YLE: Mielivaellus (hevosterapia)
Katsooko kukaan?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Repeilen tuon terapeutin yliempaattisille kommenteille. Huokailee kulmat mutrulla. "Mitä tää herättää muissa?"
En haluaisi kertoa hänelle mitään kun en haluaisi tuollaista voivottelua osakseni.
Sillä on syystäkin tuo rooli, ei se mitään sattumaa ole. Ilmeisesti on tutkittu, että ihmisten on helpompi avata tuntojaan empaattiselta tuntuvalle tyypille, vaikka ensin tuntuisi yliampuvalta.
Tykkäsin, kiva kun terapeuttia myöten kaikki olivat hevosihmisiä, niin ei tarvinnut kerrata hevosjuttujen oppimista siinä.
luotan tallin omistajan ammattitaitoon, ettei ole liian painavaa ihmistä hevoselleen laittanut. Hänhän maksaa omasta pussistaan hevosen vaivat.
Mua ahdisti, kun Tiia(? se rekkakuski) oli omassa sessiossaan hevosen päällä makaamassa niin se avustaja silitti Tiian takapuolta mitään kysymättä. Samoin terapeutin käsi koski ennen kuin kysyi lupaa ja käsi meni pepun yli.
Humble brag "olen perfektionisti ylisuorittaja"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottavan lihava oli se yksi lääkäritäti hevosen selässä. Kannattaa nykyläskien muistaa että ratsastaja saisi maksimissaan painaa noin 75 kiloa. Noilla pienillä arabialaisilla hepoilla mitä tuossa näytettiin, veikkaan että ratsastajan paino pitäisi olla alle 75 kiloa eli noin 50-65 kg.
Ne olivat islanninhevosia, mutta ihan samaan kiinnitin huomiota. Naapurissa on issikkatalli ja pahaa tekee katsoa minkä kokoisia mötiköitä niiden hevosten selkään päästetään. Kumpa joskus tuo hevoshomma loppuisi.
"hevoshomma" on sen verran terapeuttista ja ihmisen historiaan naulattu ettei se tule koskaan loppumaan, onneksi. Sairaat mulgerot haluavat hävittää koko hevoskannan.
Vierailija kirjoitti:
Mua ahdisti, kun Tiia(? se rekkakuski) oli omassa sessiossaan hevosen päällä makaamassa niin se avustaja silitti Tiian takapuolta mitään kysymättä. Samoin terapeutin käsi koski ennen kuin kysyi lupaa ja käsi meni pepun yli.
Kohtaukset on kuitenkin leikattuja. Ehkä se kohta, jossa on sovittu, on leikattu pois tai sovittu ennen kuvaamisen alkamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtaukset on kuitenkin leikattuja. Ehkä se kohta, jossa on sovittu, on leikattu pois tai sovittu ennen kuvaamisen alkamista.
Olisi tärkeää näyttää esimerkkiä hyvistä, eettisistä käytännöistä.
T. Kehoterapeutti
Ihan symppis sarja, mutta vähän yleiselle tasolle jäi naisten avautumiset/analyysit. Terapeutilla oli kyllä muutamia tosi tehokkaita ja avaavia näkökulmia aiheisiin, selkeästi on ammattilainen. Mutta niin, oisin kaivannut vähemmän herttaista meininkiä näiltä "tädeiltä". Syvemmälle vaan oudon rajamaille :D
Vierailija kirjoitti:
Ihan symppis sarja, mutta vähän yleiselle tasolle jäi naisten avautumiset/analyysit. Terapeutilla oli kyllä muutamia tosi tehokkaita ja avaavia näkökulmia aiheisiin, selkeästi on ammattilainen. Mutta niin, oisin kaivannut vähemmän herttaista meininkiä näiltä "tädeiltä". Syvemmälle vaan oudon rajamaille :D
Joo, jotenkin sievistelevää meininkiä.
Mitä työnantajat tykkää, kun kaikilla oli niin rankkaa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä työnantajat tykkää, kun kaikilla oli niin rankkaa töissä?
Tuskin se työnantajille yllätyksenä tulee.
Vastuullinen tallinpitäjä huolehtii painorajoista. Toisille hevoset ovat pelkkiä tuotantovälineitä, joiden palkka on teurasmatka.
Islanninhevoset ovat rotumääritelmästään huolimatta ponikokoisia, ratsastajien painoraja on 70 kg.
https://www.tallifridur.fi/ohjeitaHevosen painoraja
Ideaali ratsastaja painaa alle 15% hevosen omasta painosta (esimerkiksi 500 kiloisella hevosella jolla on 6kg painava satula ideaali ratsastaja on alle 75 kiloinen, 600 kiloisella hevosella alle 90 kiloa).
https://hevoskoulutus.fi/2023/02/hevosen-ponin-painoraja/
Islanninhevoset ovat rotumääritelmästään huolimatta ponikokoisia, ratsastajien painoraja on 70 kg.
https://www.tallifridur.fi/ohjeitaHevosen painoraja
Ideaali ratsastaja painaa alle 15% hevosen omasta painosta (esimerkiksi 500 kiloisella hevosella jolla on 6kg painava satula ideaali ratsastaja on alle 75 kiloinen, 600 kiloisella hevosella alle 90 kiloa).
https://hevoskoulutus.fi/2023/02/hevosen-ponin-painoraja/
Isot miehet ratsastavat myös aaseilla joissain maissa mutta sillä ei ole mitään tekemistä eläinten hyvinvoinnin kanssa. Islannissa hevosia kasvatetaan myös lihakarjana, hevosten arvo on vähäinen eikä eläinlääkäreitä vaivata "turhaan".
Kauniisti tehty sarja. Ihania naisia, jotka rohkeasti avaavat omaa elämäänsä. Jokaisen elämästä sain tarttumapintaa ja pohdittavaa. Välillä piti pysäyttää katselu ja miettiä, kuinka itse olen toiminut ja kommunikoinut ja voinko jatkossa toimia jotenkin toisin, paremmin.
Poikkeuksellisen empaattinen ja puhutteleva sarja, jossa ihanat hevoset tuovat mukanaan jotain taianomaista.
Sarjan opettaja puhui vain itse lapsena kohtaamastaan kiusaamisesta. Entä miten mahtaa puuttua nykyisessä työssään koulukiusaamiseen...
Ratsastuksessa on hevosen hyvinvoinnin kannalta oleellista keskivartalon hallinta. Ylipainoiselle se voi olla ylivoimaista. Ratsastajien huonosta kunnosta on keskusteltu jo pitkään ja vastuulliset tallit järjestävätkin ohjattuja liikuntaryhmiä yhteistyössä esim. kuntosaliyrittäjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sarjan opettaja puhui vain itse lapsena kohtaamastaan kiusaamisesta. Entä miten mahtaa puuttua nykyisessä työssään koulukiusaamiseen...
Miksi tuollaista olisi pitänyt käsitellä? Ei mitään tekemistä itse sarjan idean kanssa.
Teini-ikään juuttuneita. Yksi oli juuttunut kapinaan ja loput ki1ttejä tyttöjä.