Välillä kipeytyvä ukkovarpaan nivel?
Onko kellään ollut ongelmana välillä kipeytyvä ukkovarpaan nivel? Ongelmaa ei ole koko ajan ja siksi tämä tuntuu oudolta. Välillä mietin, aiheuttaako tätä ruoka, kengät vai mikä?
Eli onko kellään ollut vastaavaa ja mikä on tullut diagnoosiksi? Ja juu, voisin mennä lääkäriin mutta julkiselta puolelta todennäköisesti nauretaan ulos jos vielä kävelemään pystyy.
Kommentit (50)
Tai sitten ihan vaan normaalit yleiset kengät mitkä painavat ukkovarpaan kohti muita varpaita. Siitä tulee pitkään jatkuessa pysyvä virheasento. Alkaa lopulta kipuilla liikkuessa. Ukkovarpaalla ei ole yksinkertaisesti tilaa liikkua luonnon mukaisella tavalla. Monella on painunut ukkovarvas vinoon.
Barefooteissa on usein parempi varvastila kuin muissa kengissä.
Ei kuulosta kihdiltä jos tulee liikkuessa kipeäksi.
Eli kengät vaihtoon ja ukkovarpaalle lisää tilaa.
Todennäköisin vastaus on vaivaisenluu, tai ainakin aloitteleva sellainen. Osta se silikonipala apteekista. Alussa se virheasento voi olla kovin pienikin, että hyvä kun edes huomaa.
Kihtiä tuskin normaaleilla elintavoilla tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko nivelrikko todeta jollakin röntgen/tms tutkimuksella vai pelkästään oireiden perusteella? -ap
Nivelrikko näkyy jalkapöydän röntgen-kuvassa. Minulla näkyi, että nivelrustoa ei ollut lainkaan jäljellä isovarpaan tyvinivelessä, vaan luut hankasivat toisiaan vastaan. Nivel luudutettiin noin 1,5 vuotta sitten. Olen oikein tyytyväinen lopputulokseen.
Mulla murtui tuo kohta, kun kompastuin. Se laitettiin tiukkaan teippiin ja ajattelin, että luudustuzs olisi vihonviimeistä. Hankalaa, jos ei nivel voi yhtään liikkua. (Eikä ollut edes suoraksi teipattu)
MInulla on nyt siis 1,5 vuotta luudutusleikkauksesta. Luudutus ei hankaloita elämääni mitenkään muuten kuin että en voi käyttää kovin korkeakorkoisia kenkiä. Voin esimerkiksi kävellä, juosta ja hiihtää. Olen tehnyt leikkauksen (ja siitä toipumisen) jälkeen esim. 15 km:n kävelyretkiä, joissa on ollut tuhat korkeusmetriä nousua ja saman verran laskua. Viime talvena hiihdin perinteistä yhteensä 360 km. Ei ole mitään ongelmia. Ennen nivel kipeytyi parinsadan metrin kävelyn jälkeen. Nyt voin kävellä yhteen menoon 15 km tai hiihtää 25 km ilman kipuja.
https://www.duodecimlehti.fi/duo91988
"Vaivaisenluun esiintyvyys liittyy oleellisesti länsimaiseen sivistykseen ja kenkämuotiin. Kauniit jalkineet saattavat tuottaa rumia ja vaivaisia luita, mutta ei toki kaikille. On arvioitu, että joka kolmannella länsimaisia jalkineita käyttävistä on vaivaisenluuvirheasento (Mann ja Coughlin 1993). Japanissa vaivaisenluuongelmat alkoivat yleistyä vasta 1970-luvulla, jolloin länsimaiset jalkineet tulivat laajaan käyttöön (Mann ja Coughlin 1993). Vaivaisenluun syiksi katsotaan kohtalainen synnynnäinen alttius ja jalkineiden valintaan liittyvät seikat. "
Diagnisoin juuri itselleni nivelrikon, konka lääkärikin on todennut vasemmassa polvessa. Öitä en saa nukuttua kamalien särkyjen takia. Toisessa jalassa lisäksi jatkuva kipu ukkovarpaan nivelessä ja jaljapöydässä. Polvi narisee kuin vanha sarana. Yöllä olin niin tuskissani, että piti ottaa padi ja alkaa lukea, mikä voisi helpottaa. Liikunta, punaisen lihan vähentäminen, painon pudotus - jo 5-10 kg auttaa, kalsiumia ja d-vitsmiinia tarpeeksi. Mistä vielä olisi apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuon kihdin tunnistaa? Jossain oli että nivel turpoaa ja on todella kivulias. Minulla se on lähinnä vain perus-kivulias ja enemmän kivulias jos liikun. -ap
Nivelrikko.
Voiko nivelrikko oireilla vain ajoittain? -ap
Kyllä. Nivel on kipeä vain silloin, kun on ns. huonossa asennossa. Itselläni todettiin juuri nivelrikko varpaassa vuosien lääkärikäyntien jälkeen. Varvas oli ajoittain enemmän tai vähemmän kipeä ja etenkin liikunnan jälkeen. Ei turvonnut tms kihdin oireita.
Minulla auttaa tämä, kun varvasta alkaa jomottaa
https://www.yliopistonapteekki.fi/epitact-joustava-oikaisija-paivakaytt…
Vierailija kirjoitti:
Olet ryypännyt liikaa,ja syönyt muikkuja!
Siipiä ja sisäelimiä
Vierailija kirjoitti:
Diagnisoin juuri itselleni nivelrikon, konka lääkärikin on todennut vasemmassa polvessa. Öitä en saa nukuttua kamalien särkyjen takia. Toisessa jalassa lisäksi jatkuva kipu ukkovarpaan nivelessä ja jaljapöydässä. Polvi narisee kuin vanha sarana. Yöllä olin niin tuskissani, että piti ottaa padi ja alkaa lukea, mikä voisi helpottaa. Liikunta, punaisen lihan vähentäminen, painon pudotus - jo 5-10 kg auttaa, kalsiumia ja d-vitsmiinia tarpeeksi. Mistä vielä olisi apua?
Aloitin päivittäiset sauvakävelylenkit ja jo parina päivänä harrastettu liikunta on auttanut öisiin särkyihin. Pahimmaksi olen todennut liian upottavalla sohvalla istumisen eli ainakin uuden sohvan hankinta edessä.
Olet ryypännyt liikaa,ja syönyt muikkuja!