Miten hyvin sinkulla riittää rahat kun kaikki kallistunut
Ja vielä kun yleinen ALV nousee 25,5% sekin vaikuttaa hintoihin ja korotus lisätään suoraa siihen. Miten pärjäät? Palkat pienet eikä nouse.
Kommentit (42)
Erinomaisesti. Onneksi ei ole tullut tehtyä lapsia.
Ihan hyvin riittänyt tähän mennessä kyllä rahat, varmasti riittää myös alvin noston jälkeenkin. Ja joo, voisihan tuo palkka olla vähän suurempikin, hieman palkkakuopassa olen (brutto 4700€/kk). Vielä sillä on yhtiövastikkeet ja lainanlyhennykset jne. maksettu.
Syön vähemmän ja muutenkin kulutus ihan minimissään.
Riippuu sinkusta. Jokut ovat hyvä palkkaisissa hommissa, toiset työttöminä ja kaikkea siltä väliltä.
Hölmöä kirjoittaa lapsiperheistä/sinkuista/eläkeläisistä jne. kuin jokaisessa taloudessa olisi samanlainen tilanne, jos perhemuoto on sama
Sinkkuna jää joka kuukausi yli ja kertyy aika muhkea sijoitusvarallisuus. Siitä voi myydä jos nyt hankalampaa.
Millä alalla palkat ei nouse joka vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla palkat ei nouse joka vuosi?
Ja jotkut hinnat ovat laskeneet.
No jos ei ole lapsia elätettävänä, isompia velkoja, ei ole liian kallis iso asunto, niin hyvin sinkkuna pärjää, mikä ettei. Minä ainakin pärjäisin hyvin vaikka työttömänäkin jos ei olisi velkoja ja lapsia ja olisin sinkku.
Hemmottelen itseäni käymällä kirppiksillä ja temutan. Siinä säästää pitkän pennin ja elää kuin olisi miljonääri.
On sitten sinkku tai perheellinen, rahan käyttö on kaikilla ihmisillä erilaista.
Toiset saa säästöjä työttömyysturvastakin ja toiset elää palkasta palkkaan vaikka se olis 10,000.
Ittellä jää säästöön 500-1100 joka kuukausi🤷
Mulla on noussut palkka joka vuosi. Muutamana viime vuonna ei toki inflaation vauhtia, mutta hyvin on pärjätty. Nykyiseen hintatasoon on jo sopeutunut ja nyt hintojen nousuvauhti onkin tasaantumaan päin. Bensa, sähkö, korot, ruoka eivät enää kallistu.
Enemmän sinkuilla keskimäärin on rahaa kuin perheellisillä. Tilastokeskus on joskus laskenut, että jos yksinelävä pärjää 1000€/kk, niin puolisoiden tarvitsee yhteensä ansaita vain 1600€/kk päästäkseen samaan elintasoon. Lapset sitten kuluttavat 300-500€/kk lisää iästä riippuen.
Eli parhaiten pärjää lapseton pariskunta, sitten sinkku ja huonoiten lapsiperheet lapsiluvusta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Monet ajattelee kolmekymppisenä noin. 40-vuotiaana alkaa olla jo melko kyllästynyt omaan seuraansa ja perhe voisi olla kiva.
Vierailija kirjoitti:
Hemmottelen itseäni käymällä kirppiksillä ja temutan. Siinä säästää pitkän pennin ja elää kuin olisi miljonääri.
Itse satsaan Lidlin alennuskoreihin. Niistä löytyy usein kaikki, mitä tarvitsee. Mulle siis kelpaa Lidlin ylijäämätuotteet, jotka ei muille kelvanneet.
Vierailija kirjoitti:
On sitten sinkku tai perheellinen, rahan käyttö on kaikilla ihmisillä erilaista.
Toiset saa säästöjä työttömyysturvastakin ja toiset elää palkasta palkkaan vaikka se olis 10,000.
Ittellä jää säästöön 500-1100 joka kuukausi🤷
Jotkut olivat paniikissa kun Helen lähetti talvella kahden eikä yhden kuukauden sähkölaskun.Oli kai ollut tammikuun laskun puuttuessa pakko tuhlata jokainen säästynyt sentti heti paikalla.
Olen joutunut turvautumaan ensimmäistä kertaa leipäjonoon. Kuun lopulla kun rahat loppuvat täysin, oleskelen väliaikaisesti vanhempieni luona. -mies34-
No eipä jää säästöön. Bruttona 2400€, vuokra 680€. Opintolainaa reilu kymppitonni. Eläimet tuli hankittua ennenkuin oli opintolainaa, niillä todettu perussairauksia joiden hoitoon uppoutuu kivasti rahaa kuukausittain. Nyt syksyllä aloitin opinnot ja vaihdan työpaikkaa (yhtä huono palkka, mutta onnistuu yhdistämään opintojen kanssa), jotta tulevaisuudessa pääsisin eri alalla paremmille liksoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ajattelee kolmekymppisenä noin. 40-vuotiaana alkaa olla jo melko kyllästynyt omaan seuraansa ja perhe voisi olla kiva.
Olen jo lähemmäs 40v. ja aina viihtynyt parhaiten omassa seurassa. Tuskinpa tulee tästä persoona enää radikaalisti muuttumaan.
Paljon enemmän rahaa sinkulla on kuin perheellisillä. Ei tarvitse isoa asuntoa, ei autoa, ei kaikkia niitä kakaroiden vehkeitä ja hoploppeja. Minulla on paljon mukavammat olot kuin perheellisillä ystävilläni.
Minulla on sen verran hyvä palkka, että pärjään yksinäni oikein hyvin.