*** HELMENKANTAJIEN TORSTAI ***
Eikö tosiaan kukaan ole vielä pinoa avannut? Kerta se on minulle ensimmäinenkin...
Linkkiyritelmä eiliseen:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9540925&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (49)
Täällä ollaan yhtenäkappaleena, mitään merkkejä mistään synnytyksestä ei todellakaan ole. Täälläkin on kaveri masussa rauhoittunut kovasti viime päivistä. Hikka on kyllä tavallista useammin, mutta muuten ei paljoa kääntyile eikä potkiskele. Tuntuu ettei raskaana oliskaan. Ainoastaan paino tuolla jalkovälissä kertoo että joku siinä päällä makoilee!
Tänään ajattelin tehdä laskiaispullia, kun ulkona näyttää taas pakkanen paukkuvan ja esikoinen on edelleen kipeänä. Ja siivousurakkaa pitäisi varmaan taas jatkaa.
Nyt ensin kuitenkin syömään aamiasita kun vatsa kurniin jo niin että lapsetkin kuulevat sen!
t. kolomonen rv 37+3
Palailen varmaan iltapäivällä neuvolakuulumisten kera. Niin ja ONNITTELUT vauvansa saaneille ja TERVETULOA kaikille uusille!
Keksikääpäs jotakin kivoja galluppeja!
Pakkaspäivä siis tänäänkin tiedossa, mittari näyttää -31. Taidetaan pysytellä esikoisen kanssa visusti sisällä. Suunnittelin, että leivottaisiin tänään pullaa. Meinasin testata millaisia tulee kun täytteeksi laittaa hasselpähkinälevitettä, jostain lehdestä tuommoisen ohjeen bongasin.
Eilen olin kasvukontrollissa äitipolilla, tässäpä kuulumiset sieltä:
Rv 37+0
RR 151/86
Pissa puhdas
Syke +
Liikkeet ++
Painoarvio 2200g
Tuo oli nyt neljäs kerta kun vauvan kasvua seurataan, eka kerta taisi olla rv 33+ jotain kun kohonneen verenpaineen takia minut sinne neuvolasta laittoivat. Joka kerralle vauva on kasvanut, omalla käyrällään menee ja täysiaikaisena olisi suunnilleen esikoisen kokoinen. Silti pitää taas ensi viikolla mennä kontrolliin. Toisallta hyvä, että seurataan, mutta kyllä nyt jo hieman turhauttaa ravata kontrolleissa, varsinkin kun lääkärit vielä sanovat, että todennäköisesti turhaan seurataan näin tiuhaan. Matkaakin kertyy 60km sairaalaan. No se siitä valituksesta...
VAUVA0207: Minäkin ihmettelin tuota Kelan vähintään 20% ennakonpidätystä, itsellä pidätysprosentti opiskelijana olisi ollut 11,5. Kyselin asiaa Kelasta ja vastaukseksi virkailijalta sain, että " hän ei todellakaan tiedä miksi ennakonpidätys on laitetu niin, ehkä Kela ja verottaja ovat sopineet näin" . Neuvoksi sain laskettaa muutosverokortin, joka äitiysrahaa varten, joka mahdollisesti olisi alle 20%, silloin ennakonpidätys menee muutosverokortin mukaan eikä tuota 20%. Itse lasketin tuon muutosverokortin, joka jäi alle 20%, mutta saapa nyt nähdä ottavatko ennakonpidätyksen sen mukaan.
Nyt pullataikinan tekoon, palailen myöhemmin.
Emmu80 rv 37+1
PIkasesti aamun kuulumiset, sitten lähen kauppa-asioille. Täälläkin mittari näyttää -32, joten diesel-auto tahtoo lähtä vähän kehnonlaisesti käyntiin vaikka ois roikan jatkonakin…
VAUVA0207: tervemenoa sitten jos nyt sattuu lähtö tulemaan! Tässä on kaava jolla tein kestikset:
http://www.kestovaippainfo.fi/tee-se-itse/index.php?action=viewarticle&…
Lisäksi mulla oli käsityölehdestä kaava jolla tein yhden mutta se on hyvin samanlainen kun tuokin. Serkku on tehnyt tuolla ja sain siltä suoraan sen kaavan eikä tarvinnu ite ruveta piirtämään, ja se oli minusta paljon mukavampi. Mutta onnistuu se varmasti tuostakin piirtää. Vaikka tuo ohje on sisävaipalle niin tein niistä ulkovaippoja eli siitä Pul-kankaasta, ja sisälle on tarkotus laittaa vaan erillisiä imuja jotka oon tehny vanhoista pyyhkeistä. Minäkin tein siittä valkosesta Pul-kankaasta, niiden paksuus oli muuten 2 mil. Tein ne valkoset niin että laitoin sen sisäpuolelle ja ulkopuolelle laitoin vanhoja omia colloege tmv.kankaita esim. ”mikki-hiiri-kuviota” jollon vaipasta tulee myös ulospäin hieno, vaikka eihän se sieltä juuri koskaan näy. Serkku on tosiaan käyttänyt tuolla vaipalla tehtyjä kaavoja, ja nyt kun heiän poika on puolivuotias ja isokokoinen niin ne on jääneet pieniksi. Että jos vauva on pienikokoinen niin menee vielä pitempään. Toki jos jotenkin saatais osote tänne niin voisin laittaa sulle sen kaavan postissa. Siinä käsityölehden ohjeessa on kolme eri kokoa, tein niistä sen pienimmän eli S-koon, josta tuli siis melko samanlainen muodoltaan ja kooltaan kuin tuosta linkin vaipasta. Siinä on myös villavaippahousujen ohje siinä lehdessä. Mää voisin tietty yrittää kattoa jos siinä lukis mikä lehti ja mikä numero…
Minustakin tuntuu hullulta että veroprosentti pitää olla tosiaan vähintään 20 %. Sitä kuvittelee että kun tulot pienenee niin prosentti ois melko pieni mutta päinvastoin… Sekin tuntui aika kurjalta että kun mulla on tuota työmatkaa niin tekevät täydet työmatkavähennykset siitä vuosityötulosta vielä. Eli periaatteessa vähentävät melkein 5000 € vuosituloista. No, eipä se auta, tuntuu vaan että ikään ku rankaistaan siitä että asuu kauempana.
EMPPU: Ompas pienen kuuloinen vauva, mulla painoarvio rv 37+2 oli 2819 g ja mää luulin sen olevan pieni! Paljonko teillä se esikoinen syntyessään painoikaan? Ihana että seuraavat ja näyttää siltä että riittävän kokoinen syntyy kuitenkin. Toisaalta pitkä matka joka viikko mennä kontrolliin mutta vauvan parhaaksihan se =o)
VILLILILLI: Vai kysyt onko muita samassa tilanteessa olevia…?! No KAIKKI! Siis ainakin tuon synnytyksen odottelun suhteen. Mullakin lähti limatulppa lauantaina, mutta ei sen jälkeen oo etes supistellu.
HENNA taisi eräpäivänsä ylittää…? Ja jos HEINÄSTÄ ei tänään kuulu niin on sitten jäänyt sitten synnärille =o) Toivottavasti!!!
FROG2: Joo voisin ottaa sellaisen synnytystä edeltävän migreenin ja lähtä saman tien synnyttämään ;o)
MyQ: Vieläkö sielä ollaan yhessä kasassa vai toteutitko uhkauksen ja lähdit yöllä synnyttämään? Mulle kyllä sopis että kaikki päänsärkyiset synnyttämään! Tänään ei kyllä säre enää kuin vähän vain… Hmmm…
RUOKA-G: Mun lemppari on tonnikalakastike, miehen tekemänä tietysti. Sen kanssa makaroonia. Herkkua. Siihen tulee tonnikalaa, sipulia, herkkusieniä, tomaattimurskaa, kasvisliemikuutio, basilikaa, persiljaa, oreganoa ja sitä chilimaustetta joka on purkissa ”nestemäistä”. Sama kastike tehdään sitten kun tehään lasagnea niin jauhelihakastikkeen sijasta. Suosittelen! Paitsi herkkusieniä ei laiteta lasagnekastikkeeseen. En syö lihaa joten kalaruuat on aika yleisiä täällä…
ON: Täällä vielä, ei tullut yöllä lähtöä vaikka joka ilta ajattelis että ”toivottavasti tänä yönä” ;o) Ei mitään suppareita etes. Mää oon kuulkaa ihan varma että oon raskaana vielä maaliskuussakin…
HANNELE + vilpertti rv 38+4
Täällä myös yhtenä kappaleena. Tuntuu että on taas vauva niin viimesen päälle rauhallinen et oiskohan (voi kun oiski..) tää tyyntä myrskyn edellä. Mulle sopis ihan melkeen mikä päivä vaan muksulle passaa tulla;) Tänä aamuna herätessä oli housuissa reippaan kokoinen märkä alue mutta en saanu selvää että mitä se sitte oli. Tuntuu et oon niin ulalla tuon lapsivesiasianki kans että mistä sitä tietää mikä on vettä ja mikä ei.. Täytyy tässä seurailla päivän mittaan tuleeko muita oireita.
Pitäsköhän sitä itekki leipoa pullaa ku muutama muukin innostunut. Oispahan jotai tekemistä tällekki päivää. Siivoomista kyllä riittää ku kulkee esikoisen perässä ja kokoaa tavaroita sen jäljiltä:)
Nyt ei oikeen kauheesti juttua irtoa, mutta minäpä palailen taas myöhemmin. Heissan..
-Kayza 38+6-
Nyt repes sitten itku. Istun tässä koneella pelkät alushousut jalassa ja itken vaan lohduttomasti.
Oon yrittänyt olla reipas, mutta en yksinkertaisesti jaksa olla enää raskaana. Mitään ongelmia ei ole ja raskausaika oli ihanaa sen yhdeksän kk, mutta nyt riittäis.
Ja kun tämä on jo kolmas kerta, niin vi%&#taa joka kerta käydä tämä sama lopun tunnerumba läpi. Onko minussa joku helvetin vika?
Jotenkin vaan ei kärsivällisyys enää riitä.
Ja nyt itken jo sitä, että silmät on punaiset, naama turvonnut, on hiki->en voi lähteä mihinkään.
Sori tilitys, mutta ottaa pattiin. Eikä kenellekään viitsi soittaa ja itkeä tällaista asiaa.
shmoli, 40+4
Hei kaikki!
Minähän viime viikolla kirjottelin, että koska lapsivettä on vähän, niin suunniteltu sektio tehdäänkin jo 1.2. Toisin kävi. 31.01. menin lekuriin kontrollikäynnille ja aamulla huomasin, että housuihin tuli lapsivettä. Mainitsin gynelle, että olen jo noin viikon ajan pari kertaa muutaman tipan tuntenut alkkareissani, mutta luulin että pissa oli karannu. Siitäpä sainkin sitten lähdön sairaalaan ja pieni SINI MARIA (täällä Saksassa nimi annetaan heti syntymän jälkeen) syntyi siis sektiolla 31.01.07 klo 17.43. Pikkutytön mitat: 2820g ja 49cm.
Mutta ei tarina vielä lopu. Lääkäri huomasi leikkauksessa, että kalvoissa oli jo useita reikiä, ja tod. näk. jo noin kolmen viikon ajan aina pieninä määrinä lapsivettä oli pois tullut, ja infektin vaara lapselle suuri. Sinillä olikin sitten synnytyksen jälkeen vähän hengityksen ja hapen oton kanssa ongelmia ja niinpä se siirrettiinkin sitten 20km päähän Passauhin lastenklinikille teho-osastolle. Minä sitten seuraavana päivänä perässä sitten äitiyspolille ja siellä me siiten kuusi päivää vietettiin. Sini sai viiden päivän antibioottikuurin ja oli 3 päivää keskoskaapissa, sunnuntaina siirtyi tavalliseen sänkyyn ja tiistaina päästiin kotiin. Alussa hän sai rintamaitoo nenän kautta ja sunnuntaista alkaen oli jo niin voimissaan, että jaksoi ihan rinnasta imeä.
Nyt on kaikki hyvin, imetys sujuu ja tyttö kasvaa. Tosin pieni ja siro on meidän poikaan verrattuna (kotiintulopaino esikoisella jo 4500g ja nyt Sinillä vain 2750g!). Kaikki 56senttiset potkarit on ihan liian isoja, pari 50-senttistä kävi mies vielä ostamassa.
Onnea kaikille muillekin synnyttäneille!
karoli ja SINI MARIA *31.01.2007
Edelleen kirpeää pakkas päivää!Sais jo äkkiä lauhtua nuo pakkaset,mittari näyttää taas -33 astetta.
Kaksosnainen: Ompas helpottavaa kuulla etten ole ainut!!Ja mulla kans tosiaan tolleen että sitten illalla ei väsytä millään ja vois valvoa vaikka kuin..jospas se tästä menis ohi.
Mulla on laskettuaika 16.2 parin päivän ero meillä siis taitaa olla.Eikös sulla ole 18 pvä?
Joku puheli noista ennakonpidätyksistä..mulla oli kans KELAn päätöksissä että verotus toimitetaan vähintään 20% mukaan mutta tein nyt sinne uuden verokortin (tai siis tilasin Verotoimistosta sellaisen joka on Kelan tuloa varten)) ja siihen tuli 13%..ja minimi pvärahaa siis saan.
Omaa ( . ): Eilen puunasin saunan ja pesuhuoneen ja niistä ei aiheutunut muuta kuin kauhea selkäkipu ja pari kivutonta supistusta!!Että se siitä..tosin menkkamainen olo oli sit alamahassa mut kun ei sitä tiedä tapahtuuko niiden johdosta mitään!Ja sitä kolmatta lääkärineuvolaa mulla ei tunnu edes olevan!Args!
Pitäisköhän minunkin repäistä ja leipoa laskiaispullia..ois lapset mielissään,tosin en tiedä miten tuo mun selkä/iskias siihen reagois..mut jos tarpeet löytyy niin taidampas kokeilla. =)
Mies tekee tänään vihdoin ja viimein hoitopöydän valmiiksi..piti eilen jo vähä napista että laittaa hommaan vauhtia ettei ole tekemättä vielä kun vauva syntyy!
Osaakos joku sanoa mistä vois johtua eri puolilla mahaa satunnaisesti tuntuvat kivut johtua?Ei ole yhteydessä vauvan liikkumiseen..olen jo huolissani täällä että mistä hitosta ne johtuu..
Jonzu ja masukki rv 38+6
shmoli:
Nyt repes sitten itku. Istun tässä koneella pelkät alushousut jalassa ja itken vaan lohduttomasti.
Oon yrittänyt olla reipas, mutta en yksinkertaisesti jaksa olla enää raskaana. Mitään ongelmia ei ole ja raskausaika oli ihanaa sen yhdeksän kk, mutta nyt riittäis.
Ja kun tämä on jo kolmas kerta, niin vi%taa joka kerta käydä tämä sama lopun tunnerumba läpi. Onko minussa joku helvetin vika?Jotenkin vaan ei kärsivällisyys enää riitä.
Ja nyt itken jo sitä, että silmät on punaiset, naama turvonnut, on hiki->en voi lähteä mihinkään.Sori tilitys, mutta ottaa pattiin. Eikä kenellekään viitsi soittaa ja itkeä tällaista asiaa.
shmoli, 40+4
Mä olen myös yliajalla ihan samoissa lukemissa kuin sinä. Mua ei itketä, vaan lähinnä ottaa aivoon niin, että sietosuoni katkeaa ihan pienestäkin asiasta; kuten siitä, että isommat koululaiset oli jättäneet jääkaappiin omenamehupurkin, joka oli TYHJÄ. Niin, siellä jääkaapissahan sen paikka sitten oli. Ja minä kun luulin, että siitä riittää vielä itsellekin, vaan eipä ei.. Ja kauppaan ei ole enää mitään asiaa, kun on tuo alapää niin turvoksissa, ettei kävely onnistu edes täällä kotona, saati että pakkaisin 2v naperoisen rattaisiin ja kävelisin kilometrin matkan lähikauppaan..
Täydet sympatiani ovat puolellasi; ei tämä enää ole mitään herkkua. Ystäväni yritti soittaa äsken, mutten halunnut edes vastata. Ärsyttää niin vietävästi, että " ai vieläkö sä olet yhtenä kappaleena" ja toinen kommentti, jota en enää halua kuulla on " ei niistä yksikään ole mahaan jäänyt" .. Niin, kyllä sen jokainen jo tässä vaiheessa tietää, mutta kun ei enää jaksa niin ei jaksa!!!
Voimia sinulle tähänkin päivään ja tuleviin myös!! Ja sitä vartenhan nämä palstat on, että tänne voi työntää tilitystä - on se sitten minkälaista tahansa...
Eilen supisteli iltapäivän ja illan, mutta saunan ja seksin jälkeen ei mitään..! ja niinkun minä ajattelin kahden ässän tehoavan ja voimistavan jo valmiiksi tulevia supistuksia!!
Tosin ei kiirettä, kun tänään mennään Vihdoinkin katsomaan taloa!!
Olisi ollut aika ikävä juttu (kun oon oottanu syksystä asti, että kyseistä taloa pääsee katsomaan) jos nyt olis pitäny peruuttaa taas se homma!
Pakkanen vaan kiristyy (-40 aamulla) ja koira hyppii pian seinille, kun se ei pääse lenkille!
Kiireesti käy takapihalla pissalla ja tulee äkkiä sisälle, mutta silti vinkuu nenä kiinni ikkunassa.. varsinkin jos mies ei ole kotona.
Se " mukavin" ässä ei muuten tunnu ollenkaan mukavalta, kun mua jotenkin kirvelee Sinne..! Se ei suoranaisesti oo kirvelyä, mutta muuta sanaa en keksi.. vihlonnan ja kirvelyn sekoitus?!
Ei aavistustakaan mistä se johtuu, mutta ikävältä tuntuu. Toivottavasti se johtus vaikka siitä, että paikat on edes vähän auki tai jotain synnytykseen liittyvää kuitenkin!
Minä puhuin jonkun aikaa sitten, että vauva on rauhoittunut..no onpahan sitten villiintynyt uudestaan! Se myllää kaiket päivät ja jaloilla polkasee kylkiluista vauhtia ja yrittää ilmeisesti porautua itsekseen ulos..ainakin siltä välillä tuntuu kun niin vihloo!
Uusille tervetulotoivotus!!
Shmoli:
Tuttu tunne! Pieni epätoivon poikanen pesiytyi mulle jonkun aikaa sitten ja itkeskelin kans useasti, että eikö tää jo vois loppua, kun on niin kurja olo! Heräsin välillä aamuyöstäkin omaan itkuun ja jatkoin sitä hereillä, vaikken yhtään tiennyt miksi..
Loppuajasta mulle on tullut sellanen tosi rauhallinen ja hyvä olo, johtuen varmaan osittain siitä, että paikat ei oo enää niin kipeet ja liikkumaankin pääsee jo paremmin. Oikeestaan nyt nautin kunnolla ekaa kertaa tästä raskaudesta oikeen sata lasissa!
Alkuun mulla oli huolia vauvan terveydestä ja puolivälistä alkoi kivut..
Ihan normaalia on sinun mielialasi tällähetkellä! Välillä mitta vaan tulee täyteen! Toivottavasti pian helpottaa! Tule vaan purkamaan tuntojasi tänne jos et muualle saa purettua!!
Heinälle Jälleen tsempit!! Ja onnea matkaan kaikille, jotka synnyttään lähtee!!
mammutti ja Vilppu rv 38+6
Aina on tullut viestejä sillä aikaa kun itse yrittä saada tekstiään rustattua!
Jonzu:
Meillä sama L.a! Nyt vasta huomasin!
Minä pesin kans saunan eilen, mutta ei mitään tehoo..
Mulla on viikon verran " tuikkinut" ja välillä sattunut kans eripuolille mahaa, enkä oikeen ymmärrä, mistä mahtaa johtua! Toivottavasti se on kuitenkin ihan normaalia!
Onko muilla sellasta oloo kun on kyljellään, että jos mahan alla ei oo tyynyä, niin maha roikkuu inhottavasti ilmassa?
Mun täytyy aina asetella tyyny mahan alle jos oon ihan kyljellään. Tai sit mun täytyy maata hiukan etukenossa, että maha ottaa esim. sohvaan tai patjaan...ymmärtääköhän tästä kukaan mitään...
nyt on alattava siivoon..
mammutti taas
Täydet sympatiani ovat puolellasi; ei tämä enää ole mitään herkkua. Ystäväni yritti soittaa äsken, mutten halunnut edes vastata. Ärsyttää niin vietävästi, että " ai vieläkö sä olet yhtenä kappaleena" ja toinen kommentti, jota en enää halua kuulla on " ei niistä yksikään ole mahaan jäänyt" .. Niin, kyllä sen jokainen jo tässä vaiheessa tietää, mutta kun ei enää jaksa niin ei jaksa!!!
Mulla on toi sama, että en halua enää vastata puhelimeen. Sitten jos ei vastaa, niin alkaa tulla tekstaria, että joko olet synnyttänyt / oletteko laitoksella jne. Ihan niinkuin minä en ilmoittaisi mm. äidilleni, kun lapsi on syntynyt!!!! Viime raskaudessa tein jo sen, että kerran vastasin äidille ja sanoin, että " jooo, kotona ollaan oltu jo pari päivää" ja siitähän se vasta riemastui.
Mutta tosiaan ihmisten on ehkä vaikea lohduttaa tai ymmärtää, mutta just nuo " Kyllä se sieltä joku päivä tulee" - kommentit on ihan yhtä tyhjän kans.
No, mä lähden nyt näillä punasilmillä tuonne pakkaseen kävelylle. Ei se kohtu siitä suutu, mutta jos itse vähän laantuis tuo hermo...
Voimia kaikille ylimenneille - ja kai vähän huumoriakin (joskin sitä on vaikea repiä)
[/quote]
Heippatirallaa! (pitää koittaa edes kuulostaa pirteältä, helpommin se käy netissä kuin livenä)
Eilen neuvolassa, viikkoja siis 37+6. Paikat oli jo kovasti pehmeät, vauva oikeaan suuntaa tulossa ja liikkui mukavasti. Painoarvio noin 2800 g, eli jos parin viikon päästä olisi valmista, koko olisi varmaankin samaa 3,5 kg:n luokkaa kuten edeltäjilläkin (3 kpl). Äitee on muhevoitunut jo kutakuinkin 15 kg - valitettavasti.
Äsken huvitti... Appiukko soitti ja kyseli lupaa lähteä anopin kanssa lauantain Ouluun messuille (parin tunnin matka). Oli jo eilen jutellut mieheni kanssa, joka oli antanut luvan lähteä, mutta nyt anoppi oli huolestunut supistuksista (MISTÄ?) ja vauvan syntymisestä. Arvatkaa kuinka pöljältä tuntuu appiukon kysellessä, että " Supisteleeko sulla jo kovasti? Arvataanko me lähteä? jne.jnejne...." . Eikä tuo meinannut uskoa vaikka hoin moneen kertaan, että antaa mennä vaan. Minä vain toivon, että heidän pyrähdyksensä käsityömessuille on juuri se tarvittava sysäys, että mahassa alkaisi tosissaan tapahtua jotain!
Olo on kyllä kokolailla ankkamainen. Luut natisee, pallo on jalkojen välissä ja lievieä supistusnipistyksiä tulee silloin tällöin (en ole niitä kyllä appelassa mainostanut, ovat niin lieviä). Onneksi yöt olen saanut suurinpiirtein nukuttua.
ONKO KELLÄÄN muulla alkanut alapäätä vienosti kutittaa ja ärsyttää? Epäilin, että mulla on lievä hiivatulehdus, mutta lääkäri oli eilen eri mieltä. Totesi, että lievä kutka on todennäköisesti loppusuoran aiheuttamaa limakalvoärsytystä ja pyrstöni oli hänen mielestään aivan ok. Mulla ei ole kyllä ennen tämmöistä tunnetta ollut.
Jotta ei menisi ihan oman ulospullahtaneen navan tuijotteluksi, niin HIRMUISESTI ONNEA KAIKILLE HELMENSÄ JO PYÖRÄYTTÄNEILLE! Kateeksi käy ja perässä tullaan.
:) ONNANNAA
Juuri kun menin sanomaan että auto lähtee huonosti käyntiin vaikka aina on silti lähtenyt niin nyt sitten ei lähtenyt! Huono akku. Enpä päässytkään sitten kauppa-asioille ja tulee tylsä pitkä päivä kotosalla…
KAYZA: Toivotaan että tyyntä myrskyn edellä ;o) Joka päivä kyllä keksii jonkun syyn joka vois tarkottaa lähestyvää synnytystä ;o)
SHMOLI: Virtuaalihalauksia! Ei kai ole ihmekkään kun menet jo noilla viikoilla että ahistaa ja itkettää. Mulla on vielä laskettuun aikaankin aikaa yli viikko ja silti olen jo toista viikkoa ollut välillä ahistunut ja itkuinen, siitäkin huolimatta tosiaan että raskaus on ollut ihana ja suht vaivaton. Ja mitä tätä pinoa lukee niin taitaa sama tunnerumba olla lähes kaikilla näin lopussa. Tsemppiä vaan näihin viimeisiin hetkiin, tiiän että tää ei paljon lohuta mutta maksimissaankin sulla on eessä enää pari viikkoa. Koita jaksaa! Päivä kerrallaan! Ai olitkin laittanut jo uuden viestin. Nuo kommentit tosiaan ärsyttää! Ja se että jos jätät vastaamatta niin heti luullaan että oot synnyttämässä. Muakin ärsyttää kun ihmiset kuvittelee että ei oo muuta elämää ku puhelimen vahtiminen =o/ Ja multa ei oo sentään kyselty nuita kysymyksiä kuin vasta viikon verran.
Itsekin miettinyt että mitä tekis että sais vähän ajatuksia muualle! Jotain itsensä hemmottelua tai muuta… Eilen jo harkittin jotain aromakylpyä mutta tajusinkin että koska uimaankaan ei enää kehotettu menemään niin tuskin mihinkään kylpyynkään. Tuo pakkanen tuo vielä omat vaikeutensa kun ei viitti paljon liikkua, ei viitti turhaa autoillakaan näin kylmällä.
KAROLILLE onnea pienestä tyttövauvasta ja ihanaa että kaikki on jo hyvin, olette kotiutuneet ja vauva jaksaa jo itse rinnasta imeä!
JONZU: No meillä ainakin on vain pari päivää LA:issa eroa, mulla 18.2. Pitäskin katella tuolta esittelystä ketkä menee samoissa…
Menikö joku oululainen samoissa?! Tiiä vaikka ollaan yhtä aikaa laitoksella? ;o)
MAMMUTTI: Missäs pohjosessa sinä asut kun siellä mittari näyttää -40? Vai idässä, sinne se taiskin luvata kaikista kylmintä? Mun maha ei tunnu olevan ilmassa kyljellään ollessa, pikemminkin päinvastoin. Se aina könöttää sivulle niin että melkein painaa kyljellään olo. Nyt on tullut hirviä hinku olla mahallaan tai selällään, voi kun pian jo vois!
HANNELE edelleen rv 38+4
ONNANMAA: Hyvä että paikatkin siellä pehmeät, toivottavasti pian alkaa tapahtumaan! Jännä kun nuo appivanhempasi noin huolehtii. meillä vähän eri asia kun tulevat mummot ja papat asuu kauempana, saa nähä tuleeko kukaan meitä heti sairaalaan katsomaan. luultavasti mun vanhemmat tulee kun asuu 75 km päässä mutta miehen vanhemilla onkin matkaa jotain 200 km joten eivät varmaan heti hyökkää... Tai mistä tiiän kuinka innokkaita ovat! Mitä mitä, onko oulussa käsityömessut?! Minäkin haluan!
HANNELE
Tai täähän vois olla ihan GALLUP:
Ootteko rasvanneet/venyttäneet välilihaa?
Mää en. Onko jo liian myöhäistä, vielä kannattais ruveta venytyshommiin?
Kohta koko pino tukkiutuu kun minä täällä yksin niin kovasti palstailen... ;o)
Kävin kattoon tuolta esittelypinosta ja meitähän oli monta OYSissa synnyttäjää joilla LA lähekkäin:
Kayza 16.2
Jonzu 16.2
Minä 18.2
Jomppana 19.2
Moi Hannele,
siis mä oon Oulusta kans! Pyöräytä sinä etuajassa, ja kun minä kerta tulen jälkijunassa, niin avot! Ollaan sit yhdessä laitoksella.
Nyt mä teen pienoista itsemurhaa, mutta oon lähdössä lastenvaatekutsuille, jonne on tulossa koko meidän mammakööri: 12 äitiä, joiden lapset ovat syntyneet marraskuu-tammikuu. PLUS MINÄ! Ei varmaan vie pois tätä tietoisuutta omasta tilastani, mutta jospa vauvojen haistelu vaikka jotain käynnistäis...
molo molo... =)
Ja onnea kaikille vauvautuneille!!!
Minäkin siis täällä edelleen, nyt on ollut niin paljon tekemistä viimeisen parin päivän aikana ettei ole ehtinyt edes kuulumisia rustata! Nyt sitten niitä heti alkuun.
Neuvolassa tuli käytyä jo tiistaina, tässä sieltä tietoja:
Rv: silloin tiistaina 37+0
paino: +750g /vko Nyt lähtöpainoon on tullut 18 kiloa jo lisää... =/
Turvotus: +
RR: 120/70
Pissa: Leukkarit + / sokeri ++ (eli ihan päin h¤lvettiä...)
Hb: 112
TH otti tuon pissassa olevan sokerin takia vielä sormenpäästä sokerit, mutta niissä taas ei ollut mitään vikaa, joten kuulemma ei aiheuta nuo arvojen heitot mitään toimenpiteitä.
Sf: nyt 35
Tarjonta: rt edelleen, ei ole silti vielä kiinnittynyt , vaikka alhaalla onkin.
Sykkeet: 137
Liikkeet: ++
Samaisella reissulla oli myös viimeinen neuvola lääkärin tarkastus, ja se olikin sitten.... hmm... no mielenkiintoinen. =)
Positiivistä on se, että nyt on siellä alhaalla jo edetty huomattavasti kohti sitä tilannetta, että sieltä joku joskus tässä lähiaikoina voisi syntyäkin.
Kohdunsuu ihan pehmeä, kanavasta kadonnut jo yli puolet ( jäljellä alle kaksi senttiä) ja suu sormelle auki. Ja limatulppaa (tai siis sen palasia) jäi lekurin hanskoihin kiinni, kun tonginnat oli ohitte, eli kypsyy kypsyy...
Viimeksi reilu kuukausi sitten lääkärillä kaikki paikat oli tiukasti kiinni, ja kanava täysmittainen ja kiinteä. Eli kyllä se tästä vielä...
Sitten se painoarvio... Meidän " pieni" arvioitiin ultralla rv 31 jo kaksikiloa painavaksi, ja nyt tuolla neuvolassa lääkäri tutki ja tutki, ja loppuviimein kysyi ensin että kuinka iso esikoinen oli syntyessään (3460g rv 39+6) johon vastasin, ja sitten lääkäri kysyi että miltä tämä toinen tuntuu, johon vastasin että on alusta asti tuntunut isommalta. Siihen lääkäri totesi, että " hyvä että sinäkin olet sitä mieltä" . Se meinas että tämä " pikku kakkonen" on jo nyt isompi kuin esikoinen syntyessään! Tarkkaa arviota ei suostunut antamaan, korttiin merkitsi että 3300-3600 g painoarvion kohdalle.
Härreguud.... mä kasvattelen täällä siis lihapullaa!
Meinasi lyödä mullakin paniikin päälle, että millä tuolta alhaalta semmoinen mahtuu tulemaan, joka on sen lähemmäs viisi kiloa jo laskettuna aikanakin, mutta siihen lekuri setä sitten rauhoittelemaan, että uskoo, ettei tämä vauva enää kauaa viihdy massussa.
Niin... uskoo ken tahtoo, ja mitä tahtoo...
Joka tapauksessa th:kin meinasi tulokset kuultuaan, että hyvinkin saattaa seuraavat supistelut olla jo niitä, jotka nielaisee loputkin välikappaleet maailman ja vauvan välistä, ja kehotti laittamaan viimeistään nyt kaiken valmiiksi, joten sitä täällä nyt on tehty muutama päivä.
Huh... anteeksi valtava omanapaisuus. Nyt ei vaan irtoa mitään muuta... kun jotenkin mulla ei oo oikeasti käynyt mielessäkään että täällä olis synnytys lähellä, vaikka tuntuu ettei muut pinolla käyvät muuta ajattelekaan. =) Noh... saattaahan tässä vielä mennä... vaikka ihan sinne maaliskuulle asti. Kuulosti vaan jotenkin hurjalta, että se saattaa tosiaan olla tosi kyseessä, kun seuraavan kerran supistelee. (miten niin minä oon tyhmä?!) =)
Nyt jatkamaan siivouksia, yritän myöhemmin vielä tulla vastailemaan noihin galluppeihin...
T: Helmiina 37+2
Heips!
Ensimmäisenä G: en ole rasvaillut välilihaan, en ennenkään. Viime kerralla selvisin 2:lla tikillä ilman epparia. Ekalla alatiesynnytyskerralla eppari tehtiin (tosi siisti ja parani nopeasti), esikoinen syntyi sektiolla.
Miehen vanhempien huolehtiminen on tosi huvittavaa. Varsinkin, kun alunperi nelosesta kuultuansa he olivat kuin eivät olisikaan. Heille 2:n pojan vanhempina tuntui olevan jonkunasteinen järkytys, kun esikoisen perheeseen on jo neljäs tulossa, herranjestas. Anoppi jopa suoraan kyseli mieheltäni, että " ettekö te osaa ehkäistä?" . Onneksi en ollut paikalla, olisi anopilla ollut aika paha olla minun kommenttieni jälkeen. Mies totesi tyynen rauhallisesti (ja äitinsä leuka loksahti), että me ollaan ruettu käymään ahkerasti seuroissa....
Sikäli ihan hyvä että huolehtivat, koska he ovat ainoa paikka, jonne voimme lapset (+koiran) sijoittaa siksi aikaa kun neljättä pakerretaan. Seuraavalle viikonlopulle en taida retkilupaa enää antaa :). Ihaninta kyllä olisi, että saisi synnyttää ihan " salassa" ja sitten vain ilmoittaa kun on valmista.
Minä olen jossain asioissa kauhean yksityinen ihminen ja inhoan syvästi juuri näitä " noh, noh, nooh, milloin?" -tyyppisiä kyselyitä. Olisi niin ihanaa saada lyödä " luut kurkkuun" ja ilmoittaa että valmista tuli. Varsinkin, kun sinällään mukava anoppi on kanssani niin äärimmäisen erilainen, oikein hössöttävän kanaemon prototyyppi. Tiedän jo nyt, niin lapsellista kuin se onkin, että mulla nousee karvat pystyyn siinä kohti, kun he tulevat lapsia hoitamaan, minä ähisen supistusten kourissa ja hän toivottaa " onnea ja voimia - niitä tarvitaan!" . Täytyy tunnustaa, että toisaalta kanamaisuuden kestäminen on minulle ihan hyvää kasvatusta, pinnassani on taatusti venyttämisen varaa, varsinkin näin loppusuoralla.
Ja vaikka toisaalta olisi ihanaa, jos vauva ymmärtäisi tulla vaikka tänään, niin la-päivässäkin olisi puolensa. 22.2. päivä saapuessaan vauva tulisi samalla vaarillensa synttärilahjaksi!
:) ONNANNAA
ps. Valitettavasti voin hehkuttaa vain appivanhempiani, omat vanhempani kun seuraavat tyttären ähellystä ja lastenlasten tohinoita jo pilvenlongalta. Nämä loppusuoran päivät ja viikot on just niitä, kun epäkanamaista, tiukasti jalat maassa elänyttä äitiäni, tulee aivan erityisesti ikävä. Niisk.
...no joo, ei hehkuteta liikaa. Mutta koko yön on supistellut niin että tuntuukin jo jossain :-) Selkä on kipeänä ja mahassakin olo piukeampi kuin aiemmin. Mitään äkkilähtöä en odota vieläkään, mutta josko sittenkin jotain tapahtuisi edes ennenkuin käynnistyksellä kaksi viikkoa sunnuntaina lähestyvän LA:n jälkeen. Mut tän viikon on kalenteri vielä niin täynnä, että ihan hirmuista spurttia ei parane ottaa...
HANNELE: vielä niistä kestovaipoista kyselen että millä kaavalla olet niitä ommellut ja onko sulla aiempia kokemuksia (omia tai muiden) ko. kaavasta. Mä katsoin kestovaippainfo.fi sivulta tuon Fuzzy Bunz kaavan ja ajattelin sitä sitten testailla. Ja kangastukku.comista löysin softista ja toista pul-kangasta 6-8 e/metri. Niissä ei tosin sanota tuota laminoinnin paksuutta, joten ovat varmaan heikkolaatuisempia kuin nuo kalliimmat kankaat. Ja valkoisia vaan eikä kivoja värejä ja kuvia mutta ehkäpä noiden " alusvaatteiden" kanssa ei niin nuukaa ole.
Kelan äitiyspäivärahapäätös tuli mulle viimein eilen. Sikäli ei väliä, että työnantajani maksaa mulle kuitenkin palkkaa maaliskuun loppuun. Lopulta jäi sitten jostain parista sadasta kiinni, että viimeisen puolen vuoden tulot eivät olleet sitä vaadittua 20 % isommat kuin 2005 verotuksessa vahvistetut ansiot. Ärsyttää!
Kertokaapa vielä joku fiksumpi mitä järkeä tuossa vähintään 20 % ennakonpidätyksessä sitten on? Eikö se kuitenkin monella ole ihan liikaa?
En taas muista mitään kommentoitavaa eilisestä enää, joten annanpa tilaa muillle jo heränneille.
äippä + masukki 39+4