Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välillä kipeytyvä ukkovarpaan nivel?

Vierailija
17.08.2024 |

Onko kellään ollut ongelmana välillä kipeytyvä ukkovarpaan nivel? Ongelmaa ei ole koko ajan ja siksi tämä tuntuu oudolta. Välillä mietin, aiheuttaako tätä ruoka, kengät vai mikä?

Eli onko kellään ollut vastaavaa ja mikä on tullut diagnoosiksi? Ja juu, voisin mennä lääkäriin mutta julkiselta puolelta todennäköisesti nauretaan ulos jos vielä kävelemään pystyy.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän alkoholia noin kerran vuodessa yhden lasin :) -ap

Vierailija
22/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumaliiton sivuilla kihdistä:

Runsaasti puriineja sisältäviä ruoka-aineita vältä näitä:

kalan ja siipikarjan nahka

äyriäiset ja simpukat

sisäelimet

palkokasvit, sienet ja parsa

vehnänalkio

hiivavalmisteet (leivinhiiva sopii)

olut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuollainen on kuppa. Kuppabakteeri hakeutuu ensin erityisesti sormien tai varpaiden niveliin. 

Vierailija
24/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän edennyt nivelrikko näkyy röntgenissä

Vierailija
25/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reumaliiton sivuilla kihdistä:

Runsaasti puriineja sisältäviä ruoka-aineita vältä näitä:

kalan ja siipikarjan nahka

äyriäiset ja simpukat

sisäelimet

palkokasvit, sienet ja parsa

vehnänalkio

hiivavalmisteet (leivinhiiva sopii)

olut

Käytän näitä mainittuja ruoka-aineita todella vähän. Joskus syön maksalaatikkoa ja välillä sieniä, jossain sämpylässä on ehkä hiivaa? -ap

Vierailija
26/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kellään suositella asiantuntijaa yksityiseltä puolelta? Mielellään etelä-suomen alue? -ap

Vierailija
27/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaanko nivelrikko todeta jollakin röntgen/tms tutkimuksella vai pelkästään oireiden perusteella? -ap

Nivelrikko näkyy jalkapöydän röntgen-kuvassa. Minulla näkyi, että nivelrustoa ei ollut lainkaan jäljellä isovarpaan tyvinivelessä, vaan luut hankasivat toisiaan vastaan. Nivel luudutettiin noin 1,5 vuotta sitten. Olen oikein tyytyväinen lopputulokseen.

Vierailija
28/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita yleislääkäriltä, kyllä hän osaa määrätä röntgenin ja verikokeet.

Vierailija
29/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kellään suositella asiantuntijaa yksityiseltä puolelta? Mielellään etelä-suomen alue? -ap

Ortopedi Oliver Michelsson Terveystalosta. Hän on siis nimenomaan jalkateräjuttuihin erikoistunut ortopedi, joka on leikannut myös huippu-urheilijoita.

Vierailija
30/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se todennäköisimmin on kihti. Mutta mene lääkärille, siten se selviää.

Kihtiä hoidetaan pääasiassa ruokavaliohoidolla, mutta siihen on myös lääkehoito, jota voidaan käyttää jos ruokavaliohoito ei tehoa.

Vierailija
31/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ukkovarpaan nivelen kulutti rikki tanssiharrastus. 

Vierailija
32/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovarpaan tyvinivelen kuluma ja sen hoito | Lauri Collan https://lauricollan.fi/isovarpaan-tyvinivelen-kuluma-ja-sen-hoito/

Vierailija
33/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla johtuu isovarpaan virheasennosta. Eli ilmeisesti vaivasenluu. Näkee ihan itsekin, onko isovarvas kääntynyt muihin varpaisiin päin. Ihan tk kautta kävin lääkärissä ja pääsin röntgeniin. Kun epäiltiin ensin nivelrikkoa. Kun ei vielä kovin paha ole tuo virheasento. 

Vierailija
34/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus rasittanut niveliä liikaa.

Vierailija
35/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihti on kuninkaiden tauti, Hyacintkin tiesi sen. Siitä kannattaa olla ylpeä.

Vierailija
36/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus rasittanut niveliä liikaa.

Minulla isovarpaan nivelrikko rupesi oireilemaan, kun painoindeksini oli 22 eikä se ollut koskaan ollut sitä korkeampi raskausaikoja lukuunottamatta.

Vierailija
37/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon kihdin tunnistaa? Jossain oli että nivel turpoaa ja on todella kivulias. Minulla se on lähinnä vain perus-kivulias ja enemmän kivulias jos liikun. -ap

Nivelrikko.

Voiko nivelrikko oireilla vain ajoittain? -ap

Kyllä voi. Mulla alkoi oireilemaan yksi (!) sormi. Oli välillä niin kipeä, etten voinut kunnolla tehdä mitään koko kädellä. Pakko oli lopulta mennä lääkäriin, vaikka nolotti. Nivelrikko se oli, kipulääkkeitä. Kihti on tosi kivulias tauti, lääkäri sen tunnistaa helposti. Älä ainakaan kaljaa juo, se pahentaa kipua. Jotkut ruokalajit myös, palkokasvit on yksi paha aine kihdille.

Vierailija
38/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se oli ensimmäinen oire ehlers danlosin syndroomasta

Voi olla kihti

Voi olla nivelrikko

Vierailija
39/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaanko nivelrikko todeta jollakin röntgen/tms tutkimuksella vai pelkästään oireiden perusteella? -ap

Nivelrikko näkyy jalkapöydän röntgen-kuvassa. Minulla näkyi, että nivelrustoa ei ollut lainkaan jäljellä isovarpaan tyvinivelessä, vaan luut hankasivat toisiaan vastaan. Nivel luudutettiin noin 1,5 vuotta sitten. Olen oikein tyytyväinen lopputulokseen.

Mulla murtui tuo kohta, kun kompastuin. Se laitettiin tiukkaan teippiin ja ajattelin, että luudustuzs olisi vihonviimeistä. Hankalaa, jos ei nivel voi yhtään liikkua. (Eikä ollut edes suoraksi teipattu)

Isovarpaan tyviniveleenon hehitetty myös keinonivel. Se on vaan puolikas. Äitini löysi mulle joskus artikkelin. 

Vierailija
40/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla se oli ensimmäinen oire ehlers danlosin syndroomasta

Voi olla kihti

Voi olla nivelrikko

Lisään viestiini, että terv kesk lääkäri epäili ensin kihtiä ja sitten jännetupintulehdusta. 

Kesti vuosia löytää EDS.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi