Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monen vuoden kuntoutustuen jälkeen työkykyiseksi

Vierailija
21.08.2024 |

Tiedätteko sellaisia henkilöitä, jotka olleet psyykkisistä syistä monta vuotta kuntoutustuella/ määräaikaisella sairauseläkkeellä, mutta sitten kuntoutuneet työkykyiseksi?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ensimmäistäkään. Kaikkea muuta pystyvät kyllä nähtävästi tekemään mutta eivät sekuntiakaan töitä.

Vierailija
2/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psykiatrian poliklinikalla työssä. Pkl:lla tehdään B-lausuntoja valtavat määrät. Ei ole kovinkaan paljon positiivisia kokemuksia työelämään palaamisesta pitkän kuntoutustuen jälkeen. Sellaisia tilanteita on, että kuntoutustukea ei olekaan myönnetty ja henkilö jossain vaiheessa sitten pystynyt aloittamaan kuntouttavan työtoiminnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelapommit... ja vielä fyysiset päälle.

Vierailija
4/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myös tavallista, että jos kuntoutustukea ei myönnetäkään, henkilö on vuoden verran muodollisesti työnhakijana, kunnes kierros alkaa uudestaan. Eli vuodeksi taas sairauspäivärahaa ja sitten perään koetetaan uudelleen kuntoutustuen saamista.

Vierailija
5/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti riski sille, ettei palaa enää työelämään, on erittäin paljon suurentunut jo siinä kohtaa, kun sairauspäiväraha/sairausloma jatkunut 6-8 kk.

Vierailija
6/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan itseni. 12 vuotta kuntoutustuella ja nyt työelämässä. Hoidon piirissä pyöriteltiin silmiä kun sanoin aloittavani opinnot. Toisteltiin ettei vointini kestä sellaista. Onneksi uskoin itse itseeni. 

Vierailija
7/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse pois työelämästä 11 vuotta; olin äitiyslomalla ja kotihoidontuella. Tuon jälkeen menin takaisin opiskelemaan ja jouduin tekemään kaikki opintokokonaisuudet /opintosuoritukset uusiksi tutkinnosta. Valmistuin keski-ikäisenä ja nyt olen tehnyt 10 vuotta vaativaa työtä. En ollut missään vaiheessa kuntoutustuella, vaikka jälkeenpäin ajatellen olin välillä kyllä ollut ihan sairausloma-/kuntoutustukikunnossa. 

Vierailija
8/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Minä.

Vierailija
9/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työelämästä pois 8 vuotta. Saatuani pysyvän eläkkeen aloin tehdä töitä aika paljon. Osa-aikaisesti kuitenkin.

Vierailija
10/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljeni. Sairaalajakson jälkeen kuntoutustuelle ja nyt on työelämässä, tosin määräaikaista kuten nykyään on, mutta ihan oikeissa töissä josta saa palkkaa ammattitaidon perusteella. Tosin oli kyllä aika seilaamista sen kuntoutuksen jälkeen, oli työttömyysputkia ennen kuin työputki avautu

Vierailija
11/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin sadan vuoden kuntoutuksella henkilöstä saadaan työkykyinen.

Vierailija
12/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellainen. Neljä vuotta kuntoutustuella, viimeisenä tukivuotenani raitistuin. Sain lähes heti raitistuttuani töitä, ensin harjoittelijana, myöhemmin norm. työntekijänä. Olen nyt ollut 13 vuotta työelämässä ja muutenkin elämässä kiinni. Valtaosa ongelmistani liittyi alkoholismiin, ja raitistumisen myötä valtaosa ongelmistani katosi. 

Kuntoutustuelle pääsin pahojen mt-ongelmien vuoksi ja pitkien sairauslomien jälkeen. 

Joskus siis näinkin.

Vierailija
13/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on myös tavallista, että jos kuntoutustukea ei myönnetäkään, henkilö on vuoden verran muodollisesti työnhakijana, kunnes kierros alkaa uudestaan. Eli vuodeksi taas sairauspäivärahaa ja sitten perään koetetaan uudelleen kuntoutustuen saamista.

Ja tällaisen henkilön todennäköisesti kuuluisi olla ihan työkyvyttömyyseläkkeellä ja asianmukaisessa hoidossa. Mitä useimmat eivät siis saa. Koska joku sosiaalitantta tai Kelan lääkäri jossain on eri mieltä. Vaikka ei edes tunne kyseistä henkilöä tai koskaan häntä tavannut. Silti saa päättää noinkin tärkeästä asiasta. Hulluinta on että noista samoista palveluista ollaan aina ensimmäisenä leikkaamassa. Vaikka tarve kasvaa päivä päivältä.

Vierailija
14/33 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvinaista on, että kuntoutuu työkykyiseksi vuosien kuntoutustuella olon jälkeen. Pikemminkin aletaan odottaa, koska voisi hakea pysyvää eläkettä.

Vierailija
15/33 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa psykiatrian polin potilaista jumittaa erikoissairaanhoidossa, vaikka kaikki mahdollinen kuntoutus on yritetty. 

Vierailija
16/33 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri, oli 4 vuotta pois. Ei kykene tekemään kokoaikatyötä. Työpaikka julkisella sektorilla. Epäilen, olisiko yksityisellä tarjota töitä.

Vierailija
17/33 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa psykiatrian polin potilaista jumittaa erikoissairaanhoidossa, vaikka kaikki mahdollinen kuntoutus on yritetty. 

Joo ja vuosien hoitokontaktin ja kuntoutusyritysten jälkeen potilas saattaa keksiä väkisin jonkin alueen, mitä pitaisi ruveta muka hoonaamaan, kun alettu polilta puhumaan, että hoito siirtyy erikoissairaanhoidosta pois. Tai sitten potilaalle ilmaantuu polille joku innokas uusi omahoitaja, joka yrittää kokemattomuuttaan laittaa kierrosta potilaan kohdalla uusiksi.

Vierailija
18/33 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti itse olen vielä tällänen henkilö. Kova halu on palata opintoihin tai työelämään, mutta löytyy rajoitteita jotka haastavat. Olen ollut useamman vuoden kuntoutustuella ja tehnyt muutaman eri työkokeilu jakson onnistuneesti. Ehkä vielä joskus olen täysin työkykyinen 💪

Vierailija
19/33 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ensimmäistäkään. Kaikkea muuta pystyvät kyllä nähtävästi tekemään mutta eivät sekuntiakaan töitä.

Oletko kade mt-potilaalle? Ei helvetti, kaikkea kans.

Vierailija
20/33 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin kt:ltä palataan työelämään.