Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesitkö ettei kahvia kannata juoda puolen päivän jälkeen?

Vierailija
21.08.2024 |

Puoliintumisaika on 12h ja häiritsee unenlaatua, jolloin on väsynyt seuraavana päivänä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, mutta en välitä, koska mulla kofeiini rauhoittaa ja väsyttää, ei piristä. (Tämä on yksi syy, miksi epäilen että olen ADHD, vaikka ei mua 1970-lukulaisena olekaan diagnosoitu - ADHD:illa yleensä piristeet rauhoittaa)

Vierailija
22/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just juon energiajuomaa ja olen lähdössä lenkille. Minulle riittää se tieto, että kaikesta väärin tekemistäni asioista huolimatta tulen nukkumaan hyvin ja herääväni huomenna taas uuteen päivään oppimaan mitä kaikkea olen aina tehnyt väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis löpsis. Juon kahvia silloin kun siltä tuntuu, vaikka klo 21 tai 22 illalla. Ei vaikuta edes yöuniin. Kahvia kuluu sinänsä maltillisesti, yleensä mukillinen (1,5 dl) kahdesti päivässä, mutta kellonajalla ei ole väliä. Olen aika pitkä ja roteva, ehkä se vaikuttaa asiaan. Mun pitää ottaa esim. särkylääkettäkäin ohjeistusta enemmän, jotta se jotain vaikuttaisi.

Joo tuo ei ole ihan tavatonta. Kyse on maksan toiminnasta. Joillain maksa poistaa erittäin nopeasti aineita verenkierrosta. Juuri nämä ihmiset voivat juoda kahvit ja mennä sen jälkeen vaikka nukkumaan. Suurimmalla osalla kuitenkin maksa toimii toisin, ja joillain ihan päinvastoin eli aineet poistuvat verenkierrosta hitaasti (lääkeherkkyys, ja esim. se kofeiiniherkkyys.) Jotkin lääkkeet voivat myös muuttaa maksan toimintaa.

Vierailija
24/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että kaikki tietävät asian, jonka luulit olevan kaikille uusi asia?

Vierailija
25/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että ki..... iä voi nuolla? 

Vierailija
26/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö ap että päiväkahvilla ei välttämättä juoda kahvia ollenkaan? 

Vierailija
27/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että kaikilla se ei vaikuta samalla tavoin ja toisilla maksa toimii reippaammin kuin toisilla?

Olin jopa aikoinaan 1,5 vuotta täysin kofeiiniton, en edes teetä juonut. Mitään positiivisia vaikutuksia en huomannut ja aivan yhtä levännyt olen aamulla vaikka joisin kahvia vielä klo 18-19 tienoilla, kuin jos joisin kahvia vain ennen puoltapäivää. 

Tietenkin jos on rassannut maksansa piloille esim. suurilla määrillä alkoholia tai fruktoosia - fruktoosi rasittaa maksaa gramma grammalta yhtä paljon kuin alkoholi, vaikkakin eri mekanismin kautta - niiin sitten puoliintumisajat voivat olla hyvinkin pitkiä. 

Vierailija
28/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö että ki..... iä voi nuolla? 

Älkää nyt kipeää pimppiä sentään.

Vierailija
29/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon vielä kl 19.00 eikä häiritse unta. Nuorempana kyllä vaikutti.

Vierailija
30/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turha ja haitallinen aine, kellonajasta riippumatta.

Vierailija
31/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että kaikilla se ei vaikuta samalla tavoin ja toisilla maksa toimii reippaammin kuin toisilla?

Olin jopa aikoinaan 1,5 vuotta täysin kofeiiniton, en edes teetä juonut. Mitään positiivisia vaikutuksia en huomannut ja aivan yhtä levännyt olen aamulla vaikka joisin kahvia vielä klo 18-19 tienoilla, kuin jos joisin kahvia vain ennen puoltapäivää. 

Tietenkin jos on rassannut maksansa piloille esim. suurilla määrillä alkoholia tai fruktoosia - fruktoosi rasittaa maksaa gramma grammalta yhtä paljon kuin alkoholi, vaikkakin eri mekanismin kautta - niiin sitten puoliintumisajat voivat olla hyvinkin pitkiä. 

:D Puoliintumisajoilla ja maksan rasittamisella (alkoholilla tai fruktoosilla) ei ole mitään tekemistä keskenään. Ei sillä että kumpaakaan niistä kannattaisi sisuksiinsa lapata.

Vierailija
32/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juon kahvit aamulla ja lounaalla ja siinä se.

Vierailija
33/33 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ikäni olen juonut kahvia myös illalla. Suodatinkahvin juonti loppui jo aikoja sitten mutta kolme neljä espressoa menee päivittäin ja se viimeinen on kello 22. Ei ole nukahtamisvaikeuksia eikä unettomia öitä ollut koskaan. En välitä tommosista "tiesitkö, että" enkä muistakaan suosituksista. Tiedän itte mikä mulle sopii.