Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukauden lääkekulut

Vierailija
20.08.2024 |

Kuinka paljon teillä menee lääkkeisiin per kuukausi? Kun moni vähävarainen sanoo lääkkeet isoksi menoeräksi niin mihin ihmiset syö lääkkeitä?

Itse olen vielä ainakin ollut onnekas etten tarvitse kuin satunnaisen särkylääkkeen silloin tällöin. Kauhulla mietin että jos tässä pitäisi jotain lääkitystä maksella joka kuukausi. Töissä olen mutta tiukassa on rahat.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen kalliita diabeteslääkkeitä ihmiset täällä käyttävät? Metforem ei ole kallista.

Vierailija
22/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itselläni on 0 euroa kun en käytä mitään lääkettä. Mihinkään lääkkeeseen ei siis ole reseptiäkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen kalliita diabeteslääkkeitä ihmiset täällä käyttävät? Metforem ei ole kallista.

Insuliini on melko kallista. Jos korvausoikeutta ei ole. Se miksi sitä ei ole on sitten parempi kysymys ja moni saanee syyttää itseään.

Vierailija
24/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavastuu 50 euroa vuodessa ja sen jälkeen en maksa lääkkeistäni kuin kolmen kuukauden välein 4,50 euroa. Lääkkeeni kuuluvat siis ylempään erityiskorvausluokkaan. Kuukausittain menee noin viisi euroa jos jakaa tasaisella taulukolla. Siihen lisäksi ehkä joku buranapaketti vuodessa puoliksi puolison kanssa käyttöön.

Vierailija
25/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku kymppi kuussa menee. Verenpainelääke ja metformiini. 

Vierailija
26/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkekatto (omavastuu) on tänä vuonna 626,94€. Kiva, että se on sinulle niin pieni summa, että ei tunnu missään, mutta näin työttömälle se on ihan merkittävä summa vuodessa. 

Minulla menee lääkekatto täyteen heti tammikuussa kerralla ja ylikin. Biologinen lääke maksaa n.1300€. Tämä summa oltava käytössä heti ja Kela maksaa sitten ylimenevän osuuden vasta jälkikäteen. Käsittely on hidasta joten rahoja saa odotella takaisin pahimmillaan 8 viikkoa. Tähän kannattaa / joutuu varautumaan. Mulle tuo on liki kuukauden käyttövarat joten joudun säästämään pitkin vuotta aina seuraavalle tammikuulle. Tämän lisäksi nollista alkaa myös hoitokulukatot ja matkakatot, joista hoitokulukatto ei edes pääty siihen n.800€ omavastuuseen vaan maksat tuon lisäksi alennettua sairaalamaksua jos osastolle joudut vielä maksukaton umpeutumisenkin jälkeen. Eli krooninen sairastaminen ei tosiaankaan ole halpaa.

Vierailija
27/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omavastuu 50 euroa vuodessa ja sen jälkeen en maksa lääkkeistäni kuin kolmen kuukauden välein 4,50 euroa. Lääkkeeni kuuluvat siis ylempään erityiskorvausluokkaan. Kuukausittain menee noin viisi euroa jos jakaa tasaisella taulukolla. Siihen lisäksi ehkä joku buranapaketti vuodessa puoliksi puolison kanssa käyttöön.

Tässäkin suhteessa kroonisesti sairaat ovat hyvin eriarvoisessa asemassa. 

Vierailija
28/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekatto (omavastuu) on tänä vuonna 626,94€. Kiva, että se on sinulle niin pieni summa, että ei tunnu missään, mutta näin työttömälle se on ihan merkittävä summa vuodessa. 

Minulla menee lääkekatto täyteen heti tammikuussa kerralla ja ylikin. Biologinen lääke maksaa n.1300€. Tämä summa oltava käytössä heti ja Kela maksaa sitten ylimenevän osuuden vasta jälkikäteen. Käsittely on hidasta joten rahoja saa odotella takaisin pahimmillaan 8 viikkoa. Tähän kannattaa / joutuu varautumaan. Mulle tuo on liki kuukauden käyttövarat joten joudun säästämään pitkin vuotta aina seuraavalle tammikuulle. Tämän lisäksi nollista alkaa myös hoitokulukatot ja matkakatot, joista hoitokulukatto ei edes pääty siihen n.800€ omavastuuseen vaan maksat tuon lisäksi alennettua sairaalamaksua jos osastolle joudut vielä maksukaton umpeutumisenkin jälkeen. Eli krooninen sairastamin

Eikö tuossa tapauksessa kannata vaan antaa maksujen mennä ulosottoon tai yrittää hakea helpotusta tai mitätöintiä maksuihin? Sossusta on varmaan jo yritetty hakea apua tähän? Vuokran ja sähkön maksaminen on tärkeämpää. Suomessa ketään ei voi jättää julkisella hoitamatta siksi kun ei ole maksanut maksuja ja on ulosotossa. 

Vierailija
29/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkekattosysteemi reseptilääkkeiden osalta takaa melko kohtuulliset lääkekustannukset kaikille. Lisäksi ovat tietenkin eriasteiset erityiskorvattavuudet. Tietysti riippuu siitä, kuinka monen ihmisen lääkkeet yhden ihmisen tuloilla on hankittava. Tavallisimmin lääkekulut eivät taida olla kovin suuret kotitaloutta kohden.

Läheskään kaikkiin lääkkeisiin ei saa korvausta, eivätkä ne täten kerrytä sitä lääkekattoakaan. Jää minulta apteekkiin.

Vierailija
30/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekattosysteemi reseptilääkkeiden osalta takaa melko kohtuulliset lääkekustannukset kaikille. Lisäksi ovat tietenkin eriasteiset erityiskorvattavuudet. Tietysti riippuu siitä, kuinka monen ihmisen lääkkeet yhden ihmisen tuloilla on hankittava. Tavallisimmin lääkekulut eivät taida olla kovin suuret kotitaloutta kohden.

Läheskään kaikkiin lääkkeisiin ei saa korvausta, eivätkä ne täten kerrytä sitä lääkekattoakaan. Jää minulta apteekkiin.

Silmätipat, paitsi muutama (lääkärille pitää kertoa merkki ja pakkauskoko jos haluaa kela-korvauksen, ne eivät tiedä niistä

Ummetuslääkkeet (särkylääkkeet on käytössä)

Kovat särkylääkkeet joita en pysty ostamaan 

Vierailija
31/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki perusvoiteet ei oo korvauksen piirissä. Ostan ne ilman reseptiä niin tulee halvemmaksi.

Vierailija
32/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-200e

Vierailija
33/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€. Kertoo paljon perusterveydenhuollon ja terveyden edistämisen tilasta kun lääkekulut nimenomaan usein kasautuu myös niille jotka ovat vähävaraisia. Ei pitäisi olla näin.

Vierailija
34/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itselläni on 0 euroa kun en käytä mitään lääkettä. Mihinkään lääkkeeseen ei siis ole reseptiäkään. 

Kuka alapeukuttaa? Minusta kirjoittaja on erittäin onnekas. Itse jouduin ekat lääkkeet hankkimaan n.40-vuotiaana

Vierailija
35/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lääkkeet eivät ole kelakorvattavia, joten eivät kerrytä lääkekattoa. Mulla on yksi diabeteslääke, jonka maksan kokonaan itse 120+euroa/kk. Muista saan kelakorvauksen.

Tämä on monelle ongelma, kun joku välttämätön lääke tai hoitotarvike ei ole kelakorvattava ja eikä sitä voi vaihtaa korvattavaan. Ei sitten muuta kuin toimeentulotukea hakemaan.

Ei tule toimeentulotukea edes työttömänä, koska mies on töissä. Tosin ei saatu aikoinaan edes asumistukea, vaikka hetki oltiin molemmat työttöminä.

Vierailija
36/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet maksavat vuodessa  korkeintaan lääkekaton verran. Ei siis kuukautta kohti hirveän paljon. Lisäksi, toimeentulotukiasiakkaat saavat automaattisesti maksusitoumuksen apteekkiin. Joten kaikkein köyhimmät eivät maksa lääkkeistä mitään. Suurimmaksi osaksi turhaa kitinää tämäkin.

T. monisairas, eläke 1350 e/kk.

Vierailija
37/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metforem ei auta mulla. Ei laske sokereita ollenkaan. Juu se on halpa, mutta ilmeisesti 30% diabetikoista tehoton. Tästä syystä mulla kaksi muuta lääkettä, jotka sitä kalliimpia ja toinen tosiaan törkykallis. Se korvataan vaan lihaville diabeetikoille ja en ole tarpeeksi läski.

Vierailija
38/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen lääkkeeseen menee 45e/kk ja toiseen 5e jokatoinen kk eli pärjään vaikkei katto ehdikään vastaan. Puolivuosittain ostan purkin särkylääkettä. Pakko syödä lääkkeitä minusta riippumattomista syistä.

Vierailija
39/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
40/42 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni on n. 15 eri diagnoosia ja lääkekulut 200 euroa kuussa. Halvimman mukaan yritetään mennä ja vain pakolliset lääkkeet. Diabeteslääke on niin kallis että sitä ei oteta lainkaan, kun rahat eivät riitä.

Huhtikuun jälkeen on halvemmat, kun lääkekatto täyttyy.

Eikö lääkkeiden alv nouse ensi vuoden alusta? Jostain luin tai kuulin.