Onko sinulla kaksi ammattia? Opiskelu- ja työpohdintoja.
Olen suunnilleen 35-v. nainen. Takana yksi yliopistotutkinto, jolloin valmistuin tavoiteajassa hyvin työllistävään "järkiammattiin". Tämän jälkeen olen ollut työelämässä. En ole katunut valintaani, sillä taloudellisesti turvattu elämä on ollut hyvä juttu. Lapsuuteni oli taloudellisesti epävarma ja ammattia valitessa todennäköinen työllistyminen oli kriteerilistan kärkipäässä.
Hyvinä päivinä tykkään työstäni tosi paljon ja siinä vaaditaan ominaisuuksia, joita minulla omasta mielestäni ihan luonnostaan on. Koen olevani hyvä työssäni. Toinen puoli on se, että kyseessä on ns. auttamisammatti. Työssäni eri tahoilta tulevat paineet ja odotukset ovat läsnä jatkuvasti. Olen ollut burn outin partaalla useita kertoja kymmenen vuoden sisään.
Nyt pohdiskelen, että tarvitsisin elämääni myös jotakin muuta kuin nykyisen työni. Haluaisin toteuttaa unelmani luovan alan ammatista, jota en tohtinut edes harkita ylioppilaaksi pääsyn jälkeen. Tällä kertaa työllistyminen ei stressaa ollenkaan, koska minulla on jo yksi ns. järkiammatti. Haaveilen, että voisin tulevaisuudessa jakaa aikani tämän nykyisen ammatin sekä luovan itseni toteuttamisen välillä. Rahaa ehkä tulee sitten olemaan vähemmän, mutta eihän raha kaikkea merkitse.
Ajattelin hakea ensi keväänä ja katsoa, miten käy. :)
Onko sinulla kaksi ammattia? Työskenteletkö nykyisin vain toisella alalla vai molemmilla? Ja jos olet luovalla alalla, niin opiskelitko ammatin ensimmäiseksi vai vasta myöhemmin?
Kiva kuulla kokemuksestasi. :) Kyllä olisi taas kiva päästä pitkästä aikaa opiskelemaan työelämän vastapainoksi.
Ap