Mitä kotitöitä 19-vuotias teillä tekee?
Mitä teidän kotona asuva 18-21 -vuotias työttömänä* oleva nuori tekee?
Mitä vaaditte ns. ilmaista asumista vastaan? Mitä asioita nuori tekee ihan pyytämättä?
*Laitoin siksi, että minun tilanteessani nuorella on kuitenkin aikaa. vs että olisi töissä tai opiskelemassa, mikä vie tietysti kuitenkin vähintään 6 tuntia päivästä.
Kommentit (36)
Ramppaa spermiksellä, eli spermapankissa
Kertokaa vielä, ovatko biletyttöjä tai -poikia?
18 v nuorimies leikkaa nurmet ja tekee lumityöt, astianpesukoneenkin tosiinaan tyhjentää.
Enpä voelä tähän päivään asti ole kuullut ihmisestä joka asuu vanhempiensa luona viellä 19 vuotiaana. Melkoinen loiseläjä. Sinulla on kasvatus mennyt nyt täysin pieleen.
Vierailija kirjoitti:
18 v nuorimies leikkaa nurmet ja tekee lumityöt, astianpesukoneenkin tosiinaan tyhjentää.
Ap kysyi 19-vuotiaista. Miksi vastasit ketjuun aiheettomasti?
Biologinen poika ei tehnyt mitään. Aikaisemmin oli siivonnut vessat, mutta ilmoitti, että ei tee enää sitäkään.
Joskus pyydettäessä haki jostain autolla nuoremman sisaruksen.
Tilannettamme hyvin kuvaavaa; tapahtui noin puoli tuntia sitten! Kuvastaa siis kokonaisuudessa meidän perheen tilannetta.
Puoliso tuli huhuilemaan apua yhteen tärkeään tehtävään pihalla. Minä en päässyt auttamaan (ruoka palamassa pannulla), joten huusin nuorelle huoneeseen, että menisi auttamaan vanhempaansa.
Mitään ei tapahdu. Ei vastausta. 11-vuotias pikkusisarus meni auttamaan hetken päästä ja tehtävä saatiin hoidettua.
Nuori mies on täysin omissa maailmoissaan, ei "kuule" kun pyydetään apua. On kuitenkin hereillä, ei vaan kiinnosta.
AP
Istukaa yhdessä alas hyvässä hengessä ja laatikaa kirjallinen sopimus siitä mitä nuoren täytyy tehdä vastineeksi siitä että saa asua ilmaiseksi kotona. Nuoren täytyy itse päästä vaikuttamaan asiaan ja hyväksyä sopimus ja sitoutua noudattamaan sitä. Teidän täytyy etukäteen kehitellä pitävät perustelut miksi on nuoren tärkeää osallistua (hän oppii tärkeitä taitoja, te maksatte hänen ylläpitonsa ym. ja hän vastineeksi auttaa kotitöissä jne.) Sopimuksen noudattamatta jättämisestä tulee sanktio, joka myös kirjataan sopimukseen. Esim. hän alkaa itse kustantaa elämisensä tai joutuu muuttamaan omilleen. Asiassa täytyy olla jämäkkä ja tehdä selväksi että sopimusta myös tullaan noudattamaan puolin ja toisin, muuten entinen meininki jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoaa oman huoneensa, pesee pyykkiä, täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen, toisinaan siivoaa vessan, joskus kokkailee ruokaa, vie roskat ulos
Onko teillä joku sopimus asiasta? Tarkoitan, että tekeekö nämä ns. automaattisesti (kun näkee itse, että roskapussi on täynnä, omat vaatteet likapyykkikorissa jne), vai pitääkö teillä muistuttaa, pyytää tai komentaa?
AP
Automaattinen tekeminen ja tehtävien asioiden huomaaminen tulee vasta siinä vaiheessa, kun muuttavat omiin koteihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Tuon ikäiset asuvat jo omillaan
Kuka ne kotityöt hänen kotonaan sitten tekee?
Meillä sisäkkö tekee kotityöt ja kokki laittaa ruuat jotka sitten toinen sisäkkö tarjoilee. Kotityöt on rasvanahka rahvaan hommia, olen todella yllättynyt, että palstalla joku kehtaa tunnustaa esim. käsittelevänsä roskia. Hyi fhyh.
Kolme lasta, amiskan kävivät toisella paikkakunnalla ja koulun jälkeen menivät töihin.
Ei mitään. Hän sanoo ettei ole palveluiden tuottaja, vaan niiden käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Istukaa yhdessä alas hyvässä hengessä ja laatikaa kirjallinen sopimus siitä mitä nuoren täytyy tehdä vastineeksi siitä että saa asua ilmaiseksi kotona. Nuoren täytyy itse päästä vaikuttamaan asiaan ja hyväksyä sopimus ja sitoutua noudattamaan sitä. Teidän täytyy etukäteen kehitellä pitävät perustelut miksi on nuoren tärkeää osallistua (hän oppii tärkeitä taitoja, te maksatte hänen ylläpitonsa ym. ja hän vastineeksi auttaa kotitöissä jne.) Sopimuksen noudattamatta jättämisestä tulee sanktio, joka myös kirjataan sopimukseen. Esim. hän alkaa itse kustantaa elämisensä tai joutuu muuttamaan omilleen. Asiassa täytyy olla jämäkkä ja tehdä selväksi että sopimusta myös tullaan noudattamaan puolin ja toisin, muuten entinen meininki jatkuu.
Erinomaista. Järeämpänä keinona voidaan kokoontua perheenä keittiön pöydän ääreen. Perheen kotityövastaava laatii kotitöiden suorittamisesta ja vastuunjaosta kirjallisen esityksen, josta järjestetään suljettu lippuäänestys. Demokraattiseen päätöksentekoon enemmistöäänet ratkaisevat. Äänestäminen ontoki vapaaehtoista ja myös tyhjät äänet lasketaan.
Meillä on aina joutunut osallistumaan talon töihin. Aikuiset käyneet aina töissä, ja okt:ssa tiettyjä tehtäviä (esim. tiskaaminen kun ei ole tiskikonetta) Ja tietysti ihan perus pyykinpesut, imuroimiset, lakanoiden vaihtamiset jne jne.
En vaan saa poikaa tekemään mitään itsenäisesti. Tänään oli laittanut tiskit likoamaan kun olimme töissä. Kun tulin kotiin, mitään ei enää tapahtunut. Viikonloppuna kun oli kotona kissavahtina, oli siivonnut laatikoista kaksi kakkaa mutta jättänyt muut kikkareet ja pissat siivoamatta ja lapion keskelle laatikkoa. Eikä siis haittaa kissalle! Mutta kertoo vaan siitä, että mitään ei haluta tehdä kunnolla ja loppuun asti.
Minä asettaisin pojalle vaatimuksia sille, että asuu kotona ns. ilmaiseksi. Mitä mieltä te muut olette??
AP