Muutin länsirannikolta Itä-Suomeen ja tuntuu oudolta kun täällä melkein kaikilla ikäisilläni on jo vanhemmat kuolleet
Monella syy ollut sydänperäinen. On täällä kyllä väki silmämääräisestikin ylipainoisenpaa ja tupakoidaan + käytetään viinaa enemmän.
Kommentit (307)
Olen Itä-suomalainen 48-vuotias nainen ja minulla on vielä mummokin elossa, mummoni on nyt 99-vuotta, ensi vuonna täyttää 100. Omat vanhemmat on myös elossa ja hyvissä voimissa.
Voin kertoa omasta ruotsalaisperäisestä Itä - Suomen suvustani.
He ovat aina viimeisen päälle huoliteltuja ja tyylikkäitä. Kaiken pitää aina olla tiptop kotia myöten. Koko elämän pitää olla täydellistä.
Jotkut ovat rikkaita, jopa miljonäärejä. Serkkuni viettää ulkomailla niin ökyelämää, että epäilen hänen nykyään olevan miljardööri. En halua kertoa tarkemmin.
He eivät suvaitse minua. Teini - iässä eräskin sanoi minulle, että sun pitää muuttua. Vasta sitten kun sä muutut, vasta sen jälkeen suku voi ottaa suhun kontaktia.
En pärjää heille. Olen vain puoleksi he, toisen puolen perimäni tulee Etelä - Suomen länsilinjalta.
Tosin en haluakaan pärjätä heille, koska elämänfilosofiani on erilainen. En halua elää porvareiden täydellistä elämää, vähempikin riittää.
En käy edes heidän luonaan kylässä
Ihmettelen vain tätä jatkuvaa itäsuomalsisten haukkumista. Vaikuttaa, ettei AP tiedä mitään itäsuomalsista? Sieltä löytyy myös todella ylimielistä eliittiporukkaa.
Arvostan ihmisissä eniten hyvää luonnetta.
Hyvä ystäväni opiskeli suomettumisen aikana yliopistossa antropologia. Hänellä oli käsitys, että Kalevala on oikeasti totta ja se kertoo oikeasti suomalaisten historiasta.
Korjasi tämän väärän käsityksen ja pyysin häntä katsomaan Juha Hurmeen haastattelun.
Ei pidä uskoa kaikkea. Kannattaa ottaa selville pelkät tosiasiat.
Korjaus: opiskeli antropologiaa.
Toivottavasti ap ei usko, että Kalevala on totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruottinkielisellä pohjanmaalla eletään pitkään ei polteta eikä ryypätä
Ja nautitaan eduista, jotka suomenkieliset maksavat.
Taas vihataan toisiaan.
No vanhako olet? Asun Itä-Suomessa, olen 58 ja äitini elää ja voi hyvin, on 82. Mummoni kuoli hilkkua vaille satavuotiaana, ukkini 96-vuotiaana, kun kaatui autollensa kävellessään ja mursi lonkkansa pahasti eikä voitu leikata.
Miten vanhaksi ne siellä Länsi-Suomessa sitten elää?
Oletko ollut koskaan Pohjanmaalla? Käypä katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa omasta ruotsalaisperäisestä Itä - Suomen suvustani.
He ovat aina viimeisen päälle huoliteltuja ja tyylikkäitä. Kaiken pitää aina olla tiptop kotia myöten. Koko elämän pitää olla täydellistä.
Jotkut ovat rikkaita, jopa miljonäärejä. Serkkuni viettää ulkomailla niin ökyelämää, että epäilen hänen nykyään olevan miljardööri. En halua kertoa tarkemmin.
He eivät suvaitse minua. Teini - iässä eräskin sanoi minulle, että sun pitää muuttua. Vasta sitten kun sä muutut, vasta sen jälkeen suku voi ottaa suhun kontaktia.
En pärjää heille. Olen vain puoleksi he, toisen puolen perimäni tulee Etelä - Suomen länsilinjalta.
Tosin en haluakaan pärjätä heille, koska elämänfilosofiani on erilainen. En halua elää porvareiden täydellistä elämää, vähempikin riittää.
En käy edes heidän luonaan kylässä
Ihmettelen vain tätä jatkuvaa itäsu
Ihana satu
Vierailija kirjoitti:
Onko tutkittu Helsingissä asuvien ihmisten sairastuvuutta?
Siellä asuu eniten itäsuomalaisia.
Täytyy olla korkea, lähiöissä
Vierailija kirjoitti:
No vanhako olet? Asun Itä-Suomessa, olen 58 ja äitini elää ja voi hyvin, on 82. Mummoni kuoli hilkkua vaille satavuotiaana, ukkini 96-vuotiaana, kun kaatui autollensa kävellessään ja mursi lonkkansa pahasti eikä voitu leikata.
///
Apn jutuista päätellen kaikki yli satavuotiaiksi? Jos näin on, niin sehän on vain iloinen asia
Kuule Ap: miksi ihmeessä teit tollasen muuvin😳
Itä-Suomen yliopisto kai Suomen heikoin opinahjo yliopistojen joukossa ?
Mä olen ihmetellyt samaa toisin päin. Muutin jo nuorena Itä- Suomesta Etelä- Suomeen, ja ihmettelin kun täällä mummot ja papat elävät reippaasti yli 90- vuotiaiksi. 97- vuotiaatkin kävelevät osa vielä ilman apuvälineitä. Meillä kuolema kolkutteli jo kuusissa kymmenissä.. Tosin isäni oli joku ihme poikkeus, eli 78- vuotiaaksi, vaikka ryyppäsi ja tupakoi.. Sukulaismiehiä tai kavereiden isiä ei enää silloin elossa ollut.
249/ 251
Se ei ole satu, vaan kaikki on totta.
Minua tuo ei tee onnelliseksi, koska olen ulkopuolinen koko porukasta.
Ja se on todella myös sanottu minulle monta kertaa
Vierailija kirjoitti:
249/ 251
Se ei ole satu, vaan kaikki on totta.
Minua tuo ei tee onnelliseksi, koska olen ulkopuolinen koko porukasta.
Ja se on todella myös sanottu minulle monta kertaa
////
Korjaan: on sanottu suoraan kun, sekä annettu ymmärtää monin eri tavoin teini - iästä asti.
Sitten kun näen näitä itäsuomalaisten mollaamisketjuja, en tunnista toista sukuani enkä lähipiiriäni niistä
Itä - Suomessa asuu monenlaisia ihmisiä. Sekä menestyviä, ei - menestyviä ja kaikkia siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, oma ukki oli kuollessaan 76 vuotias (sydäri) ja toinen ukki 88 vuotiaana (aivoverenvuoto). Mummoista toinen kuollessaan 70 vuotias (syöpä) ja toinen 87 vuotias (vanhuus). Mieheni isä kuoli kun oli 84 vuotias (Alzheimer) ja 88-vuotias äitinsä elää vieläkin. Ollaan Itä-Suomesta lähtöisin, suvut olleet täällä vuosisatoja.
Ei ole sellaista kuolinsyytä kuin vanhuus
On. Monesti lukee, että ihminen kuoli vanhuuteen. Nukkuu vain pois. Olen työssäni vanhustenhuollossa nähnyt tämän muutaman kerran. Sellainenkin määre on olemassa kuin vanhuus-, hauraus- , raihnaus- oireyhtymä, mikä aiheuttaa kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Apn jutuista päätellen kaikki yli satavuotiaiksi? Jos näin on, niin sehän on vain iloinen asia
Ei huoltosuhteen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi länsisuomalaiset aina niin kovasti haukkuvat itäsuomalaisia milloin mistäkin syystä? Oletteko katkeria jostain?
Ollaan katkeria itäsuomalaisten ihanasta geeniperimästä, jota tässäkin ketjussa niin hehkutetaan. Miepä niin haluan ittään.
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomen yliopisto kai Suomen heikoin opinahjo yliopistojen joukossa ?
Lappi on heikompi
Kun mietin sukuani, itämummoni eli 98 - vuotiaaksi. Mutta Etelä - Suomen mummoni voitti, koska hän eli 101 - vuotiaaksi.
Toisaalta itämummollani oli ystävä, itämummo hänkin, joka eli 102 - vuotiaaksi.
Joten mitä höpötystä tämä oikein on ?