Työ vie liikaa aikaa kotitöiltä ja harrastuksilta
Minulla ei edes ole lapsia, mutta tuntuu, etten ehdi tehdä mitään töitten lisäksi. Pitäisi ehtiä nähdä kavereita ja sukulaisia, käydä salilla, hoitaa kaikenlaisia asioita, tilata tavaraa netistä, käydä kaupoissa, hoitaa ulkonäköä.
Minulla ei edes kovin paljon sukulaisia tai ystäviä ole, enkä kuluta mitenkään älyttömästi, mutta tuntuu, etten vaan ehdi tehdä kaikkea, kun työ vie liian suuren osan ajasta. Ärsyttää.
Kommentit (65)
Viikossa on 168 tuntia.
Viidessä kahdeksan tunnin työpäivässä on 40 tuntia. Jäljelle jää vielä 128 tuntia.
Kahdeksen tunnin yöunet seitsemänä päivänä on 56 tuntia. Jäljelle jää vielä 72 tuntia.
Työmatkat sun muut ruokatauot kaksi tuntia per arkipäivä on 10 tuntia. Jäljelle jää vielä 62 tuntia.
Käytä aikaasi järkevämmin niin ehdit saamaan asioita aikaiseksi! Vähemmän sohvalla makoilua ja perseen raapimista. Tee vaikka ruutupaperillä päiväkirja ja merkkaa ylös mihin käytät aikaasi. AIKAA SINULLA ON. Et vain käytä sitä järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama itsellä. Herään 5.30 ja koira ulos. Lenkiltä sisään kuudenaikaan, jonka jälkeen kahvi ja aamupala. Töihin 6.30. Työpaikan pihalla 6.45, josta kävely työpisteelle & vaatteiden vaihto 30 min. Työt loppuu 17-18, jonka jälkeen kävely & vaatteenvaihto ja kotona on 18-19. Nukkumaan laitettava viimeistään 21.30. Ei ehdi juuri mitään tehdä. Jonain päivänä siivota, toisena teen ruokaa, mutta hommia kerääntyy viikonlopuille. Viikonlopuistakin 1/6 menee töissä.
Sinulla on siis 10 - 11 tunnin työpäivät? Tuo on kyllä liikaa.
Tunnin palkaton ruokia välissä, joten 9-10h. Kyllä on liikaa, mutta töitä ei saa tehtyä 8h.
Ei ole millään tapaa työntekijän ongelma jos työaika ei riitä. Se on pomon ongelma. Jos ei tavanomaiseen reippaaseen työtahtiin suoritamalla ehdi saamaan riittävästi aikaiseksi työaikana niin sitten hommat jää kesken. Ei se ole työntekijän päänsärky vaan sen joka on vastuussa siitä, että tehtävään on palkattu riittävästi työvoimaa. Sama juttu sairauspoissaolojen ja vastaavien kanssa. Ei se ole muiden työntekijöiden ongelma jos pomo ei ole ymmärtänyt miettiä etukäteen kukaan tuuraa lomien ja sairauspoissaolojen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kannattaa vaihtaa sellaiseen paikkaan, missä voi tehdä etätöitä. Minä ja moni kollega teemme etäpäivän aikana ruuat, siivoamme, pesemme pyykit, käymme kävelyillä yms. Teams-kokousten aikana voi myös esim. katsoa Netflixistä sarjoja tai elokuvia.
Puhelin vaan mukaan, niin voi vastata jos joku soittaa ja tai lähettää viestiä. Eläköön tietotyö ja etätyöt. Olisi se aika raskasta painaa duunarina jotain liukuhihnahommaa 8h/d ja saada puolta pienempää palkkaa.
Jonku ruoan valmistelun palaverin aikana ymmärrän (pilkkoo kasviksia, laittaa ruoan valmiiksi vaikka uuniin tms.), mutta sarjojen katselu palaverin aikana? Itse kyllä voin laittaa jotain pyörimään taustalle kun ei ole palavereita, kun en osallistu palavereihin joissa ei ole minulla mitään tärkeää.
Meidän palaverit on yleensä sellaisia, että kutsuttuna on vaikka 10 henkeä, joista yksi puhuu 80% ajasta, toinen 15% ja kolmas 5%. Muut lähinnä odottavat hiljaa, että palaveri päättyy ja pääsee ruokikselle. Työkielenä on pääsääntöisesti englanti ja jos palaverissa on yksikin, joka ei kunnolla puhu suomea, niin aina englanti. Huolimatta siitä, että Pena, Reiska ja Marjatta eivät ymmärrä englantia kovin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kavereiden kanssa voi shoppailla,käydä salilla,tilata netistä,kaikki samaan aikaan. Sit on jo puolet listasta tehty. Sukulaisia voi nähdä lauantaina kahvin merkeissä. Viikossa on 7 päivää.
En nyt viitsi pyytää kavereita kanssani esim isoja saippuapönttöjä tai vessapaperieriä ostamaan. :D Vaatteet ja kosmetiikan tilaan netistä, mutta onhan sekin oma shownsa. Olisi kiva voida tilata jostain tukusta vessapaperit ym. kotiovelle.
Ap
Vessapaperi osto on sulle shoppailua? Mulle se on ihan normaalia arkea ja isot erät tarttee ostaa pari kertaa vuodessa. Siis ylipäätään harvoin ja riippuu perheen koosta paljon sitä menee. Mut siis mikä mättää? Se et sun pitää ostaa vessapaperia? Ja sehän vie tuhottomasti aikaa viikosta, että ei muuta ehdi? Itsekkin ostin viime talvena ison saippuapöntön, vielä on.
Käy sitten salilla kavereiden kanssa. Jos kehtaat.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden lapsen yh, kokopäivätöissä ja silti ehdin tekemään kaiken. Käyn salilla 4 kertaa. viikossa, kuskaan lapsia harrastuksiin joka päivä, kotia jaksan ja ehdin pitää siivottuna eikä muitakaan kotitöitä kerry. Ehkä sinulla on ajanhallintaongelmia tai liiallinen puhelinaddiktio.
Ehditkö rauhoittua ja ihan vaan viettää aikaa lasten kanssa rauhassa?
Ei ongelma ole siinä ettet ehdi kaikkea tekemään vaan siinä, että kulutat aikasi kaikkeen turhaan, esim. vauvapalstalla olemiseen. Internet on siitä viheliäinen paikka, että kun ajattelet vaan nopeasti katsovasi jotain niin kohta onkin jo kolme tuntia mennyt.
Netissä roikkuminen todennäköisesti vie sinulta paljon enemmän aikaa kuin huomaatkaan. Minulla ainakin alkaa heti tylsyys, kun pääsen kotiin töistä. Keksin tunniksi ehkä tekemistä, esim. sali ja sen jälkeen on edelleen nelisen tuntia vapaata iltaa, mikä tuntuu hirveän pitkältä, jos vapaa-aikaan ei ruutuaika kuulu. Nyt olen ekaa kertaa netissä tällä viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kavereiden kanssa voi shoppailla,käydä salilla,tilata netistä,kaikki samaan aikaan. Sit on jo puolet listasta tehty. Sukulaisia voi nähdä lauantaina kahvin merkeissä. Viikossa on 7 päivää.
En nyt viitsi pyytää kavereita kanssani esim isoja saippuapönttöjä tai vessapaperieriä ostamaan. :D Vaatteet ja kosmetiikan tilaan netistä, mutta onhan sekin oma shownsa. Olisi kiva voida tilata jostain tukusta vessapaperit ym. kotiovelle.
Ap
Tavalliset ruokakauppa käynnit on yksi tyypillinen asia mihin ihmiset tuhlaa tarpeettoman paljon aikaa. Jos käy joka päivä tekemässä pieniä ostoksia ja sitä vessapaperia raahataan tyyliin yksi rulla kerrallaan kotiin niin siihen tärvääntyy vuoden mittaan tuhottoman paljon aikaa!
