IL: TE-toimistossa työskentelevä Janina paljastaa karun totuuden Suomesta: "Kaikista kamalin tilanne"
Mitä teen, kun häätö uhkaa ja halvempia asuntoja ei ole? Miten voin valita lääkkeiden ja ruuan väliltä? Voitko auttaa, miten saisin lisää töitä, kun kolmen vuokrafirman listoilta raavitut tunnit eivät elätä ja se suojaosakin poistui? En jaksa enää, mistä saan oikeasti apua?
Tällaisia kysymyksiä TE-toimistossa asiantuntijana työskentelevä Janina Koho on kohdannut viime kuukausien aikana. Koho kuvailee Instagram-julkaisussaan työttömien ihmisten epätoivoa, joka on hänen mukaansa lisääntynyt.
Istuva hallitus on tehnyt merkittäviä leikkauksia sosiaaliturvaan ja juuri työttömyysturvaan.
Työpaikoista on pulaa ja samalla tukia leikataan. Yhtälö on haastava, Koho toteaa. Huolien kasautuminen näkyy vahvasti hänen työssään.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b1eb2888-20aa-4fd1-b821-0ca44a034c1b
Kommentit (368)
Vierailija kirjoitti:
Kelakaan ei enää auta. Juuri kukaan ei saa tuloja.
Juuri kukaan ei saa tuloja?
Just rapsahti viime viikolla tilille palkka. Tosin ei Kelan maksama.
Vierailija kirjoitti:
En ole moneen vuoteen saanut tästä maasta apua en Kelasta, en sossusta enkä työkkäristä. Olen pienituloinen työssäkäyvä joka tienaa huimat 900-1000 e/kk. Asumistukea tms en saa. Kelan mielestä tienaan liikaa!!! Siis tuosta maksan vuokra,veden,sähkön (joka sekin noussut),netin,ruoan ja pakollisen bussilipun. Ei jää käteen mitään. Kahviloissa,ravintoloissa tai vaatekaupoissa käynneistä saa vaan haaveilla. Joskus näkee unta että on ravintolassa syömässä hienosti tai vaateliikkeessä katsomassa vaatteita sitten herää ja huomaakin pettymykseksi että se oli vaan unta:( me lapsettomat yksinasuvat ollaan vuosia se syrjitty ryhmä.
montako viikkotuntia teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitukset toimet ovat siis oikeat: kun tuet pienevät, alkaa työnteko kiinnostaa! Juuri näinhän sen toivottiinkin toimivan: kun valtiovata osoittaa, että sinulla itselläsi on velvollisuus osallistua elättämiseesi, niin työkkäristä kysellään ensimmäisen kerran varmaan 6 vuoteen töitä! Ilman muuta on kurjaa kuulla, että asunto pitää vaihtaa pienempään, koska tulottomana minulla ei ole varaa asua väljästi, mutta tämä oli koko jutun idea.
No mitä se auttaa että työnteko alkaa kiinnostaa kun ei niitä avoimia työpaikkoja ole läheskään kaikille? Yritykset kituu konkurssin partaalla, miten ne ketään palkkaa töihin?
Mihin ihmeeseen me tarvitaan sitten kymmeniä tuhansia ulkomaisia työnhakijoita??
Kun on hirveä kampanja nyt menossa, ettei sitä työperäistä muuttoa saisi millään muotoa rajoittaa. Eihän tulorajaakaan olisi saanut korottaa 1600 euroon aiemmasta 1300 eurosta. Eli tuossa kohtaa on vähän tyhjää alkaa selittää jotain erityisasiantuntjioista kun ois pitänyt hellitä 1300 euron kk-tuloillakin työlupa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitukset toimet ovat siis oikeat: kun tuet pienevät, alkaa työnteko kiinnostaa! Juuri näinhän sen toivottiinkin toimivan: kun valtiovata osoittaa, että sinulla itselläsi on velvollisuus osallistua elättämiseesi, niin työkkäristä kysellään ensimmäisen kerran varmaan 6 vuoteen töitä! Ilman muuta on kurjaa kuulla, että asunto pitää vaihtaa pienempään, koska tulottomana minulla ei ole varaa asua väljästi, mutta tämä oli koko jutun idea.
No mitä se auttaa että työnteko alkaa kiinnostaa kun ei niitä avoimia työpaikkoja ole läheskään kaikille? Yritykset kituu konkurssin partaalla, miten ne ketään palkkaa töihin?
Jos ei ole töitä (yli 2 000 000 suomalaisella on, hassu juttu), niin sitten on aika opetella hieman säästämään. Kun on vuosia saanut vastikkeetonta tukea, on aika katsoa peiliin ja mie
No 20v olen töitä tehnyt, opiskellut monta tutkintoa, ollut pomona, ostanut oman asunnon ja maksanut sen, yksin. Säästän ja sijoitan. Mitä sinä teet? Auot päätäsi netissä ja työpaikalla. Mahdat olla hyvin yksinäinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan uskottava työnhakukanava, jossa työttömät ja työnantajat kohtaavat toisensa vaivattomasti.
Lapsellinen CV-kikkailu, video-CV, hakemuksen kaunokirjallisuustaitoja vaativa näyte ym pitää lopettaa. Moni osaa työnsä, mutta ei tärä pelleilyä. Näinpä moni hyvä hakija ei tule näkyväksi tai viitsi edes yrittää. Tuhraantuu työnantajan ja tekijän resursseja näissä yhä kummallisemmiksi, pidemmiksi ja monimutkaisemmiksi käyvissä työnhakuproseissa.
Työmarkkinat tulee olla kaikin tavoin joustavammat js osa-aikatyö on tehtävä taas kannattavaksi. Erityisesti tilanteessa, jossa ei työtä ole kaikille.
Tässä olisi urpoille työnantajille js hallituksille edes vähän lääkkeitä valtavaan ongelmaan ja ihmisten kelämän kurjistumiseen. Mutta kukapa tästä välittää.
Lopettakaa menemästä muiden yläpuolelle ja sanomaan että mitä muiden pitäisi tehdä tai olla tekemättä. Riittävä perustulo ja ei kuulusteluja. Koteja eri alueille valittavaksi, ilman että ihmiset joutuvat ulos kodistaan. Ei ne tyhjästä ilmaannu tai olemattomana ole. Eikä ihmiset elä ilmalla.
Vierailija kirjoitti:
Kun jaksaminen on muutenkin tiukilla, töitä ei ole, on kaikenmaailman vähäjärkiset kusipäät aukomassa päätä kaiken tuon päälle.
On helvetin vaikea yhtälö Suomessa kun joutuu työttömäksi, kun niitä töitä ei ole. On yksi ja sama mitä joku mieleltään heikkolahjainen inttää kuinka kaikki vain marssii yrityksen ovesta sisään ja menee töihin, niin helppoa se jonkun i diootin mielestä on.
Miten mulle on tullut sellainen kuva, että töitä on, mutta tekijöistä on pulaa. Joku lähihoitajan oppisopimus? Siivoojaksi? Päivähoitoon töihin? Vai onko niin, ettei matalapalkka-alat kelpaa monellekaan, mieluummin liiton päivärahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole moneen vuoteen saanut tästä maasta apua en Kelasta, en sossusta enkä työkkäristä. Olen pienituloinen työssäkäyvä joka tienaa huimat 900-1000 e/kk. Asumistukea tms en saa. Kelan mielestä tienaan liikaa!!! Siis tuosta maksan vuokra,veden,sähkön (joka sekin noussut),netin,ruoan ja pakollisen bussilipun. Ei jää käteen mitään. Kahviloissa,ravintoloissa tai vaatekaupoissa käynneistä saa vaan haaveilla. Joskus näkee unta että on ravintolassa syömässä hienosti tai vaateliikkeessä katsomassa vaatteita sitten herää ja huomaakin pettymykseksi että se oli vaan unta:( me lapsettomat yksinasuvat ollaan vuosia se syrjitty ryhmä.
montako viikkotuntia teet?
30-37,5 h/vko. 5 krt/vko. Olen valitettavasti matalapalkka alalla.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri jutun jossa joku nuori tekee työtä kolmessa eri paikassa 60-70 tuntia viikossa. Mietin että kiva kun jaksaa tehdä, mutta samalla mietin miksi itse en löytänyt edes sitä yhtä työpaikkaa johon olisi otettu kun toisilla on näköjään kolme.
Jälleen kerran huomaa että ne joilla on työpaikka saavat työpaikan. Ja minustakin oli vasta tullut opintojen jälkeen työtön mutta ei, ei vain kelpaa.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010629204.html
Tämä nuori ja asuu vielä kotona. Myöntää, että äidin apu mahdollistaa pitkät työvuorot. Asumisesta ei tarvitse maksaa, äiti pyykkää, laittaa ruuat yms. Moni muu ei pystyisi pitämään kolmea osa-aikaista työtä, kun elämässä on muutakin, vaikka lapset. Ei samalla lailla voi tehdä vaikka päivävuoron päälle yövuoroa, kun ei voi nukkua päivällä, kuten tämä nuori. Yhdellä työllä taas ei elä, jos pitää asuminenkin maksaa ja perhe elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Orpo yllättyy, mutta ei välitä paskaakaan.
Työttömien itsarit on nykyisen hallituksen tavoite nr 1.
Olen asunut Suomessa kun edellinen lama alkoi, mutta muutin sitten ajoissa Norjaan ja täällä pysyn.
Kuitenkaan sitä ei voi verrata tähän päivään, nyt en kyllä ymmärrä miten ihmisten kuvitellaan pysyvän enää hengissäkään? Perusasiat kuten ravinto, lämpö ja katto pään päällä viedään, ja se on raaka tosiasia. Ei siitä kauaa ole kun huudettiin pää punaisena että miten jotkut laitapuolen kulkijat joutuu nukkumaan roskiksissa ja siltojen alla, nyt on hurskaat huutelija vaienneet ja ääni muutttunut kellossa. Ei ne silloinkanan olleet valmiita auttamaan eikä omastaan luopumaan mutt
Lähettäkää sieltä Norjasta meillekin vähän sitä öljyrahaa pls.
Norjalla on velkaa nolla kruunua. Suomella..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat henkilökohtaisia päätöksiä, ei milloinkaan kenenkään muun. Ihan omia, ihan jokainen.
Tyypillinen kiusaajan ja kiduttajan selitys. Narsisti hakkaa henkihieveriin ja sanoo että olisit toiminut oikein, kuten minä sanon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä olen jotenkuten selviytynyt mutta en tiiä kuinka kauan enää. Näköjään pakko ruveta varastamaan ruokaa?
Ruoka-apu on sitä varten
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vanhentunutta-mozzarellaa-huoneenla…
Ruoka-apua ei ole kaikkialla ja ruoan laatu voi siellä olla arveluttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jaksaminen on muutenkin tiukilla, töitä ei ole, on kaikenmaailman vähäjärkiset kusipäät aukomassa päätä kaiken tuon päälle.
On helvetin vaikea yhtälö Suomessa kun joutuu työttömäksi, kun niitä töitä ei ole. On yksi ja sama mitä joku mieleltään heikkolahjainen inttää kuinka kaikki vain marssii yrityksen ovesta sisään ja menee töihin, niin helppoa se jonkun i diootin mielestä on.
Miten mulle on tullut sellainen kuva, että töitä on, mutta tekijöistä on pulaa. Joku lähihoitajan oppisopimus? Siivoojaksi? Päivähoitoon töihin? Vai onko niin, ettei matalapalkka-alat kelpaa monellekaan, mieluummin liiton päivärahoilla?
Miten mulla on sellainen kuva et yhteen avoimeen työpaikkaan saapuu satoja hakemuksia. Eikö niistä kukaan ole kelvollinen muka? Kun ei löydykään sitä tuttua nimeä sieltä..
Osansa on liitoilla, jotka vaativat ettei työntekijää voi irtisanoa. Esim. moni pieni firma ei voi palkata ketään, koska työntekijästä ei pääse eroon, vaikkei työntekijä ei hoitaisi työtään. Juuri ja juuri koeaika hoidetaan, sen jälkeen alkaa lusmuilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole töitä (yli 2 000 000 suomalaisella on, hassu juttu), niin sitten on aika opetella hieman säästämään. Kun on vuosia saanut
Mitäkö minä teen? Töitä. Vaihdoin työpaikkaa toukokuussa, ikää 52v, työvuosia takana 31 ja tutkintoja 3. Ei esimiestehtäviä. Verkostot kunnossa, töitä on löytynyt. Työttömänä en ole ollut koskaan. Kaltaisiani on monia ja meitä yhdistää se, että emme ole pääkaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle on tullut tuo kuva koska luet vain uutisotsikot ja propagandan. Näin yksinkertaiselle muodostuu yksinkertainen kuva asioista.
Joku oli jo tappanut,itsensäkin ahdingossa.
Itse olisin vienyt te keskuksen, kelan toimiston tai sossun mukana samassa tilanteessa.
Hah paskaa puhuu! Sen verran joka nainen kaikkia miehiä vihaa että nauttii kun pääsee aiheuttamaan kärsimystä miehellebja aiheuttamaan miehen kuoleman
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat henkilökohtaisia päätöksiä, ei milloinkaan kenenkään muun. Ihan omia, ihan jokainen.
Tyypillinen kiusaajan ja kiduttajan selitys. Narsisti hakkaa henkihieveriin ja sanoo että olisit toiminut oikein, kuten minä sanon.
211
Sinä Norjan öljyrahastoista jauhava... jos Suomi olisi löytänyt Norjan öljyt omilta mailtaan (tai meriltään), se olisi myynyt ne pois. Suomi tarjoaa kaivosoikeuksia 0 eurolla ja myi esimerkiksi Yaran miljardien fosfaattikaivokset miljoonilla norjalaisille. Eloppi tuhosi Nokian.
Tällä maalla ei nyt vain ole tarpeeksi kapasiteettia ymmärtää oman hyvänsä päälle.
Olisikohan vaikka siitä, että pienet lapset ovat rattaissa mukana kaupassa?