IL: TE-toimistossa työskentelevä Janina paljastaa karun totuuden Suomesta: "Kaikista kamalin tilanne"
Mitä teen, kun häätö uhkaa ja halvempia asuntoja ei ole? Miten voin valita lääkkeiden ja ruuan väliltä? Voitko auttaa, miten saisin lisää töitä, kun kolmen vuokrafirman listoilta raavitut tunnit eivät elätä ja se suojaosakin poistui? En jaksa enää, mistä saan oikeasti apua?
Tällaisia kysymyksiä TE-toimistossa asiantuntijana työskentelevä Janina Koho on kohdannut viime kuukausien aikana. Koho kuvailee Instagram-julkaisussaan työttömien ihmisten epätoivoa, joka on hänen mukaansa lisääntynyt.
Istuva hallitus on tehnyt merkittäviä leikkauksia sosiaaliturvaan ja juuri työttömyysturvaan.
Työpaikoista on pulaa ja samalla tukia leikataan. Yhtälö on haastava, Koho toteaa. Huolien kasautuminen näkyy vahvasti hänen työssään.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b1eb2888-20aa-4fd1-b821-0ca44a034c1b
Kommentit (368)
Ja Janina uskoo kaiken mitä asiakkaat sanovat. Noita valittajia on niin kauan kuin he sillä saavat Janinan kaltaisilta hyväuskoisilta lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä Norjan öljyrahastoista jauhava... jos Suomi olisi löytänyt Norjan öljyt omilta mailtaan (tai meriltään), se olisi myynyt ne pois. Suomi tarjoaa kaivosoikeuksia 0 eurolla ja myi esimerkiksi Yaran miljardien fosfaattikaivokset miljoonilla norjalaisille. Eloppi tuhosi Nokian.
Tällä maalla ei nyt vain ole tarpeeksi kapasiteettia ymmärtää oman hyvänsä päälle.
Tällä maalla? Kuka se sitten on se maa?
Ei saa mitenkään toista asuntoa kun halpoja asuntoja ei ole vapaana. Tuolla tavoin minäkin jäin asunnottomaksi. Liikaa keskitytään rakentamaan suuria asuntoja. Oikeasti tarve olisi halvoille yksiöille.
Vierailija kirjoitti:
Osansa on liitoilla, jotka vaativat ettei työntekijää voi irtisanoa. Esim. moni pieni firma ei voi palkata ketään, koska työntekijästä ei pääse eroon, vaikkei työntekijä ei hoitaisi työtään. Juuri ja juuri koeaika hoidetaan, sen jälkeen alkaa lusmuilu.
Älä viitsi sepustaa. Suomessa on Euroopan laiskimpiin lukeutuva irtisanomislainsäädöntö. Tässä maassa pitäisi näköjään kantaa hopealautasilla kaikki yrittäjille, aivan kuin yrittäjän nimike olisi jokin aatelisarvo. Hallitus raijaa Filippiineiltä ja Intiasta joukkoa, että firmat pysyisivät pystyssä.
Itse olin tyytymätön jokunen vuosi sitten, kun lääkäri kirjoitti minulle lausunnon pelkästään TE-toimistoa varten, etten pysty sairauden takia tekemään fyysistä raskasta työtä. Nyt pidän sitä paperilappusta todella arvokkaana, koska sen ansiosta TE-toimisto ei voi painostaa minua hakemaan töitä, joita en kuitenkaan pystyisi tekemään diagnosoidun sairauden takia.
Lisäksi minulla kävi mäihä, kun yli kymmenen vuotta haettuani kaupungilta edullisempaa vuokra-asuntoa, sain sellaisen lopultakin tänä vuonna täysin yllättäen. Ja asunto jopa vastaa toiveitani hämmentävän täydellisesti, vaikka jouduin Kelan painostamana hakemaan mitä tahansa asuntoa. Vuokra halpeni yli 200 eurolla mutta asunto on tilava ja kiva.
Vaikka joudun olemaan työttömänä työnhakijana, osatyökykyisenä kilpailen juuri niistä kaikkein halutuimmista työpaikoista, joissa ei ole fyysistä työtä eikä vaadita juuri tiettyä koulutusta tai työkokemusta. Käytännössä siis vain odottelen, milloin pääsen oikeasti sairaseläkkeelle jonkun uuden oireen takia. Viime aikoina hakemiini työpaikkoihin on ollut 300 - 500 muutakin hakijaa. Ja erityisen outo tämä tilanne on siksi, että koulutustani vastaavassa työssä saisin palkkaa keskimääräistä enemmän, mutta kun niitä töitä ei vain enää ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Orpo yllättyy, mutta ei välitä paskaakaan.
Työttömien itsarit on nykyisen hallituksen tavoite nr 1.
Olen asunut Suomessa kun edellinen lama alkoi, mutta muutin sitten ajoissa Norjaan ja täällä pysyn.
Kuitenkaan sitä ei voi verrata tähän päivään, nyt en kyllä ymmärrä miten ihmisten kuvitellaan pysyvän enää hengissäkään? Perusasiat kuten ravinto, lämpö ja katto pään päällä viedään, ja se on raaka tosiasia. Ei siitä kauaa ole kun huudettiin pää punaisena että miten jotkut laitapuolen kulkijat joutuu nukkumaan roskiksissa ja siltojen alla, nyt on hurskaat huutelija vaienneet ja ääni muutttunut kellossa. Ei ne silloinkanan olleet valmiita auttamaan eikä omastaan luopumaan mutta pitivät kovaa meteliä kuitenkin. Odottaen joku muu tekee jotain. Nyt nämä samat hyökkää huonompiosaisten kimppuun ja on valmiit viemään leipäpalan lasten kädestä.
Jumalaton itsekkyys ja oman voiton pyyntö on etualalla. Olen tuota miettinyt että mihin tällä oikein pyritään? Jokin ajatushan tässä täytyy olla mutta näin hyvin tyhmänä ihmisenä en tajua mikä? Mitä ne tästä hyötyy? Onko kenelläkään heittää mitään ideaa? Vai onko juuri niin järjenköyhä sakki kuin miltä näyttävät, eivät itsekään tiedä mitä tekevät ja kompastuvat vielä omaan nokkeluuteensa. Toivotttavasti mahdollisimman nopeasti.
Itselläni ei ole hätää. Täällä on kaikki hyvin, mutta koska minulla vielä on sydän paikallaan en voi olla olematta todella huolissani heistä jolta kaikki viedään. Kunpa jotain osaisi tehdä...
Itse olen saanut paljon paskaa niskaan siitä, että olen saanut hankittua kolmilapsiselle perheelleni vain kerrostalokolmion. Kaikki kolme lasta nukkuivat asunnon isommassa makkarissa ja vanhin sai päivisin pitää vanhempien pikkumakkaria omana huoneenaan. Oli kuulemma vastuutonta, kun teineinä tyttö ja pojat nukkuivat samassa huoneessa! Kaksi lapsista on jo muuttanut omilleen. Nyt ollaan köyhiä perheitä pakottamassa aina vaan entistä ahtaampiin asuntoihin. Nukkukoot vaikka koko perhe yksiön nurkassa. Enää ei kiinnostakaan, onko teineillä yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan uskottava työnhakukanava, jossa työttömät ja työnantajat kohtaavat toisensa vaivattomasti.
Lapsellinen CV-kikkailu, video-CV, hakemuksen kaunokirjallisuustaitoja vaativa näyte ym pitää lopettaa. Moni osaa työnsä, mutta ei tärä pelleilyä. Näinpä moni hyvä hakija ei tule näkyväksi tai viitsi edes yrittää. Tuhraantuu työnantajan ja tekijän resursseja näissä yhä kummallisemmiksi, pidemmiksi ja monimutkaisemmiksi käyvissä työnhakuproseissa.
Työmarkkinat tulee olla kaikin tavoin joustavammat js osa-aikatyö on tehtävä taas kannattavaksi. Erityisesti tilanteessa, jossa ei työtä ole kaikille.
Tässä olisi urpoille työnantajille js hallituksille edes vähän lääkkeitä valtavaan ongelmaan ja ihmisten kelämän kurjistumiseen. Mutta kukapa tästä välittää.
Lopettakaa menemästä muiden yläpuolelle ja sanomaan että m
Miten sinä henkilökohtaisesti ratkaisisit sen, että 800'000 ihmistä haluaa asua kehäkolmosen sisäpuolella?
Ihan käytännössä?
Rakennetaanko meren päälle? Ehkä kaivopuisto rakennetaan seuraavaksi täyteen? Malmin lentokenttä nyt ainakin.
nyt kehiin ehdotuksia kun sinä haluat että jokainen, tulotasosta ja tarpeesta (joku ihan fyysinen tarve kuten työpaikan tai opiskelupaikan sijainti) riippumatta saa asua juuri siellä missä tahtoo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikollisuus tulee nousemaan.
Jos et jaksa töitäkään hakea niin et kyllä jaksa mitään rötöstelläkään.
Kuka sanoi, ettei jaksa? Voihan konna koko ajan hakea töitä, mutta ei onnistu työllistymään. Samaan aikaan sitten varastaa, koska siniä onnistuu helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 90-luvulla jo työelämässä ja jäin laman aikaan työttömäksi. Ansiosidonnainen oli pidempi ja sitä sai jatkettua helposti sillä kaupunki työllisti puoleksi vuodeksi mikä riitti taas päivien nollaamiseen. Tätä jatkui kolmisen vuotta omalla kohdallani ja sen jälkeen oli taas meno parempi ja sain oikean työpaikan. Kertaakaan en pudonnut pois ansiosidonnaiselta. Tänä päivänä ei näin enää tapahtuisi. Kun sain ansiosidonnaista en toisaalta kertaakaan joutunut hakemaan muita tukia kuten asumistukea.
Tänäkin päivänä monet eivät tarvitsisi mitään muita tukia jos työmarkkinatuen ja samansuuruisen sairauspäivärahan saisi verottomana käteen eli noin 800€. Siitä otetaan 25%
Kävin kyllä erikoislääkärillä joka totesi että tk lääkäri on tehnyt virheellisen diagnoosin. Tk lääkäri ei suostu sitä poistamaan. Diagnoosi estää pääsyn Kelan kuntoutukseen. Tarvitsisin eri alan erikoislääkärin tutkimuksia mutta sinne on kielletty laittaa lähetettä. Tarjottiin toisen alan erikoislääkäriä mutta mitä järkeä on maksaa yli 100€ väärällä lääkärillä käynnistä? Eihän kukaan mene silmälääkärille jos sydän reistailee. Tätä on terveyskeskuksessa toiminta nykyään. Pidetään väkisellä ihmiset työkyvyttömänä. Yksityisiä erikoislääkäreitä on Suomessa, eri puolella maata ja käynti tulisi maksamaan lähes 1000€ yöpymisineen ja matkoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikollisuus tulee nousemaan.
Jos et jaksa töitäkään hakea niin et kyllä jaksa mitään rötöstelläkään.
Mistä tiedät, kuinka ahkerasti työtön on töitä hakenut? Töiden haun sijaan mantran pitäisi olla, "Kyllä sinutkin joku palkkaa", sillä töihin pääsyn päättää työnantaja ei hakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole moneen vuoteen saanut tästä maasta apua en Kelasta, en sossusta enkä työkkäristä. Olen pienituloinen työssäkäyvä joka tienaa huimat 900-1000 e/kk. Asumistukea tms en saa. Kelan mielestä tienaan liikaa!!! Siis tuosta maksan vuokra,veden,sähkön (joka sekin noussut),netin,ruoan ja pakollisen bussilipun. Ei jää käteen mitään. Kahviloissa,ravintoloissa tai vaatekaupoissa käynneistä saa vaan haaveilla. Joskus näkee unta että on ravintolassa syömässä hienosti tai vaateliikkeessä katsomassa vaatteita sitten herää ja huomaakin pettymykseksi että se oli vaan unta:( me lapsettomat yksinasuvat ollaan vuosia se syrjitty ryhmä.
montako viikkotuntia teet?
30-37,5 h/vko. 5 krt/vko. Olen valitettavasti matalapalkka alalla.
mikset ole hakenut soviteltua työttömyyspäivärahaa?
voit vain syyttää itseäsi
Eihän työkkärit ole ennenkään valinneet työntekijöitä töihin. Netti ollut olemassa jo 20 vuotta, haloo.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistot eivät enää toimi työnvälitystoimistona. Se on se suuri ongelma. Tarvitaan paikka, missä voidaan nopeasti rekrytoida ja minne työnhakija voi mennä hakemaan niitä töitä. Nykyään vain kurssitetaan ja kaikki kuulemma löytyy netistä. Pitää ymmärtää, että ei kaikki ole netissä. Tämän nettivillityksen takia moni yrittäjä hakee työntekijät puskaradion kautta. Julkiseen haluun jos paikan laittaa, tulee pelleilyhakemuksia ja ne kuormittaa liikaa. Työvoimatoimisto voisi asiaan tehdä muutoksen ja osoittaa pöydän alta rehellistä työtä sitä tarvitsevalle. Mutta ei. Sen sijaan ohjataan jonnekin cv:n tekokurssille. Duunarien töissä ei paljon cv:t ja hienot muotoiltu auta. Työ opitaan työtä tehden.
Eipä ne sinänsä ole mitään pelleilyhakemuksia, koska niitä on pakko tehdä. Jos tarjolla ei ole mitään oikeasti sopivaa, on vain haettava jotain oli pätevyyttä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut ennen ihan sama tilanne pienituloisemmilla, sitä ei uskallettu sanoa, koska usein saa moitteita että vika on itsessä. Ja nyt vielä lisää leikkauksia pienituloisemmille.
Ei ole ollut ihan sama ennen, sillä nyt tilanne on katastrofaalinen kaikkien leikkauksien jälkeen.
Eipä olleet tuetkaan niin suuret ja moninaiset ennen muinoin. Nyt on totuttu liian hyviin tukiin, pudotus tuntuu aina pahalta, vaan minkäs teet kun rahaa ei ole.
Työkkäritäti ei tiedä mitä tehdä minun kohdalla. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan uskottava työnhakukanava, jossa työttömät ja työnantajat kohtaavat toisensa vaivattomasti.
Lapsellinen CV-kikkailu, video-CV, hakemuksen kaunokirjallisuustaitoja vaativa näyte ym pitää lopettaa. Moni osaa työnsä, mutta ei tärä pelleilyä. Näinpä moni hyvä hakija ei tule näkyväksi tai viitsi edes yrittää. Tuhraantuu työnantajan ja tekijän resursseja näissä yhä kummallisemmiksi, pidemmiksi ja monimutkaisemmiksi käyvissä työnhakuproseissa.
Työmarkkinat tulee olla kaikin tavoin joustavammat js osa-aikatyö on tehtävä taas kannattavaksi. Erityisesti tilanteessa, jossa ei työtä ole kaikille.
Tässä olisi urpoille työnantajille js hallituksille edes vähän lääkkeitä valtavaan ongelmaan ja ihmisten kelämän kurjistumiseen. Mutta kukapa tästä välittää.
Lopettakaa
Jokainen itse itsensä elättävä saa valita asuinpaikkansa, muille yhteiskunta eli maksaja saa asettaa rajat. Minäkin haluan kaikenlaista, mutta jos ei ole itse varaa maksaa, niin en sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jaksaminen on muutenkin tiukilla, töitä ei ole, on kaikenmaailman vähäjärkiset kusipäät aukomassa päätä kaiken tuon päälle.
On helvetin vaikea yhtälö Suomessa kun joutuu työttömäksi, kun niitä töitä ei ole. On yksi ja sama mitä joku mieleltään heikkolahjainen inttää kuinka kaikki vain marssii yrityksen ovesta sisään ja menee töihin, niin helppoa se jonkun i diootin mielestä on.
Oletko kokeillut? Meille viime viikolla palkattiin juuri tällainen nuori mies, joka tuli kysymään töitä. Ei ollut edes kenenkään tuttu, mutta tomera oloinen kaveri. Ainakin alku vaikuttaa lupaavalta. Kirvesmiehen apupojaksi tuli ja ihan tes:m mukaan palkka maksetaan.
Palkkaatteko ensi viikolla uuden työttömän, joka tulee kysymään ja sitä seuraavalla viikolla taas uuden ja näin jatkaen vähintään vuoden loppuun asti? Jos et, niin etköhän tajua itsekin, että monessa työpaikassa henkilöstön määrä on jo tapissaan eikä auta yhtään, vaikka kuinka kyselisi.
Toisekseen teillä ei ole palkattu ketään, etkä itsekään ole töissä, vaan olet pelkkä Kokoomuksen nettitrolli, jonka tehtävä on väittää, että syyt työttömyyteen ovat aina ihmisissä, jotka "eivät vain mene töihin".
"Kaverille EI jätetä!" taitaa olla nykypäivää.
Ongelma ihan kaikessa on nykyään se, että kaikista asioista kilpaillaan ja mittaillaan ja vertaillaan toisiin; olemme sodassa kaikkia vastaan.
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Jep. Samaa mieltä oli puolisoni ex-seurustelukumppani kun uhkasi tappaa itsensä jos hänet jätetään. Kuulema miehen vastuulla, että naisen äiti on menettämässä jo toisen tyttären.
Lasken nämä uhkailut tulonsiirtojen menettäjien itsemurhista ihan samaan kategoriaan: jos sinä et anna minulle mitä minä haluan, niin minä sitten tapan itseni ja sen kanssapa saat elää loppuelämäsi
Ja parraathan vie sitten muita mukanaan.