Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juuli Kyllönen, 16, jättää lapsuudenkodin ja muuttaa 150 kilometrin päähän yksin asumaan: Osaankohan maksaa laskut?

Vierailija
15.08.2024 |

Nuorena kyllä lähtee pesästä. Pehmonallekin vielä kainalossa. 

https://yle.fi/a/3-12564142

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori on mutta ihan lupaavalta vaikutti pärjääminen. Reipas on ja osaa ja tykkää jopa tehdä ruokaa ja leipoa.

Vierailija
2/21 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin omille 17 vuotiaana, ei kauan mennyt kun kävin intin. Äkkiä sitä oppii omille, intissä vastuu on suurempi kun käyttää kaikenlaisia aseita, mutta ei siinäkään ole ongelmia kun kuuntelee kouluttajia ja tekee asiat niinkuin neuvotaan. Eiköhän hänelläkin hommat hoidu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muutin omille 17 vuotiaana, ei kauan mennyt kun kävin intin. Äkkiä sitä oppii omille, intissä vastuu on suurempi kun käyttää kaikenlaisia aseita, mutta ei siinäkään ole ongelmia kun kuuntelee kouluttajia ja tekee asiat niinkuin neuvotaan. Eiköhän hänelläkin hommat hoidu.

Totta tuo, mutta onhan se 16-vuotiaalle iso asia ja opettelemista kun asuu ensimmäistä kertaa yksin ja huolehtii itse kaikesta.

Vierailija
4/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni muuttaa erikoislukion perässä omilleen jo 16-vuotiaana. Ja myös ammattikouluun muutetaan useinkin pois omalta paikkakunnalta, varsinkin syrjäseuduilla.

Oma lapsenikin harkitsi hakevansa 230 km päässä olevaan urheilulukioon, mutta onneksi haki ja pääsi oman kaupungin vastaavaan. Lähti sitten vasta 2 vuotta myöhemmin 400 km päähän kesken lukion.

Vierailija
5/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni muuttaa erikoislukion perässä omilleen jo 16-vuotiaana. Ja myös ammattikouluun muutetaan useinkin pois omalta paikkakunnalta, varsinkin syrjäseuduilla.

Oma lapsenikin harkitsi hakevansa 230 km päässä olevaan urheilulukioon, mutta onneksi haki ja pääsi oman kaupungin vastaavaan. Lähti sitten vasta 2 vuotta myöhemmin 400 km päähän kesken lukion.

Eli oli 18 kun muutti pois kotoa. On siinä ero 16-vuotiaaseen. On teini aika nuori muuttamaan omilleen vaikka sitä toki paljon tapahtuukin, kyllä siinä voi yksinäisyys iltaisin iskeä ja opettelua olla muutenkin asioiden yksin hoitaminen.

Vierailija
6/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oli 18 kun muutti pois kotoa. On siinä ero 16-vuotiaaseen. On teini aika nuori muuttamaan omilleen vaikka sitä toki paljon tapahtuukin, kyllä siinä voi yksinäisyys iltaisin iskeä ja opettelua olla muutenkin asioiden yksin hoitaminen.

Oli joo juuri ja juur 18, mutta olisi kyllä handlannut hommat vaikka olisi muuttanut 16-vuotiaanakin.

Vierailija
7/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan vanhemmat edelleen hoitaa ne laskut. 

Vierailija
8/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskujen maksu muka ongelma diginatiiville? Avaa puhelimen ja skannaa laskun, jos eivät peräti tule verkkopankkiin. Saako alaikäinen e-laskuja? Tietysti täytyy olla rahulia niihin.

Vierailija
9/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 15 vuotiaana yksin asumaan. Sossu maksoi laskut.

Vierailija
10/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 16-v. 250 km:n päähän omilleni. Omaisuus kahdessa muovikassissa.Työtä löytyi, maksoin itse laskut, asuntona huone omakotitalon yläkerrassa. Kohtuullinen vuokra.

Vierailija
11/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä sanoa, että näin perheelllisenä Helsingin kerrostalokämpässä asuvana, niin noi maalla asuvat perheet elää tosi isoissa omakotitaloissa, on tilaa ja lääniä. Pikkasen kateeks käy. Mutta kolikon kääntöpuoli on aikaisin poismuuttavat lapset, ku pakko lähtee opintojen perässä. Täällä taas lapset voi asuu pitkään kotona, kun kaikki koulut lähellä.

Vierailija
12/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa ja muuallakin maaseudulla on aivan tavallista, että nuoret muuttavat kotoa opiskelemaan heti peruskoulun jälkeen, eli ehkä jo 15-vuotiaina. 

Koulussa ei opeteta laskun maksua, vanhempien olisi pitänyt opettaa. Aika usein alaikäisen laskuja maksaa vanhempi, tai sossu. Käytössä on yleensä debit-kortti ja viikko- tai kuukausiraha.

Vierailija
13/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kuukautta vaille 16v, kun lähdin 70 km päähän kotoa opiskelemaan ja sillä tiellä olen. Kohta pääsen eläkkelle. Jyväskylä oli opiskelukaupunki ja olin siellä muutaman kerran käyntyt, mutta kupunkioli kyllä käytännöllisesyi katsottuna minulle täysin vieras, eikä minulla ollut siellä yhtään tuttavaa/sukulaista. Puhelinkin oli puhelinkopissa, jos vanhempiin piti saada viikolla yhteyttä :D Kävin kyllä ahkerasti kotona viikonloppuisin, mutta siitä se maailman valloitus alkoi. 

Vierailija
14/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kyllä sanoa, että näin perheelllisenä Helsingin kerrostalokämpässä asuvana, niin noi maalla asuvat perheet elää tosi isoissa omakotitaloissa, on tilaa ja lääniä. Pikkasen kateeks käy. Mutta kolikon kääntöpuoli on aikaisin poismuuttavat lapset, ku pakko lähtee opintojen perässä. Täällä taas lapset voi asuu pitkään kotona, kun kaikki koulut lähellä.

Mun tytär halusi lähteä suuresta kaupungista pois pikkupaikkakunnalle opiskelemaan 16-vuotiaana. Hyvin on tyttö pärjännyt:)

Vierailija
15/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, lapsi jättää lapsuudenkodin.

Vierailija
16/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskun vaan suoraveloitukseen

ei se oo vaikeaa vaan vaikeaa on olla velkaantumatta ja se että ei oo varaa mihinkään 

Vierailija
17/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni söpöaikavarvas 😊

Vierailija
18/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori ihminen muuttaa, mikä oli uutiskynnys?

Vierailija
19/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä ennenkin muutettu nuorena opiskelun perässä, siinä nyt ei ole mitään uutta. 

Vierailija
20/21 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai laskujen maksamisessa ole mitään ongelmaa jos on rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi