Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista teidän viidesluokkalaisten elämä on? Pitäisikö mun olla huolissani?

Vierailija
20.08.2024 |

Oma 11-vuotias poikani huolestuttaa. Hän lukee vieläkin ei-sujuvasti ja opettaja ehdotti koulupsykologin tutkimuksia. Jos en pakottaisi, hän ei oma-aloitteisesti peseytyisi, söisi tai tekisi läksyjä tai mitään muutakaan. Esimerkiksi hän ei tuo pyykkiin alusvaatteita siinä vaiheessa, kun ne likastuvat, vaan pitää monta päivää. Ja tästä on ollut monesti puhetta. Harrastuksia on ollut useampi, mutta hän on keskeyttänyt kaikki ne. Hän vaatii edelleen tosi paljon huomiota, esim. iltaisin nukutuksen ja jos näkee pahaa unta niin herättää mut. Haluaisin hänen itsenäistyvän. Että voisin jopa huomata hänen itse tekevän joskus jotain. Muistelen, että olin samanikäisenä tosi reipas ja vieläpä usein halusin auttaa vanhempia.

Huolestuttaa, että missä vaiheessa se murrosikä sitten tulee? Poika tekee joka päivä legoja koulun jälkeen tai pelaa Nintendolla. Välillä mennään yhdessä puistoon ja lapsi keinuu. Olen ehdottanut esim. jalkapallon potkimista, mutta ei kiinnosta.

Ja olen yksinhuoltaja, joten yritän keksiä mahdollisimman paljon meille yhteistä kivaa tekemistä. 

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteellisen normaalia, että 11-vuotiaalla on vesikammo ja pitää komentaa pesulle. 😃 Jos ei lapsi itse osaa vaihtaa vaatteita, niin hoidatte homman yhdessä ja laitatte vaikka viikonloppuna joka päivälle puhtaat vaatteet (tarvittavista osin) vaatekaappiin valmiiksi. Laitat vaikka teipillä laput tyyliin ma, ti, ke. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihommien sijaan olisin enemmän huolestunut lukemisesta, se vaikuttaa niin tosi moneen asiaan elämässä. Oletan, että luette paljon kotona, mutta ehkäpä yksityinen tukiopetus olisi hetkeksi paikallaan.

Persoona voi olla flegmaattinen, joillain vaan on vaikka mitä tekisi ja se voi mennä ohi ajan kanssa. Mutta jos koulu sakkaa, siitä on paljon enemmän haittaa.

Vierailija
4/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se murrosikä todellakin tulee ja sitten kaipaat tätä aikaa! Mutta kymmenvuotiaana pitäisi osata nuo pesut ja vaatteet. On vissiin teillä jäänyt treenit välistä, joten nyt äkkiä tehokurssi niihin!

Vierailija
5/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olettaisi, että 11-vuotias vielä hoitaisi kotitehtäviä itsenäisesti. Toki varmaan monessa kodissa niin tapahtuu, mutta vanhempien apu ja tuki voi olla kultaakin kalliimpi. Ja jos vanhemmat eivät tuossa vaiheessa ole kuusalla esimerkiksi matikan tehtävistä, eivät he muutaman vuoden kuluttua enää pysty auttamaan, vaikka lapsi pyytäisi.

Vierailija
6/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 11 vuotias tyttö hoitaa eläimensä itse, lukee sujuvasti, pelaa Nintendolla. Hoitaa vaatteet pyykkiin kun muistutan, ei itse. Mutta ei edes yrittäisi käyttää likaisia. Liikkuu itse bussilla, pienellä avulla outojakin reittejä. Huolehtii aamulla itsensä kouluun jos en ole kotona ja ottaa välipalaa itse myös jos en ole kotona kun tulee koulusta. Melko omatoimisesti hoitaa kaiken paitsi lääkeasiat ja lääkärikäynnit jos sairastaa. Lisäksi annan luvan jos ostaa harrastusvarusteita. Hänellä on 50e/kk käyttää omiin vaatteisiin ja perus harrastustavaraan, meikkiin ym. Ruoka ja pesuaineet tulevat minun hankkiminen.

8 vuotias poika pelaa, käyttää bussia, lukee sujuvasti ja pyydettäessä eri tyyleillä, esim eloisasti tai selostaen tai vain pikalukuna. Osaa itse kyllä laittaa vaatteensa pesuun ja kausittain on tosi tarkka ja kausittain ei välitä jos kalsarit haisee pissalle metrin päähän. Läksyt tekee itse ja  välttelee suihkussa käymistä niinkin että yrittää huijata minua. Joskus tulee yhä jotain lapsitöhöjä kun ei ajattele. Esim pistää valkoisia vaatteita punaisten kanssa koneeseen. Osaa itse ottaa ruokaa ja keittää nuudelit. Osaa pistää pesukoneen päälle tai siirtää kuivausrumpuun. Mutta palveluttaa jos palvelen. On muuten luokkansa huonoimpia lukijoita koska vaikeat sanat joskus hidastaa lukemista. 

Vierailija
7/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä psykologin tutkimuksiin, 5. luokalla tarvitaan nimittäin jo monenlaisia taitoja. Surullinen totuus on myös se, että jos on ihan "reppana" ja "lapsellinen" luokkakavereiden mielestä (esim. keinuu eikä pelaa vaikka jalkapalloa) niin on suuri todennäköisyys, että lastasi aletaan kiusata rankasti. Oman lapsesi hyväksi, tutkimuksiin. Tsemppiä. Mutta ei tuo siis kovin harvinaista sinänsä kai ole.

Vierailija
8/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla ongelma, jos ei ole ns. mitään vahvuutta. Eli ei ole reipas perusasioissa, ei kiinnostunut mistään harrastuksesta, ei sosiaalinen(?) eikä loista koulussa. Yleensä kai kaikilla on joku the juttu jossa on vahvoilla. Mutta voi olla vain hetkellinen vaihekin.

Vierailija
9/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä te ihmiset täällä höpisette? Ennen, vielä sata vuotta sitten Suomessakin tuon ikäiset olivat usein jo töissä, minunkin isoäitini oli pikkupiikana, eikä kyse ollut siitä että aika oli eri, silloin oli vaan pakko pärjätä, ihminen on edelleen samanlainen, nykyään ei vaan vaadita enää mitään.

Oma tyttäreni lähti jo ensimmäisellä luokalla omatoimisesti kouluun, teki läksyt jne. samoin kun tein itsekin aikoinani. Tuo ei todellakaan ole normaalia 11-vuotiaalle. Tytöillä alkaa tuossa iässä jo kuukautiset, miettikää jos tyttö olisi tuollainen ja alushousut olisi veressä jatkuvasti eikä vaihtaisi niitä.

Ei se että kyseessä on poika, voi olla kriteeri sille että voi rauhassa olla kuin kuusivuotias. Kyllä tutkimukset pitää tehdä, että mikä on syynä, adhd, autismia...jotain selkeästi on vialla.

Vierailija
10/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin itse 10-vuotiaana neljännen Harry Potterin muutamassa päivässä, ja niin lukivat kaverinikin. 12-vuotiaana ilmestyi seuraava, entistä paksumpi osa, ja parissa päivässä meni sekin. 

Jokin viivästymä tai haaste on kyseessä, jos 11-vuotiaana ei lukeminen suju (enkä tarkoita sitä että jos lukeminen ei vaan kiinnosta, vaan lukutaitoa)

Vierailija
11/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä viidesluokkalaisen pitäisi jo lukea sujuvasti.  Tulee haittaamaan myöhempää koulunkäyntiä, jos näin ei ole.  Nyt kotona kirjat käteen ja lukemaan.,

Vierailija
12/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei yh:n lapsilta voi tuon enempää odottakaan. jatka vaan tuilla elämistä

Vierailija
13/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on likaantua, ei likastua. 

Vierailija
14/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likastuminen ei ole suomea, idiootti. 🙄 miten poikasi voi oppia lukemaan sujuvasti kun äitinsä ei osaa edes puhua normaalisti.

Vierailija
15/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole lukenut hänen kanssaan tarpeeksi. Nyt harjoittelemaan, pitää olla jo sujuvaa!

Vierailija
16/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Likastuminen ei ole suomea, idiootti. 🙄 miten poikasi voi oppia lukemaan sujuvasti kun äitinsä ei osaa edes puhua normaalisti.

Tiesitkö idiootti, että virke aloitetaan isolla kirjaimella? Ja tiesitkö idiootti, että tällaiselle vapaamuotoiselle foorumille on ihan hyväksyttävää kirjoittaa silloin tällöin murresanoja?

Vierailija
17/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijaa taas mitä keittiöpsykologi-tätejä kirjoittelemassa.

Täällä yh-äidin kasvattama mies kirjoittelee. On todellakin vielä ihan normaalia että 11-vuotias leikkii legoilla ja keinuu. Murrosikä voi alkaa vasta 12-14 vuotiaanakin. Itsekkin herätin äidin jos näin pahoja unia, vielä 12-13 vuotiaanakin.

Älä nyt hyvänen aika vie sitä ainakaan mihinkään psykologille, täysin normaalia lapsen kehitystä ja lyöt vain jonkun psykologi-leiman otsaan. Pahimmillaan saa vielä lääkityksenkin ja ihan turhaan.

Ja pojat nyt lukee aina huonosti. Omanakin nuoruus-aikana monet luki vielä yläasteellakin tosi huonosti, ja silti niistä tuli ihan kunnollisia ihmisiä.

Lakatkaa ainakin hakemasta neuroottisesti jotain diagnooseja lapsillenne. Niitähän lääkärit ja lääkefirmat kyllä mielellään antaisi. Koen että aloittajan tekstin perusteella lapsessa ei ole mitään vikaa.

Vierailija
18/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 11 vuotias tyttö hoitaa eläimensä itse, lukee sujuvasti, pelaa Nintendolla. Hoitaa vaatteet pyykkiin kun muistutan, ei itse. Mutta ei edes yrittäisi käyttää likaisia. Liikkuu itse bussilla, pienellä avulla outojakin reittejä. Huolehtii aamulla itsensä kouluun jos en ole kotona ja ottaa välipalaa itse myös jos en ole kotona kun tulee koulusta. Melko omatoimisesti hoitaa kaiken paitsi lääkeasiat ja lääkärikäynnit jos sairastaa. Lisäksi annan luvan jos ostaa harrastusvarusteita. Hänellä on 50e/kk käyttää omiin vaatteisiin ja perus harrastustavaraan, meikkiin ym. Ruoka ja pesuaineet tulevat minun hankkiminen.

8 vuotias poika pelaa, käyttää bussia, lukee sujuvasti ja pyydettäessä eri tyyleillä, esim eloisasti tai selostaen tai vain pikalukuna. Osaa itse kyllä laittaa vaatteensa pesuun ja kausittain on tosi tarkka ja kausittain ei välitä jos kalsarit haisee pissalle metrin päähän. Läksyt tekee itse ja  välttelee suihkussa käymistä

Nyt kiinnostaa, miten tämä flexaaminen auttaa ap:tä? Luinko huonosti kun mitään vinkkejä ei ollut.

Vierailija
19/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eikö poikasi opettaja ole kiinnittänyt mitään huomiota kertomiisi asioihin? Tämä ihmetyttää minua kovasti. Mitä olette vanhempainvartissa jutelleet opettajan kanssa, entä millaisia ovat pojan Wilma-merkinnät ja muu koulusta tuleva palaute ja terveiset?

En veisi tässä kohtaa psykologille vaan ottaisin ensin yhteyttä opettajaan ja kertoisin huolistasi. Ja kyllä, periaatteeessa se, että 11-vuotias leikkii legoilla, ei halua peseytyä ja tykkää keinua leikkipuistossa äitinsä kassa eikä osaa lukea sujuvasti eivät olet automaattisesti mitään merkkejä kehityshäiriöstä, masennuksesta tai muusta, mutta eivät nuo yhteenniputettuina ole myöskään keskiverron 11-vuotiaan kuvauksia.

oletko jutellut asiasta poikasi kanssa? Ja eikö siis lukemisen ongelmiin tai hygieniaongelmiin ole koulussa tosiaan kiinnitetty aikaisemmin huomiota?

Vierailija
20/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, eikö poikasi opettaja ole kiinnittänyt mitään huomiota kertomiisi asioihin? Tämä ihmetyttää minua kovasti. Mitä olette vanhempainvartissa jutelleet opettajan kanssa, entä millaisia ovat pojan Wilma-merkinnät ja muu koulusta tuleva palaute ja terveiset?

En veisi tässä kohtaa psykologille vaan ottaisin ensin yhteyttä opettajaan ja kertoisin huolistasi. Ja kyllä, periaatteeessa se, että 11-vuotias leikkii legoilla, ei halua peseytyä ja tykkää keinua leikkipuistossa äitinsä kassa eikä osaa lukea sujuvasti eivät olet automaattisesti mitään merkkejä kehityshäiriöstä, masennuksesta tai muusta, mutta eivät nuo yhteenniputettuina ole myöskään keskiverron 11-vuotiaan kuvauksia.

oletko jutellut asiasta poikasi kanssa? Ja eikö siis lukemisen ongelmiin tai hygieniaongelmiin ole koulussa tosiaan kiinnitetty aikaisemmin huomiota?

Anteeksi, luin huonosti. Jos opettaja on kerran kiinnittänyt asiaan huomiota ja suosittelee psykologin tutkimuksia, niin ilman muuta kannattaa tähän ehdotukseen tarttua.