Opettajia paikalla, kysymys Wilma-merkinnöistä?
Lapsi saa kerran viikossa tai harvemmin positiivisen tuntimerkinnän, esim. "aktiivista osallistumista". Sitten taas menee aikaa ennen kuin mitään kuuluu. Tarkottaako tämä, että lapsi on muilla tunneilla sitten epäaktiivinen, eikä osallistu ja kun kerran osallistuu niin saa heti merkinnän.
Siksi mietin, kun en tiedä tarviiko niistä lapselle sanoa, että ole muillakin tunneilla aktiivinen ja kannustaa ja kun hän sanoo, että kyllä hän on niin olen joskus miettinyt että miksi vain joltain tunneilta tulee merkintä.
Ei saa koskaan neg.merkintöjä, jos sillä on merkitystä. 3.luokka.
Kommentit (17)
En ole opettaja, mutta kolmen wilmaa seuranneena voin sanoa, että ne merkinnät vaihtelevat paljon opettajasta ja koulustakin riippuen. Jotkut opettajat tekevät paljon merkintöjä, jotkut vain harvoin. Joskus huomaa, että nyt on opettajia kehotettu tekemään enemmän niitä merkintöjä, kun aikaisemmin vähän niitä tehnyt tekeekin paljon. Niin kauan kuin ei ole negatiivisia merkintöjä, kaikki menee hyvin. Satunnaisistakaan negatiivisista merkinnöistä ei hirveästi kannata huolestua, jos se on vaikka myöhästymisestä, kun kelien takia bussit ovat olleet myöhässä tai joku kerta on unohtanut ottaa jotain mukaan. Ne kerran viikossakin tulevat positiiviset merkinnät saattavat olla koko luokan saamia merkintöjä, ainakin tuollaisia kommentteja olen saanut jälkikasvulta, kun olen kysynyt, mistä hyvästä sai sen merkinnän.
En voi muiden opettajien merkintöjen puolesta vastata, emutta Wilman käyttötapoja on yhtä monta kuin käyttäjääkin. Osa opettajista ei laita juuri koskaan mitään merkintöjä ja osa joka risauksesta ja kaikkea siltä väliltä.
Itse pyrin huomioimaan aktiivisuutta, mutta joskus alkaa esim. valvonta heti oppitunnin jälkeen niin en ehdi niitä laittaa siltä tunnilta.
Joskus tarkoituksena on kannustaa harvoin osallistuvaa osallistumaan jatkossakin mukaan ja hän saattaa saada hyvä-merkinnän pienemmästäkin aktiivisuudesta.
Onko ne hyvät wilmamerkinnät huoltajille semmosia omia tähtimerkkejä? Kun viisi tullut, ostat ittellesi valkkarin tai jotain kiwaa? 🤔
Joillakin opettajilla laskelmoidusti merkinnät, tasaista toistoa kaikille, ettei tuu paha mieli. Peruskoulu on kyllä pilattu täysin.
Joskus annan Wilmaan hyvä-merkinnän koko luokalle, jos koko luokka on tosiaan opiskellut tunnin ahkerasti ja keskittyneesti. Useimmiten kiittelen vain niitä erityisen aktiivisia, jotka osallistuvat keskusteluun ja siten vievät omalla toiminnallaan tuntia kohti tavoitetta. Yritän kuitenkin pitää huolta siitä, että hiljaisemmatkin saavat Wilmaan joskus jotakin positiivista palautetta.
Kukin opettaja tekee näitä merkintöjä tosiaan omalla tyylillään, joten huolestua kannattaa vasta silloin, jos negatiivisia merkintöjä alkaa kertyä.
Minulla on 200 oppilasta yhdeksässä eri ryhmässä. En ehdi jokaiselle laittaa joka tunnista mitään. Yritän olla kuitenkin kannustava ja laittaa niitä positiivisiakin mahdollisimman paljon.
Mutta jos ei kuulu mitään, kaikki on mennyt hyvin.
Näin veikkaisin että suurin osa toimii. No news is good news.
Jep. Opettajissa on tosi paljon eroja sen suhteen miten Wilmaa käyttävät. Omillani on mm. sellainen ope joka laittaa kaikille positiivisen merkinnän joka ikisen tunnin jälkeen. Oma lapseni on saanut sellaisen myös ollessaan pois tunnilta. Eikä niillä merkinnöillä ole lopulta minkään maailman merkitystä. Koearvosanat ratkaisevat arvosanat ja that's it.
Musta nuo merkinnät vois lopettaa kokonaan, vie vain open aikaa.
