Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antakaa vinkkejä miten toimisitte tilanteessani.

Vierailija
14.08.2024 |

Olen ammattikoulussa kolmannen vuoden opiskelija. Minulla on ADHD, jonka vuoksi haasteita keskittymisessä koulussa ja jonka vuoksi tehty HOJKS. Koulussa se ei kuitenkaan tukitoimina näy riittävästi. Saan tehdä kokeet omassa tilassa ja käyn pajoissa joissa erotyisopettaja paikalla, vaikkei juurikaan kerkeä auttamaan. Joku kerta istun pajassa kaksi tuntia eikä kerinnyt edes kysyä mitä siellä teenVastuuopettajaa ei juurikaan kiinnosta minun ongelmani. Tehtäviä on rästissä paljon, en ole edes koulusta pois vaan en yksinkertaisesti saa tunnilla kaikkia tehtyä. Harjoittelupaikkaa ei ole kun en ole hakenut. Tuntuu ettei millään ole mitään väliä enää. Muita kyllä auttaa tehtävissä, harjoittelupaikoissa ja kyselee asioista. Hyvä että minulle edes moikkaa. Muut ottaa ylimääräisiin hoks keskusteluihin, minua ei. Tuntui alusta asti ettei mikään onnistunut kyseisen opettajan kanssa. En tiedä johtuuko siitä ettei hänellä ole ammattitaitoa vai ettei häntä vain kiinnosta. Olen kokenut useasti tilanteita joissa koen tulleeni vaan ohitetuksi kuten tunneilla käy katsomassa muiden edistymistä ja auttaa, minun luokse ei tule edes katsomaan/kysymään miten menee. Olen kuin ilmaa hänelle. Jos ja kun häiritsen tuntia puheellani uhkaa siirtää eturiviin istumaan. Muita keinoja hänellä ei ole. Viimeisessä HOJKS päivityksessä kysyivät minulta mitä itse ajattelen tilanteestani ja mitä tehdä, johon vastasin etten oikein tiedä koska en ole ammattilainen ja siihen erotyisopettaja vastasi ettei hänkään tiedä. Olen pettynyt koulun tukitoimiin ja olen valmis jättämään tutkinnon kesken.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ehkä lapselliselle sanoa, etten ole pahimmasta päästä luokassa häiriköinnissä. Luokalla on muutama poika joita opettaja hyysää ja saavat tehdö ns mitä huvittaa kun ovat poikia, joita harvoin alallani on. Viime lukuvuodella ei ollut yhtäkään poissaoloa tai myöhästymistä ja se mielestäni kertoo että olen tosissani yrittänyt koulun suhteen.

Vierailija
22/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sinun mahdollista ostaa itse tukiopetusta jotain vanhemmalta opiskelijalta tai toiselta opettajalta? Suostuisiko vanhemmat maksamaan tätä?

Onko sinun pakko käydä erityisopetuksen pajoissa, jos niistä ei ole hyötyä? Voiditko sittenkin mennä jollekin tavallisille tunneille, jos jonkun toisen opettajan kanssa löytyisi enemmän ymmärrystä ja jaksamista? Voitko suorittaa jotain näyttöinä? ota tästä yhteys opintosuuntasi ohjaajaan tai muuhun vastuuhenkilöön, kysy koulun kansliasta (tarvittaessa vaikka rehtorilta), kuka on oikea henkilö selvittelemään nItä asioita, jos erityisopettaja ei ole.

onko sulla vielä joku hoitokontakti sinne, missä adhd on todettu? Voisitko saada sieltä tukihenkilön säätämään näitä asioita koulun kanssa? Onko sulla lääkitystä? Mitään muuta kuntoutusta tai tukea tai terapiaa? Ota yhteys hoitotahoon ja selitä tilanne, että tarvisit jotain jotta et syrjäydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ehkä lapselliselle sanoa, etten ole pahimmasta päästä luokassa häiriköinnissä. Luokalla on muutama poika joita opettaja hyysää ja saavat tehdö ns mitä huvittaa kun ovat poikia, joita harvoin alallani on. Viime lukuvuodella ei ollut yhtäkään poissaoloa tai myöhästymistä ja se mielestäni kertoo että olen tosissani yrittänyt koulun suhteen.

Tuohan on normaali tila, ettei ole yhtään poissaoloa. Tuonikäiset harvemmin enää sairastavat esim. flunssaa. En ymmärrä, että miten se liittyy tosissaan olemiseen.

Kuinka paljot opiskelet kotona koulupäivien lisäksi? Oma lapsi on lukiossa, ja kotona hän opiskelee 2-3 tuntia koulupäivien jälkeen. Samoin 2-3 tuntia viikonloppuisin.

Jos haluat keskittyä, niin oletko siirtynyt sinne etupenkkiin istumaan, jotta keskittyisit etkä häiritsisi toisia? Itse istuin kouluissa aina etupenkissä. Ihan jo siksi, että muualla keskittymiseni herpaantui.

Sinulla on varmaankin ollut jo peruskoulussa erityisopetusta. Mitä opiskelukeinoja sieltä jäi haltuusi? Oletko kokeillut niitä?

Millaista tukea kaipaat?

Osaatko tehdä niitä puuttuvia tehtäviä? Oletko tehnyt niistä listan, joiden tekemisen aloitat ekasta/mukavimmasta/vaikeimmasta?

Vierailija
24/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopettajat on usein hyviä niiden opiskeliijoiden apuna, joilla on oikeasti oppimisvaikeuksia. Jos ongelma on muualla kuin perinteisesti kognitiivisissa kyvyissä ja älyssä, on usein parempi opiskella tavallisissa ryhmissä.

Vierailija
25/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se että vanhempani ovat sitö mieltä että vika on minussa, kun eivät ymmärrä/halua ymmärtää kokonaiskuvaa

Millaisena näet kokonaiskuvan?

Vierailija
26/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on normaali tila, ettei ole yhtään poissaoloa. Tuonikäiset harvemmin enää sairastavat esim. flunssaa.

valitettavasti ihan kaiken ikäiset kyllä sairastavat flunssia parikin kertaa vuodessa.

Vierailija
27/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohat ammattikoulut ja mee töihin, ei kouluista ole mitään hyötyä.

Vierailija
28/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielestäni ole antanut sellaista kuvaa vastuuopettajalle etten vain haluaisi opiskella. Muiden opettajien kanssa kylläkin kaikki onnistuu ja he osaavat lukea tietoni ja sentään yrittävät auttaa. Osa jopa siinä ohan hyvin mielestäni onnistuu. Kyse on vain siitä että vastuuopettaja ei joko vain halua tai osaa auttaa. Koen ettei hän ole edes yrittänyt.

Vierailija
29/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole lääkitystä? Vaikka se kuulostaa töykeältä, niin vastaajat ovat oikeassa : olet aikuinen ja ei sinua kukaan töissäkään ole erikseen tuuppimassa ja tukemassa. Hoida lääkitys kuntoon ja hanki esim tarvittavaa terapiaa että opit oppimaan, näitä ei kukaan muu voi tehdä puolestasi. Ikävä kyllä työelämässä tulet saamaan vielä vähemmän empatiaa ja erityisoikeuksia, joten kannattaa etsiä nyt ne keinot joilla pärjäät. 

Vierailija
30/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisit enemmän, ei tuollainen lusmuilu mitään auta.

Vierailija
32/35 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta ymmärtää että sun pitäisi käytännössä muutaman kuukauden päästä olla jo työelämässä ja pystyä toimimaan siellä itsenäisesti, eikö ammattikoulussa viimeisestä vuodesta suurin osa ole jo harjoittelua??!

Ei esimies tai kolleegat työelämässä "auta" sitäkään vähää mitä opettajat jos et itse meinaa selviytyä edes perusasioista. Jos et meinaa selvitä koulusta niin sun pitäisi oikeasti yrittää löytää ongelman juurisyy ja alkaa korjaamaan sitä piakkoin, oletko käynyt terveydenhoitajalla tai lääkärillä esim. juttelemassa ongelmista?

Vierailija
33/35 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
34/35 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mielestäni ole antanut sellaista kuvaa vastuuopettajalle etten vain haluaisi opiskella. Muiden opettajien kanssa kylläkin kaikki onnistuu ja he osaavat lukea tietoni ja sentään yrittävät auttaa. Osa jopa siinä ohan hyvin mielestäni onnistuu. Kyse on vain siitä että vastuuopettaja ei joko vain halua tai osaa auttaa. Koen ettei hän ole edes yrittänyt.

Se ei vaan osaa, ei tiedä edes miten sinua lähestyä. Luultavasti pitää sinua jotenkin yksinkertaisena tai jopa mieleltään sairaana. Jotkut pelkää erilaisia ihmisiä, oikeasti. Ei kaikki opettajat ole avarakatseisia ja aikaansa seuraavia. Osa on todella umpimielisiä ja asenteellisia. Jotkut suorastaan tyhmiä. Sinuna kyllä kysyisin muilta mitä tuossa tilanteessa voisit tehdä. Vaihtaa koulua? 

Vierailija
35/35 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän