Mikä on rintamamiestalo?
Väännä rautalangasta kaikki mitä tiedät rintamamiestaloista.
Kommentit (13)
Heti sotavuosien jälkeen rakennettu omakotitalo .
Tuolla sinulle vähän rautalankaa: https://www.op-media.fi/asuminen/rintamamiestalo-on-pala-suomalaista-hi…
Ja minne näitä rakennettiin siis eniten?
Olen Espoosta kotoisin, eikä kukaan siellä puhunut nuoruudessani rintamamiestaloista (kasarilla, ysärillä).
Sotien jälkeen evakoille ja rintamalta palaaville rakennettiin siihen aikaan melko tiheästi asuin alueita. Näille alueille rakennettiin kompakteja kolmi kerroksisia taloja, joissa keskikerroksessa oli keittiö, olohuone makúuhuone ja yläkerrassa tilaa kahdelle lisähuoneelle. Kellariin sai peseytymistilat.
Kansankielellä vennamolaistaloinakin tunnettavat rintamamiestalot ovat talotyyppi, joita rakennettiin ympäri Suomea erityisesti sotien välisinä aikoina. Rintamamiestalolla tarkoitetaan 1,5-kerroksista, kansantajuisilla ohjeilla rakennettavaa harjakattoista omakotitaloa. Yksinkertaisten ohjeiden sekä edullisten rakennusmateriaalien ideana oli helpottaa pula-ajan rakentamista sekä kasvattaa jälleen sotien jälkeistä talokantaa.
Tyypillisin rintamamiestalo on rakennettu savupiipun ympärille, ja se on muodoltaan suorakaiteen mallinen. Asuinkerroksessa sijaitsee keittiö, olohuone ja makuuhuone. Asunnon kylmän kuistin kautta kuljetaan yläkertaan, missä on usein kaksi huonetta. Kellari rakennettiin monesti koko talon kokoiseksi ja sinne sijoitettiin varastotilat sekä pesutilat ja sauna. Joistain rintamamiestaloissa wc- sekä pesutilat löytyivät erillisestä piharakennuksesta ja huoneet lämmitettiin Porin Mateilla, pönttöuuneilla tai puuhelloilla. Ajan myötä vessat sekä pesutilat siirtyivät sisätiloihin, ja huoneita lämmitettiin vesikiertoisilla patterilla, joiden lämmönlähteinä olivat koksi tai öljylämmitys.
Tällä hetkellä rintamamiestaloja löytyy Suomesta noin 300 000 kappaletta. Monilla paikkakunnilla, esimerkiksi Turussa, Helsingissä tai Hyvinkäällä, on kokonaisia kaupunginosia, joiden kaikki talot ovat rintamamiestaloja. Osaa vanhoista sekä viihtyisistä asuinalueista suojellaan, eikä niille saa rakentaa uusia taloja.
Rintamamiestaloja on myynnissä suhteellisen paljon, ja erityisesti nuoret asunnonostajat ovat niistä kiinnostuneita. Usein kaupungit kasvoivat rintamamiestaloalueiden ympärille, joten niiden ehdottomiin vahvuuksiin kuuluvat keskeinen sijainti. Talojen tontit ovat usein suurikokoisia, vehreitä sekä kauniita, sillä niille on vuosien saatossa ehtinyt kasvaa puustoa, pensaita sekä muuta kasvillisuutta.
Seuraavassa arkkitehtuurinharrastajan pohdintaa. Nimitys rintamamiestalo tuli laajempaan käyttöön vasta tällä vuosituhannella. Termiä lienee levittänyt vuonna 2001 ilmestynyt Kari Hotakaisen suosittu romaani Juoksuhaudantie, jonka tapahtumat sijoittuvat sotaveteraanien rakentamalla asuntoalueelle.
Kotiseudullani puhuttiin pelkästään puolitoistakerroksisista, jossain olen kuullut käytettävän nimitystä evakkotalo. Piirustukset eivät suinkaan ole kaikissa samat, mutta perusratkaisu kyllä: keskushormi ja yläkerta, josta vain vain osa normaalikorkuista.
Rakennustyyppi on esiintynyt Pohjoismaissa ja Suomessakin jo 1930-luvulla ja esikuvat lienevät Keski-Euroopassa, siellä tosin kivirakenteisena. Yleistyi meillä sotien jälkeen ja viimeiset puolitoistakerroksiset tehtiin vuoden 1960 tienoilla. Sen jälkeen matalamalliseksi kutsuttu oli pitkään lähes yksinomainen omakotitalotyyppi: yksikerroksinen, loiva harjakatto tai myöhemmin tasakatto.
Kannattaisko vaikka googlata aihetta?
Vierailija kirjoitti:
Ja minne näitä rakennettiin siis eniten?
Olen Espoosta kotoisin, eikä kukaan siellä puhunut nuoruudessani rintamamiestaloista (kasarilla, ysärillä).
Mä asun Espoossa, ja tuossa 300m päässä tästä missä mä asun on yksi rintsikka. Ihan ympäri Suomea näitä on, Helsingissä esim Pakilassa on näitä paljon, oma vaarinikin rakensi sinne rintamamiestalon 40-luvulla.
No ilmankos rintamamiestalo on mulle vieras sanana kasarilta ja ysäriltä, koska se sana ei ollut silloin varsinaisessa käytössä.
Sodan jälkeen mies rakensi itse perheelleen pienen 2-kerroksisen puutalon. Ne kaikki rakennettiin samoilla piirustuksilla, siksi ne näyttävät samalta.