Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välillä kipeytyvä ukkovarpaan nivel?

Vierailija
17.08.2024 |

Onko kellään ollut ongelmana välillä kipeytyvä ukkovarpaan nivel? Ongelmaa ei ole koko ajan ja siksi tämä tuntuu oudolta. Välillä mietin, aiheuttaako tätä ruoka, kengät vai mikä?

Eli onko kellään ollut vastaavaa ja mikä on tullut diagnoosiksi? Ja juu, voisin mennä lääkäriin mutta julkiselta puolelta todennäköisesti nauretaan ulos jos vielä kävelemään pystyy.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihti

Vierailija
2/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelrikko

Vierailija
4/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihti on oikea vastaus 

Vierailija
5/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tosin johtuu vanhasta väärin luutuneesta murtumasta. Lääkärin mukaan ei riittävä peruste leikkaukselle kun ei koko ajan vaivaa

Vierailija
6/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kihti

Vierailija
7/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vaiva välillä! Se alin nivel ihan perun kipeä! En nyt kahdeksi uskoisin kun olen kolmekymppinen nainen.

Vierailija
8/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuon kihdin tunnistaa? Jossain oli että nivel turpoaa ja on todella kivulias. Minulla se on lähinnä vain perus-kivulias ja enemmän kivulias jos liikun. -ap

Vierailija
9/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama vaiva välillä! Se alin nivel ihan perun kipeä! En nyt kahdeksi uskoisin kun olen kolmekymppinen nainen.

Etkä osaa kirjoittaa. Vika on psyykkinen.

Vierailija
10/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuon kihdin tunnistaa? Jossain oli että nivel turpoaa ja on todella kivulias. Minulla se on lähinnä vain perus-kivulias ja enemmän kivulias jos liikun. -ap

Nivelrikko.

Vierailija
11/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelrikko.

Voiko nivelrikko oireilla vain ajoittain? -ap

Vierailija
12/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihti johtuu munuaisten ylikuormittumisesta. Ei liity ikään.

Kihti on sairaus, jossa virtsahappoa kertyy liikaa elimistöön.[1] Sairauden syynä voi olla virtsahapon aineenvaihdunnan häiriö tai munuaisten toiminnan heikentyminen, jolloin uraatit eli virtsahapon suolat eivät pääse virtsaan vaan kertyvät elimistöön.

Puriinia sisältävät ruuat kiteyttävät virtsahappoa ja lisäävät tulehdusriskiä. Tutkimusten mukaan erityisesti eläinperäinen, puriinia sisältävä ravinto on haitallista.[2] Erityisen runsaina puriinilähteinä mainitaan mm. anjovissardiinisilli, tietyt sisäelimet, riistaliha ja äyriäiset.

Kihdin ensioireena on yleensä yöllä alkava nivelkipu isovarpaan tyvessä. Sen aikana koko varvas muuttuu punoittavaksi, kuumaksi ja aristavaksi. Oireen yleensä laukaisee tietty ruoka-aine, alkoholin käyttö, runsas ateriointi tai vamma.

Tulehdus häviää runsaassa viikossa, mutta se uusiutuu ja leviää alaraajojen muihin niveliin, jos sairautta ei huomata ja hoitoa aloiteta. Pitkäaikainen kihti muodostaa ihonalaisia virtsahappokertymiä jänteisiin ja rustoihin.

Vierailija
13/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kihti todetaan uraattiarvoista testillä. Olut, kanan ja kalan nahka, katkaravut yms. altistavat kihdille. Ohessa lisää.  https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00032

Vierailija
14/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelrikko.

Voiko nivelrikko oireilla vain ajoittain? -ap

Voi. Itselläni yhdessä varpaassa. Välillä pitää tehdä siihen kinesioteipistä, laastarista tms. "lasta" jotta pystyy kävelemään.

Vierailija
15/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihdin ensioireena on yleensä yöllä alkava nivelkipu isovarpaan tyvessä. Sen aikana koko varvas muuttuu punoittavaksi, kuumaksi ja aristavaksi. Oireen yleensä laukaisee tietty ruoka-aine, alkoholin käyttö, runsas ateriointi tai vamma.

-Minulla oire ei ala välttämättä yöllä (en ole ainakaan tällaista huomannut), eikä varvas muutu punaiseksi, kuumaksi eikä aristavaksi. -ap

Vierailija
16/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taipuu isovarvas liikaa viereisten varpaiden suuntaan ja tämä rasittaa niveltä. Apteekista saa silikonipaloja tähän vaivaan, jotka korjaavat varpaan asentoa. Minulle kehittyi myös ajan myötä murtuma, jonka paraneminen vei kuukausia.

Jalkapöydän ja varpaiden vaivat kannattaa ottaa tosissaan, sillä jalkojen päällä lepää kehon koko paino ja väärällä askelluksella voi olla isoja haittavaikutuksia. Ortopedi, fysiatri tai jalkaterän toimintaan erikoistunut fyssari voi osata auttaa.

Vierailija
17/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla sairaus, asentovirhe, vanha vamma, rakenteellinen virhe, vääränlaiset kengät tai kävelet väärin.

Vierailija
18/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihtihän aaltoilee. Kokeile, auttaako ruokavalion muutos.

Vierailija
19/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanko nivelrikko todeta jollakin röntgen/tms tutkimuksella vai pelkästään oireiden perusteella? -ap

Vierailija
20/50 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla loppui kun jätin alkoholin kokonaan pois elämästäni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi