Olen sairaanhoitaja päivystyksessä.
Kerron vielä mitä tarkoittaa päivystys.
"Päivystyksessä hoidetaan vain ne potilaat, joiden tutkimusten ja hoidon aloitus ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään."
Silti meille tulee potilaita, joilla on.
-Kipeä sormi
-Pieni flunssa
-Lievät lihaskivut
Ja sitten nämä jotka eivät tarvitse päivystyksellistä apua oikeasti, valittavat kun akuutit menevät heidän edelle ja joutuvat odottamaan. Soittakaa terveyskeskukseen jos joku pieni asia vaivaa. Tai eipä se haittaa vaikka tulette. Keskitymme akuutteihin jokatapauksessa vain.
Kommentit (64)
Muuten hyvä mutta älkää soittako myöskään terveyskeskukseen, ei sielläkään ole resursseja hoitaa muuta kuin oikeita sairauksia. Yksi kipeä sormi, pieni flunssa ja lihaskivut menee yleensä itsestään ohi. Jos sormi ei toimi kunnolla, on hinkuva yskä tai pitää pysähtyä 50 metrin kävelyn jälkeen kipujen vuoksi niin sitten vasta tervetuloa terveyskeskukseen!
Haha ainakaan Jyväskylässä ei saa lääkäriaikoja kuin 3 kuukauden päähän vaan käsketään mennä samaan päivystykseen oli sitten sairauslomalapun tarve tai sydänoireet. Yllätysyllätys homma ei toimi.
Just viestittelin ystäväni kanssa. Oli jättänyt jo aamulla terveyskeskukseen takaisinsoittopyynnön. Ei ole soitettu takaisin. Vointi huononi ja oli soittanut päivystysapuun, josta kehotettiin lähtemään heti päivystykseen. Terveyskeskushan on ollut kiinnikin jo muutaman tunnin, joten sairaalaan nyt sitten. Ystäväni vaiva on todennäköisesti sellainen, josta diagnoosi olisi voitu tehdä ihan terveyskeskuksessakin ja määrätä tarvittavat lääkkeet, mutta kun sinne terveyskeskukseen ei pääse.
Olen eilisaamusta asti odottanut takaisinsoittoa hyvinvointialueelta. Onneksi mulla ei ole kiireellistä tarvetta, mutta jos olisi jotain vaivaa, niin takuulla olisin jo joutunut menemään päivystykseen.