Saako saikkua, jos on tosi väsynyt, masentaa ja itkettää koko ajan?
Tilanne semmonen, että avioliitto päättymässä eroon. Pattitilanne kaikinpuolin. Meillä on yritys, jossa mies osaa hommat ja minä oon kahvinkeittäjä, siivooja, järjestelijä, apulainen. Käytännössä eron jälkeen työtön. Yrityksellä menee nyt huonosti, ei ole rahaa kuin pakolliseen. Monen syyn takia oon tosi väsynyt, masentaa niin etten tiedä miten selvitä aina huomisesta. En saa nukuttua, työt jää rästiin, kotikin sotkuinen. En jaksa edes ajatella. Mies jää taloomme, josta on vielä paljon velkaa, ottaa siis myös velat. Öisin sydän hakkaa, verenpainekin turhan korkealla, vatsavaivoja ja usein päänsärkyä. Saako yrittäjä mitään tukiakaan..ainaki mun saikkipv-raha minimi. Onneksi lapset jo aikuisia. Mistä saisin apua, tuntuu, että ei ole voimia kuin hengittää. Tarvisin asunnon ja toimeentulon, hetken lepotauon. Oon ollut yrityksessämme töissä 20 v. En jaksa vaan, ilman lapsia voisin lähteä pois.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Päivystykseenkö varaan ajan? Anteeksi tyhmä kysymys, mutta ei ole tarvinnut moneen vuoteen käydä lääkärissä. Ap
Ei päivystykseen varata aikoja, sinne hätätilassa olevat ihmiset. Lääkärille varaat, julkiselle tai yksityiselle.
Riippuu varmaan pitkälti lääkäristä antaako saikkua ja kuinka paljon.
Oma aikuinen lapseni oli työn kuormittavuuden, työpaikan huonon ilmapiirin ym.seikkojen vuoksi tosi väsynyt ja masentunut, ei saanut nukuttua ja lääkärissäkin oli päässyt itku. Diagnoosi keskivaikea masennus. Saikkua huimat 2 päivää..Samaan aikaan muut työkaverit vetelivät kuukauden saikkuja.
Samoin yhdellä ystävälläni oli pitkä masennus/uupumusjakso. Lääkäri oli pitkin hampain kirjoittanut viikon saikun ja valittanut, kun tuon viikon jälkeen ei ollut univaje korjaantunut (yllätys..) ja kirjoittanut naama norsunveellä vielä toisen viikon. Eli 2 viikkoa yhteensä.
Meillä taas töissä porukkaa, jotka masennukseen vedoten saavat heti sen kuukauden saikun ja yleensä niitä vielä jatketaan.
Että taitaa olla sattumaa tuo, saako saikkua ja kuinka pitkän.
Mutta voimia aapee. Toivottavasti saat apua sekä lääkäriltä että muualtakin asioiden hoitamiseen, että elämä lähtee pikku hiljaa rullaamaan.
Kiitos tuesta ja asiallisista vastauksista. Soitin tk aamulla, odotan sieltä nyt soittoa. Koitin käydä pitkällä kävelylenkillä illalla, mutta ei se auttanut nukkumiseen. Pari tuntia nukuin ja näin outoja unia. Heräsin päänsärkyyn. En kyllä haluaisikaan masennus- tai unilääkkeitä. Miten ne masennuslääkkeet auttais, kun on kyse elämäntilanteesta ja vuosien taakasta? Terapiaa toivoisin, mutta en tiedä mitä se maksaa, eihän mulla ole rahaa mihinkään. Unilääkkeitä oon kokeillut paria merkkiä, toinen teki semmoisen, että lähdin kävelemään unissa ja näin painajaisia. Toinen teki niin tokkuraisen olon, että meni iltapäivään, ennenkuin selvisin täysin. Ja jotenkin en virkistinyt ollenkaan, vaikka nukuin kunnon unet. Oliskohan jotain luontaisjuttua, joka auttais edes vähän. Illalla tulee vaan koko surkeus mieleen ja itken puoli yötä.
Ja en muuten ole paljon saikulla ollut, viimeisen 20 vuoden aikana muutaman kerran flunssan tms takia. Ja niin lyhyet saikut, että en saanut päivärahaa, kun yrittäjällä on muistaakseni 9 pv omavastuuta. Eli ei ole kenenkään tarvinnut mun saikkuja kustantaa.
Miksi se ero pitää ottaa, jos siihen ei ole varaa. Etsi nyt töitä. Ei mitään saikkua. Kun sinulla on työpaikka, löydät myös asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tuesta ja asiallisista vastauksista. Soitin tk aamulla, odotan sieltä nyt soittoa. Koitin käydä pitkällä kävelylenkillä illalla, mutta ei se auttanut nukkumiseen. Pari tuntia nukuin ja näin outoja unia. Heräsin päänsärkyyn. En kyllä haluaisikaan masennus- tai unilääkkeitä. Miten ne masennuslääkkeet auttais, kun on kyse elämäntilanteesta ja vuosien taakasta? Terapiaa toivoisin, mutta en tiedä mitä se maksaa, eihän mulla ole rahaa mihinkään. Unilääkkeitä oon kokeillut paria merkkiä, toinen teki semmoisen, että lähdin kävelemään unissa ja näin painajaisia. Toinen teki niin tokkuraisen olon, että meni iltapäivään, ennenkuin selvisin täysin. Ja jotenkin en virkistinyt ollenkaan, vaikka nukuin kunnon unet. Oliskohan jotain luontaisjuttua, joka auttais edes vähän. Illalla tulee vaan koko surkeus mieleen ja itken puoli yötä.
Ja en muuten ole paljon saikulla ollut, viimeisen 20 vuoden aikana muutaman kerran flunssan tms takia
apteekista saa ilman reseptiä kärsimyskukkauutetta tabletteina. Ne voivat vähän helpottaa ahdistusta ja auttaa nukahtamaan.
Lopeta määrinä ja ota elämä haltuusi. Onhan sinulla aivot päässä. Hopi, hopi..
Soita terveyskeskukseen ja kerro asiasi. Hoitaja puhelimessa ohjeistaa / antaa Sinulle ajan sille ammattilaiselle ja sen mukaan miten asian ja kiireellisyyden arvioi. Lääkärille, psykiatriselle sairaanhoitajalle, mielenterveysyksikköön tms. Sen toki tiedätkin, ettei aikoja tai sairauslomia hoideta tällä palstalla, vaikka keskustelu tälläkin palstalla voi kyllä auttaa, voi saada vertaistukeakin, joka usein tuesta parhaita.
Paljonko laitetaan saikkua? T: Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Ja en muuten ole paljon saikulla ollut, viimeisen 20 vuoden aikana muutaman kerran flunssan tms takia
Hankalasta elämäntilanteesta ei saa saikkua mutta esmes masennuksesta saa.
Jos siis selität että on hankalaa jne niin ei lääkäri siitä saa kirjoittaa sairauslomaa - se ei ole sairaus.
Jos täytät masennuksen diagnoosikriteerit niin silloin voi hyvinkin olla saikku paikallaan.
Jollet halua masennuslääkettä niin silloin et ehkä pidä itseäsi masentuneena joten miksi lääkärikään sinua silloin masentuneena pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat tai et saa. Miksi et liittynyt yrittäjien työttömyyskassaan? Olisit saanut toimeentulon sieltä.
Eihän ap ole yrittäjä. Vain hänen miehensä.Jos ap olis yrittäjä ja omistaisi firmasta jotain, hänen nimensä näkyi firman kaikissa virallisissa papereissa.
Ja kelle ap sen saikkutodistuksen näyttää?
Omalle miehellekö, joka firman omistaa.
Ap:han kertoo, että hän ollut töissä miehensä firmassa. Mies on siis maksanut hänelle palkkaa.
Silloinhan ap saa normaalin palkan tietyltä sairasloma ajalta, kuten työntekijät aina saavat.
Onko ap ollut virallisesti miehen yrityksen palkkalistoilla?
Jotenkin outo aloitus, haisee trollilta.
Nytkö sinä vasta tosiasian hoksasit? Haisee trollilta KAIKKI TÄLLÄ SIVULLA. Aloitukset ja kommentit. Samat trollit kirjoittaa kaiken.
Kerrot, ettet ole käynyt moneen vuoteen lääkärissä, mutta paria unilääkettä olet kokeillut. Mistä niitä saa muualta kuin lääkärin laatimalla reseptillä. Ne unilääkkeet tekee muuten niitä outoja unia.
Oletkohan kuitenkin aikasi kuluksi trolli, joita täällä riittää.
Unettomuutta on ollut pitkään, välillä olen nukkunut kohtuullisesti. Noista unilääkekokeiluista on aikaa ehkä 15 v, silloin kävin tietysti lääkärissä. Ap
Enkä tosiaan ole mikään trolli. Mitähän iloa tämmösestä kirjoittelusta saisin? On vaan niin paha olla, mulla ei oikein ole ketään, joka kuuntelis ja tukis. Olen niin hölmökin, että en jotenkin kehtaa puhua ystävilleni, joita on pari. Heillä on niin hyvä elämä, tuntuu etteivät he ymmärtäisikään. Toivon, ettette vastais mitään, jos haluatte purkaa omaa pahaa oloanne minuun.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuutta on ollut pitkään, välillä olen nukkunut kohtuullisesti. Noista unilääkekokeiluista on aikaa ehkä 15 v, silloin kävin tietysti lääkärissä. Ap
Enkä tosiaan ole mikään trolli. Mitähän iloa tämmösestä kirjoittelusta saisin? On vaan niin paha olla, mulla ei oikein ole ketään, joka kuuntelis ja tukis. Olen niin hölmökin, että en jotenkin kehtaa puhua ystävilleni, joita on pari. Heillä on niin hyvä elämä, tuntuu etteivät he ymmärtäisikään. Toivon, ettette vastais mitään, jos haluatte purkaa omaa pahaa oloanne minuun.
https://www.kaypahoito.fi/hoi50023
Tässä sulle lukemista niin pääset hiukan kärryille miten lääkäri ehkä järkeilee tilanteesi suhteen.
Älä peittele tilannettasi äläkä selittele stressiä, eroa tai muuta vastaavaa olosi syyksi, äläkä välttele ottamasta vastaan masennuslääkereseptiä tai vastaavaa _jos_ haluat saada masennusdiagnoosin ja sairauslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenkö masennuslääkkeet auttaisi?
No jos olet masentunut niin siihen masennukseen niiden olisi tarkoitus auttaa, oli masennuksen syy sitten mikä tahansa.
Ja kyllä, kaikissa toimivissa lääkkeissä on sivuvaikutuksensa. Niin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö kun tuntuu, että pää räjähtää, kun siellä on niin paljon paineita. En olis uskonut, että olen joskus tässä tilanteessa. Hävettää, että olen hoitanut asiani huonosti ja se että olen keski-ikäisenä näin avuton. Olen hoitanut lapset ja kodin, tehnyt töitä, hoitanut omat vanhemmat ja miehen vanhempiakin. Nyt olen rahaton, kohta työtön, vailla kunnollista ammattia. Ap
Mulla ihan sama.
Ei saikkua saada, sille joudutaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei saikkua saada, sille joudutaan.
No nyt tänne tuli päivystävä moralisti...
Kiva maksaa tälläisten erosta järkyttyneiden terveydenhuoltomenot🤷