hampaille.
Jos puret huomaamattasi hampaita päivällä vaikka stressatessa yhteen niin sitten kisko suuhun. Sen kiskon saa puhtaaksi Corega-tabsilla. Jos sinulla tai kaverillasi on manikyyrikone, jossa voi hiovalla päällä syventää hammaskiskon koloja niin desinfioi pää ja hio vähän kerrallaan kunnes kisko on sopiva.
Samanmallinen kisko maksaa apteekissa yli 60€ ja urheilukaupassa kamppailulajikisko 25€. Kisko kummasta tahansa hankittuna on edullisempi kuin hajoavat hampaat. Osta apteekista Vitabalansin maustamatonta fluoriliuosta ja purskuttele sillä suusi kolmesti päivässä. Pese hampaat aamuin ja illoin jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kyllä hampaiden lankaaminen ja ksylitolipurukumi riittävät ruoan jälkeen. Liika pesu ja etenkin liian kovalla harjaaminen paljastaa hammaskaulat, joissa ei ole kenelläkään hammaskiillettä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on parodontiitti, hampaan/juuren totaali halkeama tms voidaan joutua repimään ihan syystä. Nykyään hammaslääkäri suosittelee repimään, vaikka olisi mahdollista juurihoitaa ja paikata siis ihan turhaan. Pitää van löytää kunnon lääkäri, mielellään 1-2 lääkärin yksityinen klinikka, ei ketju. Lääkäri saisi olla vähintään 55 vuotta.
Kokemusta on, 5 lekuria kuudesta oli repimässä ja laittamassa kallista implanttia tilalle, mutta kuudes juurihoiti ja laittoi kuntoon.
Miksi käytät tässä verbiä REPIÄ. Ei hammasta revitä, vaan se poistetaan, siististi, puuduttaen, kivutta. 128
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sille mitään mahda, jos suvussa on tapana menettää osan tai kaikki hampaat. On ihan geeneistä kiinni! Sama kun vaikka alle lyhytkasvuisille vanhempien lapselle, kertoo nukkuvansa hyvin sekä syödä monipuolisesti. Se ei silti auta lasta kasvamaan pitkäksi tai edes välttämättä normaali kasvuiseksi.
- eri
"8. Periytyvätkö huonot hampaat?
Perinnöllisillä tekijöillä on vain vähän merkitystä. Syljen määrä ja syljessä olevien suojaavien tekijöiden laatu periytyy, ja osittain myös hammasluun koostumus. Eniten hampaiden kuntoon vaikuttavat kuitenkin syömis- ja juomistottumukset."
https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/nain-ikaantyminen-vaikuttaa-ha…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että harjaat 2 kertaa päivässä. Hammaslanka ei ole kovin tehokas putsaamaan hammasvälejä, hammasväliharja on tehokkaampi.
Olen huomannut, että tosi puhtaaksi saa kun ensin esipesee enimmät, sitten putsaa hammasvälit hammasväliharjalla ja lopuksi harjaa kunnolla sähköhammasharjalla ja hyvällä hammastahnalla. Eli tuplaputsaus ja hammasvälien harjaus iltaisin.
Miksi juuri hammasväliharja on tehokkain? Eikö se puhdista lähinnä hammasvälin hampaan alaosasta, eikä muuta hampaiden välistä osaa tai ientaskuja? Voi olla tyhmä kysymys, mutta en ole koskaan tajunnut tuota.
Ongelma on siinä, että useimmat ovat niin pihvejä eivätkä osta sekä hammaslankaimia ja hammasväliharjoja. Tietenkin olisi parasta aina ruoan jälkeen vetaista viidesti edestakaisin hampaanväliharjalla ja loput hammaslankaimella. Niitä harjoja ja lankaimia ei kannata säästellä ja jos tulee jostain kohtaa verta niin ei missään nimessä tulehtuneesta välistä harjaa tai lankainta seuraavaan väliin.Pääasia, että kaikki ylimääräinen lähtee niistä hampaiden väleistä pois. Sekä hammaslankaimen että hammasväliharjojen hinnat ovat tulleet paljon alas ja siten niihin raskii kyllä jokainen investoida. Ientulehdus alkaa syöville ja dementialle sekä sydäninfarkeille. Hiljainen tulehdus voi vaivata hoikkaakin jos pesäke on suussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä voi paikata?
Ei kuulemma voi.
Ap
Yksikään kunniallinen ja ammattitaitoinen hammaslääkäri ei ehdota poistoa, jos jotain on tehtävissä. Vaikka hammas olisi kuinka reikiintynyt. Melkiseen jämään saadaan paikkauksella rakennettua "hammas". Hampaan poisto on radikaali invasiivinen teko, joka heikentää hammasterveyttä oleellisesti. Poistetun hampaan viereisten hampaiden tuki heikkenee oleellisesti, ja ne alkaa ajan kanssa heilumaan, joka altistaa ne bakteerivaurioille syvemmiltä osin, vaikuttaa purentaan, ja sen johtuu siitä, kun leukaluu vetäytyy (kutistuu) poistetun hampaan alueelta.
Mutta mistä sen tietää, onko hammaslääkäri kunniallinen ja ammattitaitoinen? Toki, jos on varaa käydä useammalla kysymässä mielipidettä, ei ongelmaa pitäisi olla, mutta kun kaikilla ei ole.
Vastaus on helppo! Peru se aika ja ala elää itsenäistä elämääsi!