Jos olet oikeasti huolissasi kansantaloudesta, niin osta suomalaisia palveluja ja tuotteita!
Käytä rahaa Suomessa. Unohda temut sun muut. Todella helppo tapa saada talouden tilaa kohennettua (kun kaikki toimivat näin). Kiinasta tulee vuodessa Suomeen kymmeniä miljoonia paketteja.
Kommentit (86)
Surullista, että suomalaiset tukevat Kiinan kaltaista valtiota shoppailullaan. (Ihmisoikeudet, luonnonsuojelu?) Absurdia, että mesotaan hallituksen arvoista ja samalla rahoitetaan ihmisten kontrollointia ja vähemmistöjen leirityksiä toisella puolen maapalloa.
Olen ostanu villasukat Tammisaaren torilta. Jouluisin ostan käsityöläisten tekemiä mehiläisvahakynttilöitä, ne on kotimaisia. Myös joulukuusi on kotimainen.
Lisäksi peurojen pitämiseksi pois takapihan kukista, ostin kotimaista lampaanvillaa K-raudasta, joka on rullalla.
Olen ostanut suomalaisten pientuottajien mansikka- ja omenahilloa. Myös Omenasiepparien omenaglogiä, kyseessä firma, joka palkkaa esimerkiksi autisteja keräämään ihmisten pihapuista omenia, jotka muuten menisivät roskiin.
Olen ostanut suomalaisia marjoja, kun ei tarvitse keittää. Jopa suomalaista tiramisua, jota tehdään Helsingissä.
Olen maksanut suomalaisille museoille pääsylippukuluja ja ostan palveluja, kuten PT, urheiluseura, kampaaja yms.
Mutta suosittelen ostamaan varsinkin pientuottajien lähellä tuotettuja tuotteita. Raha menee suoraan tekijälle, ilman S- ja K-ryhmän konserneja välissä.
Kannattaa ottaa yhteyttä metsästäjiin, jotta voi ostaa peuranlihaa mieluummin kuin tehotuotettua lihaa ulkomailta. Suomalaisia vihanneksia., vaikka suoraan torilta.
Voi palkata kotiin jonkun pesemään ikkunat tai luomaan lumet tai lenkittämään koiran.
Taitaa olla k-kauppias ketjun aloittava. Ens vuonna ei sit ostellakaan uutta Porschea...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää varaa ostaa suomalaista.
Tehdään kuin oikeistoherrat. Sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan.
Ja saat syövän kun ostat vaarallisia tuotteita Kiinasta.
Tuet kansantaloutta kuolemalla syöpään nuorena.
Lentokoneessakin kehotetaan laittamaan happimaski ensin omalle naamalle ja sitten vasta vieressä istuvan naamalle. Sama juttu on talouden kanssa. Ensin huolehditaan omasta taloudesta ja sitten vasta muiden taloudesta. Purrakos se oli, joka sanoi, että suomalaiset ovat tottuneet liian korkeaan elintasoon? Tai jotain sinnepäin? Noh, kotimaiset tuotteet ja kotimaiset palvelut ovat hintatasoltaan sellaista luxusta, johon läheskään kaikilla ole varaa. Ne ovat sitä "liian korkeaa elintasoa" varsin monelle suomalaiselle. Kuka kehottaisi ketään ostamaan Luis Vuittonin käsilaukun, jos käsilaukkuun on rahaa vain 50€? Ei kukaan. Pitää elää tulojensa mukaan - sitä mantraahan on jo pitkään hoettu - ja nyt ihmiset ovat alkaneet tehdä niin.
Mä voisin kuluttaa enemmän ja ostaa suomalaisia tuotteita ja palveluita. Mutta koska mulla on vielä noin 2 vuotta alimpaan eläkeikään ja nyt sitten irtisanomissuojaa heikennetään ja työttömyysturvaa leikataan merkittävästi, niin kuluttamisen sijaan onkin pistettävä aiempaa enemmän säästöön sitä varten, jos työt loppuisikin. En nimittäin ajatellut käyttää vanhuudenpäiviäni varten sekä taloyhtiössä joskus tuleviin isoihin remontteihin säästämiäni rahoja ihan peruselämiseen työöttömyyden sattuessa. Ainoa ylimääräinen kulutukseni menee tällä hetkellä pienituloisen ystäväni auttamiseen ja ei, en osta hänellekään kaappeihin ja pakastimeen kotimaista vaan sitä, mikä on kilohinnaltaan edullisinta. Jos se edullisin sitten sattuu olemaan kotimaista, niin hyvä juttu.
Minusta on melko ahnetta ja selkärangatonta tilata halpaa, lasten värkkäämää krääsää hullunkiilto silmissä.