Monen vuoden kuntoutustuen jälkeen työkykyiseksi
Tiedätteko sellaisia henkilöitä, jotka olleet psyykkisistä syistä monta vuotta kuntoutustuella/ määräaikaisella sairauseläkkeellä, mutta sitten kuntoutuneet työkykyiseksi?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
En ensimmäistäkään. Kaikkea muuta pystyvät kyllä nähtävästi tekemään mutta eivät sekuntiakaan töitä.
Jos et ole heidän kanssaan 24/7 niin älä kommentoi.
Hyvin monet kuntoutustuelle päätyneet ovat sellaisia, joiden työhistoria on olematon.
Voi päästä pois mut eri asia saako töitä
Vierailija kirjoitti:
En ensimmäistäkään. Kaikkea muuta pystyvät kyllä nähtävästi tekemään mutta eivät sekuntiakaan töitä.
Noillahan on tarkoituksenakin päästä pysyvälle eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noillahan on tarkoituksenakin päästä pysyvälle eläkkeelle.
Jolloin kyllä eläke on hyvin pieni.
Moni nainen palaisi työelämään väkivallan kierteen jälkeen ja kuntoutuneena, jos se heille suotaisiin. Ihmiset ottavat helposti hampaisiin kuntoutustuella olleen ja leimaavat toisen milloin miksikin. Harva kysyy suoraan, mitä sinulle on tapahtunut, helpompaa on etsiä vikoja ja lytätä, kiusata joko suoraan tai työtehtävillä.
Vierailija kirjoitti:
Osa psykiatrian polin potilaista jumittaa erikoissairaanhoidossa, vaikka kaikki mahdollinen kuntoutus on yritetty.
Tämän ketjun perusteella ei tuo kuntoutus kuulosta kovin tehokkaalta? Onko sen tehoa tutkittu Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin kt:ltä palataan työelämään.
Vaikka kuntoutuisikin työkykyiseksi, niin miten saisi työpaikan?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin kt:ltä palataan työelämään.
Olisikohan syytä tarkastella hoitoa kriittisesti? Miksi ei kuntouduta?
Vierailija kirjoitti:
Olin työelämästä pois 8 vuotta. Saatuani pysyvän eläkkeen aloin tehdä töitä aika paljon. Osa-aikaisesti kuitenkin.
Ole itse miettinyt paranisiko toimintakykyni, jos pääsisin eläkkeelle pois tästä helvetillisestä työkkärin, Kelan ja psykiatrian myllystä.
Olin itse 5 v pysyvällä työkyvyttömyys eläkkeellä sitten opiskelin uuden ammatin ja menin töihin. Nyt 7v vaki virassa:)
Minun työkaverini tällainen. Pitkiä aikoja kt:lla. Diagnoosi ainakin adhd, ahdistuneisuutta. Luulen, että muutakin, mutta ei kertonut. Yrityksiä olla töissä. Välillä onnistuikin, mutta ei ikinä 5-päiväisiä viikkoja. Outoja kilahtamisia, sellaisia ei tavallisilla ole. Lopulta kuoli tapaturmaisesti.
En tiedä.