Onko sinulla kaksi ammattia? Opiskelu- ja työpohdintoja.
Olen suunnilleen 35-v. nainen. Takana yksi yliopistotutkinto, jolloin valmistuin tavoiteajassa hyvin työllistävään "järkiammattiin". Tämän jälkeen olen ollut työelämässä. En ole katunut valintaani, sillä taloudellisesti turvattu elämä on ollut hyvä juttu. Lapsuuteni oli taloudellisesti epävarma ja ammattia valitessa todennäköinen työllistyminen oli kriteerilistan kärkipäässä.
Hyvinä päivinä tykkään työstäni tosi paljon ja siinä vaaditaan ominaisuuksia, joita minulla omasta mielestäni ihan luonnostaan on. Koen olevani hyvä työssäni. Toinen puoli on se, että kyseessä on ns. auttamisammatti. Työssäni eri tahoilta tulevat paineet ja odotukset ovat läsnä jatkuvasti. Olen ollut burn outin partaalla useita kertoja kymmenen vuoden sisään.
Nyt pohdiskelen, että tarvitsisin elämääni myös jotakin muuta kuin nykyisen työni. Haluaisin toteuttaa unelmani luovan alan ammatista, jota en tohtinut edes harkita ylioppilaaksi pääsyn jälkeen. Tällä kertaa työllistyminen ei stressaa ollenkaan, koska minulla on jo yksi ns. järkiammatti. Haaveilen, että voisin tulevaisuudessa jakaa aikani tämän nykyisen ammatin sekä luovan itseni toteuttamisen välillä. Rahaa ehkä tulee sitten olemaan vähemmän, mutta eihän raha kaikkea merkitse.
Ajattelin hakea ensi keväänä ja katsoa, miten käy. :)
Onko sinulla kaksi ammattia? Työskenteletkö nykyisin vain toisella alalla vai molemmilla? Ja jos olet luovalla alalla, niin opiskelitko ammatin ensimmäiseksi vai vasta myöhemmin?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
On kaksi ja tulossa kolmas. Olin suurin piirtein saman ikäinen kuin sinä, kun opiskelin toista. Kaikki ammattini ovat melko erilaisia, mutta tukee vahvasti toinen toisiaan. Jos sulla oikeasti on mahdollista opiskella, niin käytä se tilaisuus.
Kiitos rohkaisusta! <3 Ihanaa kuulla, että on muitakin, joilla on useampi ammatti. Haen kyllä ensi keväänä ja ihan tosissani. :)
Ap
Olen yli viiskymppinen ja minulla on kolme ammattia. Pummi, varas ja aarteiden etsijä. Pyysivät mukaan kokoomukseen mutta niin alas en viitsi vajota. Olivat kovin pettyneitä kun heidän mukaan olen luonnollinen kyky ja kyky puolueena he etsivät aina uusia kykyjä. Oisko 7 kymppiä vipata tässä vaiheessa? Maksan (en) pian takaisin (ikinä).
Vakavasti puhuen itämeri on täynnä uponneita laivoja että joku voisi sponsoroida mut ensi kesäksi aarrejahtiin. Jaetaan saalis ihan fifti- siksti ja jää siitä varmaan rahoittajallekkin jotain. Hieno kokemus ainakin.
Muista että viet aina joltain opiskelupaikan ja tulevaisuuden kun opiskelet itsekkäästi toista ammattia.
Minulla on järkiammatti jolla saa aina töitä ja sitten generalistisempi tutkinto, joka on se mun juttu. Kyllä se järkiammatti tuo paljon turvaa siellä taustalla, kun se oma juttu työllistää huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kaksi ja tulossa kolmas. Olin suurin piirtein saman ikäinen kuin sinä, kun opiskelin toista. Kaikki ammattini ovat melko erilaisia, mutta tukee vahvasti toinen toisiaan. Jos sulla oikeasti on mahdollista opiskella, niin käytä se tilaisuus.
Kiitos rohkaisusta! <3 Ihanaa kuulla, että on muitakin, joilla on useampi ammatti. Haen kyllä ensi keväänä ja ihan tosissani. :)
Ap
On kolmekin, nuoruuden ammatti, sitten opiskelin toisen, ja siihen erikoistutkinnon, jolla vois itsessään tehsä työtä.
Kannattaa!
Vierailija kirjoitti:
Muista että viet aina joltain opiskelupaikan ja tulevaisuuden kun opiskelet itsekkäästi toista ammattia.
Ap aikoo opiskella luovaa alaa. Ihminen, joka kommentoi kuten sinä, tuskin arvostaa luovia aloja, joten luulisi että olet mielissäsi tilanteesta. Näin joku muu ei pääse "käsienheiluttelualalle, jossa ei ole työpaikkoja".
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia mielipiteestäsi. :) Olen itse saanut maksuttoman koulutuksen ja olen siitä kiitollinen. Saman haluan tarjota myös itseäni nuoremmille ja siksi maksan aina valittamatta veroni ja mietin, mitä puoluetta äänestän vaaleissa.
Nykyisin on opiskelupaikkavalinnoissa kunnon ensikertalaisuuskiintiöt, jotka kyllä auttavat nuoria hyvään tulevaisuuteen. Enkä nyt tiedä, että vienkö joltakin toiselta kirkkaan tulevaisuuden, jos alan opiskella luovaa alaa, jolta työllistyminen ei koskaan ole täysin varmaa. Kyllä ne taitavimmat henkilöt, jotka alalla voivat menestyä, pääsevät ihan varmasti opiskelemaan, vaikka siellä olisi joku yksittäinen ihminen ns. toisella kierroksella.
Minulla on monta ammattia. Yksi, jossa on hynä palkka, mutta ala on suhdanneherkkä. Yhtä voi tehdä projektimuotoisuutta. Kolmannessa ammatissa voi tehdä pätkiä tai saada vakiviran. Neljäs ammatti on sellainen, että sen ohella on vaikea tehdä muuta työtä, sillä siinä on epäsäännölliset työajat. Ellei sitten saisi rinnalle jotain projektityötä, joka ei olisi aikatauluun sidottua.
On, kaksi. Eka ei työllistänyt. Toiseen valmistuin nelikymppisenä, sain töitä ja sittemmin vakipaikan. Oikeastaan kolmaskin pätevyys on, mutta se tuli muiden opintojen kylkiäisenä yläasteen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on järkiammatti jolla saa aina töitä ja sitten generalistisempi tutkinto, joka on se mun juttu. Kyllä se järkiammatti tuo paljon turvaa siellä taustalla, kun se oma juttu työllistää huonommin.
Kiitos! Rohkaisevaa kuulla kokemuksestasi! <3
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on monta ammattia. Yksi, jossa on hynä palkka, mutta ala on suhdanneherkkä. Yhtä voi tehdä projektimuotoisuutta. Kolmannessa ammatissa voi tehdä pätkiä tai saada vakiviran. Neljäs ammatti on sellainen, että sen ohella on vaikea tehdä muuta työtä, sillä siinä on epäsäännölliset työajat. Ellei sitten saisi rinnalle jotain projektityötä, joka ei olisi aikatauluun sidottua.
Oi, oletpa ehtinyt tehdä ammatillisessa mielessä paljon elämässäsi! Kiitos, rohkaisevaa kuulla. :)
Ap
mulla kolme ammattipätevyyttä, ammatteja muutama lisää. sopii minulle, ja aina voin tehdä jotakin. ei myöskään tarvitse vinkua sopivan työn löytymistä. ehkä ei yllätä, että sivutoimisena näitä ammatteja hyödyntämällä voin tarjota omaa räätälöityä osaamista, joka onneksi tulee tarpeeseen. yrittäjyyskin on luovaa! panostakaa tulevaisuuteen ja nauttikaa!
Minulla on kaksi ammattia. Ne tukevat toisiaan mutta vain toisesta saaduilla tuloilla elätän itseni. Molemmat ovat luovan alan ammatteja.
Mulla on kaksi ammattia. Olen 40-vuotta. Opiskelin työn ohella toisen ammatin ja työskentelen nyt sillä alalla. Jatkan opintoja edelleen, opiskelu on mukavaa :)
Ei ole kuin yksi ja olen 50 vuotta. Töitä on toistaiseksi riittänyt omalla toimialalla.
Opiskelin heti lukion jälkeen yliopistossa luonnontieteitä kuusi vuotta maisteriksi. Ala ei ollut unelmieni ala, mutta riittävän kiinnostava. Samaan aikaan kävin tehtaassa suorittavan tason työssä, josta ajoittain tykkäsin enemmän kuin opiskelusta.
Valmistuttuani etsin koulutustani vastaavaa työtä, mutta vain harvat avoimet työpaikat olivat sellaisia joihin oikeasti olisin halunnut työllistyä. Jatkoin edelleen tehtaalla. Pikkuhiljaa aloin ymmärtää että opiskelemani ala oli sittenkin huti.
Päätin lähteä toteuttamaan unelmaani ja hakea opiskelemaan täysin toiselle alalle (oli pyörinyt mielessäni jo ala-asteen lopulta saakka). En täysin uskonut mahdollisuuksiini, mutta tutustuttuani kriteereihin tarkemmin päätin hakea kouluun. Sain opiskelupaikan ja jo ensimmäisestä päivästä alkaen ala on tuntunut oikealta valinnalta. Näiden opintojen aikana työskentelin jälleen suorittavassa työssä, tällä kertaa logistiikan parissa.
Vuoden lopulla aloitan ensimmäisessä uuden alani työpaikassa. Sen saaminen varsinkin Suomesta oli melkoinen onni, sillä useimmat aloittavat tällä alalla uransa ulkomailla.
En päivääkään ole ollut yliopisto-opintojani vastaavassa työssä, mutta en silti koe sen tutkinnon menneen hukkaan. Kaikesta opiskelusta on hyötyä jossain vaiheessa elämää. Kehityin paljon varmemmaksi englanninkielen käyttäjänä ja opin opiskelemaan, molemmat ovat taitoja, joista hyödyin valtavasti toista alaa opiskellessani.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin heti lukion jälkeen yliopistossa luonnontieteitä kuusi vuotta maisteriksi. Ala ei ollut unelmieni ala, mutta riittävän kiinnostava. Samaan aikaan kävin tehtaassa suorittavan tason työssä, josta ajoittain tykkäsin enemmän kuin opiskelusta.
Valmistuttuani etsin koulutustani vastaavaa työtä, mutta vain harvat avoimet työpaikat olivat sellaisia joihin oikeasti olisin halunnut työllistyä. Jatkoin edelleen tehtaalla. Pikkuhiljaa aloin ymmärtää että opiskelemani ala oli sittenkin huti.
Päätin lähteä toteuttamaan unelmaani ja hakea opiskelemaan täysin toiselle alalle (oli pyörinyt mielessäni jo ala-asteen lopulta saakka). En täysin uskonut mahdollisuuksiini, mutta tutustuttuani kriteereihin tarkemmin päätin hakea kouluun. Sain opiskelupaikan ja jo ensimmäisestä päivästä alkaen ala on tuntunut oikealta valinnalta. Näiden opintojen aikana työskentelin jälleen suorittavassa työssä, tällä kertaa logis
Ja tämän alanvaihdon tein 27-vuotiaana. Mutta oli siellä minua vanhempiakin alanvaihtajia, vanhin taisi olla lähemmäs nelikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
mulla kolme ammattipätevyyttä, ammatteja muutama lisää. sopii minulle, ja aina voin tehdä jotakin. ei myöskään tarvitse vinkua sopivan työn löytymistä. ehkä ei yllätä, että sivutoimisena näitä ammatteja hyödyntämällä voin tarjota omaa räätälöityä osaamista, joka onneksi tulee tarpeeseen. yrittäjyyskin on luovaa! panostakaa tulevaisuuteen ja nauttikaa!
Kiitos viestistä! Inspiroivaa! Itse olen myös yrittäjä, enkä vaihtaisi pois. Sama ajatus minulla, että hankin osaamista, jota voin sitten hyödyntää omassa työpaikassani (eli yrityksessäni).
Ap
4 ammattia, 3 liippaa samaa alaa (opistotaso) ja yksi pakosta 90-luvun laman seurauksena (Korkeakoulu). Noita kolmea aikaisempaa harrastelen yrittäjänä mutta leipä tulee kyllä neljännestä.