Voi kunpa kaikki lapset olisivat yhta empaattisia ja kiltteja kun oma esikoiseni. En kasita, miten sellaisia hirvioita kasvaa, mita lapseni eskariryhmassakin on:0(
Haukutaan pipoa myöten joka asiaa. Argh, ku pistää vihaksi. Oma lapsi aina ihmettelee, miksi pitää haukkua ja arvostella. Toki olen ollut 7v. kotona, niin on ollut aikaa opettaa, miten tässä elämässä muita ihmisiä kuuluu kohdella. Ja on useampia lapsia, ei ole ainokainen, jotka myöskin omaavat hyvät tavat.
Opettakaa nyt helvetti niille tenavillenne jotain tapoja, niin on kaikkien mukavampi olla koulussa ja päiväkodissa ym.!!
Kommentit (25)
ulkonäköseikkojen perusteella. Onhan hänessä toki omat haasteensa, vaikka empaattinen ja kiltti onkin. Mutta koko ajan tämä keskustelu kääntyy siihen suuntaan, että " ahaa, mistä tiedät haukkuuko lapsesi itse" ja minun empatiakykyyni puututaan. Kun nythän ei oikeastaan ollut kyse minusta.? En oikeastaan ole saanut vielä yhtään vastausta, joka olisi se, mitä haen...
en oikein ymmärtänyt viestiäsi-
on hyvä, että erilaisilla perheillä on erilaisia lapsia---
T: yhden kiltin ja yhden vilkkaan eskarin äiti( sama perhe, samat geenit, sama kasvatus)
Tämä palsta nyt on ainakin viimeinen paikka, jossa kenenkään käytöstävat olisivat kunniassa. Törkyisenpää kielenkäyttöä, toisten ihmisten valintojen arvostelua, jatkuvaa mollaamista jne. en ole missään tavannut.
Minusta on hyvin kummallista perustella tällaista käytöstä paineiden purkauksella, niinkuin moni tekee. Miksi kukaan saisi helpotusta omiin paineisiinsa toisia haukkumalla? Siitä se myrkky vasta leviää. Ensin tällaisilla nimettömillä palstoilla, kohta jo tosielämässä.
Minä peräänkuuluttaisin mielummin suoraan puhumista. Kuinka monta aloitusta täällä on tänäänkin ollut liittyen jonkun toisen ihmisen kummalliseen käytökseen? Jos ihmiset , hyvässä hengessä, keskustelisivat suoraan asioista, niinhin saattaisi jopa löytyä jonkinlaisia vastauksia.
Itsekkyys ja oman erinomaisuuden nostaminen toisia alas painamalla täysin tuntematta ihmistä tai hänen olosuhteitaan paistaa kirkkaasti tästäkin aloituksesta. Ihan oikeastiko olet sitä mieltä, että lapsesi käyttäytyy (sinun arvojesi mukaan) hyvin siksi, että sinä olet ne taidot hänelle opettanut, hyvä ap?
Ihmiset ovat yllättävän samanlaisia. Jos joku käyttäytyy niin huonosti, että haukkuu toisia tai pahempaa, olisiko syytä ottaa se oma erinomainen empatiakykynsä käyttöön ja yrittää edes hetken ymmärtää syitä? Varsinkin jos kyseessä on keskenkasvuinen lapsi.
Ja muuttaa pois sieltä Helsingin lähiöstä?
Mistä tiedät, että omasi käyttäytyy kauniisti? Olen itse opettaja ja pienen lapsilauman äiti, joten on kokemusta siitä että toiset lapset käyttäytyvät luonnostaan kauniisti, toiset sanovat suht suoraan asiat vaikka kuinka opastaisi. Osa lapsista sanoo suunsa puhtaaksi kun aikuinen ei ole kuulemassa, toiset taas osaavat sanoa " nätisti rumasti" niin, ettei heti huomaakkaan mikä piikki singahti. Ja lähes kaikki lapset osaavat kertoa, mitä pahaa muut ovat tehneet. Toiset lapset ovat hyvin herkkiä ilkeilylle ja poimivat pienenkin ikävän äänensävyn, toiset taas eivät pahastu niin herkästä.