Työ vie liikaa aikaa kotitöiltä ja harrastuksilta
Minulla ei edes ole lapsia, mutta tuntuu, etten ehdi tehdä mitään töitten lisäksi. Pitäisi ehtiä nähdä kavereita ja sukulaisia, käydä salilla, hoitaa kaikenlaisia asioita, tilata tavaraa netistä, käydä kaupoissa, hoitaa ulkonäköä.
Minulla ei edes kovin paljon sukulaisia tai ystäviä ole, enkä kuluta mitenkään älyttömästi, mutta tuntuu, etten vaan ehdi tehdä kaikkea, kun työ vie liian suuren osan ajasta. Ärsyttää.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Työ vie aikaa todella suuren osan päivästä. Eikä vapaa aikaa ole mitään 8 tuntia vuorokaudesta vaikka moni väittää. Aikaa menee myös työmatkoihin ja töihin lähtöön valmistautumiseen enkä laske sitä vapaa-ajaksi. Lisäksi nukkumaan menoon vslmistautuminen alkaa viimeistään klo 21 että jaksaa herätä kuudelta. Eipä tähän oravanpyörään edes mahtuisi lapsia. Missä välissä niille jaksaisi ja ehtisi olla edes läsnä. Melkein heti päiväkodin jälkeen pitäisi aloittaa jo iltatoimetkin.
8 tuntia työtä + 8 tuntia vapaa-aikaa + 8 tuntia lepoa = 24 tuntia
Viikonloppuisin on vielä enemmän vapaa-aikaa.
Mitä kettua. 13-14h työtä (työ+matkat), 7h unta, 3h vapaa-aikaa (josta 1h menee aamulla töihin valmistautumiseen). Eli vapaa-aikaa iltaisin se 2-3h. Joka saamarin ilta paitsi vkloput
Miksi käytät noin paljon aikaan työhön?
Minä menen polkupyörällä 15 minuutin matkan, teen 8 tunnin työpäivän ja siinä välissä puolen tunnin ruokatunti. Eli kotiovelta kotiovelle aikaa kuluu noin yhdeksän tuntia. Sitten voi laskea aamutoimiin ja muuhun ajanhukkaan yksi tunti ylimääräistä jolloin päästään kymmeneen tuntiin.
Tuolleen yksinkertaisesti laskettuna sinä teet joka päivä 3-4 tuntia ylimääräistä palkatonta ylityötä. Jos verrataan minun arkipäivääni.
"Miksi käytät noin paljon aikaan työhön?"
Mulla menee päivässä yli 4h työmatkoihin ja töissä niin paljon liikaa töitä että 8h päivän jälkeen ei useinkaan voi lähteä kotiin. Välillä pelkästään töissä menee 11h + matkat. Ei oo järkeä ja paikan vaihto heti kun tää vuoden määräaikaisuus päättyy. Tästä alkaa kärsiä jo kaikki ihmissuhteet, terveys jne.
N32
Vierailija kirjoitti:
"Miksi käytät noin paljon aikaan työhön?"
Mulla menee päivässä yli 4h työmatkoihin ja töissä niin paljon liikaa töitä että 8h päivän jälkeen ei useinkaan voi lähteä kotiin. Välillä pelkästään töissä menee 11h + matkat. Ei oo järkeä ja paikan vaihto heti kun tää vuoden määräaikaisuus päättyy. Tästä alkaa kärsiä jo kaikki ihmissuhteet, terveys jne.
N32
Mitä, jos vaan jätät tekemättä ne työt ja lähden kahdeksan tunnin jälkeen? Sulla on vaan määräaikainen sopimus, niin mitä väliä. Ei ne ikinä palkkaa mitää lisätyövoimaa, jos porukat ekee kaiken ylitöinä ja osa jopa ilmaiseksi.
Pitää laskea, mitä olet valmis maksamaan jokaisesta tunnista, jonka saat olla vaikkapa kotona leikkimässä lastesi kanssa.
Jos hinta on vaikka 15e/h niin se on jo enemmän mitä moni saa palkkaa ja voi laskea, että jää voitolle, kun ei käy töissä.
Ja erotushan pitäisi laskea palkka miinus tuet, joka on monella jotain 150-300e kuussa ja kun normi tunnit kuussa ovat 160e niin tuosta tulee 1-2e per tunti hinnaksi, että aika heikko diili ja tuo 15e tuntia toisi yli 10e tunti voittoa, kun ei käy töissä.
ps tämä 15e per tunti oli tässä nyt vain tuulesta temmattu nopea arvio, moni varmaan maksaisi enemmänkin
No mulla jää aikaa. Jos on AP.n kaltainen ihminen, jolle vessapaperin ja saippuakanisterin ostaminen on suunnittelua vaativa urakka, ei varmaan jääkään aikaa.
Mutta arki on arkea kaikilla. Joskus aikaa jää enemmän, joskus ei jää. Tekee niitä mielekkäitä hommia vapaalla sitten.