Henkivakuutuksen idea? Käyn tässä läpi vakuutusturvaani ja pohdin, onko järkeä maksaa 120 000 e kuolemanvaravakuutuksesta?
Olen eronnut, lapset lukioikäisiä. Tällä summalla lienee tarkoitus turvata heidän tulevaisuuttaan, jos delaan, eikö vaan? Lapset siis mulla edunsaajana. Kiitos!
Kommentit (36)
En tiedä paljonko äitini maksoi vuodessa mutta valitettavasti hän kuoli heinäkuussa ja henkivakuutuksesta tuli 74 000€.
Niin - ehkä nyt laitan henkivakuutukseni tyyliin jonnekin 50k € ja katson, paljonko se maksaa kuussa. Kiitos kaikille!
AP (mun kummallakaan vanhemmalla ei ole henkivakuutusta, isä kuoli vuosikymmeniä sitten, äiti elossa.)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä paljonko äitini maksoi vuodessa mutta valitettavasti hän kuoli heinäkuussa ja henkivakuutuksesta tuli 74 000€.
Toimiiko henkivakuutus tässä ikään kuin säästämisen muotona? AP
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan otettu, ettei kumpikaan jää taloudellisesti kuseen surun keskellä.
Ollaan edunsaajia ristiin, eikä niinkään lapset.
Tämä. Varsinkin nykyään, kun kuolemaan liittyvä byrokratia on aivan sairasta ja kestää kuukausia, niin henkivakuutus on jo ihan sen takia, että leski saa hoidettua lainat ja laskut siihen saakka, että perunkirjoitus ja perinnönjako on valmis. Lisäksi, kun kodista on asuntolainaa, niin idea on, ettei jäljelle jäävä joudu liriin sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus maksaa 400 e / v. ap
meinaat elää yli 300v? Nimittäin niin kauan kestäisi maksaa 400€/v maksavaa vakuutusta, jotta loppusummaksi tulee 120 000 €
Urpo?
Muuten, kannattaa tarkistaa myös oman työpaikan vakuutusturva, koska monilla yrityksillä on ns. ryhmähenkivakuutus, josta maksetaan korvausta kuolleen työntekijän puolisolle ja alaikäisille lapsille. Toki pitää ottaa huomioon, että tällainen vakuutus tietysti raukeaa työsuhteen päättyessä tavalla tai toisella.
Millon lapset siis sais ton? Tuskin luonnollisen kuoleman jälkeen. Mitkö ehdot noissa on? Itsemurha tai lasten tekemä murha tietenki peruuttaa oikeuden korvauksiin, mut alko vaa kiinnostaa! Onkse vaa, jos kuolee jossain kolarissa vai miten ihmeessä noin menee? Sori, oon vähän yksinkertainen, mut vakavissani.
Meillä sen takia, että talosta lainaa. Jos toinen kuolee aikaisemmin ennen 70 v. niin jäljelle jäävä saa maksettua lainan ja jää vielä elämiseen. Jos eläisin yksin en sitä ottaisi vaikka lapsi löytyykin.
Vierailija kirjoitti:
Millon lapset siis sais ton? Tuskin luonnollisen kuoleman jälkeen. Mitkö ehdot noissa on? Itsemurha tai lasten tekemä murha tietenki peruuttaa oikeuden korvauksiin, mut alko vaa kiinnostaa! Onkse vaa, jos kuolee jossain kolarissa vai miten ihmeessä noin menee? Sori, oon vähän yksinkertainen, mut vakavissani.
Koskee kaikkea kuolemaa paitsi itse aiheutettua, joko tahallaan tai törkeällä laiminlyönnillä (esim. ajaa autoa kolmen promillen kännissä ja kuolee kolarissa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee kaikkea kuolemaa paitsi itse aiheutettua, joko tahallaan tai törkeällä laiminlyönnillä (esim. ajaa autoa kolmen promillen kännissä ja kuolee kolarissa).
Näin juuri. Yleensä nuo henkivakuutukset (jos niihin ei liity erityistä säästöosaa) lakkaavat kuitenkin olemasta voimassa sitten, kun täyttää 65 vuotta. Eli niistä ei saa rahaa, jos kuolee sen jälkeen.
Säästöhenkivakuutus toimii eri tavalla, mutta siihen maksetaankin paljon enemmän kuin ap:n 400 €/v.
Miksi pitäisi turvata jo aikuisten lasten tulevaisuutta jos kuolee? Meinaat, et nyt jo maksat heidän vuokrat ja jos kuolet,niin saavat vakuutuksesta vuokra rahat vai mikä idea turvata aikuisten lasten tulevaisuus? Eikö heillä ole omaa rahaa?
Meillä maksaa ns pariturva vähän yli satasen vuodessa ja korvaussumma 50000 e kattaisi juuri nykyään jäljellä olevan lainan. Mut tämä on siis ollut jo varmaan 15 v ja tarkoitus on pitää.
Ei ole järkeä aloittajan tapauksessa. Lopeta vakuutus. Tuollaisessa vakuutuksessa on järkeä jos lapset pieniä ja perhe asuu isossa omakotitalossa missä paljon kuluja. Siinä kun toinen vanhempi kuolee yllättäen voi leskelle tehdä tiukkaa maksaa yksin kaikki. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa voi talvella olla todella kovat sähkölaskut tyyliin 500-1000€/kk niin riittääkö yhden palkka?
Vierailija kirjoitti:
Korvaussumma alenee portaittain ikävuosien mukaan, mutta vakuutusmaksusi on halvempi kuin minun.
Lasteni isä kuoli 64-vuotiaana. Oli ottanut henkivakuutuksen josta jäi lapsille mukava potti.
Mitä eroa on sikarilla ja aviomiehellä?
Sikarissa parasta on ensimmäinen henkonen ja aviomiehessä viimeinen.
Kiva kuulla että jäi hyvä maku suuhun miehesi poismenosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole järkeä aloittajan tapauksessa. Lopeta vakuutus. Tuollaisessa vakuutuksessa on järkeä jos lapset pieniä ja perhe asuu isossa omakotitalossa missä paljon kuluja. Siinä kun toinen vanhempi kuolee yllättäen voi leskelle tehdä tiukkaa maksaa yksin kaikki. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa voi talvella olla todella kovat sähkölaskut tyyliin 500-1000€/kk niin riittääkö yhden palkka?
Mulla on tuollaiset kulut, mutta asumismuoto on paritalo. Huh, onneksi koskee vain omakotitalo asukkaita.
Jos olet jäsen, kannattaa tarkistaa onko liiton kautta vakuutus/jos niin millainen.
Naapuri kuoli n. 50-v syöpään, ja perheensä sai rahaa ammattiliiton vakuutuksesta. En ole ihan varma oliko tuossa edunsaajana (=keille raha jaettiin) vaimo ja alaikäinen lapsi, muistelisin ettei täysi-ikäinen lapsi saanut jotain rahaa, mutta en varma oliko tuo vai joku muu (aikaa jo muutama vuosi).
Liitoilta voi saada/anoa myös hautausavustusta, joskin yleensä puhutaan pienjstä summista, tyyliin satanen kaksi.