Välillä kipeytyvä ukkovarpaan nivel?
Onko kellään ollut ongelmana välillä kipeytyvä ukkovarpaan nivel? Ongelmaa ei ole koko ajan ja siksi tämä tuntuu oudolta. Välillä mietin, aiheuttaako tätä ruoka, kengät vai mikä?
Eli onko kellään ollut vastaavaa ja mikä on tullut diagnoosiksi? Ja juu, voisin mennä lääkäriin mutta julkiselta puolelta todennäköisesti nauretaan ulos jos vielä kävelemään pystyy.
Kommentit (50)
Joo, tosin johtuu vanhasta väärin luutuneesta murtumasta. Lääkärin mukaan ei riittävä peruste leikkaukselle kun ei koko ajan vaivaa
Sama vaiva välillä! Se alin nivel ihan perun kipeä! En nyt kahdeksi uskoisin kun olen kolmekymppinen nainen.
Mistä tuon kihdin tunnistaa? Jossain oli että nivel turpoaa ja on todella kivulias. Minulla se on lähinnä vain perus-kivulias ja enemmän kivulias jos liikun. -ap
Vierailija kirjoitti:
Sama vaiva välillä! Se alin nivel ihan perun kipeä! En nyt kahdeksi uskoisin kun olen kolmekymppinen nainen.
Etkä osaa kirjoittaa. Vika on psyykkinen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuon kihdin tunnistaa? Jossain oli että nivel turpoaa ja on todella kivulias. Minulla se on lähinnä vain perus-kivulias ja enemmän kivulias jos liikun. -ap
Nivelrikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikko.
Voiko nivelrikko oireilla vain ajoittain? -ap
Kihti johtuu munuaisten ylikuormittumisesta. Ei liity ikään.
Kihti on sairaus, jossa virtsahappoa kertyy liikaa elimistöön.[1] Sairauden syynä voi olla virtsahapon aineenvaihdunnan häiriö tai munuaisten toiminnan heikentyminen, jolloin uraatit eli virtsahapon suolat eivät pääse virtsaan vaan kertyvät elimistöön.
Puriinia sisältävät ruuat kiteyttävät virtsahappoa ja lisäävät tulehdusriskiä. Tutkimusten mukaan erityisesti eläinperäinen, puriinia sisältävä ravinto on haitallista.[2] Erityisen runsaina puriinilähteinä mainitaan mm. anjovis, sardiini, silli, tietyt sisäelimet, riistaliha ja äyriäiset.
Kihdin ensioireena on yleensä yöllä alkava nivelkipu isovarpaan tyvessä. Sen aikana koko varvas muuttuu punoittavaksi, kuumaksi ja aristavaksi. Oireen yleensä laukaisee tietty ruoka-aine, alkoholin käyttö, runsas ateriointi tai vamma.
Tulehdus häviää runsaassa viikossa, mutta se uusiutuu ja leviää alaraajojen muihin niveliin, jos sairautta ei huomata ja hoitoa aloiteta. Pitkäaikainen kihti muodostaa ihonalaisia virtsahappokertymiä jänteisiin ja rustoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kihti todetaan uraattiarvoista testillä. Olut, kanan ja kalan nahka, katkaravut yms. altistavat kihdille. Ohessa lisää. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00032
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikko.
Voiko nivelrikko oireilla vain ajoittain? -ap
Voi. Itselläni yhdessä varpaassa. Välillä pitää tehdä siihen kinesioteipistä, laastarista tms. "lasta" jotta pystyy kävelemään.
Kihdin ensioireena on yleensä yöllä alkava nivelkipu isovarpaan tyvessä. Sen aikana koko varvas muuttuu punoittavaksi, kuumaksi ja aristavaksi. Oireen yleensä laukaisee tietty ruoka-aine, alkoholin käyttö, runsas ateriointi tai vamma.
-Minulla oire ei ala välttämättä yöllä (en ole ainakaan tällaista huomannut), eikä varvas muutu punaiseksi, kuumaksi eikä aristavaksi. -ap
Minulla taipuu isovarvas liikaa viereisten varpaiden suuntaan ja tämä rasittaa niveltä. Apteekista saa silikonipaloja tähän vaivaan, jotka korjaavat varpaan asentoa. Minulle kehittyi myös ajan myötä murtuma, jonka paraneminen vei kuukausia.
Jalkapöydän ja varpaiden vaivat kannattaa ottaa tosissaan, sillä jalkojen päällä lepää kehon koko paino ja väärällä askelluksella voi olla isoja haittavaikutuksia. Ortopedi, fysiatri tai jalkaterän toimintaan erikoistunut fyssari voi osata auttaa.
Voi olla sairaus, asentovirhe, vanha vamma, rakenteellinen virhe, vääränlaiset kengät tai kävelet väärin.
Kihtihän aaltoilee. Kokeile, auttaako ruokavalion muutos.
Voidaanko nivelrikko todeta jollakin röntgen/tms tutkimuksella vai pelkästään oireiden perusteella? -ap
mulla loppui kun jätin alkoholin kokonaan pois elämästäni
Kihti