Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukauden lääkekulut

Vierailija
20.08.2024 |

Kuinka paljon teillä menee lääkkeisiin per kuukausi? Kun moni vähävarainen sanoo lääkkeet isoksi menoeräksi niin mihin ihmiset syö lääkkeitä?

Itse olen vielä ainakin ollut onnekas etten tarvitse kuin satunnaisen särkylääkkeen silloin tällöin. Kauhulla mietin että jos tässä pitäisi jotain lääkitystä maksella joka kuukausi. Töissä olen mutta tiukassa on rahat.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekatto (omavastuu) on tänä vuonna 626,94€. Kiva, että se on sinulle niin pieni summa, että ei tunnu missään, mutta näin työttömälle se on ihan merkittävä summa vuodessa. 

Minulla menee lääkekatto täyteen heti tammikuussa kerralla ja ylikin. Biologinen lääke maksaa n.1300€. Tämä summa oltava käytössä heti ja Kela maksaa sitten ylimenevän osuuden vasta jälkikäteen. Käsittely on hidasta joten rahoja saa odotella takaisin pahimmillaan 8 viikkoa. Tähän kannattaa / joutuu varautumaan. Mulle tuo on liki kuukauden käyttövarat joten joudun säästämään pitkin vuotta aina seuraavalle tammikuulle. Tämän lisäksi nollista alkaa myös hoitokulukatot ja matkakatot, joista hoitokulukatto ei edes pääty siihen n.800€ omavastuuseen vaan maksat tuon lisäksi alennettua sairaalamaksua jos osastolle joudut vielä maksukaton

Tt-tukea haettu useinkin mutta sitä en ole saanut, diakonissa on pyöritellyt päätään näille Kelan päätöksille. En saa mitään tukia työkyvyttömyyseläkkeen rinnalle. Eläkkeensaajan hoitotukea haettiin ja sekin tuli hylkynä, valitus on nyt Muutoksenhakulautakunnan käsittelyssä. Myös Kelan käsittelijä totesi saman, että anna mennä ulosottoon, joka minusta on täysin järjetön neuvo. Miksi minun pitäisi menettää luottotiedot itsestäni riippumattomista syistä ja vaarantaa esim. asumisen mahdollisuus, vakuutuksien saaminen tai vaikkapa puhelinliittymän saaminen velallisen merkinnän vuoksi? Laki sanoo, ettei kenenkään asiakasmaksut saa vaarantaa taloudelliseen ahdinkoon joutumista, ja asiakasmaksuja on alennettava tai kokonaan poistettava heiltä, joilla tällainen riski on. Omalla hyvinvointialueella tämä ei toimi vaan sysätään aina tt-asiakkaaksi josta sitten ilmoitetaan että he eivät auta mutta voit jättää maksut maksamatta ja antaa mennä ulosottoon. Mitä tämä sitten on, jos ei lain rikkomista? Tästä pitäisi tehdä ihan juttu julkiseen mediaan kuinka hyvinvointialueet rikkoo tätä lakia. 

Ja toiseksi: hoitomaksujen maksamattomuudella saat kyllä kriittistä hoitoapua mutta turha sun on mennä hammaslääkäriin tai terv.keskuslääkäriin jos laskut maksamatta ja perinnässä.

Vierailija
42/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet maksavat vuodessa  korkeintaan lääkekaton verran. Ei siis kuukautta kohti hirveän paljon. Lisäksi, toimeentulotukiasiakkaat saavat automaattisesti maksusitoumuksen apteekkiin. Joten kaikkein köyhimmät eivät maksa lääkkeistä mitään. Suurimmaksi osaksi turhaa kitinää tämäkin.

T. monisairas, eläke 1350 e/kk.

Ei tule mitään automaattista maksusitoumusta apteekkiin. Itse en saanut edes sytostaatteja maksusitoumuksella (kaikki rahat oli menneet sairaalan osastopäivien maksamiseen ja vuokraan). Diakonissalta sitten apuja lääkkeeseen ja ruokaan. Ihan huttua että köyhät ei joudu maksamaan lääkkeistään mitään. PS. Mulla pienemmät tulot kuin sinulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla