Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi johtua vaikeus hengittää syvään ja vatsan turpoaminen?

Vierailija
15.08.2024 |

30v perusterveellä? Olen isorintainen ja ylipainoakin on jonkun verran, mitä olen yrittänyt pudottaa mm. liikuntaa lisäämällä. Voisiko olla liikunnan lisäämisestä johtuva lihasjumi esim. rintalihaksissa vai mikä muu voi hengenahdistusta aiheuttaa? Sain fyssariajan monen viikon päähän mutta huolestuttaa ja olen yrittänyt etsiä netistä vinkkejä mitä voisi kokeilla odotellessa. En usko että on refluksia, koska ei mitään muita siihen viittaavia oireita kuin hengenahdistus ja sekään ei liity pelkästään syömiseen. Turvotus ei ole aina samaan aikaan, mutta voisiko se taas liittyä siihen kun yrittää hengenahdistuksen aikaan haukkoa liikaakin happea vatsaan? Olen käynyt tästä jo aiemmin lääkärillä kun viimeksi vaivasi eikä siitä ollut mitään apua, syytä ei löytynyt. Pitäisikö yrittää uudestaan? Jotain venytyksiä, vai lihasten vahvistamista vai mitä? Ja jos aiotte sanoa vaan että laihduta, niin se on jo työn alla mutta haluaisin ymmärtää miksi tämä vaivaa ainoastaan joskus. Jos johtuisi ylipainosta, eikö pitäisi olla kroonisempi juttu? Stressiä on, astmaa ei. Nyt oireillut parin kk ajan todella pitkästä aikaa. Tuhannet kiitokset jos joku osaa ja viitsii auttaa. 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi

Vierailija
2/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen kuitenkin monesti laukaisee hengenahdistuksen, mutta ei aina. On myöskin ihan sama mitä syö, voi alkaa vaikka kurkun ja porkkanan syömisen jälkeen. Olen myös pohtinut voiko syyt olla psykosomaattista, mutta fyysinen vaiva on ihan todellinen. Ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkille siitä enkä nyt tarkoita HK sinistä

Vierailija
4/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvin sama tilanne, ylipainoakaan ei edes kovin paljon, silti aika vastaavat oireet. Isot rinnat on ja just rintarankajumeja. Mutta liitän tuon hengenahdistuksen/hyperventilaation jossain määrin myös kuukautiskiertoon, pahenee kuukautisten aikana. Ehkä liittyy osin matalaan ferritiiniin ja hapenottokykyyn... Ja nyt ollut flunssaa, ehkä korona, joka varmaan voisi aiheuttaa osaltaan oireita. Just tässä mietin tätä oireenkuvaa ja kirjoituksesi olisi voinut olla kuin omasta kynästäni,

Vierailija
5/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavaa tuo ei ole. Pelkkä vatsan turpoaminen aiheuttaa sen ettei pallea pääse oikein liikkumaan. Lisäksi sulla voi olla lihasjumeja/rintarangan ongelmaa jotka vielä vaikeuttavat asiaa.

Vierailija
6/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyssaria odotellessa ajattelin tässä pitää myös oire- ja ruokapäiväkirjaa, jos siitä olisi jotain hyötyä. Mutta täällä varmasti jollain ollut joskus samaa ja kiinnostaa kuulla mikä voisi auttaa. Levossa ja istuessa siis tuntuu, esim. pitkään kävellessä en välttämättä edes koko ahdistusta huomaa. Mutta ei sitä voi ihan yötäpäivää jalkeillakaan olla. Teen vieläpä fyysistä työtä eli tuskin on liiasta istumisesta johtuvaa. Ap 

Vierailija
7/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lenkille siitä enkä nyt tarkoita HK sinistä

Siitä tämä juuri alkoi tai siis samoihin aikoihin, kun aloitin juoksemisen uudelleen. Pitäisi varmaan pitäytyä kävelyssä ekat -5kg tai jotain, kun heti menee jumiin. Ap 

Vierailija
8/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hyvin sama tilanne, ylipainoakaan ei edes kovin paljon, silti aika vastaavat oireet. Isot rinnat on ja just rintarankajumeja. Mutta liitän tuon hengenahdistuksen/hyperventilaation jossain määrin myös kuukautiskiertoon, pahenee kuukautisten aikana. Ehkä liittyy osin matalaan ferritiiniin ja hapenottokykyyn... Ja nyt ollut flunssaa, ehkä korona, joka varmaan voisi aiheuttaa osaltaan oireita. Just tässä mietin tätä oireenkuvaa ja kirjoituksesi olisi voinut olla kuin omasta kynästäni,

Joo, sinänsä lohduttava kuulla että jollain normaalipainoisellakin silti samaa. Itselläkin rauta-arvoissa ollut häikkää tai siis sen imeytymisessä, mutta eipä tullut mieleenkään että voisi liittyä. 

Vierailija
9/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakavaa tuo ei ole. Pelkkä vatsan turpoaminen aiheuttaa sen ettei pallea pääse oikein liikkumaan. Lisäksi sulla voi olla lihasjumeja/rintarangan ongelmaa jotka vielä vaikeuttavat asiaa.

Kiitos sulle. Täytyypä varata vaikka hierojalle rintarangan käsittely odotellessa. Tuskin siitä haittaa ainakaan. Ap 

Vierailija
10/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi.

Vierailija
11/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöminen kuitenkin monesti laukaisee hengenahdistuksen, mutta ei aina. On myöskin ihan sama mitä syö, voi alkaa vaikka kurkun ja porkkanan syömisen jälkeen. Olen myös pohtinut voiko syyt olla psykosomaattista, mutta fyysinen vaiva on ihan todellinen. Ap 

Niin kuin sanoin, refluksi. Itekin juoksin kaiken maailman lääkärit kun refluksi puhkesi, kun pelästyin tota hengenahdistusta. 

Vierailija
12/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsahapot ja liika syöminen. Tuttu vaiva. Ei vaarallista. 

Vierailija
13/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitauti on mulla syynä vatsan turpoamiseen. Liian tiukat vaatteet vyötärön ja rinnan kohdalla, paljo istuminen ja tietyt ruuat pahentaa.

Vierailija
14/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on ollut paha raudanpuutos mutta nuo samanlaiset oireet jatkuu vaikka arvot on loistavat. IBS-turvotus tekee hengittämisestä hankalaa ja sitten mulla on rintarangassa fasettilukkoja ja siis yhtä toimintahäiriötä koko kroppa. Tilanne pysyy jotenkin siedettävänä viljattomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla ja hieron itse kroppaa tennispallojen avulla. Unelmoin säännöllisestä hierojalla käymisestä, rahaa ei valitettavasti ole kun jatkuvasti pitäisi käydä, satunnainen käyminen turhaa

Vierailija
15/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyppä ap varalta gynekologilla. En halua pelotella mutta minulla oli nuo oireet ja syyksi paljastui minasrjasyöpä. Käy kuitenkin varalta, ettei sitten kaduta. Ps Minun diagnoosistani on kolme vuotta ja olen ihan kunnossa taas :)

Vierailija
16/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyppä ap varalta gynekologilla. En halua pelotella mutta minulla oli nuo oireet ja syyksi paljastui minasrjasyöpä. Käy kuitenkin varalta, ettei sitten kaduta. Ps Minun diagnoosistani on kolme vuotta ja olen ihan kunnossa taas :)

Siis munasarjasyöpä :)

Vierailija
17/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤦 Tjooh. Ja päänsärky tarkoittaa heti aivokasvainta, närästys ruokatorven syöpää ja pohjesärky laskimoveritulppaa.

Vierailija
18/18 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa hyperventiloinnilta, johon auttaa hidas kapeiksi ikään kuin vihelllysasentoon vietyjen huulien kautta ilman ulos puhaltaminen, ei ilman haukkominen lisää sisään. Hitaan ulospuhalluksen jälkeen sisäänhengitys sujuu refleksinomaisesti. Tätä harjoitusta voi tehdä esimerkiksi 5-8 kerran toistoina, vaikka mikään hätä ei olisi päällä: siten opit perusidean. Se myös rentouttaa palleaasi, joka kuulostaa olevan oireessa mukana.Tästä voit aloittaa. Voit toki mennä hierojalle, mutta voinet yhtä hyvin mennä yksityisesti fysioterapeutille, jolla periaatteessa on paremmat valmiudet analysoida oireitasi kuin hierojalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän