Onko kellään kohta varaa asua missään?
Kommentit (47)
Helsingissä valtaosa jopa palkasaajista joutuu elämään ja asumaan enemmän tai vähemmän tukien varassa ja näiden tapausten määärä on kovassa nousussa.
Yhtälöhän on aika mahdoton, eikä sos.järjestelmä tule tätä kauaa kestämään, nytkin tukia leikataan ja kulut nousevat, pian täällä ei ole ketään esim kassalle, siivoamaan, ajamaan bussia, jne. Kaikki joutuvat muutamaan hieman kauemmaksi, edullisen julkisen liikenteen rajan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
On se niin kamalaa kun joutuu ottamaan vastuun omasta elämästä eikä sitä vastuuta saa siirrettyä muiden kannettavaksi. Tee sama mitä hyvin moni muukin on tehnyt että muuta pienemmälle ja huomattavasti halvemmalla paikkakunnalle
Myös ministerit voisivat ottaa vastuun tekemisistään sekä tietysti tekemättäjättänisistään
Meillä jo velaton omakotitalo, ei ole isot asumiskustannukset. Remontit tehty. Pörssisähkö, tällä hetkellä hinta 0,17 c/kWh. Viime talvena kalleimpaan aikaan sähkölasku oli 330€/kk.
Meillä talon kulut noin 260€/kk jos laskee keskiarvon. Tilaa 180 neliötä, oma tontti. Jotkut maksaa yksiöstä vastiketta saman verran.
Kuten monessa muussakin asiassa, paluu entiseen on edessä. Metsäläisyys ja pienet torpat lienevät meidänkin tulevaisuuttamme. Ulkomaillahan peltihökkeleissä asuvia on miljoonia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se niin kamalaa kun joutuu ottamaan vastuun omasta elämästä eikä sitä vastuuta saa siirrettyä muiden kannettavaksi. Tee sama mitä hyvin moni muukin on tehnyt että muuta pienemmälle ja huomattavasti halvemmalla paikkakunnalle
Myös ministerit voisivat ottaa vastuun tekemisistään sekä tietysti tekemättäjättänisistään
Ainoa vaan että ministeritkin muuttavat mutta nämä valittajat kuvittelevat olevansa oikeutettu asumaan suoman kalleimmalla paikalla yhteiskunnan maksamana
Minulla on kaksi 100% työtä, niistä saan yhteensä nettona noin 3800e/kk. Lisäksi muut pienet sivutulot ja lapsilisät, noin 700e/kk. Mieheni saa käteen noin 3500e/kk. Yhteensä saamme siis noin 8000e/kk tuloja.
Asumme ajossa, kustannukset 2200e/kk ja lainanlyhennys 400e/kk = 2600e/kk. Omaa ei uskalla ostaa epävakaan työtilanteen vuoksi. Mies maksaa asumisen ja kauppalaskut, hänen palkka häthätää riittää niihin.
Minä maksan muut ja pyrin säästämään toisen palkan, mutta...
Meillä on kolme lasta, kaikki harrastaa muutamaa ihan tavallista harrastusta. Kulut on näistä kuussa noin 500e/kk + varusteet ja soittimet ym.
Tähän asti olemme matkustaneet jonkun verran, jatkossa ei enää raaski. Yhteen kivaan reissuun meiltä uppoaa helposti 4000e. (2500e matkat ja majoitukset ja loput menee tekemisiin, syömisiin, ostoksiin).
Arki vie valtavasti rahaa: Autot, vakuutukset, työvaatteet, konsertit, bussikortit, lahjat sinne tänne. Pesukone hajoaa, joku tarvii taas kännykän, passit pitää uusia. Taas kengät jääneet teineillä pieniksi, on luokkaretkeä, leirikoulua, kesäleiriä, tapahtumaa, myyjäiset, leirikoulu-toffeet, kummilapset 4kpl, kaveri pyytää syömään, uusi imuri, mätkyt. Vakuutusmaksut 2000e/vuosi. Hups, rahat vaan menee ja menee.
Kaikki on kallistunut. Pointti on se, että kun joudumme näillä tuloilla karsimaan esim matkustelun pois, niin en voi kuin ihmetellä MISTÄ pienituloiset repii rahat tavalliseen elämään! Tuen myös aika anteliaasti pienituloista yh-siskoani, mutta eihän sekään ole kuin tekohengitystä tilanteeseensa. Ylipäätään teknologian lisääntyminen tuo valtavasti lisäkustannuksia nykyihmiselle.
Ei kai tämä näinkään voi jatkua? Itse en ainakaan hallitse tätä oravanpyörää enää.
En usko, että 280 €/kk on yhtäkkiä liikaa minun palkastani maksettavaksi
Vierailija kirjoitti:
Jos menisi töihin, niin olisi. Helsingin paraati paikoilla ei työttömillä ole varaa asua, mutta ei tarvitsekaan kun ei töissä käy
Minä käyn kokopäivätöissä. Vaativa työ, mm. budjetti- ja esihenkilövastuuta. Ala vaan sattuu olemaan sellainen, jossa palkat eivät päätä huimaa. Palkkani ei kokemukseen ja koulutukseen nähden ole suuri, mutta alan yleiseen palkkatasoon nähden aika tavanomainen, 3500€/kk. Saan lisäksi lapsilisät ja elatustuen kahdesta lapsesta. Kuulostaa mielestäni ihan ok tulotasolta, mutta mutta... Asumiskuluni pienehkössä (70 neliötä), Helsingissä aivan tavallisella alueella sijaitsevassa asunnossani ovat 1800€/kk (lyhennys, vastike ja pankin pakolliset vakuutukset). Uudehko laina, korot ja vastikkeet nousivat jäätävästi pari vuotta sitten, sattuneista syistä. Pienempää asuntoa ei kahden eri sukupuolta olevan lapsen kanssa ole mielestäni kohtuullista käskeä hankkimaan, ei tässäkään kovin tilavasti elellä. Asumistukea en nyt tehtyjen leikkausten jälkeen enää saa huikeiden tulojeni takia, ja vuodenvaihteessa en olisi sitä saanut enää omistusasujana muutenkaan.
Ei tässä nyt mitenkään leveästi elellä, ja olen miettinyt vakavasti muuttoa muualle. Asunto tuskin menee kaupaksi yhtiövelkoineen muuten kuin isolla tappiolla. Työpaikat vaan ovat varsin vähissä muualla Suomessa. Uutta, parempipalkkaista työtä ei niin vaan hankita, ja lisätöiden tekeminen on haastavaa, kun lapsia ei vielä voi jättää yksin kotiin (enkä ihan ymmärrä, miksi kokopäivätyötä tekevän pitäisi tehdä toista työtä muutenkaan, kai ihmisen pitää saada joskus levätä (tai nähdä lapsiaan), vaikka ei olekaan ymmärtänyt valita hyväpalkkaista alaa).
On tutkittu juttu, että ihmiset, joilla asiat ovat hyvin, sortuvat usein virheellisestikin ajattelemaan, että tilanne on seurausta omasta erinomaisuudesta, ja muiden huonompi tilanne on vain omia valintoja. Keskusteluilmapiiri näyttää Suomessakin koventuneen ja köyhät kyykkyyn -asenne yleistyneen. En ole ylpeä alavalinnastani, vaikka työni onkin aidosti tuottavaa ja merkityksellistä - siitä olen kuitenkin ylpeä, että en parempina aikoinakaan sortunut ylimielisesti kuvittelemaan kaiken johtuvan vain omasta paremmuudestani, vaan ymmärsin, että tilanteita on monenlaisia, ja että kyykyttämällä ei saada mitään nousemaan, ei ihmisiä eikä tuottavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi 100% työtä, niistä saan yhteensä nettona noin 3800e/kk. Lisäksi muut pienet sivutulot ja lapsilisät, noin 700e/kk. Mieheni saa käteen noin 3500e/kk. Yhteensä saamme siis noin 8000e/kk tuloja.
Asumme ajossa, kustannukset 2200e/kk ja lainanlyhennys 400e/kk = 2600e/kk. Omaa ei uskalla ostaa epävakaan työtilanteen vuoksi. Mies maksaa asumisen ja kauppalaskut, hänen palkka häthätää riittää niihin.
Minä maksan muut ja pyrin säästämään toisen palkan, mutta...
Meillä on kolme lasta, kaikki harrastaa muutamaa ihan tavallista harrastusta. Kulut on näistä kuussa noin 500e/kk + varusteet ja soittimet ym.
Tähän asti olemme matkustaneet jonkun verran, jatkossa ei enää raaski. Yhteen kivaan reissuun meiltä uppoaa helposti 4000e. (2500e matkat ja majoitukset ja loput menee tekemisiin, syömisiin, ostoksiin).
Arki vie valtavasti rahaa: Autot, vakuutukset, työvaatteet, konsertit,
Nyky-ideologia taitaa mennä niin, että köyhälle ja ihan töissäkäyvällekin mutta pienempituloiselle tavalliseen elämään ei kuulu passeja, bussilippuja, siistejä työvaatteita ym. Teillä on TODELLA hyvät tulot, mutta kyllä kahta täysaikaista työtä tekevällä pitäisikin ollakin hyvä elintaso. Ja yhtä työtä tekevälläkin sellainen normaali, jossa rahaa jää muuhunkin kuin täysin välttämättömään (ja niillä "tukieläteillä", jopa heilläkin pitäisi olla mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään, ihan moraalin ja yhteiskunnan kokonaisedun näkökulmasta).
Teltassa Kuusamon metsissä. Nautiskellaa nyt! Tästä varoiteltiin jo pitkään mutta ei kiinnostanut. Kunhan tarpeeksi mm. työssäkäyvää porukkaa on heitetty kadulle, voi ehkä alkaa kiinnostaa.
Pistää miettimään -avaukset ilman mitään kontribuutiota ovat puhdasta trollausta. Niillä avataan masinoitu keskustelu jolla halutaan saada aikaan riitelyä ja eripuraa.
Teollistumisen myötä ihmiset muuttivat kaupunkeihin työn perässä. Jos ei sitä työtä kerran ole, eikä aikomustakaan olla, niin ei ole ihmisoikeus asua kaupungeissa tulonsiirtojen varassa muiden piikkiin. Halvempia asuntoja on maaseutu täynnä. Sinne siis.
Vierailija kirjoitti:
On minulla varaa asua vuokralla Helsingin keskustassa. Olen eläkkeellä, en saa asumistukea. Jatkan töitäni freelancerina.
Juu, näin on. 15m2, mannerheimintie, vuokra 550e. Riittää mainiosti asunnokseni.
Vierailija kirjoitti:
Jos menisi töihin, niin olisi. Helsingin paraati paikoilla ei työttömillä ole varaa asua, mutta ei tarvitsekaan kun ei töissä käy
Onhan noita m a m u ja Ruoholahti ja Jätkäsaari täynnä. Ihanaa maksaa monien tuhansien työttömien asumista kalliissa keskustassa ja tummaa lasta pukkaavat ulos niin paljon kuin pystyvät.
Jotain rajaa pitäisi olla kaupunginkin asukasvalinnoissa!
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä valtaosa jopa palkasaajista joutuu elämään ja asumaan enemmän tai vähemmän tukien varassa ja näiden tapausten määärä on kovassa nousussa.
Yhtälöhän on aika mahdoton, eikä sos.järjestelmä tule tätä kauaa kestämään, nytkin tukia leikataan ja kulut nousevat, pian täällä ei ole ketään esim kassalle, siivoamaan, ajamaan bussia, jne. Kaikki joutuvat muutamaan hieman kauemmaksi, edullisen julkisen liikenteen rajan ulkopuolelle.
Helsingissä työttömät joutuvat töihin, eikä voikaan enää loisia Helsingin veronmaksajien rahoilla. Vielä kun saisi kaikille saman suuruiset päivähoitomaksut niin nämä loiset eivät kuluttaisi 100 teur vuodessa lapsensa päivähoitoon. Työttömän pitäisi hoitaa lapsensa kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun voi jäädä työttömäksi itsestään riippumattomista syistä ja töitä ei välttämättä heti noin vaan löydä. Eli hetikö menee ihmisravo ja oikeus asua missä haluaa kun on työtön???
Älkää valittako koko ajan kaikesta vaan huolehtikaa siitä omasta pärjäämisestä. Jos ei rahat riitä niin tehkää niitä muutoksia. Tarvittaessa voi jättää kaiken ylimääräisen kulutuksen pois ja karsia kaikesta joka ei ole ehdottomasti tarpeellista. Lopulta sitä pärjää kun maksaa ne laskut, käy suihkussa, pukee tavalliset vaatteet, syö edullisesti kotiruokia sekä nauttii elämästä ja huolehtii terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä työttömät joutuvat töihin, eikä voikaan enää loisia Helsingin veronmaksajien rahoilla. Vielä kun saisi kaikille saman suuruiset päivähoitomaksut niin nämä loiset eivät kuluttaisi 100 teur vuodessa lapsensa päivähoitoon. Työttömän pitäisi hoitaa lapsensa kotonaan.
"Joutuvat töihin"? Ihankuin kaikki työttömät haluaisi olla työttömiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minulla varaa asua vuokralla Helsingin keskustassa. Olen eläkkeellä, en saa asumistukea. Jatkan töitäni freelancerina.
Juu, näin on. 15m2, mannerheimintie, vuokra 550e. Riittää mainiosti asunnokseni.
Helvetin pieni luukku ja kallis vuokra. Mannerheimintie ei sano mitään, koska se on niin pitkä katu ja kulkee useamman kaupunginosan läpi. Mulla on 42 neliötä Ruoholahdessa, vuokra alle 750e. Maksan vuokrani itse.
Vain somaleilla ja vastaavilla.