Käy kerran viikossa tekemässä isot ostokset. Turha siella kaupassa on jatkuvasti ravata. Vielä parempi jos tilaat vaikka Prismasta kotiinkuljetuksella sen ison ruokakuorman. Säästyy aikaa vielä enemmän.
ps. Vessapaperia voi ostaa vaikka koko vuodeksi kerralla
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden lapsen yh, kokopäivätöissä ja silti ehdin tekemään kaiken. Käyn salilla 4 kertaa. viikossa, kuskaan lapsia harrastuksiin joka päivä, kotia jaksan ja ehdin pitää siivottuna eikä muitakaan kotitöitä kerry. Ehkä sinulla on ajanhallintaongelmia tai liiallinen puhelinaddiktio.
Oletko totaali yh vai saatko lapset hoitoon välillä?eli ovatko lapset joka sekunti sinun luona.Siitä riippuu paljon mitä pystyy harrastaa.Totaali yh ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa energia- ja laatutaso on erilainen. Sinkkunainen tekee harkitumpia ja laadukkaampia asioita, lasten kanssa vaan sotkee ja juoksee, menee siitä mistä aita on matalin
Mulla on työ, jota monikaan ei suostuisi tekemään, mutta sitä voi tehdä puhtaasti keikkailemalla. Joten, olen töissä kun huvittaa ja lomalla kun huvittaa, kesälomaa on nyt 3 kk. En enää koskaan palaa normaalityöhön. Ihan eri meininki tehdä töitä elämisen mukaan kuin elää töiden mukaan.
Totta, pitäisi siirtyä 6 tunnin työpäiviin. Haluan tehdä muutakin kuin olla vain töissä, vaatii isoa päivitystä koko yhteiskuntajärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työ, jota monikaan ei suostuisi tekemään, mutta sitä voi tehdä puhtaasti keikkailemalla. Joten, olen töissä kun huvittaa ja lomalla kun huvittaa, kesälomaa on nyt 3 kk. En enää koskaan palaa normaalityöhön. Ihan eri meininki tehdä töitä elämisen mukaan kuin elää töiden mukaan.
Mikä työ?
Sellaista se on. Juokset oravanpyörässä kunnes ikä tai sairaus sinut siitä vapauttaa ja huonolla tuurilla elät sen jälkeen vuoden tai kaksi ennen kuin kuolet. Siinä sitten mietit että menipäs se elämä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Totta, pitäisi siirtyä 6 tunnin työpäiviin. Haluan tehdä muutakin kuin olla vain töissä, vaatii isoa päivitystä koko yhteiskuntajärjestelmä.
Viikossa on 168 tuntia. Kahdeksan tunnin työpäivät tekee yhteensä 40 tuntia ja kuuden tunnin työpäivät 30 tuntia. Tuskin tuo kymmenen tunnin "säästö" mitään auttaa jos jo muutenkin tuhlaa monikertaisesti enemmän aikaa johonkin jonninjoutavaan lorvailuun ja nettissä pyörimiseen. Todellinen ongelma ei ole työaika vaan se mitä tekee työajan ulkopuolella.
Ennen vanhaan kotona oli kotiorja, joka hoiti lapset, kokkaamisen, pyykkäämisen yms, joten töiden päälle niistä ei tarvinnut välittää. Nykyään pitää tehdä kaikki itse.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hirveältä elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä työ?
Olen laitoshuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kotona oli kotiorja, joka hoiti lapset, kokkaamisen, pyykkäämisen yms, joten töiden päälle niistä ei tarvinnut välittää. Nykyään pitää tehdä kaikki itse.
Ja ennen vanhaan yhden ihmisen palkalla eli keskiluokkaista elämää. Nykyään saman saavuttaakseen ei välttämättä edes kahden ihmisen palkka riitä.
Tunnin palkaton ruokia välissä, joten 9-10h. Kyllä on liikaa, mutta töitä ei saa tehtyä 8h.