Jos viittaa paljon ja on aktiivinen nii yleensä saa merkinnän. Ehkä ei jaksa aina tai ei aihe sillä hetkellä kiinnostanut
Siinä olisi aivan hirveä urakka, jos joka lapsen suoritus pitäisi kirjata erikseen joka tunnin jälkeen! Ja mitään lisäkorvausta tästä ei saa! T. Ope
Mä tulkitsen niin, että no news is good news. Eli jos ei tule merkintöjä, kaikki sujuu ok. Positiivinen merkintä tulee extra aktiivisuudesta, on jotenkin tunnilla erottunut edukseen. Negatiivisissa merkinnöissä on yleensä syy tarkennettu. Meidän kohdalla on kyse ollut muutamista sinällään mitättömältä kuulostavista jutuista, ja harvoin niitäkään on tullut. Joskus jokin yksittäinen merkintä tekemättömistä läksyistä. Tavallisimmin ei tule merkintöjä suuntaan eikä toiseen. Katson kuitenkin joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 200 oppilasta yhdeksässä eri ryhmässä. En ehdi jokaiselle laittaa joka tunnista mitään. Yritän olla kuitenkin kannustava ja laittaa niitä positiivisiakin mahdollisimman paljon.
Mutta jos ei kuulu mitään, kaikki on mennyt hyvin.
Näin veikkaisin että suurin osa toimii. No news is good news.
Juuri näin. Ei ehdi klikkailla jokaiselle. On sen verran työläs systeemi. Sama on lääkäreillä.
Merkkaako nuoremmat naisopettajat plussat ja miinukset sen mukaan, miten raskaustesti näyttää?
Opettajana laitan positiivisia merkintöjä lähinnä aineista, joissa arviointi perustuu monin osin siihen, mitä tunnilla tekee tai osallistuu keskusteluun. Automaattisesti en merkintää laita, jos tenava on äänessä koko ajan, mutta suoltaa puuta ja heinää. Laatu ratkaisee.
Merkinnät ovat näin ollen enempi itseäni varten, kun teen arviointeja. Merkintöihin myös kirjoitan, missä asiassa on onnistuttu. Esim. hyvin perusteltu mielipide, osasi sujuvasti vaihtaa näkökulmaa asiaan ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 200 oppilasta yhdeksässä eri ryhmässä. En ehdi jokaiselle laittaa joka tunnista mitään. Yritän olla kuitenkin kannustava ja laittaa niitä positiivisiakin mahdollisimman paljon.
Mutta jos ei kuulu mitään, kaikki on mennyt hyvin.
Näin veikkaisin että suurin osa toimii. No news is good news.
Juuri näin. Ei ehdi klikkailla jokaiselle. On sen verran työläs systeemi. Sama on lääkäreillä.
Taitaa olla vaan liian vaikea lääkärin ja opettajan käsittää ?
Vierailija kirjoitti:
Joskus annan Wilmaan hyvä-merkinnän koko luokalle, jos koko luokka on tosiaan opiskellut tunnin ahkerasti ja keskittyneesti. Useimmiten kiittelen vain niitä erityisen aktiivisia, jotka osallistuvat keskusteluun ja siten vievät omalla toiminnallaan tuntia kohti tavoitetta. Yritän kuitenkin pitää huolta siitä, että hiljaisemmatkin saavat Wilmaan joskus jotakin positiivista palautetta.
Kukin opettaja tekee näitä merkintöjä tosiaan omalla tyylillään, joten huolestua kannattaa vasta silloin, jos negatiivisia merkintöjä alkaa kertyä.
Niin siis huolestua lapsesta vai siitä että opettaja kiusaa oppilasta? Nim.kokemusta on ja oppilas siirrettiin toisen opettajan ryhmään ja heti loppuivat negatiiviset merkinnät. On se jännä..
Eri opettajilla on erilaisia tapoja laittaa wilmamerkintöjä.
Yksi lapseni opettaja oli tunnettu siitä, että hän ei laita ikinä mitään positiivista Wilmaan. Kiltin tytön äitinä ihmettelin, kun ei ollut tuntimerkintöjä lainkaan. Siitä sitten tytön luokkakavereiden vanhemmille mainitsin. He sanoivat suunnilleen kuorossa, että ole tyytyväinen, koska tältä opettajalta tulee vain negatiivista palautetta. Se tyhjä tuntimerkintäosasto on positiivisinta palautetta, mitä siltä opettajalta tulee.
Eli jos ei ole merkintöjä, on ollut paikalla, eikä ainakaan pahojaan ole tehnyt.
Miksi pitäisi penikkaa kehua kokoajan?