Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen järkkykorkea alv jysähtää 25,5 prosenttiin 1.9.!!! 😭😭😭😢 Mitä aiotte hamstrata tai ostaa ennen syyskuuta?

Vierailija
15.08.2024 |

Esimerkiksi 50 000 euron hintaisen auton verollinen hinta nousee 750 eurolla. Kun autot ovat täällä kalliimpia kuin monissa muissa maissa, niin kohta ne ovat vielä enemmän kalliimpia.

Kokoomuslaisethan ostavat kaiken firmojensa nimiin, että voivat vähentää verot, mutta tavis on kyllä pulassa, kun tässä maassa kaikki kallistuu kiihtyvällä vauhdilla - kauas ostovoiman ulottumattomiin.

Vielä ehtii säästää, kun ostaa ennen kuin vero nousee. Aiotteko hamstrata tai ostaa ajoissa? Ja mitä?

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Haen ensimmäistä kertaa sitä meille kuuluvaa toimeentulotukea. 100-300 euroa kk riippuen menoista. 

Ei tarvitse veron takia hamstrata kun alkaa käyttämään sitä.

Vierailija
102/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hamstraisin. Vähennetään entisestään sitten muista ostoista. Ei tarvi palveluja ja tavaroita täältä ostaa. Meen vaan Viroon jos jotain tarvii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hamstraisin. Vähennetään entisestään sitten muista ostoista. Ei tarvi palveluja ja tavaroita täältä ostaa. Meen vaan Viroon jos jotain tarvii.

Edestakainen lauttamatka Tallinnaan nykyhinnoilla n. 50€ vähintään. Eli ostokset pitäisi olla vähintään 50€ Suomesta ostettua halvemmat. 

Vierailija
104/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta mihinkään meillä, just hain Saksasta tulleen alko-lähetyksen postista, siinäkin säästi jo monen vuoden alv-korotukset.

Eikö 1.9. alkaen joudu maksamaan korotetun veron jos tilaa ulkomailta vai koskeeko tuo verotus vain EU:n ulkopuolisia tilauksia?

Vierailija
105/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta mihinkään meillä, just hain Saksasta tulleen alko-lähetyksen postista, siinäkin säästi jo monen vuoden alv-korotukset.

Eikö 1.9. alkaen joudu maksamaan korotetun veron jos tilaa ulkomailta vai koskeeko tuo verotus vain EU:n ulkopuolisia tilauksia?

Ihan sama. Vaikutus ei ole kovin monia senttejä/euroja. Mutta kai joku saa kaikenmaailman kiinakrääsän ja alkoholin tilaamisesta fiiliksen, ettei maksa turhia veroja. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa. Itse ainakin maksan mieluummin enemmän siitä, että tuen suomalaista yritystoimintaa kuin että muutaman sentin/euron säästön vuoksi tilaisin ulkomailta. Kaikkea, mitä välttämättä elääkseen tarvitsee, saa Suomesta kaupasta aivan varmasti. 

Vierailija
106/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai Haaparannalla säästää vain muutaman lantin! Höpö höpö.

Ostat 3 viinilaatikkoa ja 2 olutlaatikkoa, niin säästät jo noilla ostoksilla 50 €.

Tupakkaa ostamalla säästää 40 €/kartonki.

Näiden lisäksi kun ostaa limsat ja juustot, niin säästöä tulee vielä enemmän. Puhumattakaan shampoista, hoitoaineita, siivoustarvikkeita ym. Esim hiusvärit on monta euroa halvempia, se mitä minä ostan niin on noin puolet Suomen hinnasta. 

Kaikkea ei kyllä sitten kannata ostaa. Esim vihannekset on kalliimpia Ruotsissa.

Ja nyt kannattaa tankatakin Ruotsin puolella. Kruunu on niin heikko, että on halvempaa tankata siellä kuin Suomen puolella. 

Itse kun ajelen Haaparantaan täältä Oulusta niin about 30euroa menee bensaan, toki tankkaan tankin täyteen hapiksella ja olen toki verrannut hintoja suomen hintoihin niin siinä tulee säästöä about 15euroa, sitten kaupasta tulee omat säästönsä ja jos käy hakemassa muutaman laatikollisen olutta ja sitä nykyään kaikki kysyy, voitko tuoda tullessasi minullekin.Siinäkin säästää ja jos on viinin ystävä niin sitäkin saa halvemmalla. Ikean ostokset on myös halvempia, esim. pöytä joka maksaa suomessa 50euroa niin sama oli hapiksen ikeassa 30euroa. Nuuskalle löytyy kyllä markkinat, jos niitä haluaa tuoda mukana niin silläkin saa rahaa jos sitä myydä haluaa.

Ruotsalaiset saisi tehdä parempaa makkaraa kyllä.

Vierailija
107/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostat 3 viinilaatikkoa ja 2 olutlaatikkoa, niin säästät jo noilla ostoksilla 50 €.

Näiden lisäksi kun ostaa limsat ja juustot, niin säästöä tulee vielä enemmän. Puhumattakaan shampoista, hoitoaineita, siivoustarvikkeita ym. Esim hiusvärit on monta euroa halvempia, se mitä minä ostan niin on noin puolet Suomen hinnasta. 

Kaikkea ei kyllä sitten kannata ostaa. Esim vihannekset on kalliimpia Ruotsissa.

Ja nyt kannattaa tankatakin Ruotsin puolella. Kruunu on niin heikko, että on halvempaa tankata siellä kuin Suomen puolella. 

Itse kun ajelen Haaparantaan täältä Oulusta niin about 30euroa menee bensaan, toki tankkaan tankin täyteen hapiksella ja olen toki verrannut hintoja suomen hintoihin niin siinä tulee säästöä

Oulu-Haaparanta-Oulu n. 260km, ajoaika n. 3h, kaupoissa menisi suurinpiirtein sama aika kuin Haaparannassa, joten oletetaan, että tuohon reissuun menee ylimääräistä aikaa n. 2h 40min, oletus siis, että Suomessa ajoaika olisi 10min/suunta. Tuo aika itsessään on jostakin muusta pois, joten sille pitää laskea jokin hinta. Otetaan vaikkapa 15€/h, joka voisi vastata tuntipalkkaa duunarityössä 2,67*15=40,05, pyöristetään 40€:oon, jolloin pelkät matkakulut ovat n. 70€. Ja tässä on huomioitu oma-aika aika halvaksi. Tuo 70€, pitää jotenkin säästää. Sanoit, että 15€ tulee halvemmasta bensasta, okei, vielä pitää säästää 55€, Ikean pöydästä 20€ säästö (tämäkin tulee vain kerran)  vielä 35€ pitäisi säästää, että hinta on sama. Paljon helpommalla pääsee, kun ostaa Suomesta ... ja vain sen, mitä välttämättä tarvitsee, jättää suosiolla oluet, viinit yms turhuudet kauppaan...

Vierailija
108/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle vapaa ajalle ei hintaa lasketa. Herään aamulla klo 5 ajan töihin 80 km. Ei siitä 15 euroa mennen eikä tullen saa.

Vapaa aikaa ei lasketa.

Täytän astianpesukoneen ja laitan ruokaa. Ei siitä kukaan maksa. Enkä hinnoittele.

Vierailija
109/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia hoituisi sillä, kun ostaisi vain ulkomaisista verkkokaupoista, ja peet haistattaisi näille pakollisille talkoille. Mutta kun pirut lisäävät EU:ssakin lähetysmaan ALV:n siihen hintaan. 🤬

Vierailija
110/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalle vapaa ajalle ei hintaa lasketa. Herään aamulla klo 5 ajan töihin 80 km. Ei siitä 15 euroa mennen eikä tullen saa.

Vapaa aikaa ei lasketa.

Täytän astianpesukoneen ja laitan ruokaa. Ei siitä kukaan maksa. Enkä hinnoittele.

Jos valittavana on yhteensä 3h automatka tai yhteensä 10 minuutin kävelymatka, lähdetkö sä 3h päähän kauppaan vain sen takia, että se tulee halvemmaksi? Mä en mene edes 10 minuutin päähän Prismaan autolla kauppaan, vaikka se tulisi miten paljon halvemmaksi kuin lähimmästä S-marketista, johon siis 5minuuttia kävellen. Vasta jos pitää ostaa jotain sellaista, mitä tiedän, ettei S-marketista saa, lähtisin Prismaan. Eli kyllä mulle jopa se 10 minuutin ajansäästö on äärettömän arvokas.

Vierailija
111/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vttu että minä vihaan tätä hallitusta 😡😡😡

Vierailija
112/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkia pitää ainakin hamstrata ja kaljaa

Vierailija
113/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 24% alvkannan muutos 25,5%:iin on pieni murhe. Enemmän ärsyttää lääkkeiden ja matkalippujen alv:n nousu 40%:a.

Vierailija
114/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakkia pitää ainakin hamstrata ja kaljaa

Vielä enemmän säästät, kun lopetat polttamisen ja slkoholin juomisen kokonaan.

Vierailija
115/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun ajelen Haaparantaan täältä Oulusta niin about 30euroa menee bensaan, toki tankkaan tankin täyteen hapiksella ja olen toki verrannut hi

Oulu-Haaparanta-Oulu n. 260km, ajoaika n. 3h, kaupoissa menisi suurinpiirtein sama aika kuin Haaparannassa, joten oletetaan, että tuohon reissuun menee ylimääräistä aikaa n. 2h 40min, oletus siis, että Suomessa ajoaika olisi 10min/suunta. Tuo aika itsessään on jostakin muusta pois, joten sille pitää laskea jokin hinta. Otetaan vaikkapa 15€/h, joka voisi vastata tuntipalkkaa duunarityössä 2,67*15=40,05, pyöristetään 40€:oon, jolloin pelkät matkakulut ovat n. 70€. Ja tässä on huomioitu oma-aika aika halvaksi. Tuo 70€, pitää jotenkin säästää. Sanoit, että 15€ tulee halvemmasta bensasta, okei, vielä pitää säästää 55€, Ikean pöydästä 20€ säästö (tämäkin tulee vain kerran)  vielä 35€ pitäisi säästää, että hinta on sama. Paljon helpommalla pääsee, kun ostaa Suomesta ... ja vain sen, mitä välttämättä tarvitsee, jättää suosiolla oluet, viinit yms turhuudet kauppaan...

Ei täältä oulusta mene kuin se n. 1h 30min ja hapiksen reissu on ihan mukava päivän reissu jos ei muuta keksi ja kuka tälle nyt tuntipalkkoja laskee? ei kukaan. Täältä Oulusta käy niin paljon hapiksella porukkaa jo pelkästään sen halvan oluen perässä, että voi jo kimpassakin sinne kulkea.

Vierailija
116/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virossa on moni tuote Suomeakin kalliimpaa. Samoin kampaaja ja kauneudenhoito olivat Tallinnassa kalliimpia kuin keskikokoisessa kotikaupungissani. Vain apteekin Ketokonatsoli-hilseshampoo oli halvempaa kuin Suomessa.

Vierailija
117/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 24% alvkannan muutos 25,5%:iin on pieni murhe. Enemmän ärsyttää lääkkeiden ja matkalippujen alv:n nousu 40%:a.

Osta särkylääkkeitä nyt. Päiväys usein jopa 2029 saakka.

Vierailija
118/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään hamstraa yhtään mitään,ei ne hinnat nouse paljoa yhtään. Turhaa vauhkoamista taas.

Jos kuvittelet että hinnat nousevat vain 1,5%, olet väärässä. Hinnat nousevat todennäköisesti vähintään 10% koska kaikki muutkin kaupankäynnin kulut nousevat ja yrittäjät laskuttavat ne AINA 100% asiakkailta.

Muistakaapa katsoa myös lääkkeet ajantasalle ja ostaa ennen 1.9. Vielä ehtii reseptit uusia jos edellinen on tyhjä.

Vierailija
119/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus nollaan kautta linjan, vihrein hallitus ikinä.

Vierailija
120/173 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edestakainen lauttamatka Tallinnaan nykyhinnoilla n. 50€ vähintään. Eli ostokset pitäisi olla vähintään 50€ Suomesta ostettua halvemmat. 

Nekin todennäköisesti kallistuvat syyskuussa.