Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MAALISMUSSUKAT ' 05 vko 6 loppuviikko!!

08.02.2007 |

Pinoooooooooooooooooon hopoti hop!!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierähtipäs viikko nopsaan. Olen siis ollut tekemässä niitä näyttöjä päiväkodilla. Rankkaa, mutta mielenkiintoista. Maalisneiti on ollut varahoidossa muun ryhmäni kanssa, hänelle varmasti vielä rankempi viikko. Ens viikon olen vielä pk:lla, muuta mies lomalla, joten pikkuneitikin saa olla kotona. On kyllä ollut ihan terveellistä asettua hoitoonviejän rooliin välillä ja havaita ettei se ole meidän perhettä varten. Antaa uskoa ammatinvalinnan oikeellisuuteen.

G:t rasvaan kasvot iltaisin bepanthenilla. nyt oltu niin vähän ulkona ettei posket juuri ole kuivuneet.

Syöttötuoliin neiti ei ole suostunut enää aikoihin menemään. Istuu tavallisella tuolilla tyynyn päällä. Toimii hyvin.

Huomenna esikoisella koulupäivä, hiihtoa yms. Lupasivat -25 aamuksi saa nähdä mitäsiellä sitten tekevät. Sunnuntaina lasten serkun 2v synttärit. Pitäisi miettiä mitä meidän neiti haluaa synttärilahjaksi, kun anoppi ja kummit kuitenkin kyselee. Mitään tuo ei oikein tartte, leluja ja vaatteita on kaapit täynnä. Harkitsin jo ettei synntäreitä pidetä, mutta ehkä keksin jotain kuten vaippoja. Niitä meillä menee, ei toivoakaan kuivana pysymisestä. POtalla käy kyllä mutta silti aina vaippa märkä kun vaihdetaan. Kakatkin tekee vaippaan, siinä voisin kyllä ryhdistäytyä ja opettaa potalle kun usein aamulla tekee. Maalisneiti on selvästi hitaampi tässä asiassa kuin isosiskonsa joka oli samassa iässä täysin vaipaton. Kaipa tuo kesällä viim. oppii :)

Romaanilta alkaa vaikuttaa, vaikkei asiaa varsinaisesti ole. Hyvää Viikonloppua kaikille!

Vierailija
2/13 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole taas vähään aikaan käynyt edes lukemassa pinoja, mutta nyt päätin kirjoittaa pari riviä.

Itse olen ollut ja olen vieläkin kamalassa flunssassa tämän viikon. Ässä parani flunssasta juuri, kun äiti sairastui, että flunssakierrettä on ollut.

G: Nakuna Ässä tykkää juoksennella ja suohkun jälkeen vaatteiden päällepukeminen on joskus työn ja tuskan takana. Onneksi ei saa vaatteita itse pois, koska ei osaa riisuutua vielä itse.

Syöttötuoli: Meillä Ässällä on Tripp Trapp tuoli, jossa ei ole ollut enää aikoihin turvakaarta, joten toimii korkeampana tavalisena tuolina, mutta on kuitenkin turvallinen.

Pottailu: Tässä ollaan edistytty. Päätin vaan kertaheitolla, ettei kotona ollessa pidetä vaippoja ja todella vähän on vahinkoja sattunut. Ässä itse yleensä muistaa pissahädän siinä vaiheessa, kun on jo lorahtanut vähän housuun, mutta tunnin välein kun käyttää potalla, niin yleensä tavaraa tulee ;)

Eipä tässä muuta. Ihana ilma ulkona, mutta niin kylmä. Hauksaa viikonloppua kaikille :)

Vuokko, Ässä ja pikkuinen rv 16 jotain

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja terkut mummulasta, eli äitini ja isäni luota! Rupesi tuossa loppuviikosta tuntumaan, että jotain tekemistä pitäisi saada viikonlopuksi, niinpä päätimme tulla tänne. Eilen illalla siskoni ja veljeni perheineen tulivat myös tänne, joten oli menoa ja meininkiä. Äiti ja isä olivat kylläkin teatterissa, mutta liittyivät sen jälkeen seuraan. Mies osti torstaina Singstar-pleikkapelin, ja sen parissa kului eilinen ilta hauskasti, lauleskeltiin porukalla kaikenlaisia duettoja korkealta ja kovaa ;-)

Tänään mennään miehen kanssa kaksin elokuviin, vielä kun päästäisiin yhteisymmärrykseen siitä, mitä mennään katsomaan... Muksut jäävät vanhempieni hoitoon. Kiva päästä hetkeksi kaksin jonnekin.

Syöttötuoli meillä on vielä käytössä, mutta kovasti tekisi mieli ostaa toinen TrippTrapp-tuoli. Esikoisella kun on sellainen ja se on tosi kätevä, kun korkeutta saa tarpeen mukaan säätää. Saanakin välillä lainaa isoveljen tuolia, eli tykkää kovasti siitä. Mutta hinta vaan hirvittää... Tuon nykyisen ostimme miehen veljeltä käytettynä, joten saimme halvalla, mutta en tiedä, raaskiiko ihan tuliterää ostaa...

Meikäläisen viime viikon painonpudotus oli 1,4 kg, eli alun hyvä tahti jatkuu... Tylsää vaan, kun tietää, että kohta on edessä ne kituviikot... Ja ensi viikolla on töissä kahden päivän suunnittelusessio, ja sen tietää, että siellä on varmaan aika hyvät safkat... Tulevan viikon tavoite on siis se, että paino ei nouse...

No joo, se noista painoasioista, enpä tiedä, kiinnostavatko ne edes ketään... Romaania taas kirjoittelen, joten pitää lopetella....

Aurinkoista pakkasviikonlopun jatkoa!

Terhi&nukkuva Saana

Vierailija
4/13 |
11.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä pakkailin just reissuun tarvittavat kamppeet, jää sitten aikaa olla Kaisan kanssa mahdollisimman pitkään. Likka on siis päiväunillaan nyt. Mä meen kentälle seiskaksi, joten saadaan olla melkein koko viikonloppu yhdessä.

Eilen käytiin uimassa (oli kiva uimareissu, sanoo Kaisa) ja iltapäivällä ulkoiltiin kauniissa pakkassäässä. Tänään mä jätin ulkoilut väliin ja kokkailin tämän päivän ja alkuviikon sapuskat miehen ulkoillessa Kaisan kanssa toista tuntia. Eiköhän sitä mennä vielä iltapäivällä uudestaan, kun ei pakkastakaan ole kovin paljon.

Meillä myös TrippTrapp ja kaaresta luovuttiin joskus syksyllä. Olen ollut tosi tyytyväinen hankintaan, vaikka kyläpaikoissa Kaisa osaa tosin istua tavallisellakin tuolilla ja saa syötyä itsekseen. Mutta on se hankalan oloista.

Kuulin taas vauvauutisia ja tuli itselle taas mietittävää. Tämä on tätä juupas-eipäs vääntöä toisen lapsen hankkimisesta, jota olen itseni kanssa käynyt aika ajoin. Aina kun joku kertoo odottavansa toista lasta, mulle tulee mieleen, että pitäiskö sitä itsekin. Ja sit mä mietin, että en millään jaksais. Kun töissäkin on niin kivaa. Ja sit tulis taas ne miljoonat unettomat yöt. Ja siinä olis samalla tämä esikoinenkin. ÄÄHHHHHHHH. Kaipa asia sitten jossain vaiheessa ratkeaa, katotaan miltä tuntuu ystäväni raskauden edetessä. Jos olo ei mene ohi, niin kai olen mä valmis miettimään sitä. MITEN TÄSSÄ NÄIN KÄVI??

Pohdiskelee kua

Vierailija
5/13 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkanen paukkuu tuolla -31 astetta, huh, meinasi hengityssalpaantua kun käväsin pihalla.

Tänään siis kaupantekopäivä. Tämä meidän rakkauden koti( mies aikoinaan nimennyt ) siirtyy toiselle, ja me saadaan uusi rakkauden koti. Miehellä kovin paikka talosta luopumiselle, on siinä kun molemmat lapset ollaan laitokselta tänne tuotu. Tämä oli heidän alkutaipaleen koti.. ja kyllähän se minuakin herkistää.

G: Kuinka paljon teillä lapset juoksee nakupellenä? Meillä on nyt Mimmi hoksannut miten ihanaa on olla ilman vaatteita. Hän kyllä nauttii sydämensä kyllyydestä nakuna olemisena, vaikka olisi kuinka viileetä äidin mielestä. Tuon potan tuohon olkkariin,niin käy sitten välillä potalla. Hyvää harjoitusta siihen, tosin kyllä niitä vahinkoja sattuu. Lähinnä ei ymmärretä kakan tulemista. Sitten Mimmi tulee kertomaan, että tatta tatta. Mimmillä ei vielä tule tuo k-kirjain =)

Pakkasihottumaa on molemmilla. Taitaa olla monella lapsella. Mitä rasvaa käytätte?

Tänään on illalla vielä paikkarit. Mitenhä lie käynyt. Hitsi kun ei tässä paljon liikuntaa ole pystynyt harjoittamaan.. Hyötyliikkunnalla vaan. No, kohta kun asutaan kaupungissa, voin kävellä joka paikkaan, kaupoille,leikkipuistoon, painonvartioihin, jumppaan..=) Sekä koiria joutuu lenkittämään ihan toisella tavalla, kun heistä tulee sisäkoiria. Siinähän sitä kuntoilua tulee, kun minun täytyy käyttää koirat yksitellen. En uskalla ottaa sitä riskiä, etten hallitsekaan kumpaakin jos tulee vaikka toinen uroskoira vastaa. Tuolle vahalle koiralle minulla on kuonopanta, niin se helpottaa kovasti hallisemista.

Mietityttää vaan miten ihmeessä päivällä käytän koirat pissalla. Kai se on tehtävä niin, että lapset rattaisiin ja ekaksi toine koira. Sitten takasin kotiin ja nopea vaihto. Mutta enhän mie voi jättää lapsia rattaisiin pihalle siksi aikaa kun haen toisen koiran. . . vaan pitää rattaat roudata käytävään ja sitten vaihtaa koirat. Huh, on siinä hommaa, onneksi asutaan ekassa kerroksessa.On siinä silti yksi rappunen ja ovi, tietenkin mistä on selvittävä koiran ja tuplarattaiden kanssa..

Mutta joo, tuo oli taas tuollasta " ääneen pohdiskelua" ..=)

Eipä auta,kun mennä hakemaan puita.

Tuulia

Vierailija
6/13 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurja nälkä, en pysty keskittymään mihinkään.. Joten kirjoittelen aikani kuluksi muutaman sanasen, kun odotan, että päästään syömään.

Mitään kummempaa ei ole tapahtunut. Sunnuntaina lähden Ouluun työmatkalle ja olen pois kotoa kaksi yötä. Ja kun tulen tiistaina kotiin, niin Kaisa on jo nukkumassa.. Taitaa tulla ikävä. Keväämmällä onkin sitten yli viikon mittainen työmatka, saas nähdä kuinka siitä selviää.

Meillä pottailu sujuu mallikkaasti. Kaisa usein ilmoittaa hädästä ja viime aikoina ollaan ehditty potalle astikin. Omaa laiskuttaamme vaipasta ei olla vielä yritetty luopua.. samoin tuttivierotus on vieläkin tekemättä, vaikka se piti hoitaa heti joulun jälkeen. Katotaan, katotaan.

Yösyömisestä luopuminen oli meillä aikoinaan tuskien taival. Yöt olivat yhtä sirkusta liki 3 kk ennen kuin siinä lopullisesti onnistuttiin. Siitä asti meillä onkin nukuttu yöt loistavasti. Taitaakin vaivata pelko öiden muuttumisesta yhtä katastrofaalisiksi, kun olen tuota tuttijuttua vaan vetkuttanut ja vetkuttanut.

Hei jee, nyt voi lähteä sinne syömään!

kuulumisiin, kua ja Kaisa

Vierailija
7/13 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä satelee lunta, pakkasta on kyllä lähes 20 astetta. Mutta ei siis niin kylmä kuin Tuulialla... Onneksi...

Pakkasihottumasta: meillä ilmenee siis lähinnä jaloissa ja vartalolla, ihan perusvoidetta olen käyttänyt, olikohan se nyt sitte Aqualania... Tai jotain vastaavaa...

Nakupellenä Saana ei juuri juokse, Nuutti sen sijaan tykkää olla vaan " pikkarisillaan" (sen verran on jo iso poika, että ei ihan nakuna tykkää enää juosta...) - välillä minua hirvittää, kun itse vedän villasukkaa jalkaan ja toinen haluaa olla melkein alasti...

Tuulialta piti sen verran kysyä, että onko teillä pakko päästää koiria päivällä pissalle??? Mietin vaan, että kun on noin isot koirat, niin ainakin meidän piski (Hovawart, säkä n. 63 cm) pärjää ihan hyvin työpäivän ajan pissaamatta (tarkoittaa siis sitä, että minä käytän aamulla n. klo 7.15 ulkona, illalla pääsee sitten viim. klo 17 pihalle pissalle ja klo 19 kunnon lenkille). Luuletko, että teillä voisi koiria opettaa samaan? Ei meillä koiralla edes ole mikään kiire pissalle, kun sitten illalla pääsee, saattaa haistella pitkäänkin ennen kuin kyykistyy... ;-)

Jahas... Ei tässä kai muuta. Parasta painua takaisin lukemaan käsikirjoitusta...

lumen ja pakkasen keskeltä

Terhi

Vierailija
8/13 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden päivän siivous-ja pyykkäysvapaalainen täällä. Tyttö nukkui aamulla pitkään, joten meni vasta hetki sitten päikkäreille. Aamusella veti tyypillisen puolen tunnin aamuhepulin. Olisi halunnut muroja aamiaiseksi, mutta tylsä äiti keittikin puuroa. Siinä sitten mekasti niin kauan, että vanhemmat saivat syötyä ja isä lähti töihin. Sitten otti lautasen kouraansa ja marssi ympäri keittiötä syöden siinä vauhdissa. Uusi mekastus alkoi, kun puuro loppui " kesken" . Hohhoijaa. Tuo aamuhepuli on jokseenkin joka-aamuinen seuralainen meillä.

Syyksi käy mikä tahansa.

Pakkanen on tosiaan kuivattanut ihot karheiksi. Rasvaan tytön kasvot ja kädet kyynärpäitä myöten Erisanilla aina iltaisin. Itse asiassa siinä rasvaillaan puolin ja toisin, likka lappaa rasvaa vuoroin omaan ja mun naamaan. Aamuisin sitten tökkii tyhjällä kasvorasvapurkilla omaa naamaansa katsoessaan mun meikkaamista.

Taidanpa käväistä luomassa lumen auton päältä, niin päästään käymään kaupassa iltapäivällä.

Korvapuustit

Vierailija
9/13 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasta täällä länsirannikollakin, ihanaa, pitäisi mennä viikonloppuna raksalle eristämään ilmastointiputkia. Noinkohan tulee yhtään mitään siitä puuhasta...

Meillä ei Topi juokse juurikaan nakuna, vaikka haluaisikin. Meillä on sisälämpötila siinä 20 asteen korvilla (vähän ehkä alle), joten itse kun olen vilukissa, niin en Topinkaan antaisi juosta alasti. Potalle hän kyllä osaa jo ilmoittaa, ja saalista tulee lähes aina, mutta vaipat meilläkin vielä on, ihan vaan meidän laisuutta.

Yritettiin eilen illalla olla pihalla vähän aikaa, kun eivät tarhassa ole ollenkaan ulkoilleet, kun on näin kylmä. Vartti saatiin oltua ennen kuin alkoi itsellä naama jäätyä tosissaan. Topilla kun on vähän atooppisen tyyppinen iho, niin meillä on onneksi kunnon rasvat. Decubal Clinic on tosi hyvää jalkoihin ja käsiin, naamalle ApoBasen punainen tuubi, myös toiminut tosi hyvin. (välillä tulee itsekin lainattua, kun oikein tuntuu iho kuivalta...)

Ohoh, onpas kello jo paljon, pitää lähteä tarhalle päin ja sitten siivoamaan! Mihin nämä päivät aina oikein häviää?

Hauskaa loppuviikkoa!

Popi + äiti

Vierailija
10/13 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista koirista vielä..Tel on ihan oikeassa, ettei niitä välttämättä tarvitse pissalla käyttää, kyllä ne pärjää. Lähinnä itseäni säälittää, jos ei päivällä pääse ulos, kun ovat täällä maalla siihen tottuneet. Pitkä päivä niille tulee, kun mies käyttäisi ne aamulla klo 6 ja iltapäivällä sitten klo 17 jälkeen.

Kaupat on tehty ja nyt asustellaan pari viikkoa vieraan omistamassa talossa. Tämä mies lähtee maananataina kolmeksi viikoksi thaimaaseen, niin meillä on aikaa muuttaa ja siivota. Lupasimme huolehtia tästä siihen saakka kun saapuu suomeen.

Viikonloppuna minulla olisi tyttöjen ilta tiedossa. Se on tuolla naapuri kunnassa, joten pitäisi jäädä sinne yöksi, jos autolla en meinaa olla. Hirveesti tekisi mieli mennä vähän juhlimaan, mutta kun tuota työtä on nyt paljon. Viikonloppuna maalataan uudessa kodissa ja tyhjennellään täällä kaappeja.Joten krapulaväsymyspäivää ei oikein ole varaa. Sen kerran kun joku järjestää jotakin, niin sitten joudun menemään autolla..harmittaa!!

Kilo oli taas lähtenyt =) Nyt siis -6.3kg. Ihanaa kun saa etsiä vanhoja vaatteita ja kohta pakko ostella jotain uuttakin=) =) Kunhan tuon löysän nahkan sais pois vyötäröltä.

Mimmi on taas ilman vaippaa. Hienosti menee nyt pottailu. Herääminen tapahtunut täälläkin. Välillä riipasee itse vaipan pois ja käy pissalle. Niin nämä pikkuiset kehittyy.

GALLUPPIA:vieläkö syöttötuoli käytössä? Moona siirtyi nyt Mimmin syöttötuoliin ja mietin, pitääkö Mimmille hankkia oma? Jotenkin on hankala syödä isolta tuolilta..

Nyt mentävä taaaaaaaas laittamaan popat uuniin.

Tuulia

Vierailija
11/13 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täälläkin on ollut kylmä, muttei sentään niin kylmä kuin Tuulialla. Meillä ollut vain aamusin yli 20astetta pakkasta ja päivisin alle. Luulin että joudumme kykkimään sisällä ja hypin melkein seinille, mutta kun sain tarpeeksi kaikista muista menoista ja kyläilyistä (niissä on mennyt aamupäivät) huolimatta, olen pukenut lapset ja ollaan ulkoiltu. Meillä siis äiti tarvitsee enemmän ulkoilua kuin lapset! Ulkoilut on olleet maaliskuisen päiväunien jälkeen vielä valoisalla, mutta harmittaa kun paras sää menee päiväunissa. Päiväunethan tuo maaliskuisemme ottaa vaunuissa, myös näillä pakkasilla, eli ulkonaoloa hänelle tulee.

Eilen illalla kun pakkanen laski, niin lähdettiin lasten kanssa pulkkamäkeen ja ilta vietettiin luistinkentällä. On ihanaa kun voi olla enemmän ulkona. Ja viikonloppuna tulee ulkoilua, huomenna on isompien lasten kavereiden mäenlaskusynttärit ja sunnuntaina talvirieha tuossa meidän vieressä. Lisäksi lauantai-ilta kyläillään. Puuhaa siis on. Tänään pitäisi lähteä kauppaan ja iltapäivästä kyläilen lasten kanssa. -Ihanaa kun on tekemistä. Taidan olla hieman tuollainen puuhaa kaipaava tai muuten kiukuttaa ja kyllästyttää. Ja nyt tuntuu kuin olisi energiaa tehdä vaikka mitä, tai sitten tosin kun tekee, niin väsymys kyllä tulee ja voikin hyvällä mielellä rentoutua.

Maaliskuisella ei ole ihossa ollut ongelmaa näillä säillä. Eikä kyllä isommillakaan. Lähinnä keskimmäisellä lapsella on helpoiten taiveihottumaa, joita joutunut joskus rasvailemaan, mutta nyt ei rasvoja olla käytetty.

Maaliskuisemme on ollut päiväkuiva jo jonkun kuukauden (sitä ennen jokunen kuukausi harjoiteltiin), eli siinä ei mitään opeteltavaa. Pidätyskykyäkin löytyy helposti kunnon kauppareissun verran tai ulkoiluaika (eli pari tuntia helpostikin), kunhan vessassa käydään ennen lähtöä. Ei siis tarvitse kesken touhujen näillä vaatteilla lähteä vessaan riisumaan. Yöt ovat myös takuuvarmasti kuivia ja vessassa ei tarvitse hyppiä.

Muutenkin maaliskuinen ollut ihan ok. Kohtalaisen tervekin tällä hetkellä ja toivon pysyvänkin tuohon hiihtolomaan asti. Hiihtolomalla lähdetään Ikaalisten kylpylään ja olisi hyvä olla terveenä, ettei loma mene pipariksi. Sen jälkeen sitten ei ole enää niin väliä.

Vierailija
12/13 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa perjantai-päivää kaikille! Ajattelin tässä työn lomassa kirjoittaa pari riviä.

Jennalla on kolmas korvatulehdus peräjälkeen. Käytiin keskiviikkona lääkärissä ja saatiin jälleen antipioottikuuri. Tyttöä käy sääliksi, kun raukan korvat ei parane ollenkaan. Lääkäri jo tuumi putkituksen mahdollisuutta, kun Jennalla on ollut viime toukuusta 6 tai 7 tulehduta korvissa, mutta ei sitten kuitenkaan laittanut vielä lähetettä sairaalaan. Toisaalta hyvä niin, sillä korvakierre saattaa hyvinkin loppua kahden vuoden iässä. Tai sitten ei. Katsotaan nyt sitten, jos vielä tulee korvatulehdus, että mitä sitten tehdään.

Vauvakuumeen kourissa odotan yhä niitä menkkoja alkavaksi la tai su. Kaapissa olisi kyllä Acon10 -raskaustesti. Heh, pitäisiköhän se tehdä pois, niin ei tarvisi arpoa, että alkaako vai ei. Epätoivoista! Tiedän, tiedän...

Me lähdetään sunnuntai-iltana laivalle koko perheen voimin. Kivaa. Pääsee vähän tuulettumaan. Jennakin odottaa ihan innolla.

Nyt töiden kimppuun. Moi.

Marju ja Jennukka

Vierailija
13/13 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taidetaan vihdoin päästä ulkoilemaankin, kun eilenkin mittari näytti huipussaan aamulla -38 astetta!! Hrrr! Nyt näyttää olevan reilusti vähemmän, joten sisällä kökkiminen alkaa riittää.

Neidillä on nyt menossa viides päivä ilman sitä tuttia! Hienosti on mennyt sen ekan kauhean yön jälkeen, vaikka useamman kerran päivän aikana tyttö tuttiaan kyseleekin. " Missä mun uki on?" ja kun kysyy etkö muista missä se on vastaa " Ei muista!" tai " Ei orskiin!" :) Mutta pääsääntöisesti ei edes muista koko vekotinta, lähinnä isommissa harmituksissa ja väsyneenä. Seuraava tavoite tosiaan on saada tuo pullo pois, mut sitä ennen tyttö pitäis saada juomaan mukista enemmän, ja maito kun ei kelpaa kun pullosta.. Tosin sitä tarvitaan n.3krt/pvä, et onko tuosta haittaakaan just nyt.

Nyt en millään muista olikos jotain galluppeja meneillään, pitää lukea pinot uudestaan ja vastailla sitten jos oli!

Ädä+Veera 10.3. (2vee päivä lähestyy!!)