Jos olet oikeasti huolissasi kansantaloudesta, niin osta suomalaisia palveluja ja tuotteita!
Käytä rahaa Suomessa. Unohda temut sun muut. Todella helppo tapa saada talouden tilaa kohennettua (kun kaikki toimivat näin). Kiinasta tulee vuodessa Suomeen kymmeniä miljoonia paketteja.
Kommentit (86)
Kuspiä yrittäjiltä en osta yhtään mitään. Välttelen viimeiseen asti. Niin makaa kuin petaa.
Tulkaa meille ostamaan kotimaassa suunniteltuja, vinku-intiassa valmistettuja paitoja. Kuuluisa puistokemisti on liimannu tarran kaulukseen, joten on 100 rosenttia kotimainen. Hinta vain 300 euroa per paita, kjehräääääääääääh!
Tartteisin uuden teholäppärin. Mitä suomalaista vaihtoehtoa suosittelisit mahdollisimman suurella kotimaisuusasteella?
En ennen ollut yhtään niin tarkka mitä maksaa, ostelin mansikoita, herneitä ja perunoita torilta harva se päivä, ja jos tykkäsin jostain mekosta, kävin ostamassa kivijalkakaupasta. Jotenkin tässä tilanteessa tuntuu enää väärältä kuluttaa tyhjänpäiväisyyksiin, joten jätän väliin.
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa meidät opetettiin kilpailuttamaan, laskemaan litra- ja kilohintoja, seuraamaan hinta-laatusuhdetta (käytännössä ostamaan halvinta, mikä vielä jotenkin toimii) ja siitä näemme seuraukset nyt.
Arvovalintoja. Shoppailu addiktit tilavat sieltä mistä saa halvimmalla laadusta viis; fiksut katsovat laatua, koska heikkolaatuinen tulee maksamaan pitkällä aikavälillä ja halpa hinta on vain illuusiota
Sori mutta on elettevä tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tartteisin uuden teholäppärin. Mitä suomalaista vaihtoehtoa suosittelisit mahdollisimman suurella kotimaisuusasteella?
Kuinka usein ostat näitä teholäppäreitä? Etkö käytä rahaa muuhun kuin teholäppäreihin?
Velaksi eläminen on lopetettava, näinhän hallitus on meille opettanut. Elän nyt tulojeni mukaan joten tilaan kaiken Kiinasta.
Suomalainen palkkaus on sen verran matala, että kotimaiset tuotteet ja palvelut ovat korkeampaa elintasoa, johon meillä ei enää ole varaa.
Vain rasistit suosivat suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vain rasistit suosivat suomalaista.
Mutta kuitenkin ostavat ulkomaista.
Minkähän vi-tun takia minä niin tekisin kun menee hyvin tai huonosti tarjolla on vaan keppiä, minä ostan mistä halvalla saa, se on sitä kapitalismia, yrittäjä on hyvä ja kilpailee!
Tänä vuonna ostanut älytelkkarin ja digijärkkärin. Kumpaakaan ei löytynyt kotimaisena. Viime vuonna ostin läppärin, siinäkin piti tyytyä ulkomaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuspiä yrittäjiltä en osta yhtään mitään. Välttelen viimeiseen asti. Niin makaa kuin petaa.
Ei paikalliset yrittäjätkään mitään halpoja tai parempia ole.
En tue enää suomalaisia yrittäjiä, sori siitä. Jos ostat suomalaiselta yrittäjältä, niin se on sama asia kuin lahjoittaisit aina pienen summan Kokoomuksen vaalikassaan.
Allekirjoitan tämän. Panostetaan kotimaiseen, jos ei ole, eurooppalaiseen. Pakastin tulee täyteen omia vihanneksi ja itse poimittuja mustikoita. Mutta kotimaisuusaste ruuassa on korkea. Ostamiset ovat minimissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe asiayhteyttä (paskapuheita kyllä olen kuullut paljonkin)
Aika urpo olet.
Mikäs siinä ,mutta sinä et tajua edes näin urpon lyhyttä kommenttia!
Minä erityisesti huolen että tuen suomalaisia kusipää yrittäjiä mahd vähän, ek pois köyhän lompakolta ja jokainen leikkaus köyhimmiltä puretaan, tai tää on nyt tätä, te olette meidän muiden vihollisia, koita tottua tätähän te halusitte.
ei ole rahaa, suosin ruuassa ulkomaista koska usein halvempaa ja jos tarvitsen jotakin käyttötavaraa sen tilaan yleensä ulkomailta netistä, amazonista tms vastaavasta kaupasta, temun kierrän toistaiseksi kaukaa mutta kohta varmaan pakko alkaa temuilemaankin.
Olen huolissani kansalaisen taloudesta, eli omastani. Ei ole varaa elättää paikallista maajussia itseni lisäksi. Joten, ikävä kyllä, ostan halvinta.