Äitiyspäivärahasta kolmannelle lapselle.
Ekasta sain ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa, tokasta sain myös ansiosidonnaista korotettuna jollain indeksillä eli sain hieman enemmän rahaa kuin ekan lapsen kohdalla. En ollut näiden lasten välissä työelämässä. Ansiosidonnaiset on laskettu 6kk tulojen perusteella vuodelta 2003.
Jos saisin kolmannen lapsen niin, että ikäero toiseen jäisi alle kahden vai kolmen vuoden? (en muista kummin täytyi olla), niin saisinkohan vielä indeksillä korotettua ansiosidonnaista vai täytyisiköhän nyt mennä töihin? Koskeekohan tämä KELA:n sääntö siis kolmattakin pienen ikäeron lasta? En haluaisi mennä töihin, kun lapset ovat niin pieniä vielä.
Kommentit (9)
Kolmas siis mietteissä.
Kysyin asiaa Kelasta ja minulle neuvottiin, että voin tehdä vaikka 10 lasta ja saan aina saman päivärahan jos nuorimmainen on vain alle 3-vuotias.
Kyllä mä sanon että teitä pahempia loisia saa etsiä.
sillä edellisen päivärahan tulee perustua työtuloon mitä se ei enää tee toisella kerralla.
Olen todella tunnollinen työntekijä. Mukavaa kun voi välillä relata lasten kanssa. Oppia olemaan lasten kanssa kotona, eikä vaan nipottaa koko aikaa täälläkin, että koti olisi järjestyksessä ym. Äitiys opettaa! Lapset ovat vain kerran pieniä, mutta työtä ahkera, osaava, koulutettu kyllä saa, kunhan lapset kasvavat:)
Ykkösen päiväraha on perustunut työtuloihin, joten kakkosen päiväraha voidaan laskea siitä. Mutta kolmosen kohdalla kakkosen päiväraha ei olekaan enää suoraan verrannollinen työtuloihin! Järkevää, eikö?
Kela siis ilmaisee asian näin:
Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös [b]edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan.[/b] Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista.
Eli kun ennen ensimmäistä lasta olet töissä, saat ansiosidonnaisen päivärahan, samaten toisen lapsen kohdalla. Mutta kolmannella kerralla se edellinen vanhempainpäiväraha ei enää perustu työtuloon vaan sitä edelliseen päivärahaan, siksi tämä ei päde enää kolmatta kertaa.
Ensimmäisen lapsen kanssa sain päivärahan edellisen 6kk tulojen mukaan vuonna 2003. Toinen lapsi syntyi 2005, jolloin sain päivärahan edellisen verotuksen mukaan, eli taas siis vuoden 2003 tulojen mukaan.
Miten kävisi nyt jos saan kolmannen lapsen?
Ja miksi minulle Kelassa neuvottiin, että saman päivärahan voi saada vaikka 10 lapsen kanssa jos edellinen on aina alle 3 vuotta?
t. 3
Jos ämmät on noin tyhmiä, että ei osaa edes vaivaista päivärahaansa laskea oikein, niin kannattaako sitä enää lapsia tehdä.
Täyttyy tietenkin vielä kysyä KELA:sta, mutta olisin utelias tietämään jo nyt.